PDA

View Full Version : Gitaar spelen met koptelefoon



rik-92
21 november 2014, 15:42
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om gitaar te spelen met een koptelefoon op. Nou heb ik dit geprobeerd met de versterker die ik momenteel thuis heb staan (Yamaha vr4000 transistor versterker), maar hier krijg ik toch een minder mooi geluid uit als ik het via de koptelefoon doe.

Ik heb wat dingen gezien over Vox amplug enzo, maar dat vind ik niks. Heb liever een optie waar ik mijn eigen pedalen mee kan gebruiken of via de computer.

Nou heb ik met je gitaar in een computer steken niet echt ervaring, ik weet dat hier een interface en een programma voor nodig is maar ik zou echt niet weten wat of welke. Ook weet ik niet of mijn computer dit wel aankan.

Heeft iemand hier goede tips over hoe zij dit doen?

beruk
21 november 2014, 15:51
Ik heb een IK stealth plug.
Krijg je software bij met een aantal amps en effecten. Je eigen effecten kun je gewoon gebruiken, zolang je maar de stealtplug aan het eind van je effectenlijn hebt aangesloten.
http://www.mooloolabamusic.com.au/assets/alt_1/SPCABLECSIN.jpg
Ik ben er tevreden mee.

Er is ook een versie voor een Iphone-pad-pod ding. Die ken ik niet

kunk
21 november 2014, 17:27
Ik gebruik een Behringer V-Amp en dat voldoet prima.

YannickH
21 november 2014, 18:21
ik gebruik de jamup plug van positive grid op de ipad.
ongelooflijke kwaliteit! heb mijn amp verkocht omdat ik alleen nog maar dit gebruik.

rik-92
21 november 2014, 19:05
Ik heb ook op marktplaats meer rondgekeken en ben op een Line 6 POD 2.0 gestuit. Vooral omdat hier meteen een koptelefoon op aangesloten kan worden.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

SloeGin
21 november 2014, 19:09
ik gebruik de jamup plug van positive grid op de ipad.
ongelooflijke kwaliteit! heb mijn amp verkocht omdat ik alleen nog maar dit gebruik.

Al eens geprobeerd om op een monitor/hifi speakers aan te sluiten? Hoe klonk dat?
( of is dit niet mogelijk?)

munkie
21 november 2014, 19:12
Heb ik, heb ik eind jaren 90 iets van 900 Hfl voor betaald, koop je nu voor 75 euri :makeup: Perfecte koptelefoon oplossing.

Ik heb ook de Vox Amplug, leuk ding, ruist wel wat. Kan je wel bijv. je Ipod op aansluiten en dan meespelen met je MP3's. De Line 6 POD 1 en 2 hebben geen aux in.

Ruud313
21 november 2014, 19:52
Mij lijkt de oplossing een moddeling amp (of ander apparaat zoals een Line6 pod inderdaad) dat niet alleen versterkermodellen, maar ook speakers of kabinetten goed modelleert. Op dat gebied is vrij veel te krijgen tegenwoordig, ben zelf altijd wel liefhebber van van de Yamaha THR10(c). PC-software voor dit doel heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.

coolchick
21 november 2014, 21:57
Ik liep in het begin te kloten met allerlei programma's en zo'n usbding
maar uiteindelijk kwam ik aan gitaarspelen niet meer toe en ik hield toch beetje latency

ik heb nu gewoon mijn versterker in de geluidskaart geprikt en omgekeerd met extra kabeltje van de action van 1,50 zodat ik ook kan opnemen, koptelefoon kan zowel in computer als versterker

ik kan meespelen met koptelefoon op met alles op mijn computer zonder latency en gebruik gewoon mijn versterker en pedalen

puntdroad
21 november 2014, 22:19
Met de i- rig en mijn i-padje, garageband dus. Heerrlijk. Ik drum er ook bij en speel de bas in. Niet met loopjes maar gewoon tikken met de vingers, gaat prima.
Heb trouwens ook een vox- ampplug en dat werkt ook fijn imo

harrie-beton
21 november 2014, 23:06
Ik draai al tijdje mee en heb alle soorten pod's gehad en ook de vox plug en irig. Ik heb nu een buizenstack, irig, pocket pod, vox plug en pod hd pro.

