PDA

View Full Version : Is hier een pedaal voor?



guitar1023
24 november 2014, 13:59
Als ik wat noten speel door m'n buizenversterker klinkt dit normaal, maar als ik een akkoord speel klinkt dit vrij hard. Is er een pedaal wat ervoor zorgt dat dit iets gelijkmatiger wordt?

Bedankt!

Pepe
24 november 2014, 14:17
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?167173-Boosten-Nee-joh

guitar1023
24 november 2014, 14:57
Dat is niet helemaal wat ik bedoel, ik heb namelijk al een volume pedaal als ik zachter wil spelen.

Wat ik bedoel is dat mijn akkoorden even hard gaan klinken als mijn losse noten, en andersom. Dat het dus iets gelijker verdeeld is.

Tabula Rasa
24 november 2014, 15:17
Een pedaaltjes dat de verschillen opheft door al het geluid even hard te maken?

Swaag
24 november 2014, 15:20
Limiter / Compressor, en dan goed afstellen.

guitar1023
2 december 2014, 15:27
http://www.peterverspuy.nl/compressor-limiter/behringer/dc9-13264-2941.html?mv_source=gs&gclid=CMTDze3Gp8ICFQ6WtAodEzcAqw

Is dit mogelijk met een compressor als deze? Deze kost namelijk vrij weinig.
Ik neem aan dat de compressor voorin de chain komt, klopt dit?

Bernardduur
2 december 2014, 17:04
Deze zal prima werken! Het is een kopie van een wat bekendere compressor en zal net wat minder functioneren maar of je dat gaat merken is een tweede!

Je kan hem aan het begin zetten waardoor hij de aanslag van de gitaar egaliseert; je kan hem ook op het einde van je chain zetten zodat hij ook alle volumes egaliseert die de pedalen veroorzaken......

guitar1023
2 december 2014, 18:30
Bedankt! Ik wil eigenlijk ook juist mijn versterker wat egaliseren. Hoe is dit te doen?

Mitch
3 december 2014, 09:57
Een transistorversterker kopen?
Overigens, de tip die Pepe gaf was ook naar een link van een compressor/limiter hoor, is precies wat je bedoelt. Kijk niet zo zeer naar het topic, maar naar het filmpje. Er is veel te koop op dit gebied.

guitar1023
3 december 2014, 15:05
Het egaliseren van een (buizen) versterker is dus niet te doen met een compressor/limiter?

jasses
3 december 2014, 15:34
Het is (in dit geval: enkele noten vs akkoorden) niet je versterker die het geluid niet egaal maakt, het is wat je erin steekt. Compressor zal dat inderdaad voor een stuk egaliseren.

FruscianteFan
3 december 2014, 15:43
Ik zou zeggen, gefeliciteerd: je hebt een heerlijk dynamische versterker. Als je namelijk 3 noten even hard speelt als 1 losse noot, klinken die drie noten samen harder. Dat hoor je terug door je versterker.

Ik snap dat je dit als probleem kunt ervaren, maar tegelijkertijd vraag ik me daardoor af wat je niveau ongeveer is. Niet per se vanwege je techniek - want hoe meer snaren, hoe harder het klinkt (tenzij gecompenseerd in de aanslag) - maar omdat ik vermoed dat je niet heel veel ervaring hebt. Als je nu bijvoorbeeld ervaart dat een slagpartij harder klinkt dan een solo en je wilt dat egaliseren of zelfs andersom hebben, dan kan een compressor of limiter inderdaad helpen, maar je kunt ook kiezen voor een booster. Die zet je dan aan als je die solo wilt spelen, zodat dat harder klinkt.

Daarnaast vermoed ik, en verbeter me alsjeblieft als ik ernaast zit(!), dat als dit klopt, je beter juist geen compressor of limiter kunt kopen, maar je beter kunt verdiepen in dynamiek en de techniek die daarbij hoort. Waarom? Omdat als je nog niet zoveel ervaring hebt met spelen, of met versterkers, het heel verraderlijk kan zijn om je signaal plat te drukken. Dat kan functioneel zijn, maar het kan er ook voor zorgen dat je niet goed terughoort wat je precies speelt, waardoor je minder goed je techniek kunt oefenen.

Dat is echter vooral een risico, en niet de hoofdzaak van het probleem. Daarom zou ik eerder een booster kiezen: die houdt je signaal in principe dynamisch, maar maakt het wel harder als dat nodig is.

