PDA

View Full Version : Harley Benton



Braddie
24 november 2014, 00:44
Ik ga rond mijn verjaardag een aantal gitaren in slaan (4 stuks) om te gaan gebruiken bij repetities en eventueel bij jamsessies en voor opnames, aangezien ik iemand ben die zoiets heeft van "Tone zit in je vingers" wil ik niet veel geld uitgeven voor gear aangezien je als je bijwijze van Brian May bent uit een plank van 50 euro een beter geluid kan halen dan bijwijze van spreken ik uit een 2500 euro kostende Gibson LP Custom.

Modeling Software heb ik al (Guitar Rig 5 Pro, klinkt super) En de gitaren die er komen zijn:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_st_62_sb_vintage_series.htm
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbl450cs.htm
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbs200bc_egitarre.htm
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt1952.htm
Gitaren varierend van 90 tot 130 euro dus.

Zijn dus niet de beste gitaren maar dat zal mij eigenlijk een worst wezen omdat ik ze sowieso als ik ze binnen krijg allemaal laat afstellen/intoneren en ze na verloop van tijd ook wel wil voorzien (mochten de stock pups rommel zijn) van nieuwe Pick-ups.

mijn vorige Strat (Ben nu gitaarloos) was een C.Giant gitaar, klonk prima, was redelijk te intoneren en speelde erg goed maar is door een val helaas overleden (Gitaar was 40 euro, en de neck was gebroken, dus die gitaar was gewoon totalled)

Wat is jullie ervaring met gitaren van Harley Benton? De een zegt dat hun Strats te vergelijken zijn met Bullets van Squier (Dat vind ik erg fijne gitaren) Maar de ander zegt weer dat het slechter is dan Stagg/C.Giant...

grayfink
24 november 2014, 12:24
Joh, koop één fatsoenlijke.

Tabula Rasa
24 november 2014, 12:50
Joh, koop één fatsoenlijke.
Ibanez hsh stratje. Van alle markten thuis.

Ruud313
24 november 2014, 13:56
De HB's die ik heb geprobeerd waren niet al te best. Niet op stemming te houden (zelfs met een hardtail) en geen erg goed afgewerkte gitaren. Ik zou eerder voor vergelijkbare prijzen wat betere beginnersgitaren op de tweedehands markt proberen te vinden.

grayfink
24 november 2014, 14:37
Zat goede gitaren voor 400€ op marktplaats te vinden van degelijke merken als Ibanez/Yamaha. Een gitaar van 1000€ en 10.000€ zit gemiddeld niet zo veel kwaliteitsverschil tussen, tussen gitaren van 100€ en 500€ heel veel.
Een keutel kun je parfumeren, maar het blijft een keutel.

nickofzo
24 november 2014, 14:49
"laten afstellen" en nieuwe pickups op 4 gitaren lijkt me niet bepaald goedkoop.

Stillborn
24 november 2014, 15:40
Om dan direct 4 gitaren ineens te gaan kopen, waarvan je niet eens weet of er 1 van je gaat liggen?
Ik wil maar zeggen: een Les Paul voelt heel anders aan dan een Telecaster hoor...

En misschien spelen ze nog wel ok, maar de kans bestaat ook dat na een jaartje de hele nek kromgetrokken is.
Andere stemmingen zou ik er al zeker niet op riskeren.

Waarom zou je er 4 moeten hebben trouwens? Begin eens bij 1 (of misschien 2) die je wel liggen en waarvan je zeker bent dat ze doen wat je wil dat ze doen.
Ik heb op repetities of liveshows nooit meer dan 2 gitaren gebruikt.


Enneuh: een gitaar van €100 klinkt ECHT WEL anders dan eentje van pakweg €1500, ongeacht de gitarist. Een goeie gitarist zal er ook wel een cool klinkend muziekje uitkrijgen, maar doe een A/B-test en je weet genoeg!

jimihattricks
24 november 2014, 19:19
Waarom het per se 4 gitaren moeten zijn is mij ook niet direct duidelijk(?)
Dat je wilt kunnen kiezen tussen humbucker en single coil snap ik nog wel. Maar dan heb je aan twee gitaren genoeg.
Omdat je gelooft dat tone in je vingers zit (dat denk ik ook), zou je juist kunnen beargumenteren dat het niet zoveel uitmaakt op welke gitaar je speelt.. dus dan heb je genoeg aan 1 :)
Ten slotte: 1 goeie gitaar inspireert zoooveel meer dan 4 slechte..