De volgorde van kwaliteit i:s Buizenstack, dan een tijdje niks, dan de Pod hd, pocket pod, Vox plug en irig. Met name is de irig erg beperkt doordat hij beetje traag is en de irig ruist me teveel. Een pod 2.0 is zonder USB en was 14 jaar geleden leuk maar om thuis te oefenen redelijk beperkt. 40 euro maximaal is een goede koop.

Als je tevreden bent over je versterker zou ik overwegen om je versterker te isoleren. Soort doos in een doos maken (google op ISO cab) Met een statief, hang hier een microfoon voor en dit signaal via een mini mengpaneel (20 euro) naar een goede koptelefoon.

Montecristo
22 november 2014, 08:28
Ik heb ook op marktplaats meer rondgekeken en ben op een Line 6 POD 2.0 gestuit. Vooral omdat hier meteen een koptelefoon op aangesloten kan worden.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Ik heb ook een POD 2.0. Ik vind het ideaal zowel om enkel met een koptelefoon te spelen als om te gebruiken voor aan te sluiten op je audio interface. Goede geluiden en mogelijkheden (amp en cabinet simulators), uitstekende bouwkwaliteit en inderdaad tegenwoordig spotgoedkoop te krijgen.

Baker
22 november 2014, 10:03
Ook een POD 2.0 hier. Zwaar gedateerd, geen USB / MIDI integratie, wél een acceptabel geluid en "Built like a tank".
Wat mij betreft nog steeds ideaal om thuis mee te oefenen en zelfs om thuis mee op te nemen.
Als je er spotgoedkoop aan kan kopen zou ik het zeker doen.

Als je er ook een floorboard bij kan scoren kan je er zelfs mee optreden :)
Het is dus ook al jaren mijn "Backup amp".

D3nnis
22 november 2014, 11:05
Ik gebruik nu een vox tonelab st, en het geluid is te doen. Beter dan een pod (pro) of v-amp. Met de pod HD reeks en nieuwer heb ik geen ervaring.
Maar eigenlijk heeft het allemaal weinig te maken met gitaargeluid zoals ik het zou willen horen, maar ja...

rik-92
24 november 2014, 12:16
Ik ben op een Line 6 pod 2.0 gestuit. Ik heb er wat demo's van gehoord en het klinkt naar mijn mening best goed te doen.
Ik ben ook van plan het te gebruiken om thuis vooral 's avonds te oefenen, het is geen vervanging voor mijn "echte" rig.

http://i.marktplaats.com/00/s/MjQwWDMyMA==/z/WT0AAOSw~FNUaLNy/$_85.JPG

Dit is de pod waar ik op gekomen ben, hij wordt aangeboden met een flink floorboard samen met de pod voor €100. Als ik hier nog wat vanaf kan halen is het toch wel een mooie deal denk ik.

Rongear
24 november 2014, 12:23
Gitaar, Buizenbak met GT10 in 4cm, Box of doom, sm57, tascam us1641, KRK Rokit 6 of Koptelefoon, Mijn in ear setup, ook lekker voor thuis.....

musicmannetje
26 november 2014, 12:05
Een POD2 is net te versmaden, maar als je gewoon savonds op de bank zit, heb je niets aan dat longboard. Heb je al eens aan een PocketPod gedacht? Dit is de kleinere versie van de kleine pod, dus echt op zakformaat. Ik speel hier al zeker 2 jaar mee, en naar volle tevredenheid. Het heeft USB en AUX aansluitingen, direct 3,5mm headphone stekker (geen grote jack dus) en een gigantische hoeveelheid patches en settings.
Bedenk ook dat de headphones die je gebruikt voornamelijk het geluid maken, en daar zit ook enorm kwaliteitsverschil in.

Thijssie06
26 november 2014, 12:49
Een wat prijzigere oplossing als je je eigen pedalboard wilt gebruiken met koptelefoon is een amp simulator pedaal (zelf heb ik een Tech 21) door klein mixertje waar je je koptelefoon inprikt. I-DE-AAL! Speel alleen nog maar met koptelefoon tegenwoordig... bovenwoning :S Mp3 of laptop aan de aux en je kan meeraggen, met je eigen sound. Zelf vind ik met een computer heel vervelend maar dat is ieder zn smaak.

rik-92
26 november 2014, 15:43
Ik heb wat opties bekeken en geluisterd op internet en denk toch dat ik voor de Line6 POD 2.0 ga. Heb een afspraak gemaakt om hem even uit te gaan proberen, dus als ie bevalt is dat zeker de optie.

