PDA

View Full Version : Schade aan versterker na stroom uitval.



kunk
18 november 2014, 14:11
Hoi,

Enkele weken terug hebben we tijdens onze repetitie 2x stroom uitval gehad. Nu lijkt het er op dat onze gitarist zijn versterker hier schade door heeft opgelopen. Het gaat op een Bugera 6260 combo versterker.

Sinds deze repetitie heeft de versterker een meer bijgeluiden en klinkt het allemaal wat minder.

Mijn vraag is nu komt dit meer voor na dergelijke stroomstoringen dat een versterker hier minder van word en is dit nog weer te verhelpen?

cluseau
18 november 2014, 14:31
Enkele weken terug hebben we tijdens onze repetitie 2x stroom uitval gehad. Nu lijkt het er op dat onze gitarist zijn versterker hier schade door heeft opgelopen.

Niet erg waarschijnlijk dat je amp schade oploopt door spanningsuitval. Zou het een transistoramp zijn waarbij de spanning heel kort wegvalt zou er wel iets kunnen gebeuren maar bij een buizenbak...nee, geloof er niet in.

Tabula Rasa
18 november 2014, 14:53
Stroomuitval is toch hetzelfde als uitzetten en daarna weer aanzetten?

cluseau
18 november 2014, 15:04
Stroomuitval is toch hetzelfde als uitzetten en daarna weer aanzetten?


Correct maar sommige halfgeleiderschakelingen kunnen een kortstondige piek niet goed verdragen en "gaan heen" naar de transistorhemel.

iWishmaster
18 november 2014, 15:29
Afhankelijk van de oorzaak van de uitval en de kwaliteit van het elektriciteitsnetwerk kan er wel wat mis gaan. Soms gaat stroomuitval gepaard met een kortstondige piek ver boven de 230V, of juist een moment van een spanning ver onder de 230V. In de praktijk zou het voor mogen komen natuurlijk, maar in theorie kunnen beide wel eens wat negatieve invloed hebben op elektrische componenten. De buizen overleven het wellicht, maar er zitten ongetwijfeld ook wel wat halfgeleiders in die amp.

Little Jay
18 november 2014, 15:55
Afhankelijk van de oorzaak van de uitval en de kwaliteit van het elektriciteitsnetwerk kan er wel wat mis gaan. Soms gaat stroomuitval gepaard met een kortstondige piek ver boven de 230V, of juist een moment van een spanning ver onder de 230V. In de praktijk zou het voor mogen komen natuurlijk, maar in theorie kunnen beide wel eens wat negatieve invloed hebben op elektrische componenten. De buizen overleven het wellicht, maar er zitten ongetwijfeld ook wel wat halfgeleiders in die amp.

Maar zo'n piek zal eerder componenten (halfgeleiders?) geheel uit laten vallen en de hele versterker (of mss functies) lam leggen dan ervoor zorgen dat 'meer bijgeluiden' ontstaan en 'het allemaal wat minder klinkt' dunkt mij?

iWishmaster
18 november 2014, 16:01
Maar zo'n piek zal eerder componenten (halfgeleiders?) geheel uit laten vallen en de hele versterker (of mss functies) lam leggen dan ervoor zorgen dat 'meer bijgeluiden' ontstaan en 'het allemaal wat minder klinkt' dunkt mij?

De 6260 heeft volgens mij meerdere geschakelde gain stages, als er ergens een tor is gaan 'lekken' kan het zijn dat de kanalen door elkaar heen lopen, er meer ruis ontstaat, het geluid wegvalt / weer terugkomt etc.. De mogelijke symptomen van een kapotte halfgeleider zijn niet alleen 'aan of uit'.

Little Jay
18 november 2014, 16:07
De 6260 heeft volgens mij meerdere geschakelde gain stages, als er ergens een tor is gaan 'lekken' kan het zijn dat de kanalen door elkaar heen lopen, er meer ruis ontstaat, het geluid wegvalt / weer terugkomt etc.. De mogelijke symptomen van een kapotte halfgeleider zijn niet alleen 'aan of uit'.

Ah, ok! Gebrek in mijn kennis dus... dank!

kunk
19 november 2014, 10:55
Er van uitgaande dat er dus ergens schade aan een halfgeleider is lijkt mij dat niet eenvoudig te vinden?

Tabula Rasa
19 november 2014, 11:19
Er van uitgaande dat er dus ergens schade aan een halfgeleider is lijkt mij dat niet eenvoudig te vinden?

Nouja.... Als een halfgeleider echt in tweeën geklapt is, dan zie je dat wel, want dan heb je twee kwartgeleiders.















:-)







Sorry.

iWishmaster
19 november 2014, 12:00
Er van uitgaande dat er dus ergens schade aan een halfgeleider is lijkt mij dat niet eenvoudig te vinden?

