PDA

View Full Version : Feedback over opname apparatuur



Styg
22 november 2014, 21:52
Hey jongens (en meisjes)

Net nieuw hier omdat ik dacht; 'als ik antwoord op m'n vragen wil...gewoon een hoop mensen zoeken die er dagelijks mee bezig zijn'. En dan kom je dus op een gitaarforum terecht ;)

Ik ben 38 en speel al een halve eeuwigheid gitaar. Wel ben ik het slag mens dat pas een paar jaar geleden ontdekt heeft hoe je een beetje fatsoenlijk je gitaar kan opnemen met een computer.

Ik kocht dus een cakewalk UA25EX usb interface en een microfoon, sleepte een hele speakerkast en versterker naar de zolder (uitklapbaar zoldertrapje ;)) en leerde hoe ik Garageband (heb een Mac dus) überhaupt geopend kreeg.

Onlangs deed ik met m'n lompe kop een upgrade naar Yosemite en hoppa...interface niet meer compatibel.

Lang verhaal kort; ik kan wel een nieuwe, wél compatibele, interface kopen en opnieuw hetzelfde doen, maar hebben jullie suggesties over wat een goed alternatief zou zijn? Een paar voorwaarden:

1. Makkelijk in gebruik. Om aan te geven wat ik versta onder 'gemakkelijk'; ik gebruik nog de garageband versie van 6 jaar geleden ;)

2. Betaalbaar. Ja, zo'n AXE-FX is vet, maar jezus...die prijs. €1000 is wel het absolute maximum, liefst véél minder.

3. Compact. Ik wil voortaan een vrij goed gitaargeluid kunnen opnemen zonder die halve gitaarwinkel boven. Alles digitaal dus.

Ik heb intussen een half artikel geschreven! Maar goed, ik zou het echt geweldig tof vinden als iemand deze opname-leek van goed advies kan voorzien.

Alvast bedankt!

MjS
23 november 2014, 16:51
Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden om fatsoenlijk op te nemen, dat er vrij veel opties zijn om uit te kiezen. Gelukkig is 'compact' wel een beperkende factor.

Garageband als opnamesoftware is best OK. En 6 jaar oud? Volgens mij kun je inmiddels een veel recentere downloaden (zal ook wel moeten met Yosemite). Over het besturingssysteem gesproken: in professionele- en semi-professionele contexten zie je vaak dat gebruikers altijd een besturingssysteem uit de boom kijken, en vaak gewoon één versie achterlopen. Zo voorkom je dit soort problemen, maar soms kun je niet anders dan de nieuwste versie gebruiken (bijv. voor sommige softwarepakketten of vanwege aankoop nieuwe computer).

Er is geen goed of fout, maar zoals ik het nu enige tijd met veel succes doe is het volgende:

Ik plug in mijn versterker (ENGL Ironball), lus de fx-send door naar de line-in van mijn geluidskaart. Vervolgens zet ik daar een speakersim van Ownhammer op in de Torpedo Wall of Sound plugin. Galmpje erover en klaar!

Je zou in plaats van de versterker ook een plugin kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld Guitar Rig of Amplitube. Er zijn tevens wat gratis plugins van LePou. Wat ik wel merk bij veel van dit soort plugins, is dat de gebruikers hiervan met name in de metal scene zitten. En ik denk dat het komt omdat hi gain er goed uit komt, maar licht crunchende en cleane geluiden soms nog wat moeilijker te simuleren zijn.

paulusdeBKB
23 november 2014, 21:04
Wat is er niet meer compatible met Yosemite? Je Cakewalk interface (niet waarschijnlijk) of je versie van Garageband (wel waarschijnlijk). Ik zou 5 euro stukslaan in de App Store en de nieuwste versie van Garageband downloaden. Kijken of het dan wel weer werkt. In Garageband zitten ook amp models, en die klinken best oké. Blijkt je interface dan weer te werken, dan ben je dus voor 5 piek klaar, en heb je geen daadwerkelijke amp meer nodig om gitaren op te kunnen nemen.

Mocht je interface echt niet meer willen werken onder Yosemite (en nogmaals, het lijkt me sterk dat die het niet meer doet), dan moet je omzien naar een nieuwe interface. In de prijsklasse tot 200 euro is al een hoop moois te krijgen. Kijk eens naar modellen in die range van merken als Edirol, Focusrite, Tascam, Presonus, Line6 en zo nog meer. Wensen die ik daar zelf bij zou hebben:
- minimaal 2 inputs waarvan minimaal 1 geschikt voor gitaar (Hi-Z noemen ze dat meestal)
- liever 4 inputs
- minimaal fantoomvoeding op 2 inputs
- hoofdtelefoonuitgang
- Liefst een Firewire aansluiting (zodat je je USB-poorten niet bezet houdt), mits je Mac nog Firewire heeft. De nieuwste modellen hebben geen Firewire meer, maar Thunderbolt
- Zo uitgebreid mogelijke input metering. Alleen een clip-ledje vind ik eigenlijk te summier, hoewel ik het daar zelf ook mee doe.
- De mogelijkheid om het binnenkomende signaal rechtstreeks te monitoren via de koptelefoonuitgang van de interface

Even over het aantal ingangen: meer ingangen is fijner als je opnameproces nogal rommelig verloopt (zoals bij mij). Als je gitaar, bas, toetsen en zang moet opnemen en voor elke take weer moet ompluggen, blijf je klooien met de gain-regelaar. Fijner is om elk instrument permanent aangesloten te kunnen laten, zodat je met 1 x instellen klaar bent voor de hele sessie. Natuurlijk kun je in Garageband wel levels gaan lopen bijwerken, maar voor je het weet zit je meer te muizen dan te spelen.