PDA

View Full Version : Guild D-125 of Martin DX1ae aanschaffen?



Ibanetbezig
26 november 2014, 16:03
Ik wil een akoestisch gitaar aanschaffen.
Ik twijfel tussen de Guild D125 en de Martin DX1AE.

Beide gitaren spelen goed,
De Guild klinkt wat ruiger en de Martin wat rustiger.
Voordeel van de Guild is de massieve body,
De Martin heeft alleen een massief bovenblad en de rest is HPL.

Nadeel van de Guild vind ik de hoogglans afwerking,
Nadeel van de Martin is de HPL, heb er niet zo'n goed gevoel bij.

Wat is de beste keuze?

arjanb01
26 november 2014, 16:24
Persoonlijke smaak. En ligt aan je muziekstijl.
Compleet massieve gitaren klinken mij persoonlijk wat voller, meer projectie in m'n beleving harder.
Maar speel je alleen begeleiding bij een singer songwriter is de Martin prima. Speel je solo en fingerpicking dan zou ik voor de guild gaan.

chris c
26 november 2014, 21:54
Kijk misschien eens naar Sigma DM-15. Lijkt op die Guild, zonder hoogglans maar wel alleen bovenblad massief. Heb onlangs een Sigma 000M-15 gekocht omdat die mahonieklank me aanspreekt. Heb ook een veel duurdere Martin. En ja de Martin klinkt beter en ook heel anders (andere houtsoorten, constructie) maar die Sigma vind ik verbazend goed voor de prijs (de mijne kostte 260 euro), netjes afgewerkt en uitstekend bespeelbaar. Je voelt de gitaar trillen tegen je borstkas, ook al zijn de zij- en achterbladen laminaat.

Rizz
26 november 2014, 22:39
Tja, echt persoonlijk..

Ik zou voor de Guild gaan, maar dat is omdat ik Martins echt niet trek. Heb laatst op een 4500 euri Martin gespeeld en ondanks de prachtige gitaar en heerlijke bespeelbaarheid is de klank echt niets voor mij.. Bijna elke Guild daarentegen klinkt voor mij echt een stuk beter. En ik hou wel van ruig.. :D

Edit: Ook niet geheel onbelangrijk: Ik vind dat de goedkopere Martins niet in verhouding staan wb prijs/kwaliteit. Dan heb je meer aan een Guild, Eastman, of een Sigma dread uit het hogere segment voor hetzelfde geld..

Ernest01
27 november 2014, 12:44
Nadeel van de Martin is de HPL, heb er niet zo'n goed gevoel bij.

Wat is de beste keuze?

Je zegt het al. Een gitaar die geen goed gevoel geeft kan nooit de gitaar zijn die jij zal kopen.
Zo is dat bij mij, in ieder geval.

En wat Rizz zegt :

Edit: Ook niet geheel onbelangrijk: Ik vind dat de goedkopere Martins niet in verhouding staan wb prijs/kwaliteit. Dan heb je meer aan een Guild, Eastman, of een Sigma dread uit het hogere segment voor hetzelfde geld..

Succes ! Altijd leuk om op gitaren-jacht te gaan....

Ibanetbezig
27 november 2014, 14:53
Vandaag op een aantal Eastman gitaren gespeeld,
wow, die zijn ook gaaf.
Martin DX1 is wat mij betreft afgevallen,
het gaat momenteel tussen:
- Guild D125
- Eastman AC220
- Eastman AC222

Ruudj
27 november 2014, 15:42
Vandaag op een aantal Eastman gitaren gespeeld,
wow, die zijn ook gaaf.
Martin DX1 is wat mij betreft afgevallen,
het gaat momenteel tussen:
- Guild D125
- Eastman AC220
- Eastman AC222

Ik zou voor een Eastman gaan. Krijg je geen spijt van

barno
27 november 2014, 16:26
goedkope martins zijn in mijn ervaring te mijden. Guild spreekt mij enorm aan, ik geef toe vooral door de looks en image, heb er nog niet op gespeeld.

miyaru
27 november 2014, 16:39
Ik heb zelf een Guild D125CE, en ben er erg blij mee. Het Fishman systeem is simpel maar doeltreffend. De sound is onversterkt krachtig en geprojecteerd. Ik weet niet of jij ook de CE wil of een gewone D-125.

En ja, massief is mooier dan hpl..........

Robin.

barno
27 november 2014, 17:39
de fok is dat waarschijlijk op al die gitaren verschillende soorten snaren zitten
dus een eerlijke a/b vergelijking is onhaalbaar
dat een winkelier niet op al zijn gitaren het zelfde merk/soort snaren zet is me een raadsel

waarom zou iemand dat doen? Er zijn naast smaak nog heel wat andere parameters die bepalen welk soort snaar beter/minder past bij deze of die gitaar. Veel handiger als de fabrikant er de snaren oplegt die volgens hem de gitaar het best tot haar recht doen komen.

Rizz
27 november 2014, 17:46
Als je goed luistert haal je jouw geluid er wel uit. Het karakter van een gitaar blijft bestaan. Het is ook zo dat niet iedere snaar op iedere gitaar goed klinkt. Ook daar wordt over nagedacht. Is een beetje tegenstrijdig, ik weet t. Ik wissel toch direct de snaren bij een andere gitaar, dus ik luister naar de eigenschappen van de gitaar..

Ibanetbezig
28 november 2014, 17:24
Vandaag ook weer wat gitaren getest.
Het moet in ieder geval een Dreadnought model worden.
Keuze is weer iets uitgebreid naar:
Guild D125 (Geen CE verzie)
Eastman AC120
Eastman AC220
Blueridge BR40

Helaas jammer dat er geen gitaarzaak is die al deze modellen heeft.

Ibanetbezig
1 december 2014, 20:04
Inmiddels een Leho gitaar aangeschaft.

Wat een geweldig gitaar (volledig massief).
Heb m vergeleken met de Larrivee D02 (van 1099 euro), bijna identiek alleen speelde de Leho wat soepeler.
De Leho schijnt ontworpen te zijn door Jean Larrivee.
Het is een nieuw merk dat sinds eind 2014 op de markt is.
Erg mooie kwaliteit voor een super lage prijs.



Ik ben helemaal Happy :)

miyaru
1 december 2014, 22:11
Nou, ik zou zeggen van harte met je nieuwe aanwinst!!!! Heel veel plezier ermee!!!!! :B

Robin.