Een fatsoenlijke amp tech kan dat zo vinden en repareren, maar zonder meer informatie is het onmogelijke om te zeggen of dat het probleem is.

Arvoitus
20 november 2014, 21:54
Misschien kan je dit onder de inboedelverzekering laten repareren? Vaak vallen spullen die tijdelijk op een andere locatie staan ook onder de inboedel.

cluseau
21 november 2014, 09:43
Misschien kan je dit onder de inboedelverzekering laten repareren? Vaak vallen spullen die tijdelijk op een andere locatie staan ook onder de inboedel.

De oorzaak zal heel moeilijk aan te tonen zijn, sterker nog het is zeer onwaarschijnlijk dat stroomuitval de oorzaak is.


Had eens een klant waarvan de print vol brakke soldeerlasjes zat. Makkelijk op te lossen maar hij wilde perse dat ik waterschade op de factuur zou zetten en dat voor een rekening van een paar tientjes. Ik denk dat er geen tech is die daar zijn naam voor op het spel wil zetten, ik iig absoluut niet dus het ding is ongerepareerd retour gegaan.

kunk
21 november 2014, 11:55
Het openen van deze topic is niet bedoeld om eventuele schade te claimen. Het gebruik van de eigen versterker is een eigen keuze geweest. Er staan genoeg goede versterkers in de ruimte die vrij te gebruiken zijn.

Feit is wel dat de eigenaar van de versterker na deze stroomuitval vind dat de versterker thuis ook minder klinkt als voor die tijd. En dit was toen direkt na de uitval ook tijdens de repetitie al te horen. Zijn er toen van uit gegaan dat dit door het onstabiele net kwam maar nee dus.
Heb zelf de vergelijking bij onze gitarist thuis nog niet gemaakt maar ga er wel vanuit dat zijn bevindingen kloppen.

kunk
18 december 2014, 20:54
Het openen van deze topic is niet bedoeld om eventuele schade te claimen. Het gebruik van de eigen versterker is een eigen keuze geweest. Er staan genoeg goede versterkers in de ruimte die vrij te gebruiken zijn.

Feit is wel dat de eigenaar van de versterker na deze stroomuitval vind dat de versterker thuis ook minder klinkt als voor die tijd. En dit was toen direkt na de uitval ook tijdens de repetitie al te horen. Zijn er toen van uit gegaan dat dit door het onstabiele net kwam maar nee dus.
Heb zelf de vergelijking bij onze gitarist thuis nog niet gemaakt maar ga er wel vanuit dat zijn bevindingen kloppen.

Intussen een paar weken verder. Versterker is nagekeken en speelt klinkt weer zoals voor de de spanningsuitval.
Alleen de eindbuizen zijn vervangen wat toch de indruk geeft dat er schade aan de buizen is gekomen door de spanningsuitval.

cluseau
18 december 2014, 21:14
Tja en dat is dus heel erg ongeloofwaardig zoniet onmogelijk. Een halfgeleider zou raar kunnen reageren op spanningspieken maar een buis beschadigen door spsnningsuitval gaat er bij mjj niet in. Gelukkig is de amp weer in orde maar geef de schuld maar aan toeval.

nico verduin
18 december 2014, 22:53
Ik weet niet wat de kwaliteit van de spanningsvoorzieningen was maar stel dat er eerst een piek kwam en daardoor de spanningsval optrad. Dan zou er mogelijk door de transformators een te hoge spanning op de eindpitten kunnen komen.....
't is maar een idee...... Maar als het gewoon uitval was, ga ik met Frans mee in zijn verhaal :)

Dirk_Hendrik
18 december 2014, 23:05
Indien er nog plek is... stap ik in op hetzelfde bootje.

En anders schiklken Frans en Nico maar een beetje in:soinnocent:

the sure thing
19 december 2014, 07:25
Maar... We moeten IEMAND toch de schuld kunnen geven aan "schade" aan de amp?

cluseau
19 december 2014, 09:47
Maar... We moeten IEMAND toch de schuld kunnen geven aan "schade" aan de amp?Jaaaah toeval.

