PDA

View Full Version : Gebalanceerd signaal splitsen?



morris
30 november 2014, 16:08
Hoi,

ik wil een gebalanceerd signaal (afkomstig van een Torpedo Live) splitsen naar twee gebalanceerde outputs. Eén output gaat dan rechtstreeks naar mijn recording mixer, de andere output gaat dan naar de gebalanceerde line in van een Fulltone TERC, die vervolgens ook weer naar de mixer gaat. Nu zou ik hiervoor een DI kunnen gebruiken, maar ik ken zo geen DI's met een gebalanceerde input. Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen, zonder dat ik tegen aarde problemen of signaalverlies aanloop?

Morris

HaroldA
30 november 2014, 16:50
De Klark Technik DN100 heeft een gebalanceerde input:

http://www.klarkteknik.com/images/content/products/product_shots/dn100/dn100-back.jpg

http://www.klarkteknik.com/dn100.php

harrie-beton
30 november 2014, 17:25
Dat ding op de foto heeft maar 1 output. Kan je niet een klein mengpaneel gebruiken zoals de Xenix? 1 in en 2 out XLR?

Arvoitus
30 november 2014, 17:53
Hoi,

ik wil een gebalanceerd signaal (afkomstig van een Torpedo Live) splitsen naar twee gebalanceerde outputs. Eén output gaat dan rechtstreeks naar mijn recording mixer, de andere output gaat dan naar de gebalanceerde line in van een Fulltone TERC, die vervolgens ook weer naar de mixer gaat. Nu zou ik hiervoor een DI kunnen gebruiken, maar ik ken zo geen DI's met een gebalanceerde input. Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen, zonder dat ik tegen aarde problemen of signaalverlies aanloop?

Morris
Ik zou kijken hoe een simpele passieve XLR split werkt. Kost bijna niks, en als je die Torpedo maar aan twee apparaten gaat aansluiten dan zal het signaalverlies (alleen het volume, niet qua tone) ook enorm meevallen. Als je een actieve split wil doen met een apparaatje waarin in een trafo zit, dan zul je altijd kleuring op je signaal hebben.

DI's met gebalanceerde input zijn er genoeg (de Klark DN100 inderdaad, BSS AR133, etc). Maar een normale DI is eigenlijk niet bedoeld voor wat jij wil.

Het is jammer dat die Torpedo live maar één output heeft, anders had je een andere (ongebalanceerde output) gewoon met een normale DI kunnen omzetten naar een gebalanceerd signaal.

Optie twee is de Radial JS-2. Dat is een 2-way microfoon splitter met XLR in, dan zou je een jack->XLR verloopje moeten gebruiken. Dat apparaatje heeft een Jensen trafo erin zitten die meestal van hoge kwaliteit zijn, maar ze zijn wel 220 euro. Voor dat geld zou ik persoonlijk toch even een splitter solderen en die paar db signaalverlies voor lief nemen.

Optie drie is de direct out van je mixer pakken, en die naar je Fulltone sturen.

morris
30 november 2014, 18:41
thanks guys, hoeveel db raak ik kwijt bij een passieve split? de bss heb ik hier liggen, maar die is niet gebalanceerd aan de input hoor. ik kwam ook de art prosplit tegen: die is prijstechnisch wat interessanter.. zou dat ook goed werken?

Gearjunkie
30 november 2014, 20:10
3 dB


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
30 november 2014, 20:26
3 dB


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
... Oftewel de helft.

skanky
1 december 2014, 14:52
3db loss op een gebalanceerd line-level signaal is te verwaarlozen.
Ik zou voor een passieve split gaan. Als je een DI of een Actieve mic-splitter gebruikt, kan je bij een te heet line-signaal het actieve circuit nog oversturen ook. En bij een passieve DI verlies je wel meer dan 3db.

harrie-beton
1 december 2014, 15:37
30 euro?

http://www.thomann.de/nl/millenium_sp_31.htm

actief:
http://www.thomann.de/nl/millenium_sp8_splitter.htm
90 euro en gelijk 19 inch.

morris
1 december 2014, 18:55
die SP31 had ik ook al gezien inderdaad, maar is volgens mij niet gebalanceerd... De SP3 daarentegen weer wel, of zie ik dat niet goed?

skanky
1 december 2014, 19:28
die SP31 had ik ook al gezien inderdaad, maar is volgens mij niet gebalanceerd... De SP3 daarentegen weer wel, of zie ik dat niet goed?

