PDA

View Full Version : schade Morris explorer



nak
28 november 2014, 18:41
Afgelopen maandag is mijn gitaar voorover gevallen, ik heb toen geen schade kunnen ontdekken.
Maar vandaag zag ik toch een beste scheur.
Gek genoeg bleef de gitaar toch in tune.
Is dit nog te repareren? montage of houtlijm erin spuiten, en lijmtang erop?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SACBGF6X-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GP8N87DG-D.jpg

Tabula Rasa
28 november 2014, 18:46
Witte houtlijm ertussen, eventueel klein beetje verdund met wat water en klemmen.

Cocobolo
28 november 2014, 19:48
Ik ben erg positief over de Veritas "chair doctor" lijm, zo dun als water en vloeit erg makkelijk tot diep in kleine openingen en scheuren.

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en-lijmen/lijmen-kitten/veritas-houtlijm-57-ml

nak
28 november 2014, 21:16
Is dat sterk genoeg dan? want de snaren trekken volgens mij wel enorm aan de breuk.

Woml
28 november 2014, 21:22
Ja, die snaren moeten er natuurlijk wel af als je de boel gaat lijmen... Maar als de lijm eenmaal droog is, dan zou die (is altijd de gevleugelde uitspraak) sterker mogen zijn dan het hout zelf.

Little Jay
30 november 2014, 16:59
Prachtige breuk, moet goed te lijmen zijn! Volg Woml's advies!

nak
5 december 2014, 18:21
Ik heb de veritas lijm aangeschaft en de breuk gelijmd, de lijm kruipt inderdaad overal tussen.
Ik heb de klem er nu een dag op maar heb nog twee vraagjes:
- wanneer mag de klem eraf?
- wanneer mogen de snaren er weer op?, ik wil hem niet te vroeg weer belasten als het niet nodig is.

Tabula Rasa
5 december 2014, 18:23
Meestal is het 24 uur wachten, klemmen eraf en spanning erop.

nak
11 december 2014, 22:48
Vanavond weer erop gerepeteerd maar ik merk dat er weinig sustain meer in de gitaar zit.
Kan dit door de lijm komen?
Moet er wel bij vermelden dat dezelfde snaren erop zijn gekomen, haal dit weekend wel ff nieuwe snaren.
Hopelijk gaat het dan wat beter anders is het operatie gelukt, patiënt overleden.
Mooie boel

D3nnis
12 december 2014, 07:32
Het lijkt me niet dat de lijm zelf voor weinig sustain zorgt. Anders zou iedere gitaar met gelijmde hals/body bevestiging en/of scarf joint geen sustain hebben. Maar bv een te dikke lijmlaag, of een niet strak sluitende verbinding(weinig contacvlak) kan dit wel veroorzaken. Eerst nieuwe snaren en daarna pas eventueel paniek klinkt goed!

Little Jay
12 december 2014, 09:49
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n gelijmde breuk de sustain dusdanig zou verminderen dat je het hoort. In theorie zal de hals weliswaar iets anders trillen dan voorheen - tenminste dat is mijn veronderstelling, nu de structuur van het hout ter plaatse iets veranderd is.

Ik zou het ook eerder in de snaren of zo zoeken.

Plaats anders eens een foto van de gelijmde breuk?

Kim Wilson
12 december 2014, 09:55
Een goede lijmverbinding zorgt niet voor minder sustain, een slechte lijmverbinding wel.

barno
12 december 2014, 10:28
ben je zeker dat dit geen gevalletje selffulfilling prohpecy is, maw dat je schrik had voor minder sustain, en dat nu ook lijkt alsof die minder is. bij zo'n cleane breuk, die met enige handigheid moeilijk fout valt te lijmen, is het heel onwaarschijnlijk dat je hoorbaar minder sustain zal hebben.

nak
15 december 2014, 22:33
Eerst nieuwe snaren en daarna pas eventueel paniek klinkt goed!
wijze raad want het waren idd de snaren.
de oude zijn er toch ietwat getordeerd erop gekomen, dast zag ik wel.
Had niet verwacht dat het zoveel uitmaakte.
Nu met nieuwe snaren weer helemaal de oude en ikkos heel blij.:crazyhappy:
Paniek om niks dus.
Merkte hierdoor wel dat ik meer gehecht ben geraakt aan dit gitaartje dan ik dacht.