PDA

View Full Version : Twee versterkers op één kabinet



Ruud313
18 november 2014, 10:19
In een poging om de hoeveelheid materiaal die we moeten versjouwen als we ergens optreden wat te beperken (laatste optreden is de helft van de band door zijn rug gegaan), heb ik bedacht dat ik en mijn collega-gitarist wel samen door hetzelfde 4x12 kabinet kunnen spelen.

De opzet zou dan zijn:
JMP1a->9200 kanaal A->Marshall 1960a linker input
JMP1b->9200 kanaal B->Marshall 1960a rechter input

Het kabinet zou dan op stereo staan. Op die manier zouden we met één flightcase voor de versterkers en een kabinet klaar zijn.

Weet iemand een reden waarom dit niet verstandig is, mogelijk wegens technische beperkingen of klank? Zo nee, op welke weerstand zou ik de 9200 moeten zetten?

EDIT: Had even beter moeten zoeken, ik heb inmiddels een oude tread (http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-37443.html) gevonden waar al wordt aangegeven dat bovenstaande technisch wel kan. ik vraag me nog wel af of het negatieve invloed heeft op de klank ten opzichte van bijvoorbeeld twee losse 2x12 kabinetten.

Squier4ever
18 november 2014, 12:05
In een poging om de hoeveelheid materiaal die we moeten versjouwen als we ergens optreden wat te beperken (laatste optreden is de helft van de band door zijn rug gegaan), heb ik bedacht dat ik en mijn collega-gitarist wel samen door hetzelfde 4x12 kabinet kunnen spelen.

De opzet zou dan zijn:
JMP1a->9200 kanaal A->Marshall 1960a linker input
JMP1b->9200 kanaal B->Marshall 1960a rechter input

Het kabinet zou dan op stereo staan. Op die manier zouden we met één flightcase voor de versterkers en een kabinet klaar zijn.

Weet iemand een reden waarom dit niet verstandig is, mogelijk wegens technische beperkingen of klank? Zo nee, op welke weerstand zou ik de 9200 moeten zetten?

EDIT: Had even beter moeten zoeken, ik heb inmiddels een oude tread (http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-37443.html) gevonden waar al wordt aangegeven dat bovenstaande technisch wel kan. ik vraag me nog wel af of het negatieve invloed heeft op de klank ten opzichte van bijvoorbeeld twee losse 2x12 kabinetten.

Het zal best mogelijk zijn, maar de vraag is hoe goed je dan jezelf nog hoort. Tenzij je altijd met in-ear speelt is afhankelijk zijn van monitoren in een kroeg altijd een dingetje is mijn ervaring. Daarom liever mijn eigen amp als monitor. Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen. Neem dan ieder een eigen 2x12, kun je ook nog een beetje meer eigen sounds indraaien die elkaar versterken/aanvullen.

Rick trodat
18 november 2014, 12:18
Het zal best mogelijk zijn, maar de vraag is hoe goed je dan jezelf nog hoort. Tenzij je altijd met in-ear speelt is afhankelijk zijn van monitoren in een kroeg altijd een dingetje is mijn ervaring. Daarom liever mijn eigen amp als monitor. Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen. Neem dan ieder een eigen 2x12, kun je ook nog een beetje meer eigen sounds indraaien die elkaar versterken/aanvullen.

Als je het uitversterkt kan het zeker. Mits uiteraard een stereo cabinet ;) Maar persoonlijk zou ik gewoon lekker twee losse cabinets aanschaffen omdat ik me zo kan voorstellen dat een solo boost bijv. de andere partij totaal overschaduwt.

Hansie
18 november 2014, 12:52
Twee versterkers op één kabinet was bij mijn bandje voordat we overgingen op in-ear geen enkel probleem. Ook niet in de kleine kroegjes. Hooguit ff uitkijken met plaatsing van het kabinet. Het fijnste werkte het om deze dwars over het podium neer te zetten. Was ook ideaal om de volumebalans tussen beide gitaren op orde te houden. Daarom hadden we ook weinig/geen problemen met solo boost. Mijn collega gitarist vond het altijd prettig als hij dicht bij zijn speakers stond. Ik vond het altijd prettiger wat verder van de kast af te staan. Dat was in ons geval een Mesa 4x12 met op de ene kant een rectifier en aan de andere kant een caliber50.

Ruud313
18 november 2014, 12:56
Bedankt voor de reacties zo ver. Twee 2x12's kopen is inderdaad een optie. Die 4x12 hebben we echter al staan, dus dat geniet uiteraard de voorkeur. Als het alleen een mogelijk volume issue is (dus dat de ene gitaar de andere overstemd) zouden we dat ook kunnen oplossen door de emulated out van de pre-amps over de monitor te versterken.

Ace 1.15.19
18 november 2014, 13:18
Het is inderdaad de kunst om het goed op elkaar af te stemmen. Ikzelf probeer het ook altijd zonder gitaar op de monitor en dat lukt aardig (scheelt misschien dat ik enige gitarist ben). Volume bij draaien op je monitor kan altijd nog, een 2x12 kast kopen ook. Effe proberen of het werkt dus, ik heb er de volste vertrouwen in. :)

HaroldA
18 november 2014, 13:26
Zonder tussenschot lijkt het me vragen om heel veel problemen. Als de versterkers in tegenfase staan blijft er niet over, of waarschijnlijk een mismaakt geluid dankzij een kam-filter.

Ook voor het uitversterken: je zult veel overspraak hebben, en dus fase-problemen.

Pepe
18 november 2014, 14:29
Kan een amp in tegenfase staan? Ik dacht dat dat meer een kwestie van de speakers was?

Een nadeel lijkt mij dat de gitaren van 1 punt komen, dat het fijner is om ze uit elkaar te trekken kwa breed en duidelijk.

Ruud313
18 november 2014, 14:58
Kan een amp in tegenfase staan? Ik dacht dat dat meer een kwestie van de speakers was?
Idem. Overspraak dat is dat de geluidstrillingen van de twee sets boxen elkaar gaan beïnvloeden of zo?


Een nadeel lijkt mij dat de gitaren van 1 punt komen, dat het fijner is om ze uit elkaar te trekken kwa breed en duidelijk.

Tja, in een ideaal geval zeker, maar ik heb tot op heden nog nooit ergens gespeeld waar we niet zo'n beetje bovenop elkaar en ons materiaal stonden. Ik denk dat we kans groot is dat we twee losse 2x12 kaninetten ook zouden moeten stapelen.

HaroldA
18 november 2014, 16:22
Idem. Overspraak dat is dat de geluidstrillingen van de twee sets boxen elkaar gaan beïnvloeden of zo?

Volgens mij wel ja. Als 1 speakerkant uitslaat zal die onderdruk creëren aan de andere kant. Ik vermoed dat dat hele rare effecten op gaat leveren, ook met microfoons ervoor.

Ruud313
19 november 2014, 06:56
Aangezien mijn mede-gitarist er toch niet aan wil, gaan we toch maar op zoek naar 2x12 kabinetten. Bedankt voor het meedenken.