PDA

View Full Version : Oude japanse lp klonen



alidaszoon
16 november 2014, 19:26
Hallo,

Ik ben Alidaszoon,

Ik ben nieuw hier op gitaarnet. Ik speel al vanaf mijn 7 de gitaar.
Eerst klassiek op de muziekschool. Vanaf mijn 15 de electrische gitaar. Dat was een Arrirang. Deze heb ik nog steeds. Evenals mijn tweede scheurijzer een Hondo 763.
Nu heb ik 15 electrische en een paar acoustische gitaren.

Mijn voorkeur gaat uit naar een LP gitaar. Daar heb ik er 5 van. Ooit een Gibson Studio gehad eind jaren 90 maar die beviel me niet zo. Ik bouw ook zelf gitaren. Maar wat ik niet echt begrijp is dat er soms zo,n oude multiplex gitaar is..die heel goed klinkt! Gaat eigenlijk een beetje tegen de logica van hout en klank in.
O, ja die oude microfoon pick ups klinken soms ook niet slecht. Ik heb wat men over het algemeen ziet als goeie gitaren van grote merken. Maar ook die onbekende. Iemand die ook een goed klinkende multiplex gitaar heeft?

Mvg,

Alidaszoon

D3nnis
16 november 2014, 20:14
Onze bassist heeft een oude Aria bas. Klinkt te gek, en ik kwam er daarna, na het bestuderen van een buts in de lak van die bas, achter dat de body van multiplex is.

djee
16 november 2014, 20:38
YES!!!. Deze Sakai van ongeveer 1960 (model onbekend) Klinkt echt super!
De 5din aansluiting laten vervangen door een jack-in en later dat metalen plaatje zwart gemaakt.
Heb je ook nog een foto van die goed klinkende multiplex gitaar?

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-X6TIJV6R.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7IDY6EUD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PXAD4PM3-1.jpg

En welkom natuurlijk.

alidaszoon
16 november 2014, 22:15
Mooie gitaar! En bedankt voor de respons. Ik zal eens kijken hoe dat met dat foto,s plaatsen gaat. Ben daar niet zo handig in.

alidaszoon
16 november 2014, 22:19
Hmmm een koperen topkam maken van een stukje koper of een mooie hardhoutenbody..maak ik zo..maar hoe gaat dat met foto,s plaatsen? en wat is een url nummer?

djee
16 november 2014, 23:05
Zelf doe ik dat via mijnalbum.nl (kan niet rechtstreeks van je pc) Je upload vanuit mijnalbum.nl je foto's van je pc. het plaatje.jpg (de url) kopieer je via het 3e icoontje van rechts in dit bericht (insert image)

MikeD
17 november 2014, 08:54
je kunt ook op photobucket een account aanmaken, daar je foto's uploaden en bij het schrijven van een post hier erin plakken… ik heb het ook geleerd en ik ben digibeet.
en idd sommige van die multiplexgitaren klonken / klinken 'niet gek' maar ik hou 't er op dat dat dan de 'typische' sound van de multiplex gitaren is

Duhsjaak
17 november 2014, 10:04
Je hebt mensen die op blond vallen en een vreselijk grote partij redenen hebben waarom blond leuker is dan brunettes.
Je hebt heel veel mensen die precies iets anders willen. Om hun eigen redenen.

Zoiets heb je ook met elektrische gitaren. De partij van toonhout en die verschil horen als je je glanzende lak matteert, is ongeveer even groot als de partij die dat zwaar overrated vindt.

Tot die laatste partij (en die van de brunettes) hoor ik.
Dat een hals een betrekkelijk grote invloed heeft op het geluid, soit.
Maar voor de rest komt het geluid overwegend uit de vingers van de gitarist en uit de gebruikte elementen.

Er loopt een tamelijk geniaal persoon rond in NL die (ondanks dat hij precies weet welke gitaren er in mijn rek staan) vaak nauwelijks kan horen op welke gitaar ik aan het spelen ben.

Een set HiLo's (ooit uit een Gretsch) gaan al 43 jaar met mij mee en hebben in een stuk of vijf of zes verschillende gitaren gezeten. Nu al een aantal jaar in een Yamaha Tele. En die Yamaha klinkt echt niet meer als een Yamaha. Echt niet. Als ik ze in een multiplex gitaar zet klinkt die multiplex als een Gretsch. Veel Gretsches zijn gelamineerd, dus wie zei er multiplex?

Sterker, ze hebben kortstondig in een Sakai gezeten die erg lijkt op het ding hierboven. Maar dan een witte. En in mijn eigenbouw hebben ze ook gezeten. Met een figuurzaagje in elkaar geflanst.

Mijn Danelectro pups (3 stuks) zijn net weer uit een Strat gehaald en terug in mijn Danella gezet. En raad eens hoe die Strat klonk?

Need I say more? Klinkt een gitaar mooi? Speelt ie heerlijk, ook niet onbelangrijk? Pak je m graag uit zijn hoekje?
Wat heeft een mens nog meer nodig?
O ja.... een brunette.

Mijn analyse in het kort?
Maak een gitaar die je mooi vindt en die je lekker vindt spelen.
Laat een paar mooie elementen maken bij Oigun (hier op GN) of bij The Creamery in da UK en je maakt je nooit meer bezorgd over sprookjes.

En welkom nog hč?
Vriendelijke groet, Gus

alidaszoon
17 november 2014, 11:56
Bedankt voor de foto tips. Wat betreft dat een hals weinig invloed heeft O.k nu gaat het vaak om kleine verschillen. Zo mocht o.a Clapton graag oude fenders kopen. Die hij ging aanpassen. Bv verwisselen van de hals. Deze gaf hij dan als kadootje aan bevriende muzikanten. Ik heb zelf een Fender mexico 1994 zo eentje met een black headstockdecall. Deze gitaar klonk niet echt zo goed. Ik heb die rosewood hals op een zelfbouw gitaar gezet. En heb een maple hals van een Hondo 2 gitaar weer op die fender body geplaatst. O.k twee verschillende houtsoorten...maar die fender klonk opeens een stuk beter..en mijn eigenbouw helemaal.
Het is een puzzeltje soms. Het is net een taart bakken. teveel suiker en verknalt. En je vingers natuurlijk..het gevoel.
Ik speel nu dagelijks urenlang..soms domweg iedere keer het zelfde riddeltje.. Op een gegeven moment speel je het met je ogen dicht en zonder er bij na te denken. Ik was altijd een beetje laks met oefenen..totdat ik een erge glasverwonding kreeg aan mijn linkerhand. Die is gelukkig weer goed genezen. Ik ben nu bezig met dikke snaren.. van 009 naar 013. Nu heb ik nog meer respect voor SRV. Is bijna niet te doen. Maar ik blijf proberen.

Pepe
17 november 2014, 12:40
Materialen doen er wel toe maar er bestaat niet zoiets als beter en best, tis toch meer wat je wil horen en in welke context.
Er zijn genoeg momenten geweest dat ik dacht, zo'n cheap ass Dano zou hier wel op zijn plek zijn. Ik heb nooit gedacht, had ik hier maar een met huidenlijm handgebouwde cocobolo Superflux Special.

Als die oude Ibanez Les Pauls zijn van multiplex. Ze zijn niet geweldig gebouwd enzo maar ik heb nooit iemand horen klagen dat ze slecht klonken.

yavin
19 november 2014, 06:58
Ik heb zelf inmiddels drie Japanse LP klonen, allemaal 'Granada's' en allemaal multiplex. Ben er heel erg tevreden mee.
Omdat drie exact identieke gitaren een beetje overdreven is heb ik er eentje voorzien van een JB/Jazz setje van Seymour Duncan, eentje van seventies T-Tops en eentje van een setje Mean-90's.