Plant
24 november 2014, 19:43
Ik ken die hele HB niet, maar snap ook niet waarom je 4 gitaren zou willen. Is het de bedoeling dat je gitaren op lokatie (in oefenruimten) kunt laten staan?
Als vervoer een probleem is, zou ik eerder een afgetrapte doch goed werkende versterker ergens laten staan, een gitaar kun je altijd ongeacht het vervoermiddel nog wel makkelijk meenemen.

Tabula Rasa
24 november 2014, 19:55
Koop nou gewoon een goeie allrounder voor 500 ipv 4 kut gitaren voor bijna niets.

soup
24 november 2014, 20:05
Ik ben benieuwd wat je nu uiteindelijk gaat doen. Ik zou 1 goede kopen, niet deze 4.

Vincent A.
24 november 2014, 22:03
4x niks blijft niks, ik zou ook sterk aanraden 1 veelzijdige kwaliteitsgitaar te kopen, je heb hier veel langer plezier van.

muziekschuur
25 november 2014, 08:10
Zou ik voor een Peavey gaan.

http://www.bax-shop.nl/b-stock-aanbiedingen/b-stock-peavey-raptor-plus-ivory-elektrische-gitaar?gclid=CPS3h-2ZlcICFagSwwods20AyQ

MikeD
25 november 2014, 08:32
TS wil blijkbaar gewoon een setje goedkope dingen; moet ie zelf weten….. je kunt je overigens ook bij Musicstore bezondigen aan een setje Jack&Danny's…. sommige mensen vinden die heel behoorlijk 't is maar wat je wil

motorhan
25 november 2014, 10:06
Het lijkt er op dat je die gitaren hebt uitgezocht op uiterlijk en niet op (speel) kwaliteit.:???:

Ik heb een kennis die kocht vroeger Lp's vanwege de hoes niet vanwege de muziek die er op de plaat stond. dat kan natuurlijk ook.;)

Veel succes.

Tupelo
25 november 2014, 10:33
HB biedt veel voordelen t.o.v. anderen gitaren.
Een HB kan je met een gerust hart op de grond laten knikkeren tijdens een jamsessie, bij een stoplicht laten staan op weg naar de oefenruimte, of achter laten in de kroeg na de borrel na het repeteren. :ok:

Verder heb je gelijk.
Uiteindelijk moet je vooral kunnen spelen.
Goede gear helpt daar ook bij, maar ik heb eens gespeeld op een goed afgestelde Stagg, en ergens kan je jezelf oprecht afvragen, waarom een gemiddeld gitarist toch liever een 900 euro Fender speelt, behalve mojo dan.

Mojo niet onderschatten overigens...
Je kan ook je leven lang in een schildersoveral lopen, met kleren van de kringloop daaronder.
Ben je voor een tientje klaar.

Snap alleen niet goed waarom je er meteen vier wilt kopen, een of twee doet de truc toch ook ?

10us
25 november 2014, 13:01
Jack&Danny's!
Prima, die zou ik eerder doen...

maar nog eerder kocht ik een Tele met een humbucker in de brug, dan kan je alle kanten op...

KingPin8
25 november 2014, 14:23
Dan zullen we dat eens doen dan :)
We hebben zelf die HB Les Paul als backup in de oefenruimte.
Het is alles wat je verwacht voor 100 euro, het is een functionele gitaar, no more no less.
Bouw, afwerking, afstelling, het is allemaal net voldoende. Het is dus bespeelbaar, prima voor beginners, maarja, kwaliteit is naar de prijs dus.

Persoonlijk zou ik dan het totaal budget besteden aan twee gitaren die ietwat breder inzetbaar zijn of misschien in Korea/Indonesië gebouwd zijn, dat je toch iets meer kwaliteit in handen hebt.

Braddie
25 november 2014, 15:12
Ik heb overigens qua SG een iets duurdere uitgezocht net.
Wilde eerst gaan voor de S-200, maar zag de "hout soort" (Weet niet of het hout is, populieren body heeft ie) En dacht, ja ehh.. Ik wil dan wel weinig uitgeven, maar geen triplex graag (Dat had ik al met die C.Giant en die Crafter ST-150)

Dus de SG is een http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbs_580_wr.htm?sid=ff1b85a107d28f3ca 3a0cf18f0a01a51 Geworden

MichaelSS
25 november 2014, 16:14
Wat een ongelofelijk dom besluit om zoveel troep te kopen.

4x 100 = 400 euro + 4x 100 voor elementen = 400 euro = 4x 50 voor stemmechanieken = 200 euro = 4x nieuwe snaren = 30 euro + af laten stellen 4x 25 euro = 100 euro

1100 euro voor een hoop ellende. Veel plezier ermee.

almarvk
25 november 2014, 16:27
Nou inderdaad. Het advies is duidelijk: investeer aub in een fatsoenlijke gitaar. En ja; daar moet je inderdaad eerst even een paar centen voor kapot slaan. Maar dan heb je iets wat wel goed is en wel fijn speelt en waar je wel verder mee kan komen.

Indien je besluit dat je wel 4 lawaaibomengitaren wil gaan kopen en je 'upgrade' plan wil doorvoeren kan je zo aan het eind van dit jaar nog een mooie Gitaarnet Trofee opleveren...

beruk
25 november 2014, 16:56
Gozer, voor €500,- koop je een instap Gibson SG. Zal wel volgens de connaisseurs ook niet ok genoeg zijn, maar dan heb je vrijwel zeker een betere gitaar dan die HB gitaren, waar je waarschijnlijk linea recta naar een gitaarboer moet voor een afstel beurt.

Die gitaarnet trofee, is dat de Richwoodje wisselbeker?

mountainman
25 november 2014, 17:15
Wat is het idee hierachter? Wil je de sound van al deze modellen kunnen benaderen? Ze zien er dan wel uit als het origineel maar het lijkt me sterk als ze met de gebruikte materialen ook zo klinken. Een Les Paul van lindehout? :stop:

Tupelo
25 november 2014, 17:17
Met een st. Bluesje of Blade kom je ook een aardig eind met dat geld, maar dan bewijs je weer minder dat het in je vingers zit. Hoe goedkoper de meuk, destemeer bewijs, dat 't in de vingers zit.

Ik vind het helemaal goed, kan 't alleen maar aanmoedigen dit experiment, en zie de "hoe klinkt mijn solo op deze HB ?" topics met grote vreugde (en gelijktijdige huiver, voor een classic rock genre) tegemoet. :ok:

Tupelo
25 november 2014, 17:28
Overigens vind ik de versterking ook een rol spelen.
Om e.o.a. reden kan het me wanneer ik over mijn Cube20x speel ook weinig bommen of ik over mijn oude Mustang, Hofner, of gepimpte Blade speel, of op multiplex.
Digitale geluid haalt toch alle randjes er wel af.

Dribbel_
25 november 2014, 18:35
Ach het is Braddie he, volgende week heeft hij weer een ander idee, en die week daarop weer een ander idee, dan die week daarop weer iets anders.

ar250artist
25 november 2014, 19:12
Sterker nog, ik heb het gevoel dat een soortgelijk voorstel al eens eerder is langsgekomen. Bovendien had de TS fatsoenlijke gitaren, wat is daarmee gebeurd? Maar ieder zijn lol hoor, gitaren voor in en om het kampvuur.

nickofzo
28 november 2014, 21:56
Als je perse Harley Bentons wil, kun je ook deze set bestellen: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_playboy_collectors_pack_no_8.htm

:soinnocent:

o0rollo0o
29 november 2014, 09:44
Ik heb zon harley benton les paul. Niet doen en zeker geen 4!!! Zonde van het geld! Zeker als je ook nog ellementen ga kopen.
-niet te intoneren
-trustrod legt los in de nek te rammellen, niet op spanning te krijgen
-lak erop is een 4mm dikke plastic "jas"
-stemmechanieken lijken wel van papier gemaakt.
-zwaar als be(n)ton maar geen sound uit te krijgen.

Mijne heb ik uiteindelijk mooi geverfd en aan de muur gehangen. Valt niet op te spelen.

