PDA

View Full Version : Rollen schuurlinnen



Orpheo
29 november 2014, 15:29
Ik werk de laatste tijd veel met exotischere houtsoorten en merk dat m'n aluminiumoxide schuurlinnen (voor mijn oscillerende schuurmachine) het niet echt lekker uithoudt. Mahonie, esdoorn, dat gaat wel, maar zodra ik veel ebben er doorheen jaag, slijt het linnen als een gek.

Is iemand bekend met een leverancier van rollen schuurlinnen, 10 cm breed, grit 40, 60 of 80, van zirkonium? Wie oh wie?

Pepe
29 november 2014, 16:04
.. met je schuurpapier gaat het dezelfde kant op als je gitaren :D

Unobtainium, dat is wat je eigenlijk wil he.

Cocobolo
29 november 2014, 16:17
Ik heb net hier wat schuurbanden gekocht, ik zie dat ze ook schuurlinnen hebben op rol. Ik weet niet wast de kwaliteit is (het is niet goedkoop). Ze waren wel heel snel met de afhandeling en verzenden. Maar ze doen alleen zaken met bedrijven.

http://www.mercateo.nl/kw/schuurpapier(20)rol/schuurpapier_rol.html

Orpheo
29 november 2014, 18:42
.. met je schuurpapier gaat het dezelfde kant op als je gitaren :D

Unobtainium, dat is wat je eigenlijk wil he.

zo spannend is het niet (meer) wat ik wil in een gitaar. Ik kan bouwen wat ik wil, letterlijk, dus ik ben happy ;)

@Cocobolo: ik geloof dat ik dat merk al gebruik... ik ga verder zoeken. anders is het jammer dan en doorgaan.

Cocobolo
29 november 2014, 18:53
Wat overigens de levensduur van je band nog een tijdje verlengd is dit :

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schuren/hulpmiddelen-voor-machinaal-schuren/schuurbandreiniger
Het is van dat spul waar je vroeger 'spekzolen' van had : je laat de machine draaien en houdt het er tegenaan en dan gaat het meeste dichtgeslipte stof er weer uit. Ik vind het goed werken!

Enra
29 november 2014, 19:33
Wat overigens de levensduur van je band nog een tijdje verlengd is dit :

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schuren/hulpmiddelen-voor-machinaal-schuren/schuurbandreiniger
Het is van dat spul waar je vroeger 'spekzolen' van had : je laat de machine draaien en houdt het er tegenaan en dan gaat het meeste dichtgeslipte stof er weer uit. Ik vind het goed werken!
Ik gebruik het voor schuurbanden en zelfs voor de tanden van zaaglinten. Werkt op schuurbanden heel goed.

Groet,
Arne

Rizz
29 november 2014, 19:49
Geen schuurlinnen, maar is abranet van Mirka niets? Op rol verkrijgbaar en heeft een superlevensduur.. Mirka heeft trouwens ook schuurlinnen..

stijnkenens
29 november 2014, 23:45
Misschien helpt het als je eerst op dikte schaaft, en daarna de radius schuurt?
(hoewel je die ook kan schaven met de hand, als je er wat handig in bent !)



s.

Orpheo
30 november 2014, 00:15
Wat overigens de levensduur van je band nog een tijdje verlengd is dit :

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schuren/hulpmiddelen-voor-machinaal-schuren/schuurbandreiniger
Het is van dat spul waar je vroeger 'spekzolen' van had : je laat de machine draaien en houdt het er tegenaan en dan gaat het meeste dichtgeslipte stof er weer uit. Ik vind het goed werken!

gebruik ik al :) maar het 'red' het grit zelf niet, het zorgt er alleen voor at het niet verstopt.

Enra: op tanden ook? hm. goede tip. ga ik eens proberen.

Stijn: ik kom met mijn schaven niet door ebben heen hoor. zeker niet met de hand. en al helemaal niet met de tijdsdruk die ik heb, continue. Met de machine gaat het tig, tig, tig keer sneller, veel vlakker dan wat ik met de hand kan doen en veel consequenter. Ik snap de 'nostalgie' van handwerk, maar hoe ik het werk moet doen, werkt't niet.

Enra
30 november 2014, 11:00
Enra: op tanden ook? hm. goede tip. ga ik eens proberen.

WATCH YOUR FINGERS!!!:crazyhappy:

stijnkenens
30 november 2014, 13:29
Stijn: ik kom met mijn schaven niet door ebben heen hoor. zeker niet met de hand.

Dan zijn ze niet scherp genoeg, een goed geslepen en afgewet schaafmes kan perfect door ebben, en zelfs door hout met een zeer warrige houtdraad.

[/QUOTE]en al helemaal niet met de tijdsdruk die ik heb, continue. Met de machine gaat het tig, tig, tig keer sneller, veel vlakker dan wat ik met de hand kan doen en veel consequenter. Ik snap de 'nostalgie' van handwerk, maar hoe ik het werk moet doen, werkt't niet.[/QUOTE]

Dan is je instelling in gitaarbouw echt verkeerd, je kan je niet meten aan een grote commerciële instelling. Snelheid is niet persé het grote doel om machines te gebruiken bij het construeren van instrumenten.

