PDA

View Full Version : VOX AC30 buizen dood?



Ties Roeleveld
21 november 2014, 21:40
Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw hier (net geregistreerd).

Even een ding over mijn VOX ac30. Het betreft een HW2 2010 model.
Geweldige versterker. Punt is wel dat de versterker op hoger volume een beetje rommelig klinkt.
Daarnaast overstuurt hij heel erg snel. Ook hoor je dat er iets trilt binnenin. Telecaster zit voornamelijk ingeplugd op 'Normal Channel' omdat ik binnen speel en ook al met een zelf samengesteld pedalboard speel. Het lijkt dan ook of mijn 'Topboost Channel' nog rommeliger en sneller overstuurd klinkt. Logisch natuurlijk, het is het topboost channel, maar ik geloof niet dat het zo moet klinken als dat ie nu doet. Clean klinkt ie erg fijn op lager volume en wanneer je m zacht aanslaat. Zodra je t volume op 10/11 uur zet is ie eigenlijk amper clean te krijgen (Normal Channel). Natuurlijk speel ik dan zonder enige pedal ingeschakeld.

Nu keek ik laatst door het rooster bovenin de versterker en valt me op dat slechts 3 van de 8 buizen echt gloeien. Verdiep me sindskort pas in versterkers dus ik weet niet precies welke buizen dit zijn. Het zijn in ieder geval de middelste 3. De rest gloeit erg dof (zo goed als niet)

Ik had de buizen allang vervangen als het geluid dramatisch was geweest maar dat is het gewoon niet. Hij klinkt nog steeds ''goed'' en gaat nog steeds erg hard.
Hoort dit allemaal zo te zijn op een VOX AC30 of zeggen jullie dat de buizen nodig vervangen moeten worden?

Hoor het graag van jullie.

Mvg, Ties

cluseau
21 november 2014, 23:01
Hallo Ties, welkom. Ik zie heel vaak ongeruste berichten dat buisjes niet gloeien, een zwarte plek hebben of muf er uitzien. Geloof me maar dat dit allemaal broodje aap verhalen zijn. Buisjes gloeien wel of niet en als ze niet gloeien werkt je amp gewoon niet want alle buisjes hebben een functie.

Een AC30 heeft vier EL84 buisjes welke heel hard moeten werken. Ze zijn daarom snel moe en aan vervanging toe. Stel dat je een keer per week een paar uur speelt dan is het met een jaar of twee aardig bekeken met je buisjes, misschien zelfs al eerder. Deze klasse A amp vreet buizen namelijk. Aan de andere kant zijn ze niet duur dus kun je rustig een vers kwartetje plaatsen zonder gelijk een maand zonder eten te zitten. De buisjes kun je zelf vervangen want bias instellen is bij deze amp niet direct noodzakelijk. Het is zelfs niet mogelijk omdat dit automatisch is ingesteld. Ik vind het altijd wel verstandig even te checken maar meestal is de instelling goed. Dus vervangen die handel.

Vermeld even je globale lokatie in je profiel dan kun je advies krijgen waar naartoe te gaan mocht je er zelf niet uitkomen.

Ties Roeleveld
22 november 2014, 12:13
Hoi Cluseau,

Tof dat je zo snel reageert. Bedankt voor je informatie over de buizen. Kan goed kloppen wat je zegt. Amp staat 2 a 3 p.d. minimaal op Vol. 10. (ja ik speel met gehoorbescherming)
Volgens meerdere sites beschikt mijn AC30 over de volgende buizen:

- 12AX7 preamp tubes X3
- EL84 Quartet (x4 dus)
- GZ34 rectifier

Nu zie ik 't EL84's kwartetje zitten in de amp en het lijkt erop dat 3 buizen hiervan de enige buizen zijn van de hele amp die het wel doen. De rest van de buizen (5 stuks) doet dus ongeveer niks. Hele zooi vervangen dus ipv alleen 't EL84 kwartetje?

Ik zal even mijn locatie invullen. Ik heb overigens wel een adresje waar de amp naar toe kan.

Tabula Rasa
22 november 2014, 14:21
Als de preamp buizen niet zouden werken, zou je niets horen. Als de GZ34 niet zou werken, kregen de buizen geen hoogspanning, en zou je ook niets horen. Niet zomaar alles vervangen.

cluseau
22 november 2014, 16:19
De rest van de buizen (5 stuks) doet dus ongeveer niks.
Dan doet de amp ook h e l e m a a l niks.



Hele zooi vervangen dus ipv alleen 't EL84 kwartetje?
Nou je slaat de plank helemaal mis, juist de EL84 allemaal vervangen en de rest laten zitten. Mocht er met een van de 12AX7 aan de hand zijn dan wel vervangen natuurlijk maar gloeien doen ze. Dat jij het niet ziet is een ander verhaal ;).

Ties Roeleveld
23 november 2014, 15:58
Oke. Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal van de week de EL84's vervangen. Dan maar even luisteren of alles weer lekker klinkt.
Houd jullie op de hoogte:)

Grtz

Ties Roeleveld
26 november 2014, 12:54
Trouwens. Zijn dit nou goede buizen voor m'n Vox ac30?

http://www.thomann.de/nl/tad_rt874_roehre_el84_str_quartett.htm Aangezien je zoveel soorten hebt ben ik het internet maar af gaan zoeken en het blijkt dus dat

Gearjunkie
26 november 2014, 15:04
wel een beetje prijzig daar....


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

guitaraddict
27 november 2014, 10:15
minimale seriële spreiding door de vergulde draad

De omschrijving wb betrouwbaarheid is ook nogal cryptisch!

Alf

miyaru
28 november 2014, 17:03
TAD buizen zijn goed, heb ze ook in mijn ampje, maar google even of je ze goedkoper kan krijgen......

Robin.

miyaru
28 november 2014, 17:05
Ennuh, natuurlijk wel als het kan een gematched kwartet! :crazyhappy:

Robin.

Ties Roeleveld
1 december 2014, 13:36
Mensen,

Heb bij een guitarstore in Enschede al buizen weten te krijgen: Electronic Harmonix EL84 EH kwartetje. (60,-)
Heb ze er ook maar meteen in gezet en de Vox klinkt weer zoals ie moet klinken.
Probleem lag dus overduidelijk bij de buizen. Opgelost.

Nogmaals bedankt voor jullie tips en info:)

Ties Roeleveld
1 december 2014, 13:40
Robin,

Heb per ongeluk over je reactie heen gelezen. Kwartet is gematched idd.

miyaru
1 december 2014, 14:57
Nou veel plezier dan maar weer jongen!!!!

Robin.