Zelfs al zou er een spanningspeik zijn geweest, het is tegen alle logica in dat dit de buizen kan beschadigen en ik denk dat ook te kunnen onderbouwen:

Een spanningspiek is een steile flank van een snel oplopende vaak inductieve reactie op een kortstondige onderbreking. Met kortstondig bedoel ik een tijd in miliSeconden of nog kleiner. Bij langere tijden is die piek namelijk al lang uitgestorven. Goed, stel die piek is er geweest. De hoge inductie van de voedingstrafo vormt een hoge impedantie voor de op het net aanwezige pieken dus de kans dat deze piek de elko's bereikt is daarom klein. Nu doen we even of we gek zijn en nemen aan dat die piek wel de elko's bereikt, immers zeg nooit "nooit". Een beetje elko vormt een zeer lage weerstand (reactantie) voor de piek en zal zich als een kortsluiting gedragen. Zou de piek langer aanwezig blijven gaat de spanning wel oplopen maar dit gaat relatief langzaam. Zo langzaam dat we niet meer over een piek kunnen spreken. En als al deze factoren hebben gefaald dan nog is een buis dusdanig ongevoelig voor dit soort grappen dat hij daar niet door vernielt zal worden. Je zal in de orde van vele kiloVolts moeten denken wil je een buis vernielen en dat komt alleen voor bij volle uitsturing en onderbroken load.

De reden dat halfgeleiders zo gevoelig zijn voor pieken is dat hun maximale spanning heel nauwkeurig is bepaald door het materiaal en constructie. De werkelijke chip van een transistor gaat duizenden keren in de ballon van een buis dus de vergelijking is ver te zoeken.

nico verduin
19 december 2014, 11:03
Jaaaah toeval.

Zelfs al zou er een spanningspeik zijn geweest, het is tegen alle logica in dat dit de buizen kan beschadigen en ik denk dat ook te kunnen onderbouwen:

Een spanningspiek is een steile flank van een snel oplopende vaak inductieve reactie op een kortstondige onderbreking. Met kortstondig bedoel ik een tijd in miliSeconden of nog kleiner. Bij langere tijden is die piek namelijk al lang uitgestorven. Goed, stel die piek is er geweest. De hoge inductie van de voedingstrafo vormt een hoge impedantie voor de op het net aanwezige pieken dus de kans dat deze piek de elko's bereikt is daarom klein. Nu doen we even of we gek zijn en nemen aan dat die piek wel de elko's bereikt, immers zeg nooit "nooit". Een beetje elko vormt een zeer lage weerstand (reactantie) voor de piek en zal zich als een kortsluiting gedragen. Zou de piek langer aanwezig blijven gaat de spanning wel oplopen maar dit gaat relatief langzaam. Zo langzaam dat we niet meer over een piek kunnen spreken. En als al deze factoren hebben gefaald dan nog is een buis dusdanig ongevoelig voor dit soort grappen dat hij daar niet door vernielt zal worden. Je zal in de orde van vele kiloVolts moeten denken wil je een buis vernielen en dat komt alleen voor bij volle uitsturing en onderbroken load.

De reden dat halfgeleiders zo gevoelig zijn voor pieken is dat hun maximale spanning heel nauwkeurig is bepaald door het materiaal en constructie. De werkelijke chip van een transistor gaat duizenden keren in de ballon van een buis dus de vergelijking is ver te zoeken.
Ik leg me erbij neer...... Wordt wel gezellig in de boot :)

guitarnijboer
20 december 2014, 10:01
Ik zou een psychologische oorzaak ook niet uitsluiten. Gitaristen kunnen de meest wilde ideeen hebben over geluid en de toon van een gitaar of versterker een kabeltje of een effect. Twee keer stroomuitval en een repetitie die niet lekker meer loopt kan dan al snel vertaald worden in een defect aan de versterker. Even wat afstand nemen en de overtuiging dat de versterker echt gerepareerd is doen dan wonderen. Gitarist blij, reperateur blij...

kunk
20 december 2014, 14:00
Ik zou een psychologische oorzaak ook niet uitsluiten. Gitaristen kunnen de meest wilde ideeen hebben over geluid en de toon van een gitaar of versterker een kabeltje of een effect. Twee keer stroomuitval en een repetitie die niet lekker meer loopt kan dan al snel vertaald worden in een defect aan de versterker. Even wat afstand nemen en de overtuiging dat de versterker echt gerepareerd is doen dan wonderen. Gitarist blij, reperateur blij...

Deze theorie gaat in dit geval niet op. Het verschil in geluids kwaliteit voor en na de uitval is door de gehele band die avond direct opgemerkt. Ook in de thuis situatie bleef de versterker minder klinken.
Pas na de buizenwissel klonk de versterker weer als tevoren.

Of het dan door de uitval komt of inderdaad toeval kan ik niet beoordelen. Daar mis ik de specifieke kennis op het gebied van buizen versterkers voor. Daarom de vraag hier ook gesteld maar de psychologische oorzaak gaat er bij mij niet in.

the sure thing
20 december 2014, 22:37
Deze theorie gaat in dit geval niet op. Het verschil in geluids kwaliteit voor en na de uitval is door de gehele band die avond direct opgemerkt.

(...)

Er bestaat ook zoiets als een massa-psychose

kunk
21 december 2014, 12:26
Er bestaat ook zoiets als een massa-psychose

Ja het was ook wel een massale bijeenkomst die repetie!:chicken: