PDA

View Full Version : Boosten? Nee joh...



Mitch
21 november 2014, 22:35
Zonder meer het meest aangemaakte topic: "hoe laat ik mijn solo's eruit knallen" "welk boostpedaal gebruiken jullie?" "hoe kan ik harder ondanks maximale gain?" etc. etc. Persoonlijk ben ik een enorm fan van boosten, maar afhankelijk van de gitaar en de amp vind ik het ook wel eens lekker om de amp juist af te stellen op standje solovolume en dan terug met mijn trouwe Barber Tone Press waarmee ik subtiel het volume iets naar beneden haal (dat toch echt anders werkt dan de volumeknop op je gitaar) en meteen een tikkie afvlakt, wat handig is om hoorbaar te blijven maar toch naar de achtergrond van de mix te verschuiven.
Vanuit datzelfde idee heeft Keeley een leuke nieuwe aanwinst, in ieder geval voor mijn soort gebruik een stuk interessanter dan zijn eigen compressor, zowel de 2 als de 4 knops versie.


https://www.youtube.com/watch?v=8fjyU2sFmT4

What say you?

ACSlater
22 november 2014, 21:09
Ik gebruik een parametrische eq in de fx-loop voor mijn solo boost. Op mijn M13 zit ook gewoon een volume instelling en die zou ik wel als 'cut' kunnen instellen. Ben niet zo'n fan van eindtrap oversturing en dat krijg ik wel met mijn boost. Het verliest op die manier nogal wat dynamiek. Aan de andere kant heb ik ook niks op met compressie. Ga het eens, net wat anders, proberen zoals jij het hebt uitgelegd dus gewoon met een volume vermindering die ik voor de solo's uitzet.

Duhsjaak
23 november 2014, 06:41
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit pedaal zich verhoudt tot andere pedalen. Ikzelf gebruik de Tube Pac van ART voor hetzelfde doel.
Het resultaat is vergelijkbaar in ieder geval.

Het is juist de zachte compressie die het geluid mooi en helder houdt. Afgaand op het filmpje doet dit pedaal zelfs nog beter wat ik zou willen dan mijn ART, dus voor mij is het iets om in gedachten te houden. Het geluid blijft rond en helder. Precies zoals ik het mooi vind.

Deze zelfde gast laat soms ook gitaren horen waar ik wel wat in zie, maar door de curieuze manier van spelen met zijn rechterhand, weet ik nooit precies wat ik moet horen. Dus da's nog een puntje van aandacht voor mij.

Ben blij dat je m hebt gepost, want ik volg onvoldoende welke pedalen de moeite waard zijn.
Deze gaat op de lijst.

Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

arjanb01
23 november 2014, 07:44
Lekker intro trouwens. Die gast wisselt plectrum met finger picking af, erg creatief. Met compressors heb ik niet veel, maar kan me voorstellen dat bij funk muziek met veel cleane partijen dit mooi werkt. Maar kan je zoiets ook niet uit de amp zelf halen in combinatie met een goeie plectrum/dempings techniek?

ERK
23 november 2014, 11:12
Zonder meer het meest aangemaakte topic: "hoe laat ik mijn solo's eruit knallen" "welk boostpedaal gebruiken jullie?" "hoe kan ik harder ondanks maximale gain?" etc. etc. Persoonlijk ben ik een enorm fan van boosten, maar afhankelijk van de gitaar en de amp vind ik het ook wel eens lekker om de amp juist af te stellen op standje solovolume en dan terug met mijn trouwe Barber Tone Press waarmee ik subtiel het volume iets naar beneden haal (dat toch echt anders werkt dan de volumeknop op je gitaar) en meteen een tikkie afvlakt, wat handig is om hoorbaar te blijven maar toch naar de achtergrond van de mix te verschuiven.
Vanuit datzelfde idee heeft Keeley een leuke nieuwe aanwinst, in ieder geval voor mijn soort gebruik een stuk interessanter dan zijn eigen compressor, zowel de 2 als de 4 knops versie.


https://www.youtube.com/watch?v=8fjyU2sFmT4

What say you?
volgens mij doet paul gilbert dat ook, een clean signaal maken mbv een compressor op een overstuurde amp,
beetje de omgekeerde wereld, wil ook zoiets proberen in combinatie met mijn solidstate session bb, een booster voor een transistor amp lijkt me namelijk geen goed idee

Mitch
23 november 2014, 20:41
Lekker intro trouwens. Die gast wisselt plectrum met finger picking af, erg creatief. Met compressors heb ik niet veel, maar kan me voorstellen dat bij funk muziek met veel cleane partijen dit mooi werkt. Maar kan je zoiets ook niet uit de amp zelf halen in combinatie met een goeie plectrum/dempings techniek?
Enigszins, maar het is niet hetzelfde. Toon beetje dicht, volume tikkie terug, rustiger aanslaan, het kan allemaal wel natuurlijk. Maar een pittig geslagen slagje met een compressor erop klinkt wel fundamenteel anders dan een zachter gespeeld slagje. Het voordeel van deze manier is dat je in één keer, zonder dat je aan andere instellingen hoeft te rotzooien of je aanslag hoeft te veranderen, je volume niveaus tot een vast ingestelde manier kan doen laten afnemen.
Ik kan me voorstellen dat als je alleen gitaar speelt het minder nodig is, maar als je er ook bij zingt bijvoorbeeld kan het wel relaxed zijn als je met een druk met de voet van volume kan veranderen tot op het niveau waar het de zang niet in de weg zit maar wel hoorbaar blijft.

Rick trodat
24 november 2014, 09:32
Pail gilbert heeft een pedaal waarmee hij het signaal halveert. Dus op vol signaal heeft hij een dikke lead sound, pedaal ingedrukt heeft hij ( een soort van clean) want echt clean speelt hij niet.

Gary moore deed hetzelfde met zijn volume knop. En met hem vele andere gitaristen.

iWishmaster
24 november 2014, 10:05
Ik gebruik nu mijn gitaarvolume om van gain naar clean te gaan en een booster voor het extra zetje voor solo's of gewoon 'meer'. Toevallig afgelopen weekend nog de spulletjes bij elkaar gezocht om een pedaal met volume pot te maken om dat iets podiumvriendelijker te doen. Dit pedaaltje klinkt ook erg lekker, maar ze laten de sound van de versterker niet horen, dus moeilijk in te schatten wat het pedaal nu precies toevoegd ... Slechte demo als je het mij vraagt.

Mitch
24 november 2014, 23:16
Ik vind het in zoverre juist een prima demo dat -ie het pedaal precies gebruikt hoe ik het zelf in de praktijk ook zou gebruiken. Dit is typisch een pedaal voor de niet-typische 'heavy' compressor gebruikers, dus geen dikke dynacomp plop in de attack etc. Tikkie terug, tandje bij, beetje meer randje op je sound... ik vind 'm 'praktisch' gedemonstreerd. Maar ja, met een filmpje van tien minuten kun je meer demonstreren. Maar dan heb je weer een filmpje van tien minuten. Daar heeft tegenwoordig helemaal niemand meer het geduld voor, joh :D