PDA

View Full Version : Actie te hoog maar halspen en brugzadels staan optimaal???!!



mennen08
26 november 2014, 10:47
Hee allemaal,

Bij een van mijn strat staat de actie iets te hoog (heb hem al een tijdje niet meer gebruikt)
De halspen staat nog optimaal. dit heb ik door de 3e fret en de 17e fret in te drukken en de tussen liggende ruimte gecheckt.

de brug zadels staan ook optimaal. Als ik de zadels nog lager zet beginnen de snaren bij het aanslaan van een open snaar heel zwaar te ratelen en te buzzen.

De actie blijft dus hoger dan gewenst.
Wat zou het probleem kunnen zijn? De nut eventueel?
Of is dit gewoon het aard van het beestje?

telecastermaster
26 november 2014, 10:58
Kijk eens naar de veren van de tremolo. Als die hun spanning een beetje verliezen komt de brug omhoog.
Je kunt dan de schroeven van de klauw er dieper inschroeven.
Zie hier:


https://www.youtube.com/watch?v=7luUzgDwwcs&list=FLoiL_wrvYFCpbtUtJ_8KDFw& index=7

Tabula Rasa
26 november 2014, 11:03
Zadels lager is ratelen, dus tremelo omlaag is ook ratelen. Hals staat recht... Raar probleem. In theorie kan de actie niet hoog zijn (indien de topkam goed ingevijld is).

Kan je foto's posten in de lengte richting en vanaf de zijkant?

Crysun
26 november 2014, 11:41
Als de actie voorheen goed was, zou ik denken dat de hals toch iets bijgesteld moet worden. Je kunt proberen de hals iets holler te maken door de halspen 1/8 te verdraaien. Probeer het even uit en kijk of je de zadels nu verder kunt verlagen.

Gearjunkie
26 november 2014, 11:54
check of alle fretten de juiste hoogte hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
26 november 2014, 12:58
Als de actie voorheen goed was, zou ik denken dat de hals toch iets bijgesteld moet worden. Je kunt proberen de hals iets holler te maken door de halspen 1/8 te verdraaien. Probeer het even uit en kijk of je de zadels nu verder kunt verlagen.
Denk dat ie dan in het midden en bij de hoge frets meer gaat aanlopen. Zou de tip van Gearjunkie zeker eens nalopen.

HaroldA
26 november 2014, 13:01
Slechte/verroeste/geknikte snaren?

mennen08
26 november 2014, 14:55
zal vandaag of morgen wat fotos posten!!
Nee dat is t allemaal niet, daar heb k al naar gekeken gear junky

Wellicht dat een shimming aanbregen helpt?
Of zou dit het probleem niet oplossen?

heb er overigens geen ervaring mee met dat shimmen. weet niet als iemand van jullie daar ervaring mee heeft?

Tabula Rasa
26 november 2014, 16:04
Shimmen is niets anders dan kunstmatig de brug verhogen of verlagen omdat de brug het bereik niet heeft.

Crysun
26 november 2014, 20:35
Shimmen is het verstellen van de hals hoek ten opzichte van de body. Shimmen kan je doen wanneer je de zadels niet meer hoger zou kunnen draaien om de ratel uit de snaren te halen. Dit is bij jou niet het geval. Shimmen kun je ook doen wanneer je zadels niet lager kunnen en de actie nog te hoog is. Ook dit is niet het geval bij jou.

"De halspen staat nog optimaal. dit heb ik door de 3e fret en de 17e fret in te drukken en de tussen liggende ruimte gecheckt."

Hoeveel was de tussenliggende ruimte? en waar op de hals hoor je het geratel?

barno
26 november 2014, 21:06
ook een kwestie van wat jij als hoge actie ervaart. Op shredgitaren met 14 of 16 inch toetsradius kan je de actie een stuk lager afstellen dan bij een vintage radius stratje 7,5 inch bv. Ook checken of je de eventuele fretbuzz wel hoort als je electrisch speelt. Het is niet optimaal maar nogal wat strats hebben wat acoustische buzz bij lage afstelling.
Actiehoogte instellen is altijd een compromis zoeken. zo geeft wat hogere actie meestal een betere tone, maar te hoog en je zit weer met een mindere intonatie.

Een kleine shim kan uiteraard en stelt niks voor qua ingreep: een dun plectrum in de hals does the job meestal. Nash steekt zelfs standaard een plectrum shim in de pockets van zijn fenderachtigen

Duhsjaak
28 november 2014, 18:54
ook een kwestie van wat jij als hoge actie ervaart. Op shredgitaren met 14 of 16 inch toetsradius kan je de actie een stuk lager afstellen dan bij een vintage radius stratje 7,5 inch bv. Ook checken of je de eventuele fretbuzz wel hoort als je electrisch speelt. Het is niet optimaal maar nogal wat strats hebben wat acoustische buzz bij lage afstelling.
Actiehoogte instellen is altijd een compromis zoeken. zo geeft wat hogere actie meestal een betere tone, maar te hoog en je zit weer met een mindere intonatie.

Een kleine shim kan uiteraard en stelt niks voor qua ingreep: een dun plectrum in de hals does the job meestal. Nash steekt zelfs standaard een plectrum shim in de pockets van zijn fenderachtigen

Is dat zo? Wat grappig! Ik had daarvan wel eens gehoord van die fabrieks shim geintjes, maar als broodje aap afgedaan.

Wel heb ik een Hohner TE Prinz, die een schoefje daarvoor heeft. Snaren iets losdraaien, schroefje iets verstellen door een extra gaatje in de neck plate en opnieuw stemmen. Wáánzinnige dingen voor ingrepen die niet zo vaak voorkomen.
Alors, ik ben benieuwd wat de oplossing zal blijken te zijn. Het lijkt mij de $64,00 vraag.
Vriendelijke groet, Gus

woldhek
28 november 2014, 20:16
Als beginner nog geen recht van spreken, maar waar ik zelf al tegen aangelopen ben, is dat bepaalde merk/type snaren gewoon slapper zijn en eerder gaan ratelen.
Probeer eens andere snaren?

barno
28 november 2014, 21:13
Is dat zo? Wat grappig! Ik had daarvan wel eens gehoord van die fabrieks shim geintjes, maar als broodje aap afgedaan.

Wel heb ik een Hohner TE Prinz, die een schoefje daarvoor heeft. Snaren iets losdraaien, schroefje iets verstellen door een extra gaatje in de neck plate en opnieuw stemmen. Wáánzinnige dingen voor ingrepen die niet zo vaak voorkomen.
Alors, ik ben benieuwd wat de oplossing zal blijken te zijn. Het lijkt mij de $64,00 vraag.
Vriendelijke groet, Gus

Nash is een onderdeleninmekaarschroever. mijn theorie is dat ie Warmoth bodies koopt, de stempel uit de pocket freest en dan wel een shim moet doen wegens te diep. En vervolgens een lulverhaal ophangt over nog betere tone ...

Eko
29 november 2014, 12:12
Kan inderdaad zijn dat de hoek van de hals iets aangepast moet worden. kijk eerst eens naar de topnut. Als je van bv .013 naar .009 gegaan bent kan het zijn dat je topkam iets te ver is ingevijld en nu de snaren te laag op de hals laat lopen. Helpt het stellen van je hals niet tegen en zul je een nieuwe topkam nodig hebben. Of je doet een trucje met superglue en een beetje vijlsel ( Staat op Youtube ).
De hals verstellen kan bij nieuwere Fenders ook met de microtlit in de halspocket.