PDA

View Full Version : Orgas Musjes



Duhsjaak
22 november 2014, 04:22
Ja, het begin is wat gammel....
Maar gaandeweg pak het wat op en wordt het wat compacter. Festival muziek.

Gatt groot membraan condenser
Vintage AH1
Electro Harmonics Soul Food
Eastwood Hi Flyer bas
Boss loop station voor koortjes
app voor finger drumming
kleine percussie

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13906770/2014%20177%20track%204%20Orgas%20musjes.mp3

Klein citaat, zoals vaker een citaat, bas (rechterhand) van Rondo, Emerlist Davjack in Bruggetje.

Tekst:

Orgas Musjes

Als je wenkbrauw omhoog schiet
zeg ik: ‘Ja, dat misschien ook’
en ik trok aan het dekbed
voordat ik onderdook

Je fluit als je de suite ziet
maar ja, ik ben wel wat gewend
je loopt alsof je door de storm
de westenwind of heaven sent

Br
Je duwt een pilletje in mijn mond
en iets om het mee weg te spoelen
nee zeggen heeft niet zoveel zin
want wie niet luisteren wil moet voelen

Ref
‘Exclusief’ betekent een feest
wippen, drinken en ook gebruiken
en dat ontspannen onder ons
waar orgas musjes ontluiken

‘k Zie dat je je hoofd omdraait
zodat ik de tranen niet zie
is het niet wat overtrokken?
Net vaganten poëzie

Kuiltjes, veel heerlijke kuiltjes
boven je billen en in je kin
‘exclusief’ is alleen reclame
maar wie zwijgt stemt in

Br
Je duwt een pilletje in mijn mond
en iets om het mee weg te spoelen
nee zeggen heeft niet zoveel zin
want wie niet luisteren wil moet voelen

Ref
‘Exclusief’ betekent een feest
wippen, drinken en ook gebruiken
en dat ontspannen onder ons
waar orgas musjes ontluiken

Als je wenkbrauw omhoog schiet
zeg ik: ‘Ja, dat misschien ook’
en ik trok aan het dekbed
voordat ik onderdook

Je fluit als je de suite ziet
maar ja, ik ben wel wat gewend
je loopt alsof je door de storm
de westenwind of heaven sent

Br
Je duwt een pilletje in mijn mond
en iets om het mee weg te spoelen
nee zeggen heeft niet zoveel zin
want wie niet luisteren wil moet voelen

Ref
‘Exclusief’ betekent een feest
wippen, drinken en gebruiken
en dat ontspannen onder ons
waar orgas musjes ontluiken

Enjoy!
Vriendelijke groet, Gus

beruk
22 november 2014, 12:14
Dat Rondo is dan weer zoals je weet gebaseerd op het Blue Rondo a la Turk van Dave Brubeck.
Ik kan het niet horen overigens.
Ik vind het zeer in orde. Ik zou zelf de klemtoon in sommige zinnen in de coupletten anders leggen om het wat puntiger te maken.
Bijvoorbeeld: Waahaahaar orgas musjes ontluiken: Het gaat uiteindelijk om het ontluiken, dus waar orgasmusjes ontluihuiken zou wellicht beter klinken, zoiets.

Zelf nooit met een pilletje in bed geweest met een significante ander dus de tekst herken ik niet zo. Na een ferme hashpijp de liefde bedrijven is een andere zaak, dat waren geen orgasmusjes weet ik nog, eerder orgasdodo's ;-)

Duhsjaak
23 november 2014, 06:16
Dat Rondo is dan weer zoals je weet gebaseerd op het Blue Rondo a la Turk van Dave Brubeck.
Ik kan het niet horen overigens.
Ik vind het zeer in orde. Ik zou zelf de klemtoon in sommige zinnen in de coupletten anders leggen om het wat puntiger te maken.
Bijvoorbeeld: Waahaahaar orgas musjes ontluiken: Het gaat uiteindelijk om het ontluiken, dus waar orgasmusjes ontluihuiken zou wellicht beter klinken, zoiets.