The Lo Lands
3 december 2014, 15:57
Verschil tussen hard en zacht is wat men noemt dynamiek. Je versterker volledig willen egaliseren is natuurlijk onzin en ook niet echt muzikaal ;-) Wat je erin steekt komt er vaak ook uit. Buizenversterkers hebben van zichzelf ook enige compressie, dit heeft te maken met de headroom van een versterker. Hoe meer headroom hoe meer dynamiek, hoe minder headroom hoe eerder je compressie krijgt. Vaak is dit een kwestie van smaak en het randje van de versterker opzoeken.

Naast gebruik van een compressor/limiter zou je ook kunnen werken aan je aanslag (techniek - harder of zachter aanslaan van de snaren). Daarnaast bij slaggitaar je volumeknop op de gitaar iets terugdraaien geeft ook al een 'meer in balans' geluid! Een compressiepedaal zou ik voornamelijk gebruiken voor meer sustain bij solo's of het egaliseren van funky/harde slaggitaar. Als dit is wat je wilt dan is een pedaal de oplossing en anders zou ik het eerder zoeken in je speeltechniek en instellingen van je versterker en gitaar. Mijn twee cent :-)

Zeg maar wat FruscianteFan ook zegt :-)

Pepe
3 december 2014, 16:30
Zeg maar wat FruscianteFan ook zegt :-)

Wat The Lo Lands zegt.

Het is een wazige vraag, het is wel duidelijk hoe je een probleem wil oplossen maar niet wat het probleem precies is.

Mitch
3 december 2014, 23:30
Een behoefte aan minder dynamiek vind ik niet zo gek. Het is dan wel gemeengoed om meer dynamiek te willen als gitarist, maar het is niet altijd praktisch in kleinere ruimtes, lagere volumes, etc. Een iets vlakkere sound kan dan een voordeel zijn ten gunste van zang of andere instrumenten in de mix. Maar inderdaad: ik vraag me ook een beetje af wat het 'probleem' nu eigenlijk is. Gaat het te hard? Voor thuis, voor bandgebruik? Misschien heb je wel meer aan een attenuator dan een compressor/limiter.
Het lastige met een compressor is dat een hoop compressors heel simpel zijn in te stellen, maar heel veel veranderen aan je sound. Wat je wil is er wel hoor, bijvoorbeeld in die nieuwe Keeley, maar ook de Carl Martin COmpressor/limiter kan het prima. Lager volume beetje opkrikken, harder volume beetje afvlakken.

guitar1023
5 december 2014, 14:46
Ik speel 9 jaar gitaar! Ik heb inmiddels de MXR Super Comp besteld, deze komt als het goed is vanmiddag binnen. Waar komt deze in de chain? Sommige zeggen namelijk aan het begin, andere zeggen juist weer aan het eind. Ik gebruik een volume pedaal, deze heb ik helemaal achterin de chain, zodat deze als master volume werkt. Als de comp aan het eind komt, komt deze dan voor of na het volume pedaal? Bedankt!

phx
5 december 2014, 15:22
compressor vooraan, raad wel aan om een wah hiervoor te knallen als je die hebt. Anders heb je een mega volumeverschil.

guitar1023
5 december 2014, 15:54
Ik hoorde ook juist mensen zeggen dat de compressor ook achteraan kan.

Pepe
5 december 2014, 16:23
Als ik even buiten de box denk, probeer het eens uit?

Mitch
5 december 2014, 20:21
Heb je een pedalenketen en dan het volumepedaal als laatste?
Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik heb geen volumepedaal, wel een pedalenketen met een hoop leuk speelgoed en dan een compressor als laatste, als... limiter, om het volume een beetje af te vlakken. Moet niet gekker worden hè? :D

guitar1023
5 december 2014, 21:19
Ik heb een volume pedaal aan het eind als master volume. Ik heb de compressor nu vooraan liggen, na de wah en de tuner, klinkt prima zo! Geweldig pedaal, ben er heel tevreden over! (MXR Super Comp)

FruscianteFan
5 december 2014, 21:20
Als ik even buiten de box denk, probeer het eens uit?

Elke keer dat ik deze reactie lees (best vaak op de een of andere manier) komt er een kleine glimlach op m'n gezicht :)