Koop gewoon een leuke vintage v100 van het geld.

Braddie
1 december 2014, 20:47
Ik ben volgens mij voor het eerst echt verstandig in m`n gitaarkeuze.
Harley Benton heb ik me maar eens in verdiept en het schijnt 9 van de 10 x echt wat jullie al meldde echt bagger te zijn dus ik ben uitgekomen op deze 2:

Squier Classic Vibe 60s.
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaar/squier-classic-vibe-stratocaster-60s-3-color-sunburst-rw

ESP LTD EC256:
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaar/esp-ltd-ec-256fm-csb-elektrische-gitaar-cherry-sunburst

Heb ze allebei gehad en het waren echt fantastische gitaren, en ik kan nou wel 4 goedkope k*t gitaren kopen, maar ik kan ook ff fatsoenlijk investeren en 2 echt goede gitaren kopen.

Die ESP had een waanzinnige sound, en een hele degelijke bouw, die Squier klonk ook super en speelde waanzinnig. (Zelfs zo uit de doos)

beruk
1 december 2014, 20:55
Met welke had je de beste klik? Qua gevoel, lekker in de hand, dat werk?

Stillborn
1 december 2014, 21:24
Ik ben volgens mij voor het eerst echt verstandig in m`n gitaarkeuze.
Harley Benton heb ik me maar eens in verdiept en het schijnt 9 van de 10 x echt wat jullie al meldde echt bagger te zijn dus ik ben uitgekomen op deze 2:

Squier Classic Vibe 60s.
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaar/squier-classic-vibe-stratocaster-60s-3-color-sunburst-rw

ESP LTD EC256:
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaar/esp-ltd-ec-256fm-csb-elektrische-gitaar-cherry-sunburst

Heb ze allebei gehad en het waren echt fantastische gitaren, en ik kan nou wel 4 goedkope k*t gitaren kopen, maar ik kan ook ff fatsoenlijk investeren en 2 echt goede gitaren kopen.

Die ESP had een waanzinnige sound, en een hele degelijke bouw, die Squier klonk ook super en speelde waanzinnig. (Zelfs zo uit de doos)

Ik weet niet of het wat voor je is, maar heb je al eens op de tweedehands markt gekeken?
Voor die prijscategorie kan je daar ook heel wat leuks vinden.

Braddie
1 december 2014, 22:03
Met welke had je de beste klik? Qua gevoel, lekker in de hand, dat werk?
Classic Vibe, absoluut.. Die gitaar was echt een beest (Voor zover een Strat een beest kan zijn) Speelde echt waanzinnig, klonk verschrikkelijk goed en heb er tot de dag van vandaag spijt van dat ik hem ooit heb weggedaan.

Die ESP was ook erg goed neck was super makkelijk te bespelen echt een absurde hoeveelheid sustain had die gitaar, en die coilsplit was een super fijne feature.

soup
1 december 2014, 22:05
Wat heb je nu eigenlijk?

beruk
1 december 2014, 22:18
Tja, dan is het niet te moeilijk. De Classic vibe doen. Afgaan op je gut feeling.

Braddie
1 december 2014, 22:20
Wat heb je nu eigenlijk?

Helemaal niks meer elektrisch.
Zit nu met een Valencia 3/4 gitaar te pielen. Koptelefoon op, guitarrig aan, microfoon voor het klankgat, en er valt nog enigzins mee te bluesen ook :D

Braddie
1 december 2014, 22:22
Tja, dan is het niet te moeilijk. De Classic vibe doen. Afgaan op je gut feeling.
Sowieso, die Classic Vibe komt er met kerst (word een iets verlaat verjaardagscadeau) En de ESP komt er 1 maandje daarna.

beruk
1 december 2014, 22:41
Nice! Zo een?
http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/212981/6833358_800.jpg

Braddie
1 december 2014, 22:47
Die inderdaad, die heb ik al eens gehad en was ik echt heel erg tevreden over! Die gaat er ook zeker weer komen.

o0rollo0o
1 december 2014, 23:07
Squiers zijn inderdaad leuke gitaren. Ik heb een squier tele thinline (100 euro van gitaarmarkt) waar ik elke maandag avond op speel. Lekker licht en twangy.