Een andere hint: gebruik een vandikte schaafbank om de toetsen op dikte te brengen, dan hoef je nadien enkel nog de schaafslag uit het te lijmen oppervlak te schrapen.


s.

loose-fur
30 november 2014, 14:21
Tijd om een vandiktebank(je) aan te schaffen, Orpheo. Of om het slijpen en afwetten van een schaafmes alsnog onder de knie te krijgen, want zelfs het schaven van been lukt dan moeiteloos. En dat heeft absoluut niks met nostalgie te maken, of dacht je dat een vakman tegenwoordig geen handschaaf meer in zijn gereedschapskoffer heeft steken?



Tee.

Orpheo
30 november 2014, 15:17
Ik heb een vandiktemachine die schaaft, maar die kan geen fineers schaven van 0,85mm dik. Mijn vandikteschuurmachine wel.

Vlakken met de schaaf: cute. Maar totaal onpraktisch voor wat ik doe. Het werkt, tuurlijk. Maar het wetten van de beitel, het werk dat erin zit etc etc: teveel werk. De machine doet het op 0,1mm nauwkeurig in een fractie van de tijd. Om dan vast te houden aan handtools is nostalgie. Als het niet nodig is om met de hand iets te doen, dan doe ik dat dus ook niet. Ik meet me niet aan grote instellingen en dat wil ik ook niet. Ik wil wel efficient met m'n tijd omgaan en handtools in deze, zijn dat niet. Ik gebruik schaven, beitels, schuurblokken, raspen en weet ik 't niet wat voor handtools voor 1000 en 1 klusjes. Maar, als het niet nodig is, doe ik 't niet zo. Ik zocht puur een betere methode maar als het niet beter kan, of wellicht wel beter maar minder cost efficient, dan houdt 't toch heel rap op?

DaanW
30 november 2014, 20:54
Als het niet nodig is om met de hand iets te doen, dan doe ik dat dus ook niet.
Ik zocht puur een betere methode maar als het niet beter kan, of wellicht wel beter maar minder cost efficient, dan houdt 't toch heel rap op?

Maar als je zo denkt, dan zou ik dus gewoon een CNC aanschaffen...

Ik ben het trouwens in deze wel met Stijn eens.
Daarbij komt: als je echt zo schandalig drukt bent, dan moet je met wachttijden gaan werken.

loose-fur
30 november 2014, 21:44
En in welk geval moet fineer dunner gemaakt worden dan 0,85 mm?


Tee.

Rizz
30 november 2014, 22:26
Purfling, headstockfineerlaagjes zwart wit oid..

stijnkenens
30 november 2014, 22:38
Ik vind het echt ongelofelijk hoe jij neerkijkt, als kleine 'gitaarbouwer' op handgereedschap.

En btw, fineer is meestal 0,6mm dik, en dat is meestal te dik ...


s.


@ rizz: voor purfling bestaan handigere tools voor dan een grote van dikte schuurmachine.
Voor headstock fineer is 0,6mm meestal wel voldoende !

Rizz
30 november 2014, 22:49
Weet ik stijn maar de vraag was waarom fineer dunner dan 0,85mm zou moeten zijn.. ;)

D3nnis
30 november 2014, 23:50
Een andere hint: gebruik een vandikte schaafbank om de toetsen op dikte te brengen, dan hoef je nadien enkel nog de schaafslag uit het te lijmen oppervlak te schrapen.


Dat schrapen, waar is dat eigenlijk voor?
Kan me voorstellen dat je wat machineslag hebt dat minder fraai oogt, maar ik geloof niet dat ik het ooit voor elkaar kan krijgen om met de hand vlakker te schaven dan een machine dat kan. Of is dat juist wat een vakman een vakman maakt, of is er een andere reden om niet meteen na de vandiktebank te lijmen?

stijnkenens
1 december 2014, 00:10
Ik schraap om die kleine ribbeltjes uit het hout te halen, die na het schaven met de machine overblijven.
Daarbij schraap ik de toets een heel klein beetje hol, van rand naar rand (minder dan 2 tiende van een mm, net genoeg om een beetje licht tussen haarlineaal en toets te zien) door watergedragen lijm aan te brengen op de toets komt die een beetje bol te staan, omdat net dat oppervlakte uit zet door het water. Het 'uithollen' van de toets voorkomt dat !


s.

loose-fur
1 december 2014, 10:04
Hier gemiddeld zes berichten per dag nalaten en er een uitgebreide Facebookpagina op bijhouden. Hoe bedoel je, Orpheo, geen tijd om het snijgereedschap op scherp te houden?


Tee.

Rizz
1 december 2014, 11:23
Ik snap het ergens wel. Het kost tijd om goed te leren slijpen en wetten, goed te schaven en in alles ook nog snelheid te ontwikkelen. Ik zag laatst iemand live een volledig gehapte beitel in 10 minuten strak en scherp krijgen uit het losse handje op stenen. Echter, deze man heeft al tig jaar ervaring en kan dit met z'n ogen dicht.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dit niet moet oefenen, maar als een vlakbank hetzelfde voor elkaar krijgt als met de hand schaven in een fractie van de tijd, is de keuze snel gemaakt. Als backup is het wel handig om het wel te kunnen..