PDA

View Full Version : Rivera Rake Reverb met bruine tolex?



RB74
25 november 2014, 10:15
Sinds kort heb ik een fijne Rivera Rake Reverb, met bruine tolex ipv de (soort van) witte die je op de meeste plaatjes van deze versterker ziet. De Rake is een 'signature model' van sessiegitarist Jay Graydon en is schijnbaar maar kort gemaakt (1998-1999). Er is niet superveel info te vinden verder. Wie weet er meer over afwijkende tolex-kleuren van dit type Rivera? Dank voor reacties!

http://i57.tinypic.com/2s7awc6.jpg

Dirk_Hendrik
25 november 2014, 10:20
Ik niks. Behalve dat ik een "wittere" heb. Bij m'n beste weten waren er 2 varianten. Wit(ter) en bruin.

muziekschuur
25 november 2014, 10:22
Mooie amp. Is al wel een jaar of 10 oud toch? Nog geen kuren?
Er zijn er gewoon niet zoveel van. Ik zie wel de combo's regelmatig. Ook in bruine tolex. Past prima bij een fender cabinet.

RB74
25 november 2014, 10:32
De amp is een jaar of 15 oud (tenminste, als de productiejaren inderdaad '98-'99 waren). Na ongeveer 10 uren speeltijd geen kuren. De vorige eigenaren hebben er goed op gepast, zo te zien.

iWishmaster
28 november 2014, 12:26
Ik gok dat dat de mijne is geweest! Ik heb hem met die tolex gekocht overigens, de eigenaar daarvoor heeft 'em een keer een ander kleurtje gegeven volgens mij. Als je wilt kan ik wel wat meer van het achterliggende verhaal voor je opgraven misschien, moet ik even wat oude mailtjes terugzoeken en diep in mijn geheugen graven ... Zijn er specifieke dingen die je wilt weten?

telerocker
29 november 2014, 01:45
Die Rakes hebben meer gain dan de R55 (die ik ooit had). Een kennis van me heeft er nog steeds een. Fijne amp hoor.

RB74
29 november 2014, 10:21
Het is een fijne amp inderdaad, heerlijk volle buizenklank met meer dan genoeg gain voor stevige nineties en zero's rock. En een erg prettig, dynamisch 'Fender'-kanaal. Voer voor de eeuwige buizen- vs modelingdiscussie met de andere gitarist in m'n bandje... De Rivera speelt zijn Line6 SpiderValve natuurlijk een beetje weg... ;-)

iWishmaster: extra weetjes zijn natuurlijk welkom! Precieze leeftijd, iets over modificaties/onderhoudsdingen? Achterop zitten twee handige pots voor het volume van de boosts. Ik kwam op een forum tegen dat alleen Rivera zelf die modificatie doet. Maar dat lijkt mij een vreemd verhaal. De tolex ziet er zoals ik aangaf heel goed uit, superstrak aangebracht als het 're-tolex' is. Alleen bij de ventilatiesleuf in de onderkant krullen er wat randjes op. Heb de Rivera in Nijmegen gekocht. Bedankt voor meer info!

telerocker
29 november 2014, 18:54
Die volumepots voor de boost is echt een verbetering ten opzichte van de R-serie waar hij erg op lijkt. De standaardinstelling van de boosts is bij Rivera ruk: een veel te grote sprong in volume. Ik had ze dus standaard altijd aan staan.

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=209827

iWishmaster
1 december 2014, 09:33
De precieze leeftijd weet ik niet, maar als ik het me goed herinner is hij ergens rond 1993 gebouwd. Ik heb 'em eind 2008 gekocht van een forumlid, h_eggen, die hem op zijn beurt weer van een ander forumlid, vinni, heeft gekocht. Vinni is degene die de re-tolex heeft gedaan en hij gaf aan twee (identieke) Rivera's gehad te hebben. Jij hebt dus één van de twee, maar welke zou ik niet kunnen zeggen. Ik heb toen wat PM's met vinni uitgewisseld, één van zijn replies:

Deze Rake heb ik van iemand gekocht (eerste eigenaar) uit Drachten. De andere Rake kwam uit Middelburg.

Ik zou maar heel zuinig op die buizen zijn.
Het zijn NOS Siemens EL34's die ik er vorig jaar heb ingezet. ze komen bij www.kcanostubes.com vandaan.

De preampbuizen zijn volgens mij JJ's.
Die zou ik daar nu niet meer inzetten. Ik vond de Rake wat te donker en de eerste gainstage kan wel een oppepper gebruiken. Daar zou ik nu een Tung-Sol reissue inzetten.


Met mijn exemplaar heb ik wel wat issues gehad:
Wat problemen met de footswitch, dat bleek kabelbreuk en dat heb ik hersteld door de kabel iets in te korten en opnieuw te solderen.
Tweede probleem wat ik heb gehad is dat er tijdens de repetitie letterlijk rookwolkjes uit kwamen. De power trafo bleek doorgebrand. Is onderzocht door een amptech en die heeft een nieuwe trafo bij Rivera in de USA besteld en erin gezet.

Daarna eigenlijk geen problemen gehad met de versterker. Wel vond ik de reverb altijd erg magertjes en veel reverb kwam ook met veel brom. Uiteindelijk heb ik de versterker verkocht omdat het toch niet helemaal mijn sound was (ik zocht een moderner geluid). De verkoop was wel een hele lijdensweg en hij heeft bijna een jaar te koop gestaan. Uiteindelijk verkocht aan iemand uit Tilburg, volgens mij een handelaar, want hij kon in ieder geval geen noot spelen ...

Achterop zaten twee knoppen, voor de send en return van de effects loop. Als er knoppen voor de boosts achterop zitten, zijn die later aangebracht en dus zeker niet origineel. De boost op het clean kanaal was vrij hard, maar op het gain kanaal perfect vond ik, dus die knop nooit gemist.

RB74
1 december 2014, 10:25
Super, dank voor de info! Telerocker ook bedankt. Goed om te weten van die trafo, hopelijk blijven mij de rookwolken bespaard! En ik moet dus een beetje extra voorzichtig zijn met de footswitch-kabel. Ook goed om te weten. Dat van die lawaaiige reverb herken ik, de galm is wel beter dan de digitale van m'n (na vandaag verkochte) Egnater Rebel 30.

Wat maakt zo'n amp een omzwervingen... De sound van de Rake is wat ik zocht, ik ga 'm houden hoor! ;)

telerocker
1 december 2014, 10:32
Dat van de transformator herken ik. Enkele weken nadat ik de R55 had overgenomen, ging ook de mijne in rook op. Nieuwe erin en nooit geen problemen meer gehad. Ik hoop dat de Rake dus heel blijft.

arjanb01
1 december 2014, 10:41
Is toch eigenlijk van de zotte dat een trafo in de fik kan vliegen van een amp die bijna 3K gekost heeft nieuw. Weer een Amerikaans merk dat z'n kwaliteitscontrole niet voor mekaar heeft.

RB74
1 december 2014, 11:41
Is toch eigenlijk van de zotte dat een trafo in de fik kan vliegen van een amp die bijna 3K gekost heeft nieuw. Weer een Amerikaans merk dat z'n kwaliteitscontrole niet voor mekaar heeft.

Het gaat bij de Rake die van iWishmaster was over een amp uit mid '90's die in 2008 een trafo-probleem heeft. Na een jaar of 15 is dat toch niet zo uitzonderlijk, lijkt mij?

Wat ik opmaak uit de reviews her en der, voor wat ze waard zijn, is dat Rivera de bouwkwaliteit enzo aardig op orde heeft.

telerocker
1 december 2014, 12:28
Het gaat bij de Rake die van iWishmaster was over een amp uit mid '90's die in 2008 een trafo-probleem heeft. Na een jaar of 15 is dat toch niet zo uitzonderlijk, lijkt mij?

Wat ik opmaak uit de reviews her en der, voor wat ze waard zijn, is dat Rivera de bouwkwaliteit enzo aardig op orde heeft.

Het is allemaal relatief. Ook bij dure amps gebeurt wel eens wat. De mijne was indertijd een jaar of zes oud.

vinni
5 februari 2015, 07:05
Hallo,

Hier mijn eerste bijdrage aan dit forum in meer dan drie jaar.
Via via zag ik dit topic voorbij komen.
Speel zelf niet meer na de zoveelste frustratie met bands.

Zelf nooit een probleem gehad met de Rake.
wel dat de reverb lawaaierig kan zijn.
Zuinig gebruiken dus.

Ik heb ze zelf van de hand gedaan maar het waren wel twee van de beste amps die
ik ooit gehad heb.

Heel veel succes met de Rake.
Wie weet....tot over drie jaar. ;)

Vinni

Nocki
6 februari 2015, 23:39
Grappig. Volgens mij heb ik deze ook even gehad...

RB74
8 februari 2015, 21:51
Hallo,

Hier mijn eerste bijdrage aan dit forum in meer dan drie jaar.
Via via zag ik dit topic voorbij komen.
Speel zelf niet meer na de zoveelste frustratie met bands.

Zelf nooit een probleem gehad met de Rake.
wel dat de reverb lawaaierig kan zijn.
Zuinig gebruiken dus.

Ik heb ze zelf van de hand gedaan maar het waren wel twee van de beste amps die
ik ooit gehad heb.

Heel veel succes met de Rake.
Wie weet....tot over drie jaar. ;)

Vinni

Bedankt, Vinni! Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de Rivera. Met de reverb een klein beetje open klinkt 'ie geweldig! Clean en scheur zijn allebei heel erg naar mijn smaak. Om 'm te beschermen bij transport heb ik intussen een hoes op maat van versterker-hoezen.nl voor de Rake aangeschaft...

vinni
10 februari 2015, 19:16
Vreemd.
Beide Rake's zijn verkocht met een stevige flightcase.
Je weet dat alleen een hoesje vaak onvoldoende is?
Met name trillingen tijdens het transport is een veel voorkomende
oorzaak van versterkerproblemen.

Vinni

iWishmaster
12 februari 2015, 11:16
Mijn Rake had inderdaad een oerdegelijke (en loodzware) flightcase met schuimrubber aan de binnenkant. Ongetwijfeld op maat gemaakt, want het pastte als gegoten en de Rake heeft een iets afwijkend formaat (net een tikje kleiner als de meeste 50-100Watt heads).

RB74
13 februari 2015, 15:53
Mijn Rake had inderdaad een oerdegelijke (en loodzware) flightcase met schuimrubber aan de binnenkant. Ongetwijfeld op maat gemaakt, want het pastte als gegoten en de Rake heeft een iets afwijkend formaat (net een tikje kleiner als de meeste 50-100Watt heads).

Dan was het waarschijnlijk toch niet jouw / Vinni's Rake Reverb, denk ik. Wie koopt er nou een amp over zonder op maat gemaakte flightcase. Mogelijk dat de bruine tolex dan toch van Rivera zelf is (zijn we weer terug bij begin van het topic...).

Vinni, we spelen met ons bandje de zalen (nog?) niet plat. De Rake hoeft dus niet veel verplaatst. Als ik 'm meeneem naar een optreden is dat op de achterbank of bijrijdersstoel, lekker zacht. ;)

Maar als iemand nog een flightcase over heeft, hoor ik het graag! De buitenmaten van de Rivera: 60,5 cm breed, 25,5 diep en 26,5 hoog (pootjes meegerekend).

arjanb01
13 februari 2015, 15:57
Waarom koop je bij de Bax geen degelijke zwenkwielen, ik heb onder m'n koch powertone 2 plus 412 kast deze:
http://www.bax-shop.nl/wielen/penn-elcom-zwenkwiel-80-mm

Super en verrijd je set makkelijk zonder hernia. Een flightcase maakt je set alleen maar zwaarder. Kan je beter voor bescherm hoes plus deze wielen gaan. Degelijk spul, hou er wel rekening mee dat je bij Bax er geen schroeven bij geleverd krijgt.

RB74
20 februari 2015, 09:56
Zwenkwielen zitten er al onder m'n 4x12 (overigens een zeer degelijke Randall XL met V30's, een aanrader). In combinatie met de beschermhoes om de Rivera-top red ik mij voorlopig wel. Naar de optredens die we af en toe hebben, neem ik tot nu toe trouwens een 1x12 of 2x12 mee, dat scheelt een hoop gesjouw. Zo groot zijn de zalen niet waar we spelen. :rockon:

Maar stel dat we doorbreken, dan is een flightcase om m'n Rivera Rake beter te beschermen de moeite waard...;)

iWishmaster
20 februari 2015, 10:34
Ik zou nooit van mijn leven weer een flightcase om mijn amp willen, tenzij ik er een roadie bij krijg. Sowieso ben ik het sjouwen redelijk zat. Ik neem naar de repetitie alleen mijn gitaar en klein 18 watt topje in een hoes mee. Cabinet thuis en cabinet in de oefenruimte. Geen pedalen etc.. Mij teveel gedoe ...

RB74
5 maart 2015, 10:31
Ik neem naar de repetitie alleen mijn gitaar en klein 18 watt topje in een hoes mee. Cabinet thuis en cabinet in de oefenruimte. Geen pedalen etc.. Mij teveel gedoe ...

Mijn versterker kan in de oefenruimte blijven staan. Dat scheelt ook enorm wat sjouwwerk. Ik neem alleen een gitaar en een pedalboard-in-tas mee. Amp aan, pedalboard aansluiten (sinds kort wel wat meer kabelwerk omdat ik de effects loop van de Rivera ben gaan gebruiken), nog even buizen laten opwarmen en spelen maar!