Vooral omdat ik het alleen wil gebruiken op tijdstippen dat ik mijn versterker niet kan gebruiken en er altijd nog de optie is om er eventueel andere pedalen voor te zetten.

richwoodplayer
28 november 2014, 01:33
Met de i- rig en mijn i-padje, garageband dus. Heerrlijk. Ik drum er ook bij en speel de bas in. Niet met loopjes maar gewoon tikken met de vingers, gaat prima.
Heb trouwens ook een vox- ampplug en dat werkt ook fijn imo

Heb jij geen last van een zoem als je via garageband speelt?
Ik heb mijn Gitaar gewoon rechtstreeks in mijn Laptop geprikt, en heb als ik niet speel een aardige zoom op de achtergrond.
Ik heb in garageband een lekker geluid gemaakt met de inwendige versterkers etc.

Klinkt verder super goed, en kan met alle muziek vanuit mijn itunes en/of youtube meespelen zonder kabels te hoeven prikken.

Pepe
28 november 2014, 01:57
De line6 pod vind ik niet veel, geluiden zijn brak, weinig mogelijkheden, snel uitgespeeld. De line6 Ux1 daarentegen, ik speel er al 2 jaar bijna dagelijks op (s'avonds en s'nachts, overdag gewoon over een amp)
Het duurde wel een jaartje voordat ik echt tevreden was over mijn verzameling amps, nu hoor ik op youtube een, zeg Supro amp of een Lovepedal pedaaltje, en dan weet ik vrij snel dat geluid eruit te krijgen.
Als verstokt vintage buizen amp gitarist ben ik nu wel zover dat ik een betere sound uit die UX1 kan krijgen dan dat ik weer met een Princeton de studio in duik. Beter is misschien niet het goede woord, veelzijdiger. Hoop fun hoor, meespelen met concerten en jamtracks op een oude Plexi aan een Harvard tweed speaker.

o0rollo0o
29 november 2014, 09:52
Ik speel savonds altijd met amplitube en zon goedkope irig plug. Werkt prima.

arjanb01
29 november 2014, 09:55
Ik speel over een yamaha thr5 met koptelefoon en m'n iPhone via devaux voor de backings, werkt super voor thuis !

jutter
29 november 2014, 10:52
.......Als je tevreden bent over je versterker zou ik overwegen om je versterker te isoleren. Soort doos in een doos maken (google op ISO cab) Met een statief, hang hier een microfoon voor en dit signaal via een mini mengpaneel (20 euro) naar een goede koptelefoon.

Is het ook effectief om je versterker in een ISO cab te plaatsen met een (kleine)opening zodat je wel je geluid hoort maar dat mensen,die in een kamer ernaast zitten, je niet kunnen horen? (dus geen mic,mixer etc ervoor)

telecastermaster
29 november 2014, 11:58
Mensen, Zo´n POD is toch volkomen achterhaald vandaag de dag!? Ik bedoel, de Zoom G3 (http://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/zoom-g3-digitale-gitaar-effect-simulator/product-details.html) of G5 (http://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/zoom-g5-multi-effect-gitaar-processor/product-details.html) blaast die hele POD zo uit het water.
Nou dan.

harrie-beton
29 november 2014, 20:08
Voor 100 euro heb je geen Zoom g3. DIe is minimaal 140 euro en hij heeft een big board met espressiepedalen erbij.

Harald
30 november 2014, 11:49
De Pod2.0 is wel al behoorlijk oud. PODHD500 (of evt. de 300 of 400) klinkt toch alweer een stuk beter. Maar die scoor je ook niet voor dat geld. En een kleine nierversie is er niet dacht ik. Staat tegenover dat als je van klooien met effecten houdt, er echt achterlijk veel in zit.

https://soundcloud.com/harald-koll/souris-du-jour Niet helemaal eerlijk, gitaar gaat eerst een stereo chorus in, om 3 signalen te kunnen opnemen. Gitaar gaat via chorus naar één spoor, de delay/harmonizer stemmen links en rechts komen uit de POD

De looper functie is trouwens ook erg handig.

telecastermaster
30 november 2014, 13:50
Voor 100 euro heb je geen Zoom g3.

Alsjeblieft: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m868681221-zoom-g3-digitale-gitaar-effect-processor.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr