PDA

View Full Version : Vervanging SH6 neck pickup



Jasper.
17 november 2014, 18:07
Hey, sinds een jaar en wat maanden heb ik een Mayones Setius. Geweldige gitaar alleen sinds het begin zitten de pickups me een beetje dwars. Ik heb geprobeerd er mee te leven maar dat lukt niet. Qua tone vind ik mijn chambered Les Paul worn brown met ceramic nailbombs veel lekkerder.

Dus eigenlijk wil ik eens gaan rondkijken naar een vervanging voor de SH6 in mijn Setius. Ik vind hem nu namelijk wat missen in het laag. Het is wel strak, maar niet vol imo. Het mag wel een beetje zompiger. Een beetje fizzy is niet erg, ik zoek naar een old school death metal sound. En daar mag ook best een vleugje thrash in zitten. Alleen de SH6 heeft dat niet helemaal. Veel bijgeluidjes en lage noten smelten niet lekker samen met wat hogere als je bijvoorbeeld een octaafje hoger erbij pakt.
Het hoeft niet super dik en vol, maar wel meer dan dit, en meer in balans met de andere noten.

Misschien handig om wat info over mijn gear te geven:
De Les Paul is volledig mahonie, chambered en heeft dus een Ceramic Nailbomb setje. Op zich lekkere heldere pickups, maar toch veel voller dan de SH6 in de Mayones. Beetje zompig misschien zelfs, maar je hoort alle noten wel.

De Mayones is een Setius Pro 6. Mahonie neck, body, alleen met een maple top. En hij heeft een Schaller Floyd Rose Pro. Hoewel ik de gitaren niet goed kan vergelijken omdat ze andere pickups hebben, heb ik het idee dat de Mayones aan de ene kant van nature een beetje treblier is dan de Gibson. Maar ook iets minder strak van zichzelf door de Floyd. Vind ik niet zo erg, alleen met de SH6 werkt dat niet zo lekker heb ik het idee, want dat komt wat meer naar voren in het laag. Waardoor het wat minder vol word en er sneller bijgeluidjes ontstaan. Het geschraap van plectrums hoor je bijvoorbeeld ook heel erg. En daar houd ik niet zo van.

Als versterker gebruik ik een Mesa Dual Rectifier op het oranje kanaal, vintage mode. Krijg je een lekkere old school sound van imo. Minder boomy/bass heavy dan de modern stand. Ik gebruik er een Maxon 808 voor.

We spelen in standard C

Sounds die ik lekker vind en waar ik een beetje meer naar toe wil:
Bolt Thrower heeft altijd wel een lekkere sound vind ik.

https://www.youtube.com/watch?v=Ecy1DFfGtGw

https://www.youtube.com/watch?v=KRi0s9nL6hU

Jasper.
17 november 2014, 18:10
Hypocrisy vind ik lekker, hoewel hier ook heel veel productie meetelt Peter Tagtgren kennende:
Edit: Live versie is misschien een betere referentie:

https://www.youtube.com/watch?v=XzgrQl6n8DA

En dit vind ik ook erg lekker:

https://www.youtube.com/watch?v=kNfYET984lA

Ik denk dat ik nog het meest op zoek ben naar een kruising van deze Napalm Death sound, en wat een bolt thrower sound.

Orpheo
18 november 2014, 13:53
We hebben het dus over de sh6n? Weet je heel erg zeker dat de sh6n in de hals zit van je Mayonaise? Meestal stoppen ze er namelijk een Jazz in. Ik kan me namelijk niet vinden in wat jij zegt, dat de SH6N zo clean is. De jazz daarentegen...

IN ieder geval, de pup die jij heel erg chill gaat vinden is de screaming demon. Die heeft de precisie en bite maar is vloeiend genoeg voor wat je wilt. Ga niet puur af op de specs of op de beschrijving; er is een hele 'cult' aan het ontstaan rond de Demon in de hals. Sinds 2 jaar... Sinds ik een artikel erover geschreven heb, ghehe.

Jasper.
18 november 2014, 16:49
Sorry sorry sorry, ik bedoel de brug pickup :makeup: En daar zit een SH6 in

Het mag ook een pickup zijn buiten SD om. Alleen doe maar niet een BKP, die zijn me toch wat te duur nu. Ga ik iets heel anders krijgen dan het geluid van de Gibson als ik de nailbombs in de Mayones overzet?
Is de Dimarzio super distortion iets?

Marc Oblivian
18 november 2014, 17:30
Je kan inderdaad de Nailbomb eens over proberen te zetten om te kijken (luisteren, haha) hoe dat klinkt. Dat is de goedkoopste optie en die Nailbomb pu's zijn niet de minste.
Van Seymour Duncan kan je de JB eens proberen. Veel mensen vinden die niet geweldig in een mahonie gitaar, beetje zompig zelfs, maar omdat jij dat juist zoekt.... Genoeg output in ieder geval.
Heb hem zelf in een Les Paul gehad. Best een lekker element. Beetje midheavy, maar dat kan jouw setup met de Rectifier wel hebben. Wel minder definitie dan mijn huidige pu (BKP Abraxas), maar die is meer vintage georiënteerd.

Jasper.
18 november 2014, 19:55
Hmmm, ik heb de JB eens in een andere gitaar gehad, en hoewel ik toen andere muziek speelde en leuk vond, denk ik niet dat dat wat voor mij is. Vond hem toen ook niet zo lekker.

Bijl
19 november 2014, 00:23
Als je wil klinken als Bolt Thrower dan zou ik gewoon een SD Invader in de brug stoppen en gáááááán!!!:blast::blast:

Als het ook nog een beetje meer gearticuleerd en medium output mag zijn dan is de DiMarzio Dominion ook heel goed.

Jasper.
19 november 2014, 14:53
Ik zal eens onderzoek doen naar de Invader en Dominion. Thanks voor de suggesties. En misschien dat ik van de week eens de nailbombs in de Mayones zet om te vergelijken.

Orpheo
20 november 2014, 15:15
jb lijkt op de distortion, alleen wat minder agressief en iets minder strak. Ik zou beginnen met een alnico8 in de pickup te steken in plaats van die dikke ceramische magneet. Dat geeft je een veel dikker, warmer, voller geluid. Kost je overigens echt next to nothing.

Jasper.
20 november 2014, 16:24
Ik heb hier nog een magneet liggen, ooit via jou gekregen. Die heb ik een tijdje in een JB gehad. Maar ik weet niet meer wat voor magneet het is. Zou wel eens de A8 kunnen zijn. Als ik het zeker weet kan ik het wl eens proberen.

Overigens ben ik niet zo op het ceramische geluid tegen hoor. De ceramic nailbomb vind ik erg lekker en in alle clipjes die ze vergelijken beter dan de alnico versie. En ik heb ook een tijd een super distortion gehad die ik best wel heel lekker vond toen. Hoewel dat alweer een tijdje geleden is. Alleen de SH6 is me te klinisch ofzo in het laag.

Orpheo
20 november 2014, 22:48
dat klinische komt door die double thick ceramic. ik heb je denk ik een ceramic verkocht toen. Alnico8's verkoop ik namelijk zelf niet :D ben er nogal zuinig op.

Jasper.
21 november 2014, 12:15
Haha dat zou best goed kunnen. Dat ik toen een SH6 van die JB heb gemaakt. Maar dat werkte toen ook al niet haha. Na een tijdje heb ik het toch terug gewisseld toen. Nou ja, ik zal hem binnenkort eerst een voor een goede afstelbeurt wegbrengen. Ga ik daarna rustig kijken voor een andere pickup. Maar ik heb nu iig een paar opties in mijn achterhoofd. En misschien dat ik binnenkort de Nailbomb ook nog wel eens omwissel.

Venlonaer
21 november 2014, 14:17
Ik heb in beide gitaren BKP Rebel Yells. Speel er ook metal mee...

Jasper.
10 december 2014, 19:24
Had in mijn london city een setje Blackouts zitten. Die heb ik maar eens omgeruild. Dus nu de blackouts in de Mayones en de SH6 set in de London City strat. Wat een verschil zeg. Klinkt veel beter. Maar de LC klinkt nu juist enorm k*t. Valt nu juist nog meer op omdat die in E staat. Kan het wat moeilijk omschrijven. Haast wat single coil achtig, maar als ik ze split hoor ik wel verschil. Enorm schel. Pickup zal toch wel niet kapot zijn? Zal het in de bedrading hebben gezeten? Heb de bedrading 1 op 1 overgenomen vanuit de mayones.