PDA

View Full Version : YAMAHA DW-15



BB.Q
10 juli 2003, 18:59
Ik ben nu al een tijdje aant kijken voor een mooie dreadnought...
dien ten gevolge heb ik mijn oog laten vallen op de Yamaha DW-15

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/10_musical_instruments/30_guitars_basses_amps/10_acoustic_guitars_western/10_acoustic_guitars_western/10_dw_guitars/15_DW15/index.html

Ik kan deze aanschaffen voor een prijs van €575,-

Is er iemand die mij iets kan vertellen over deze gitaar??

(of yamaha kwalitatief goed is en of deze prijs niet te hoog is etc...)

Misschien iemand aardige suggesties voor een alternatief of zo..

thnX alvast!

alhambra
11 juli 2003, 08:44
Ik heb van de week weer is gespeeld op de Crafter JE24 en was opnieuw verbaast over het geluid, zo mooi vol en sprankelend en dan heb ik het nog niet eens over de afwerking. Uiteraard zal er wel weer iemand komen die zegt dat die afwerking ten koste gaat van de kwaliteit (die lage prijs moet toch ergens vandaan komen) maar die hebben waarschijnlijk niet door dat b'v'de lonen in korea veeeeeel lager liggen dan die in zeg maar ff in canada en arbeids loon is toch echt de grootste kosten post.
De Crafter je24 is te koop voor zo'n 530 tot 600 euro.

http://www.crafterguitars.com/gallery-pro/24_series_main.php3

Echt probeer hem is of 1 van de andere betere crafter modelen en zeg dan is wat je ervan vindt.

O ja als alles mee zit dan heb ik er zelf 1 binnen nu en een paar weken, maar eerst is die explorer kwijt raken.

snoopafella
11 juli 2003, 19:25
Heb zelf een Yamaha FG 432 Solid top, een hele goede gitaar naar mijn mening. Zal deze nooit wegdoen. Echter ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, nooit veel op andere dreads gespeeld. Yamaha staat bekend om hun goede waliteit-prijs verhouding.

angorawol
11 juli 2003, 20:55
Yamaha stond in de jaren 70 - 80 aan de top, als je je geen Gibson of Martin kon veroorloven, kocht je gewoonlijk deze Japanner. Later is daar Ibanez en Takamine bijgekomen... en duizenden anderen natuurlijk, zefs Taylor (de vorm is trouwens benadert een Martin D-28 toch het prototype voor de meeste dreadsnoughts)

BB.Q
14 juli 2003, 15:23
Ik heb van de week op de dw-9 gespeeld, deze klinkt al heeeeeel erg goed. De enige verschillen tussen de dw-9 en de dw-15 is volgens mij dat de zij- en achterkant bij de 9 niet solid is.

Weet niet of dit echt veel scheelt qua geluid en kwaliteit???

BB.Q
31 juli 2003, 01:14
Heb dit hele forum nog eens goed bekeken en stuitte op het volgende:

ENGLEMANN SPRUCE een zachter meer zoete klank dan Sitka en is vrij zeldzaam. Daarom wordt goede kwaliteit Englemann enkel gebruikt bij de topmodellen. Groeit in de Rocky Mountain New Mexico, Idaho, en Montana.

Ik zou er dus vanuit kunnen gaan dat de kwaliteit van het bovenblad niet echt hoog is.....

Is t dan wel verstandig om toch tot aankoop van zo'n gitaar te gaan???

Weet trouwens niemand me iets meer te vertellen over dit specifiek model?

Hier nog wat afbeeldingen van de DW15:
http://www.elderly.com/new_instruments/items/DW15.htm

bert k
31 juli 2003, 10:29
Ik begrijp je niet. De gitaar heeft een Engelmann top en een pallisander zijkant/achterkant. Dat is een hele mooie combinatie. Waarom zou de kwaliteit niet goed zijn? Ga eerst maar eens op het ding spelen, kijken hoe het klinkt.

BB.Q
31 juli 2003, 13:01
Heb er ondertussen al eens op gespeeld, klinkt echt voor mijn gevoel beter dan menig duurder gitaar.... t is zeker geen d-28 maar daar zal ik nog een paar jaartjes mee moeten wachten.

Ik bedoel daarmee dat het geen extreem dure gitaar is, waar dan wel dit houtsoort aan gebruikt wordt...
Probeer me gewoon wat verder te orienteren om een miskoop te vermijden uiteraard. Bedoel €575,- is toch best veel geld.

Ben ook al eens aan het kijken naar de takamine G serie, maar dan heb je weer een instap model van een "duurder" merk. Hier zou je dan weer meer merknaam aan betalen en is overigens niet volledig solid in deze prijsklasse.

angorawol
31 juli 2003, 13:35
Inderdaad €575,- vind ik ook veel geld maar niet duur voor een instrument. Een instrument dat je zou kopen voor dat bedrag kan moeilijk een slecht instrument zijn. (zelfs een Stagg van 100 euro is een redelijk instrument)
Voor dat bedrag moet je eerder letten op de breedte van de hals (te breed of eerder te smal), de gebruikte materialen, (welke top ligt erop)
Over Takamine, in de Gitarist van de maand Juli (die met Pinkfloyd op) staat een uitgebreidde bespreking van fabriek van Takamine.
De goedkopere reeksen van Takamine worden gemaakt in Korea, waar de lonen lager liggen dan in Japan, maar wel onder supervisie van de Takamine-hoofdzetel.
Ik heb al 12 jaar een midrange Takamine (EC132 CE eentje met nylonsnaren en cut-away, en ik moet eerlijk zeggen als dit een midrange is weet ik niet meer wat er verbeterd kan worden in de toprange hoor. Met andere woorden ik heb het instrument 12 jaar en is nog steeds een topinstrument, perfect, zuiver van toon, mooi afgewerkt. Takamine is een zeer goed merk. (misschien wel een topmerk)
Voor meer uitgebreid advies raadt ik je deze site aan, www.frets.com

Boer Bavo
31 juli 2003, 15:57
Je staart je best niet te blind op die houtsoorten hoor. Sitka, Engelmann, adirondack etc... ik moet eerlijk bekennen dat ik het verschil tussen die dingen niet zie en veel mensen die er echt iets vanaf kennen zien dat ook niet... Ik denk ook dat je die zeldzaamheid niet moet overdrijven hoor. Zo groot gaan de prijsverschillen tussen die verschillende soorten alleszins niet zijn.

Je moet hier maar eens kijken: http://www.mccollumguitars.com/price%20list%20update.htm Een Amerikaanse bouwer van (dure!) gitaren die dus geen extra's vraagt voor een Engelmann top... Wees maar zeker dat ie dat wel zou doen als het hout hem substantieel meer zou kosten. :-)

Of het om solid wood of om triplex gaat, dat is al net iets belangrijker vind 'k... :-) Vermits je dan nog zegt dat ze aangenaam klinkt (en hopelijk ook gewoon fijn aanvoelt bij het spelen)....

angorawol
31 juli 2003, 21:53
Ik denk dat een vol bovenblad het belangrijkste blijft, wil je een volledig solide gitaar (zonder laminaat aan de achterkant en zijkant dus) dan kost het je meer dan het dubbele.
En zoals Boer Bavo reeds vermeldde, je moet het ook een aangename gitaar vinden om op te spelen. Daar doe je het toch in de eerste plaats voor niet?