PDA

View Full Version : Peter green/ gary moore les paul verkocht aan:



puntdroad
16 november 2014, 12:33
http://guitarism-tr.blogspot.nl/2014/07/kirk-hammett-owns-greeny.html

kirk Hammett dus....

Ik weet niet of dit al bij jullie bekend was maar ik vond het zelf nogal een dingetje.
Fijn dat de gitaar weer op een (groot) podium is, maar je kunt niet echt specifiek het geluid horen... Bij Kirk zullen er altijd wel wat pedalen tussen staan.

Gearjunkie
16 november 2014, 12:55
Ik had net te weing geboden helaas. Wel verrassend dit overigens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arjanb01
16 november 2014, 12:55
Degene met het geld koop die, kirk dus. Als ik het geld had gehad was die van mij! Of hij in goeie muzikale handen is bij kirk is een tweede.... Ik had hem Joe bonamassa gegund.

Gearjunkie
16 november 2014, 13:42
Maar geen nood, de Goldtop van Snowy White is ook for sale...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arjanb01
16 november 2014, 14:16
Mmmm die gaat hetfield natuurlijk kopen😜
Serieus, als kirk met die les Paul metal gaat spelen, draait Gary zich om in z'n graf!

harrie-beton
16 november 2014, 14:23
Gary Moore is een heavy metal gitarist, bekend geworden met blues maar je hoort duidelijk dat het een metal, rock gitarist is, en verschilt niet veel van Kirk. Ik vond Gary een veel betere gitarist maar ze liggen niet zo ver uitelkaar.

purplejohn
16 november 2014, 14:24
Degene met het geld koop die, kirk dus. Als ik het geld had gehad was die van mij! Of hij in goeie muzikale handen is bij kirk is een tweede.... Ik had hem Joe bonamassa gegund.

Helemaal mee eens!!

kassie
16 november 2014, 14:32
Joe heeft al 3 59's. Meer dan genoeg

fred dons
16 november 2014, 14:33
Bonamassa wilde hem niet kopen (die heeft inmiddels al 2 anderen gekocht) en zelfs Gary vond de Greeny les Paul niet zo goed als zijn andere 59 maar het blijft een iconisch instrument, ik ben blij dat er weer live mee gespeeld wordt

arjanb01
16 november 2014, 14:47
Idd, Gary speelde meestal live met 58ers of 59ers, maar weinig met de greeny live.
En bovendien, die greeney had meerdere kopbreuken gehad en was verre van origineel. Dus kan me voorstellen dat Joe B. Hem niet wilde

puntdroad
16 november 2014, 14:57
Mij had het wel gaaf geleken om Derek Trucks ermee te horen. Recent heeft hij met de Duane Allman les paul gespeeld maar dat is nu zo'n gitarist die ik wel op Greeny had willen horen spelen. Nogmaals, het liefst zonder al te veel pedaaltjes en gekkigheid. Als ik Kirk ermee hoor spelen tijdens Whiskey in the jar op youtube denk ik toch, dat had net zo goed een ESP kunnen zijn... Maar nogmaals, fijn dat de gitaar in het bezit is van een gitarist en niet in een vitrine hangt.

dunhill1
16 november 2014, 16:46
Volgens mij maakt het bij geen van de hierboven genoemde gitaar-hotshots ene moer uit waar ze op spelen live.
Bonamassa gebruikt misschien nog wel veel meer meuk dan kirk maar zelfs zonder enig effect zullen al deze mannekes klinken als zichzelf.

Ooit een filmpje gezien van Brian May en satriani.
May op zo'n spiegel ibanez en satriani op die ouwe schoorsteenmantel.
Surprise surprise, ze klonken gewoon als zichzelf.

De greeny les Paul is een iconisch exemplaar door de muziekhistorische waarde.
Verzamelwaarde zou zonder deze historie veel lager zijn.

Het iconische Peter green geluid (middenpositie out of phase) kun je uit zowat elke knappe les Paul halen als je een beetje handig bent met een soldeerbout.

