PDA

View Full Version : Duimplectrum



rien
10 juli 2003, 21:09
Hoi

Is er iemand op dit forum die fingerstyle speelt MET een duimplectrum? en zo ja heb je in het begin altijd last van dat dat ding de bloed toevoer naar je duimtop afsnijdt? Grotere plectrum kan ik kopen maar die zit te ruim en tussenoplossing heb ik niet.

Of is het gewoon een kwestie van wennen?

groeten
Rien

ReinoutV
11 juli 2003, 01:35
Dat probleem heb ik ook ja. Daarom speel ik niet meer met duimplectrum. Ik zou het wel graag weer willen doen, al heb ik nooit de moeite genomen een grotere te proberen. Misschien si het een mogelijkheid een plectrum iets te verbuigen na het verhit te hebben met een aansteker of iets? Iemand suggesties? Die metalen dingen, daar hou ik niet zo van. Klinken te fel en slopen je snaren.

Harald
21 juli 2003, 21:41
Metelen duimplectrum gebruiken dat je bij kunt stellen. Maar ben er hoe dan ook niet kapot van. Fatsoenlijke duimnagel speelt toch echt een stuk prettiger. Klinkt alleen iets anders. Maar je kan dan wel degelijk ook snel single string werk doen. Heb o.a. Jan Akkerman, Jeff Beck en Erik Vaarzon Morel te gek zonder plectrum, met duimnagel horen spelen.

rien
22 juli 2003, 00:19
Alleen het probleem is dat als je met je duimnagel op een acoustische staarsnalige gitaar speelt binnen de kortste keren je nagel versleten is en je weer moet wachten tot ie lang genoeg is om lekker te kunnen spelen en uit je dak te gaan. Dat wat Sacksioni bijv doet met zn duimnagels is hartstikke frustrerend ( om de haveklap ben je een nagel 'kwijt')en trouwens zowat iedereen die ik ken klooit met zn nagels op dit soort gitaren.
Je kan op een klassieke manier je gitaar met je duimnagel bespelen ( verticaal naar beneden ) echter met fingerstyle kan je dan ONMOGELIJK je bassen afdempen met de palm van je hand tenzij je spastsich bent .

Dus.. in de tussen tijd heb ik ontdekt als je gewoon doorspeelt dat ding 'beter gaat zitten 'echter je bent er je bewust van dat ie er zit en DAAR zit m de kneep dan is het moeilijk om de duim op 'auto 'te zetten en je op de melodie te concentreren

Tucks andress heeft bijvoorbeeld helemaal geen nagels , maar moet op een electrische gitaar spelen om zn sound uit zn instrument te krijgen en dat kost dynamiek

Hoe dan ook blijft lastig
Greetings
Rien

Harald
22 juli 2003, 13:08
Blijft inderdaad lastig (ook op nylonsnarige trouwens), je eigen nagels gebruiken, maar als het Sacksioni lukt, kan het dus wel. Je moet hoe dan ook goed voor je nagels zorgen. met nagelverharder en nagellijm red ik het nu uitstekend. (Excuses voor de reclame voor eigen site, maar meer info over gebruik nagels op http://www.gitaarspel.nl/kollege_nagels.html)

Kwam er trouwens pas achter dat Harry Sacksioni en Erik Vaarzon Morel hun linkerhandduimnagel regelmatig afknippen en bewaren. Die kunnen ze dan opplakken als een nagel breekt. Erik speelde ter plekke een volledige set met net opgeplakte nagel. Moet dus redelijk stevig zijn.


Maar, als duimplectrum voor jou werkt, great! Tommy Emmanuel speelt trouwens ook zonder nagels, en duimplectrum is afhankelijk van het nummer, hij gebruikt ook normaal plectrum en plectrum in combinatie met vingers.

ijff
3 augustus 2003, 23:03
Ik heb ooit een plastic duimplectrum gekocht, en die in kokend water gegooid. Hij wordt dan zacht, en je kan 'm perfect naar je duim vormen (was wel nodig ook.. want ik speel links, en probeer daar maar eens een duimplectrum voor te kopen).
Gebruik het intussen niet meer.. maar hij zit perfect!

:-D

rien
4 augustus 2003, 09:31
prima tip kokend water tks

Heb in de tussen tijd ook gemerkt dat je met zo'n ding moet leren spelen

hoi
Rien