PDA

View Full Version : Gretsch G3151 Streamliner: ready to rock!



Mitch
27 november 2014, 22:34
Koreaans, Historic Series, destijds niet zo populair omdat er weinig 'historic' aan was. Dik bovenblad, net effe andere bodyvorm, cat's eyes klank gaten, DeArmond2000 pickups, niet echt goedkoop en dan ook nog Aziatisch: dat kon natuurlijk niks zijn :D
Stiekem zijn het rete coole bakken, prima bouwkwaliteit voor een momenteel prima tweedehands prijs. Dat niet-vintage-correcte dikke bovenblad bijvoorbeeld zorgt weer voor een iets betere weerstand tegen feedback, die redelijk overeenkomt met het effect van trestle bracing zoals op een ouder Amerikaans of huidig Japans model.

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/SAM_5340.jpg (http://s246.photobucket.com/user/mitch_tripper/media/guitars/SAM_5340.jpg.html)

Al vorig jaar gekocht van een buitengewoon vriendelijke meneer uit het oosten des lands die we zo ongeveer halverwege ontmoetten in Eindhoven. Eerste eigenaar en hij had er niet zoveel mee gedaan. Afijn, het kwam nooit van een topic omdat de gitaar nog steeds 'under construction' was. Maar nu niet meer! De werkelijk spuuglelijke slagplaat en ook niet echt subtiel bedrukte truss rod cover werden vervangen door een setje van Setzer (forumlid Gretsch Pages) in zilver, op uitstekend advies van mijn vrouw. Tot zover de afdeling cosmetica. Maar belangrijker: ik vond de DeArmond2000s drie keer niks. Ik ben écht geen high output man wat betreft pickups, maar deze zijn zó low output dat het totaal niet matchte met mijn andere gitaren. Niet te doen om tijdens een optreden 'even' een gitaarwissel te doen, dus ik wilde iets anders. Maar het aanbod in vervangings pickups voor deze 'DynaSonic lights' is beperkt tot peperdure Seymour Duncans of TV Jones en goedkope GFSjes. Ik zocht een normale output en een vleugje meer mids om de natuurlijke mid dip van een dikke full hollow een beetje aan te vullen. Uiteindelijk kreeg ik contact met The Creamery. Dat contact verliep niet echt vlot, maar uiteindelijk kwam hij met het voorstel om een P90 in Dyna formaat te maken, met de originele pickups (of eigenlijk alleen de behuizing) als basis. Deze maand kwamen ze binnen en zijn ze er bij De Gier ingezet, omdat ik nog een paar kleine dingetjes wilde laten doen.
Een mute switch moest erbij, dat is voor mij buitengewoon handig om snel te dempen als ik toetsen speel en de gitaar ongedempt om mijn nek hangt. Pots zat al een kraakje op en ik had nog nieuw liggen, dus die mochten ook vervangen worden.

Overview:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/SAM_6993.jpg (http://s246.photobucket.com/user/mitch_tripper/media/guitars/SAM_6993.jpg.html)

Met de 'mini' P90s klinkt -ie prima rock bij de brug, héél mooi gebalanceerd op de middenstand en mayonaise dik op het hals element. Net een beetje pittiger dan standaard voor een full depth full hollow, maar dat wilde ik zelf en ik ben er erg content mee.


Sperzel Sound loks: in ieder geval beter dan de troep die erop zat, maar ik moet er nog een beetje aan wennen. Er zit geen locking systeem op of in, in tegenstelling tot wat wordt gesuggereerd. Doordat je de snaar er van boven in stopt en er onder uitkomt heb je twee extra frictiepunten. Zelf zeggen ze dat één slagje om de post dan genoeg is om te locken, maar voor een dunne snaar is dat toch iets te karig. Ik zou zeggen: nog maar een slagje er omheen. De feel is ook een beetje typisch bij terugdraaien, is aanvankelijk wat grote beweging voor nodig. Ik stem regelmatig naar drop D maar na drie keer stemmen was het al wel gewend. Dus niet zo ideaal als trim locks, maar ja, deze wegen maar de helft. En daardoor is -ie nu lekker licht bij de kop en hangt -ie perfect in balans. Niet onbelangrijk!
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/SAM_6997.jpg (http://s246.photobucket.com/user/mitch_tripper/media/guitars/SAM_6997.jpg.html)
En Sander had zich heerlijk uitgeleefd op mijn andere wens: ik wil graag een nulfret. Originele topkam gehalveerd, fret erbij: bliss! Het grote voordeel is meer balans in de sound tussen 'open' akkoorden en barrés en daarnaast geeft het een prettige rinkel. De sustain is ook iets anders, erg prettig, Ik ben er gek op!
Al met al een heerlijke bak, lekkere sound, buitengewoon soepel spelend, prima sustain voor een full hollow en zéér gecontroleerd te feedbacken. En best wel sexy :supercool:

Hotpepper01
27 november 2014, 22:45
Oh wow. Het zijn inderdaad lekker bakken. Ik heb een broertje, de 3156 (met bigsby). Je cosmetische veranderingen zijn prima geslaagd. Zeker dat zilver bij de zwarte kleur. Heel mooi. De tuners vervangen zou ik ook eens moeten doen, de originele zijn inderdaad niet best. De pickup verandering is interessant. Hoewel ik zelf nou net wel tevreden ben met die DeArmonds er in. T is weer eens wat anders...Maar van harte gefeliciteerd met het eindresultaat.

telerocker
28 november 2014, 00:46
Zo'n post leidt onmiddelijk tot een GAS-aanvalletje. Ik moet echt eens aan de Gretsch.