De SP31 is ook gebalanceerd. Het verschil tussen de SP31 en de SP3 is dat in de laatste een trafo zit.

Arvoitus
3 december 2014, 17:19
De SP31 is ook gebalanceerd. Het verschil tussen de SP31 en de SP3 is dat in de laatste een trafo zit.

Oftwel, de SP31 is gewoon een passieve Y split met een metalen doosje er omheen.

morris
3 december 2014, 18:09
Thanks guys, ik denk dat ik de sp31 maar eens ga testen, minste kans op kleuring en het signaalverlies zal met 3db wel meevallen.

morris
7 december 2014, 20:46
De SP31 is ook gebalanceerd. Het verschil tussen de SP31 en de SP3 is dat in de laatste een trafo zit.

Nog eens even gekeken, maar weet je dat zeker? Want dat zou betekenen dat die alleen maar op fantoomvoeding werkt, en dat kan ik nergens in de documentatie vinden. Staat er verder ook niet op? Zou het verschil tussen die twee niet gewoon gebalanceerd/ongebalanceerd zijn?

HaroldA
7 december 2014, 20:47
Nog eens even gekeken, maar weet je dat zeker? Want dat zou betekenen dat die alleen maar op fantoomvoeding werkt

Leg uit?

morris
8 december 2014, 14:12
Leg uit?
Sorry voor het hoge noob gehalte, ik mis de nodige kennis over dit onderwerp. Ik ga er nl. van uit, dat als er trafo's inzitten, deze ook spanning nodig hebben. Dan zou dit kastje dus ook met fantoomvoeding van de tafel gevoed moeten worden?

HaroldA
8 december 2014, 15:29
Sorry voor het hoge noob gehalte, ik mis de nodige kennis over dit onderwerp. Ik ga er nl. van uit, dat als er trafo's inzitten, deze ook spanning nodig hebben. Dan zou dit kastje dus ook met fantoomvoeding van de tafel gevoed moeten worden?

Helaas, trafo's werken ook gewoon passief.

morris
8 december 2014, 18:57
weer wat geleerd, thanks!

Plant
8 december 2014, 19:20
3 dB


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk


... Oftewel de helft.

Het gaat toch over spanning? Dan is de helft 6dB. 3dB geldt voor vermogen.

Plant
8 december 2014, 19:41
Sorry voor het hoge noob gehalte, ik mis de nodige kennis over dit onderwerp. Ik ga er nl. van uit, dat als er trafo's inzitten, deze ook spanning nodig hebben. Dan zou dit kastje dus ook met fantoomvoeding van de tafel gevoed moeten worden?

Er 'moet' helemaal niks gevoed worden vanuit de tafel. Veel aktieve DI's werken ook gewoon op een batterij of netadapter, je hebt de keuze. Natuurlijk is het makkelijk als er toch al een kabel tussen tafel en DI zit om hier ook de voeding over mee te sturen. Met een trafo kun je dan in de DI de voedingsspanning naar - en het audiosignaal vanaf de DI scheiden.

Echter dit laatste kan ook prima zonder trafo. Alleen is de DI dan niet galvansich gecheiden. Dat laatste is eigenlijk de belangrijkste reden voor het gebruik van een trafo.

Dus een trafo betekent niet automatisch dat een DI phantoomgevoed is.
Geen trafo betekent niet automatisch dat een DI niet op phantoom kan werken. Dat hangt maar net van het circuit af.