PDA

View Full Version : Bestaat er een soort attenuator/matchmaker voor output impedantie?



Ace 1.15.19
18 november 2014, 22:40
Misschien niet de ideale plek om zoiets te posten, maar dit leek me het meest voor de hand liggende subforum.

Ik vraag me af of er een soort kastje bestaat die fungeert als een soort attenuator maar dan voor impedantie. Ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden, maar you'll get the point. Een kastje dat er voor zorgt dat je matchende waardes hebt.

Bijvoorbeeld: een versterker heeft alleen een 4 en 16 Ohm output maar je hebt een cabinet van 8 Ohm.

Meerdere zoekacties op het WWW brachten me tot niets omdat ik niet weet welke steekwoorden ik daarvoor moet gebruiken. Ik heb dergelijke vraag ook nog nooit eerder voorbij zien komen.

Om toch een klein beetje in de richting te denken heb ik even een stukje opgezocht van Wikipedia:


For vacuum tube amplifiers, impedance-changing transformers are often used to get a low output impedance, and to better match the amplifier's performance to the load impedance. Some tube amplifiers have output transformer taps to adapt the amplifier output to typical loudspeaker impedances.

Bovenstaand verhaal dus eigenlijk. Bestaat dat ook 'in een doosje' voor zover jullie weten?

Cheers!

nico verduin
18 november 2014, 23:22
Theoretisch zou het kunnen met een speciale verhuistransformator. Wie weet bestaat ie ook nog. Het is dus niet een truukje met wat weerstanden en spoeltjes oid. Daarnaast ga je de hoofdprijs betalen verwacht ik... weinig afzet (dus hoge prijs), anders blik als je OT dus daar ga je een kwaliteitsprijs voor betalen.... Als je dat allemaal wil kun je beter op zoek gaan naar een andere OT. Of een 2e cabinet kopen of andere speakers in je cabinet....

Remork1970
18 november 2014, 23:44
Als je een buizeneindtrap hebt, kan het toch niet echt kwaad als je met je cab onder de aangegeven impedantie duikt, meen ik?

nico verduin
18 november 2014, 23:49
klopt. Power is wat minder maar kan verder geen kwaad.

Remork1970
19 november 2014, 00:19
Glockenklang had ooit wel zo'n kastje maar ik zie het nu niet meer bij hun producten staan.
Overigens focust dat bedrijf zich op bassisten, dus de aansluitingen van dat ding waren speakon-connectoren, en geen 1/4"-jacks.

Tabula Rasa
19 november 2014, 01:39
Ampmaker heeft toch zo'n ding?

Tristan
19 november 2014, 01:44
Volgens mij bedoel je gewoon een bufferpedaal om je signaal laag ohmig te maken.
Dat is verder niet zo heel veel spannends, ik vind het zelf een duidelijk negatief effect op het geluid hebben, het wordt wat dunner en stugger, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

HaroldA
19 november 2014, 10:34
Volgens mij mag ja na iedere loadbox een willekeurige impedantie hangen. Ik heb dat volgens mij wel eens aan THD (of Koch? of Palmer?) gevraagd, en die gaven aan dat zolang je de loadbox niet bypassed, de versterker de impedantie van de loadbox "ziet".

Ik heb het overigens nooit gedaan (was niet meer nodig), en het zou ook zomaar fout kunnen zijn.

Gearjunkie
19 november 2014, 11:56
Volgens mij bedoel je gewoon een bufferpedaal om je signaal laag ohmig te maken.
Dat is verder niet zo heel veel spannends, ik vind het zelf een duidelijk negatief effect op het geluid hebben, het wordt wat dunner en stugger, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Nee, dat bedoelt hij niet. Goeie van die attrnuator Harold, ik zal bij kans eens gaan meten, ben nu ook nieuwsgierig geworden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

joogi
19 november 2014, 12:01
http://www.ampmaker.com/store/Box-of-Matches-30W.html
wel zelf solderen , erg goed te doen
heb er een , werkt prima , heb hem zelf gesoldeerd ,
was in ongeveer een half uur klaar

Tabula Rasa
19 november 2014, 12:03
Ja, die bedoelde ik inderdaad. Service is ook erg goed daar. Kan je met een gerust hart bestellen.

iWishmaster
19 november 2014, 12:17
Volgens mij mag ja na iedere loadbox een willekeurige impedantie hangen. Ik heb dat volgens mij wel eens aan THD (of Koch? of Palmer?) gevraagd, en die gaven aan dat zolang je de loadbox niet bypassed, de versterker de impedantie van de loadbox "ziet".

Ik heb het overigens nooit gedaan (was niet meer nodig), en het zou ook zomaar fout kunnen zijn.

Klopt als een bus, maar niet iedere loadbox heeft een variabele input impedantie. De loadboxes van Koch en THD zijn in meerdere versies te koop, met als enige verschil de input impedantie. Geen universele 'matcher' dus. Weet niet hoe het bij andere merken zit, maar misschien is er ook wel ergens eentje met een schakelaar voor de input Z.

joogi
19 november 2014, 12:26
er zit ook nog een regelbare line out en een ground lift op
handig als je nog iets anders bijv effecten wil aansturen
enige nadeel , maximaal 30 watt

rmhevers
19 november 2014, 12:27
Volgens Soldano zelf, kan de Jet City Jettenuator dit

Tristan
19 november 2014, 13:02
Nee, dat bedoelt hij niet. Goeie van die attrnuator Harold, ik zal bij kans eens gaan meten, ben nu ook nieuwsgierig geworden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ah, verkeerd gelezen, het was vrij laat, ik meende iets te zien over de input van de versterker, vandaar, ik vond het al een beetje een vreemd verhaal.
Als ik het goed heb hebben Weber en Dr Z ook iets dergelijks in het assortiment maar ik kan het mis hebben hoor.

Ace 1.15.19
25 november 2014, 00:03
Bedankt jongens! Er zitten wel wat tips tussen die ik even op kan zoeken.

Dat DIY-kitje was ook wel handig geweest maar jammer dat die max 30 watt aan kan.

Misery Signals
25 november 2014, 07:27
Ik heb de jettenuator in de home studio staan... Klopt inderdaad ivm de ohm: Maakt niet uit wat je achter die Jettenuator hangt, match wordt automatisch gemaakt. Met zijn kleine 150 Euro en silent/ recording/ line mogelijkheden een koopje.

MS