Zelf nooit met een pilletje in bed geweest met een significante ander dus de tekst herken ik niet zo. Na een ferme hashpijp de liefde bedrijven is een andere zaak, dat waren geen orgasmusjes weet ik nog, eerder orgasdodo's ;-)

Blue rondo a la Turk? Wat leuk, nooit geweten.
Het is inderdaad hier en daar niet ideaal die frasering.
Tekst is van 6 augustus 2014 en die had ik dus maar 1 keer gezien. Tijdens het schrijven. En tijdens het spelen, de dag voor het posten, was het voor het eerst dat ik het weer onder ogen kreeg.

Het houdt daardoor altijd iets rommeligs.
Ik heb ook nooit pilletjes-hulp gehad. Maar de 'ik' van het lied overkomt het. En het lijkt hem (of haar) helemaal niet eens te verwonderen.

Het zal dus wel eens vaker gebeuren.

De tekst opent al ongeduldig. Kennelijk is de hoofdpersoon nogal... en jahaha, dat ook misschien, dat kan ook nog worden gedaan. Maar wat? Dat blijft het grote raadsel. Misschien dat we daar achter gaan komen als de eerste orgas musjes langs zijn gekomen.

Leuk dat je hebt geluisterd en mij hebt bijgepraat over die Rondo. Iedere dag leer ik weer wat.
Vriendelijke groet, Gus

muziekschuur
24 november 2014, 15:34
Ik zou de verbuigingen weglaten. Meer praten zeg maar. Luister maar eens naar grote zangers die verstaanbaar willen zingen.

Keigoeie text. Muziek is ook prima. Ik zou zeggen probeer nog eens dit nummer in te zingen. Ik zou de melodie lijn voor de zang echt simpler maken. Daar wordt dit veel sterker van. Zodat de luisteraar eerst gaat lachen.. En later gaat nadenken...

Hier Frank Sinatra. De muziek verspringt van accoord. Zijn zanglijn blijft verbluffend monotoon:


https://www.youtube.com/watch?v=egY8rUpxqcE

benwave
25 november 2014, 13:10
Muziekschuur... ...monotone... ?? Frank Sinatra in my way ??

Elk akkoord wisseling zit hij er bovenop met zijn toon. Juist schitterend zuiver naartoe gezongen
Alleen een meester als Sinatra kan zo mooi een melodie zweverig laten klinken

Duhsjaak
26 november 2014, 21:32
Voordat ik mij laat verleiden tot een 'Old Blue Contactlenses' discussie, ik geloof niet dat er een artiest rondloopt (bij volle maan en alleen als de wind huilt) die zoveel tegenstrijdige emoties bij mij oproept als juist hij.

Alleen zijn t series LP's van Capitol vind ik te pruimen en dan nog met mate. In Amsterdam had je een kroeg waar ze alleen maar F.S. Draaiden.
Je moet er maar tegen kunnen. Maar alle kritiek terzijde, er is volgens mij niemand ooit in geslaagd om geraffineerder door alle backing heen te glijden en toch geloofwaardig te blijven.

Iedere seconde is uitgedokterd. Op veel van zijn Reprise: opnames liet hij met de hoge noten een French Horn mee spelen om zijn stem meer body te geven. En om te camoufleren dat ook zijn stem aan slijtage onderhevig was.

Ik ga met Mschuur's suggestie mee weer eens wat terug te gaan naar de eenvoud. Ik probeerzing maar wat en dat begint zich te wreken. Slordigheid troef.
Voor de eenvoud van Frankie heb ik nog een leven nodig.
Daar ga ik nu maar niet aan beginnen.

Leuk dat jullie hebben geluisterd.
Thanks.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
27 november 2014, 12:59
Inderdaad wat Muziekschuur zegt. Hou de zanglijn simpeler. En zet die stem eens wat 'naar voren' in de mix.
Je hebt een zeer herkenbaar geluid, dus kan het geen kwaad die ook beter te laten horen.
Dan zeg je dat jouw stem het zwaar te verduren heeft gehad, waardoor het allemaal niet meer zo zuiver eruit komt.
Bij dit 'genre' lijkt mij dat ook niet een punt. Hoort er wel een beetje bij.

In het begin dacht ik dat je "Streets of London" ging spelen. Je weet wel van Ralph McTell.....
Maar gelukkig werd het weer een ouderwetse Gus-song.

Duhsjaak
2 december 2014, 19:52
Inderdaad wat Muziekschuur zegt. Hou de zanglijn simpeler. En zet die stem eens wat 'naar voren' in de mix.
Je hebt een zeer herkenbaar geluid, dus kan het geen kwaad die ook beter te laten horen.
Dan zeg je dat jouw stem het zwaar te verduren heeft gehad, waardoor het allemaal niet meer zo zuiver eruit komt.
Bij dit 'genre' lijkt mij dat ook niet een punt. Hoort er wel een beetje bij.

In het begin dacht ik dat je "Streets of London" ging spelen. Je weet wel van Ralph McTell.....
Maar gelukkig werd het weer een ouderwetse Gus-song.

Fijn dat je weer hebt geluisterd. Streets of London is inderdaad een lied dat ik graag geschreven zou hebben. Je hoeft maar een paar van zulke dingen te schrijven om voor Componist door te kunnen.

Als we ons voorhouden te doen waaraan wij lol beleven, moeten we dat ook wel consequent doen.
In Nattigheid II staat de stem ernstig naar voren in de mix. Vinnig eigenlijk maar matig. Zelfde geldt voor Als de pil valt.
Dan hoor je geen mens over de mix.
Alors.... We doen ons best zullen we maar zeggen.
Merci jonge vriend voor je tijd!
Vriendelijke groet, Gus

Stratman70
3 december 2014, 11:23
Hey Gus, het nummer heeft inderdaad even de tijd nodig om wat samenhangender te worden qua timing zang en het instrumentale. Het begint inderdaad wat onsamenhangend wat dat betreft.
Wat een geweldige, unieke stijl heb je toch, die me aan de jaren 70 doet denken.

Ik vind 'm leuk!

Duhsjaak
5 december 2014, 06:48
Hey Gus, het nummer heeft inderdaad even de tijd nodig om wat samenhangender te worden qua timing zang en het instrumentale. Het begint inderdaad wat onsamenhangend wat dat betreft.
Wat een geweldige, unieke stijl heb je toch, die me aan de jaren 70 doet denken.

Ik vind 'm leuk!

Hé leuk, dank je wel.
En grappig dat je er de jaren 70 in hoort.
Het blijkt iedere keer weer dat je achtergrond of bagage toch vooral bepaalt wat je er in hoort.

Zelf houd ik het op een soort shoegaze, gebaseerd op brill building/girl groups muziek. Laten we zeggen 1961 dus. Eigenlijk niet veel anders dan de Ramones, die van precies dezelfde uitgangspunten punk maakten.
Fijn dat je hebt geluisterd.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
5 december 2014, 16:48
Fijn dat je weer hebt geluisterd. Streets of London is inderdaad een lied dat ik graag geschreven zou hebben. Je hoeft maar een paar van zulke dingen te schrijven om voor Componist door te kunnen.

Als we ons voorhouden te doen waaraan wij lol beleven, moeten we dat ook wel consequent doen.
In Nattigheid II staat de stem ernstig naar voren in de mix. Vinnig eigenlijk maar matig. Zelfde geldt voor Als de pil valt.
Dan hoor je geen mens over de mix.
Alors.... We doen ons best zullen we maar zeggen.
Merci jonge vriend voor je tijd!
Vriendelijke groet, Gus

Was ook niet bedoeld om jou te pushen, maar misschien op een idee te brengen.
Maar gewoon consequent blijven, vind ik ook leuk. Zoals je zegt, je doet je best.

Stillborn
6 december 2014, 13:59
Klinkt lekker oldskool.
Wat de mix van instrumenten betreft: dik in orde!
De zang "past" er precies op één of andere reden moeilijk bij. Misschien is het een kwestie van wennen en niet zomaar na 1 luisterbeurt oordelen ;-)
Hangt wel een lekker "melancholisch" sfeertje aan: me like!

Heffie
12 december 2014, 17:10
Tis weer een echte Gus...eh...Gus en dat is een kompliment:). Kompleet herkenbaar en toch uniek. Luisterend in de Braziliaanse ochtendzon krijg ik vanzelf een glimlach om mijn mond.:p
Ik snap de kritieken over de zang wel en iets meer cohesie zou misschien een goed idee zijn maar het feit dat het allemaal een beetje wringt vindt ik hier wel passen. Niet te veel lijmen dus! 'tis Ook een direct gevolg van jouw manier van opnemen natuurlijk.

