PDA

View Full Version : Wat wordt als lage en als een hoge actie op de gitaar gezien?



Majmun
1 december 2014, 16:10
Wat beschouwt men als een hoge actie en wat als een lage actie?

Na gespeeld te hebben met verschillende hoogtes prefereer de volgende afstelling:

- Met de capo op de eerste fret;
- afstand van onderkant snaar tot de top van de twaalfde fret:
1. lage E-snaar: 1,25 - 1,3 millimeter;
2. hoge E-snaar: 1,25 - 1,3 millimeter.

Zonder de capo op de eerste fret komt dit ongeveer neer op 1,9 - 2 millimeter vanaf de onderkant van de snaar tot de bovenkant van de twaalfde fret. Een meting zonder de capo op de eerste fret is echter niet heel betrouwbaar, want de hoogte van de topkam kan een verschil in de meting maken

Ik neig dus naar de hoge actie. Alles onder de bovenstaande meting kan ik zonder problemen op spelen. Iets boven de bovenstaande meting zou nog wel kunnen, maar ik heb gemerkt dat het spelen veel moeilijker wordt en dat ik veel langzamer word.

Wat is jullie actie?

stijnkenens
1 december 2014, 16:16
Je elimineert altijd de topkam door te meten vanaf de eerste fret.
Maar als het verschil tussen open en gefrette snaar meer dan een halve mm is, dan zou ik de topkam toch (laten) invijlen tot een correcte hoogte, ik vind het verschil nu nogal groot !

1,3 op de E vind ik redelijk laag qua actie. Voor de e is het perfect !
Als de hals een mooie curve heeft natuurlijk !



s.

Majmun
1 december 2014, 16:54
Mijn topkam is nog goed. Ik heb er geen problemen mee. Als ik de snaar tussen de tweede en de derde fret indruk, dan wordt de eerste fret door de snaar niet geraakt. Daar zit nog een ruimte tussen. Dat houdt in dat mijn topkam nog goed is.

Met de curve in de nek van mijn gitaar zit het ook goed. Gemeten met de capo op de eerste fret en de vinger op de laatste fret is er een ruimte van iets kleiner dan de dikte van een pasje rond de zevende, achtste en negende fret.

Sommigen geven de voorkeur aan dat de actie bij de lage E-snaar hoger is dan de actie bij de hoge E-snaar. Ik heb liever dat de actie aan beide kanten gelijk is.

Persoonlijk beschouw de de fabrieksafstelling van Gibson als het gemiddelde. Alles boven de Gibson-afstelling is dan hoge actie en alles lager beschouw ik als lage actie. Van mij is iets hoger dan de fabrieksafstelling van Gibson en om die reden denk ik dat ik aan de iets hogere actie zit.

stijnkenens
1 december 2014, 17:03
Hoe hoog liggen de snaren boven de eerste fret?


s.

muffstuff
1 december 2014, 17:31
2 mm voor dikke e snaar en 1,5 voor de dunne. Maar ik heb wel een hogere actie nodig alsik met een plectrum speel. Ik vind het ook wel beter klinken als de snaren niet al te laag liggen. Ook ligt het wel een beetje aan de tuning. Als ik bv gallows pole van led zep speel. Dan moet de tuning vrij laag. Als dan de actie te laag is klettert de boel veels te veel.

Maw ik heb geen voorkeur. Maar de actie moet niet te hoog zijn dat ik met het benden de bovenliggende snaar onder mijn nagel krijg.

D3nnis
1 december 2014, 18:22
Je elimineert altijd de topkam door te meten vanaf de eerste fret.
Maar als het verschil tussen open en gefrette snaar meer dan een halve mm is, dan zou ik de topkam toch (laten) invijlen tot een correcte hoogte, ik vind het verschil nu nogal groot !


Nou inderdaad, als het hoogteverschil 0,5mm is halverwege de werkende snaar lengte, dus bij 12e fret, dan betekent dat je topkam (bijna) 1mm hoger ligt dan de 1e fret, en dat klinkt wel heel veel.
Mijn standaard afstelling is ongeveer 1.3mm voor de e, en 1,7 voor de E, tussen top 12e fret en onderkant snaar.

barno
1 december 2014, 19:07
Mijn topkam is nog goed. Ik heb er geen problemen mee. Als ik de snaar tussen de tweede en de derde fret indruk, dan wordt de eerste fret door de snaar niet geraakt. Daar zit nog een ruimte tussen. Dat houdt in dat mijn topkam nog goed is.



dat houdt in dat de topkam niet te diep is ingevijld, dat houdt echter niet in dat de topkam diep genoeg is ingevijld... Bij heel veel fabrieksgitaren is de topkam niet diep genoeg ingevijld.