Pepe
28 november 2014, 01:19
Ja, silver/piano black is altijd een winner, kruising tussen classy tuxedo en souped up hot rod. Ik mis toch een beetje de upper switch kwa look maar soit. Maar je hebt de streamliner toch nog?

Mitch
28 november 2014, 21:28
Ja, er zijn Streamliners en Streamliners natuurlijk :D Nee, die gaat mee de kist in. Nou nog een 50s Streamliner scoren dan is het trio compleet. Maar ja, ik ben een speler en geen verzamelaar dus dat is mezelf in de maling nemen, gaat niet gebeuren.
Cosmetica is een lastig vak, ik heb het maar aan de experts overgelaten. Ik twijfelde of die silver wel zou passen bij de gelige binding, maar mijn vrouw had gelijk: het chroom overheerst, daar kan zilver prima bij. De binding is, hoewel belangrijk, visueel toch een kleiner ding.
Ik moet je wel bekennen dat ik nog heb overwogen om op de pup switch een mastervolume te laten zetten en de pickup switch naar de bovenkant, for old time's sake. Maar met een master tone en twee volumes weet de pragmaticus in mij dat ik dan genoeg heb in een hollow. Maar het kriebelde wel ;)

soup
28 november 2014, 21:49
Wow een nulfret, werk je stiekem bij Gibson?

Zo'n mute switch, is zoiets eigenlijk moeilijk in te bouwen bij een hollowbody of is het gewoon een gaatje boren?

Duhsjaak
28 november 2014, 21:56
Ik vind m gewoon bakken Mojo hebben.
En apart, de eerste keer dat ik iemand hoor met wie de The Creamery connectie niet soepel verlopen is.
Ik mag hopen op een blip in plaats van een trend, anders kan ik op zoek naar een andere favoriete werkplaats. Naast die van Oigun vanzelf.

Ik hoop op een mooi opgenomen stuk geluid. Want met een dame is het net als met een auto: je weet pas of het wat is, als je d'r in zit. Hmmmmmm? Waar komt die vergelijking vandaan?
Nou ja, je bent slim genoeg om het te snappen.

Gefeliciteerd!
Vriendelijke groet, Gus

Mitch
28 november 2014, 22:10
Geen idee. Vanaf het begin tot het eind van het proces duurde het lang voor de respons kwam en die was meestal net iets te summier. Ik begrijp heus wel dat je aan een nog-niet-zekere klant niet altijd veel tijd wil besteden, maar het was mager en werd niet beter toen ik te kennen gaf sowieso bij 'm te gaan bestellen. Ook nu nog heb ik bijvoorbeeld geen specificaties gekregen van 'm, beetje typisch. Voor sommigen ondenkbaar, wellicht :D Hoe dan ook, de pups zijn wel zo geworden als ik gevraagd had, dus dat zit wel snor.
Qua sound: het is best een brutaaltje geworden, ik zal later nog wel eens wat opnemen. Of misschien meteen een vergelijk met andere gitaren of zo. Met de andere Gretsch voor dunnere body, dunner bovenblad en Supertrons versus dikke body, dik bovenblad en P90jes of versus de Junior als vergelijk solid/hollow. Of zoiets.
Ik kan nu tenminste eindelijk een beetje editen met video, dus wie weet, als ik me nog eens verveel :) Maar neem van me aan dat het een rock-hollow is ipv een stereotype rockabilly bak.

@soup: de installatie is niet zozeer het probleem, als wel het vinden van een switch. Een standaard switchcraft die je als pickup switch kan gebruiken werkt hier niet, omdat die single pole double throw is en voor mute heb je double pole double throw nodig. Afijn, daar ga ik nog een keer een officiële Gretsch switch voor zoeken, we kwamen er nu te laat achter en ik wilde 'm per se af hebben.

Pepe
28 november 2014, 23:08
Als ik het een beetje kan vergelijken met mijn Supertron Country Gentleman vs de Japanse Anni dan zal je oude Stream zich verhouden tot de nieuwe als Obi Wan Kenobi tot Anakin Skywalker.

Ja, de eerste Star Wars trailer is uit vandaag.


http://www.forumsextreme.com/images3/sSW_darthvader.gif

Mitch
28 november 2014, 23:18
Meer rust en daardoor meer controle. Lord Vader in de dop kan het wel, maar heeft eerder de neiging om nijdig te worden. Treffend geanalyseerd, collega.

Nerds united?
http://img.photobucket.com/albums/v695/DaveUrbik/vaderrock.gif (http://smg.photobucket.com/user/DaveUrbik/media/vaderrock.gif.html)

Tupelo
29 november 2014, 10:27
Mooi project Mitch, zo houd je alleen maar blijvers.
Nulfret maakt 't af voor mij.
Deze zou ik graag eens een weekje in bruikleen krijgen. :)

Wat heb je met die 2K's gedaan ?

Mitch
29 november 2014, 20:38
Thanks! Die liggen nu in een doosje. Ik heb nog niet gekeken of de huisjes voor die pickups ergens te krijgen zijn, anders is het nog een beetje te doen om ze te verkopen. Ik heb er in ieder geval helemaal niks aan. Die nulfret is naast de pickups inderdaad de beste zet. Veel meer in balans, attack iets lager, sustain iets langer. Op mijn 6103 was ik het al steeds meer gaan waarderen, maar door nu op een gitaar van topkam naar nulfret te gaan weet ik nu tenminste ook zeker wat het verschil is. Me love you big time, zero fret :D

@soup: voor op een solid body zie ik er minder voordeel in, al begrijp ik Gibson wel. Die wilden per se een beter werkende topkam voor hun Star Wars tuning pegs, dus ja dan moet je toch wat hè.