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar blackie van clapton.
Dat is ook een vreemd Frankenstein achtig apparaat.
de veilingwaarde ging sky high. Kale vintagewaarde verwaarloosbaar.

barno
16 november 2014, 17:46
Green was een en al feel, smaak, klasse, tone en timing.
Nu is de gitaar bij die Kirk... tja

arjanb01
16 november 2014, 18:00
Ik bedoel maar.... Blackie was een strat met een 56er body met een 57er hals, historisch hardstikke incorrect, maar wel de duurste vintage gitaar ooit omdat EC erop rammelde. Wanneer een Nederlandse boerelul dit bedacht zou hebben kreeg die er 500 eu voor😉

dunhill1
16 november 2014, 18:12
Barno,
Ik denk dat meneer kirk een klein beetje meer plaatjes heeft verkocht dan meneer green.
Dat is minstens zo'n vaag vergelijk als meneer groen meer feel toe te dichten dan meneer Metallica.

Kortom, wat zou iemand meer recht geven om de gitaar te kopen die hij graag wil hebben en kan betalen?

Al koopt Britney Spears greeny, als zij er blij van wordt dan is dat toch prima?

Vraag niet hoe ik dit verhaal hoorde maar even puur ter illustratie: Angelina Jolie kocht als huwelijkscadeau voor Brad Pitt de typemachine van ernest Hemingway waarop the old man and the sea werd geschreven.

Gaat dan ook literair nederland piepen dat dat een schande is en dat Arnon Grünberg of Maarten t hart betere kandidaten zouden zijn?

Gitaarvolk blijft een vreemd bevolkingsgroepje:seriousf:

Pepe
16 november 2014, 19:10
Stel dat niet Angelina maar Heleen van Rooyen Hemmy's oude typedoos had gekocht.:chicken:

Ik wil Kirk natuurlijk niet vergelijken met Heleen, ze lijken niet eens op elkaar.
Niet heel veel in ieder geval.

darkrazer
16 november 2014, 19:30
Ach, in ieder geval goed dat de gitaar bij een artiest terecht is gekomen die er daadwerkelijk op speelt.
Veel erger zou het zijn als ie in een kluis verdween of aan de muur van een niet nader te noemen restaurant keten...

barno
16 november 2014, 20:14
Barno,
Ik denk dat meneer kirk een klein beetje meer plaatjes heeft verkocht dan meneer green.
Dat is minstens zo'n vaag vergelijk als meneer groen meer feel toe te dichten dan meneer Metallica.

Kortom, wat zou iemand meer recht geven om de gitaar te kopen die hij graag wil hebben en kan betalen?

Al koopt Britney Spears greeny, als zij er blij van wordt dan is dat toch prima?


tuurlijk is dat prima. alleen, niks vaag aan die vergelijking, allebei gewoon harde feiten.

Tupelo
16 november 2014, 20:45
Vraag niet hoe ik dit verhaal hoorde maar even puur ter illustratie: Angelina Jolie kocht als huwelijkscadeau voor Brad Pitt de typemachine van ernest Hemingway waarop the old man and the sea werd geschreven.
Kolere, dus toch.
Ik vond al dat die BP zichzelf I.R.L, zover dat mogelijk is voor iemand als hem, dus laten we zeggen, zijn real life character, nogal Hemingwayachtig aan het gedragen is de laatste tijd; hij ziet er zelfs zo uit.

Ennuh... nee, NEE, NEE !!

Mitch
16 november 2014, 20:58
Het is
1) Oud nieuws
2) niks om je druk over te maken.
3) compleet lachwekkend om je druk te maken over het gebrek aan pure TOooOOonE als de gitaar door Hammett wordt bespeeld. Moore gebruikte geen bak gain?!

Carry on people...

kassie
16 november 2014, 21:05
lijkt me dan wel weer ultiem rock n' roll als hij hem op podium kapot smijt.

arjanb01
16 november 2014, 21:12
Als die dat doet vrees ik dat Metallica geen albums meer verkoopt en fans bij de concerten weg blijven. En ik denk dat kirk z'n vingertjes in een doosje terugvindt.😉

puntdroad
16 november 2014, 21:30
Het is
1) Oud nieuws
2) niks om je druk over te maken.
3) compleet lachwekkend om je druk te maken over het gebrek aan pure TOooOOonE als de gitaar door Hammett wordt bespeeld. Moore gebruikte geen bak gain?!