Majmun
1 december 2014, 20:04
Hij zit ongeveer 0,7 - 0,8 millimeter van de eerste fret af. Of dat juist is of niet, dat kan mij niet zoveel boeien. Voor mijn gevoel voelt het goed.

Anyways, back to the topic.

stijnkenens
2 december 2014, 17:58
Hij zit ongeveer 0,7 - 0,8 millimeter van de eerste fret af. Of dat juist is of niet, dat kan mij niet zoveel boeien. Voor mijn gevoel voelt het goed.

Anyways, back to the topic.

Waarom stel je de vraag dan?

Ik geef je een eerlijk antwoord, maar je schimpt het af als onbelangrijk.
Een slecht afgesteld instrument is niet te intoneren, en is een aanval op jouw polsen: veel harder duwen dan nodig wat dus resulteert in een mogelijkheid tot CTS ofwel carpale tunnel syndroom.


Btw fysisch gezien moet de lage E verder van de frets afliggen dan de hoge e, omdat die snaar verder uitslaat bij het aanslaan, en indien even dicht als de hoge e, resulteert in buzz.



s.

barno
2 december 2014, 18:04
Een te hoge topkam: niet goed intoneerbaar en open akkoorden gaan niet juist klinken. Of het voor jouw handen goed aanvoelt zal mijn oren worst wezen. Maar sla gerust adviezen van professionals in de wind. it's a free world :)

Majmun
2 december 2014, 18:11
Ik heb er gisteren nog nieuwe snaren op geplaatst. Daarnaast ook geïntoneerd en dat lukte ook. Inderdaad een vrije wereld. :)

stijnkenens
2 december 2014, 19:37
De topkammen zijn soms idioot veel te hoog. Lekker, dan is dat F akkoord helemaal niet meer te doen voor een beginner. Totdat er iets aan gedaan kan worden laat ik leerlingen dan vaak met een capo op de eerste fret spelen. Wat is eigenlijk het nadeel van een 0-fret?

Inderdaad, maar ik snap het wel, er is geen enkele fabrieksgitaar hier in de winkel die in dit klimaat gebouwd is (of het moest een handgemaakte zijn) En dan nog te zwijgen over het transport in een container : overdag +50 graden en 's nachts - 10.
En dan verwacht je dat de gitaar lekker speelt, right out of the box. Ik heb het al meermaals aangekaart bij verschillende muziekwinkels: laat mij er eens naar kijken, voor je ze in de winkel hangt, dan zit je na 3 jaar niet met een hoop muurbloempjes waarmee niemand naar huis wil ...
Maar ze vinden het allemaal te duur !

Over de 0 fret: ook dan moet je vijlen.


s.

denis.hermans
2 december 2014, 19:45
Da's dan wel jammer want een correcte afstelling is nou net waarin de " gewone" winkels zich kunnen onderscheiden van intetnetshops... Eigenlijk kan je dus net zo goed daar kopen en je "winst" pakken want de aan de meeste gitaren moet toch nog gewerkt worden . (

stijnkenens
2 december 2014, 20:06
Goh, als er iets mis is aan je gitaar (of iets anders) dan moet je het wel terug naar die winkel sturen, en zij zijn niet verplicht om die transportkosten op zich te nemen (sommigen doen het wel) En in een winkel heb je soms toch wel net wat keuze om te proberen (ook niet altijd) dus bij de internetshops is het toch slechts op goed geluk.

Soit, we zijn aan het afdwalen, het ging over een hoge versus lage actie :D



s.

denis.hermans
2 december 2014, 20:37
Da's ook weer waar...

Back on topic idd.

muffstuff
3 december 2014, 11:28
Wat betreft de topkam. ik gebruik de tik test. oftewel ik druk de snaar op de 2e fret in en tik dan op de snaar op de eerste fret. Het moet net aan dat tikje geven. Het is wel precies werk, maar ik merk het meteen als ik een akkoord aansla. Hoe beter de topkam, hoe zuiverder het akkoord.

Ik heb al meerdere topkammen ook zo verneukt door iets teveel in te vijlen. Maar ja, stukje papier onder de kam helpt dan ook wel mochtje hem perse willen redden.

Orpheo
3 december 2014, 17:56
2 millimeter op de 12e fret hoge E, 3 millimeter op de 12e fret, lage E. Geen gezeik met hoog of laag. Geen gedoe met shredden. Gewoon sliden, die hap!