Fijn stukje audio weer:ok:

muziekschuur
12 december 2014, 17:23
Live lijkt ie mij ook errug lekker....

Duhsjaak
14 december 2014, 06:33
@Stillborn
De zang, ja, dat is een teer punt.
Bij sommige luisteraars en ook bij yours truly.
Ik zal het ermee moeten doen. De kans om daar aan nog iets te verbeteren? In een volgend leven misschien...
Het lied is hoorbaar geworden.

Dat melancholieke, dat hoort bij het feestelijke. Als je drie dagen achter elkaar feest zijn juist ook de melancholieke uren van waarde. Die horen er helemaal bij.

En ook die melancholieke kant zit in veel van mijn liedjes. Zou ik dan toch ook de blues maken? Maar dan een modernere versie. I woke up this mornin' kennen we wel langzamerhand. Alhoewel dat bij sommige feesten ook niet vanzelfsprekend is. Al associërend heb je weer een nieuw idee voor een lied.

Fijn dat je hebt geluisterd.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
14 december 2014, 06:38
@Heffie

Dank voor je reactie!
En heerlijk (veronderstel ik) dat je op vakantie bent. Rek het zo lang mogelijk, want het weer hier is ruk. En kennelijk red je je in het Portugees, een taal waar ik geen kant mee op kan. Petje af.

En ik had me helemaal niet gerealiseerd dat je dus de eerdere songs ook hebt geluisterd. Leuk hoor.
Leuk dat je hebt geluisterd.
Thanks.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
14 december 2014, 06:47
@Muziekschuur
Wat ben je toch een aardige gast.
Nou dat live gaat niet gebeuren hoor.

Ik vind het altijd vreselijk armoedig als gasten voorbij de uiterste houdbaarheidsdatum nog op het podium klimmen.

Dus die valkuil probeer ik serieus te mijden. Maar als jij er wat mee kunt, dan zend je me een PM en dan is het lied van jou. En dan maar hopen dat het nog wat centen oplevert.
Dank voor je tijd.
Vriendelijke groet, Gus

Heffie
14 december 2014, 12:41
@Gus: Na een 2 maanden werken nu even 2 weken vakantie er aan vast geplakt. En dat is inderdaad vanwege het weer.
Portugees is niet zo moeilijk hoor. Cerveja betekent bier en mais uma betekent nog één.
Mocht ik onverhoopt bij een ongeluk betrokken raken kan ik dus niet om een dokter vragen maar in elk geval nog wel een pils bestellen.😊

Duhsjaak
14 december 2014, 16:57
Ahhhh....., akkoord. OK, we gaan naar de kloten, maar wel lachend.
That's the spirit.

Spaans red ik me mee, na enige dagen in een Spaanse omgeving, maar Portugees met al zijn iau achterplaksels ga ik helemaal kaal op. En het probleem is te overzien: op tijdje gaspedaal loslaten en je voorkomt dat je Portugees moet praten.

Geniet ervan!
Vriendelijke groet, Gus

Stillborn
15 december 2014, 09:34
@Stillborn
De zang, ja, dat is een teer punt.
Bij sommige luisteraars en ook bij yours truly.
Ik zal het ermee moeten doen. De kans om daar aan nog iets te verbeteren? In een volgend leven misschien...
Het lied is hoorbaar geworden.

Dat melancholieke, dat hoort bij het feestelijke. Als je drie dagen achter elkaar feest zijn juist ook de melancholieke uren van waarde. Die horen er helemaal bij.

En ook die melancholieke kant zit in veel van mijn liedjes. Zou ik dan toch ook de blues maken? Maar dan een modernere versie. I woke up this mornin' kennen we wel langzamerhand. Alhoewel dat bij sommige feesten ook niet vanzelfsprekend is. Al associërend heb je weer een nieuw idee voor een lied.

Fijn dat je hebt geluisterd.
Vriendelijke groet, Gus

Graag! Ik hou wel van dat melancholieke in muziek.
Dus wat mij betreft, wacht ik al vol spanning op je nieuwe blues track :)