Carry on people...


Nou ik maak me op zich niet druk maar het zou toch mooi zijn als je de gitaar gewoon goed kan horen?
Bij Metallica is het nogal lomp.. Bij Gary Moore ook wel, maar als ik Blues for Greeny luister (en kijk) hoor ik wel een gitarist die zijn best doet de gitaar echt te laten horen..

https://www.youtube.com/watch?v=C6KCCnIhgRo


Maar verder is het inderdaad misschien allemaal niet zo interessant, ik zit alleen momenteel nogal in een Peter Green trip, vandaar de interesse.

Mitch
16 november 2014, 21:40
Hey, een high voor een bepaalde artiest is altijd goed, daar word je meestal alleen maar beter van want het betekent dat je geďnspireerd bent. Hurray for that :)

kassie
16 november 2014, 21:44
Als die dat doet vrees ik dat Metallica geen albums meer verkoopt en fans bij de concerten weg blijven. En ik denk dat kirk z'n vingertjes in een doosje terugvindt.��

haha de doorsnee metallica fan heeft geen flauw idee wie peter green is, laat staan de waarde van een 59 les paul. De overgrote meerderheid zal het de kont roesten.

BamBuFan1
17 november 2014, 00:26
Wat een drukte in dure gitarenland momenteel: ik lees net dat Spike van Direct de Number One van Stevie Ray Vaughan heeft aangeschaft!

arjanb01
17 november 2014, 07:43
Maar die is geen paar ton toch? En Spike is zeker geen wereld gitarist maar heeft wel een rauwe stijl die past bij die gitaar. De combi hamett les Paul greeny pak ik niet.... Vloeken in de kerk.

Tabula Rasa
17 november 2014, 08:46
Wat een drukte in dure gitarenland momenteel: ik lees net dat Spike van Direct de Number One van Stevie Ray Vaughan heeft aangeschaft!
Zou het bijna geloven.

MikeD
17 november 2014, 09:07
De combi hamett les Paul greeny pak ik niet.... Vloeken in de kerk.

misschien gaat Greeny mijnheer Hammet wel inspireren om heeele moooie blues te spelen????

Hotpepper01
17 november 2014, 09:25
Ook al is het oud nieuws, het is en blijft een iconische 59 er. Hier een goed verhaal over deze Les Paul,

https://www.youtube.com/watch?v=UHOdXWLrxPk

Tonton
17 november 2014, 11:58
lijkt me dan wel weer ultiem rock n' roll als hij hem op podium kapot smijt.

haha
of lekker bovenhands ver het publiek in smijten, zodat alle fans een stukkie mee naar huis kunnen nemen :)

Benieuwd wat Kirk ermee gedaan heeft, kan mij voorstellen dat zijn tech ff de pups wat meer output laat geven.
Vind het ook wel wat hebben als ie er EMGs in drukt haha ook ff om dat 'oud is beter' gezwemel ff de kop in te drukken :)
ouwe meuk :P

Tupelo
17 november 2014, 12:03
Dat lijkt me meer lachen dan slopen on stage ja, beitel erin voor een 3e pup, een EMG ofzo ja, en schuren en doodskist zwart verven, of iets met glitters ofzo. :D

arjanb01
17 november 2014, 12:10
Als hij dat doet, huur ik een Bulgaar in die hem koudmaakt😉

frekie
17 november 2014, 12:11
Ik heb eens een verhaal ergens gelezen over Les Paul ( de gitarist dus) die een nagelnieuwe GLP gebouwd volgens zijn specs gelijk ging verbouwen. Hij hakte er gewoon met een beitel hele stukken hout uit om er nog meer elektronica in te bouwen. Vlakte de frets met een vijl totdat er bijna geen fret meer op zat. Hij zou niets begrepen hebben van die hele hype rond vintage gitaren. Hij moest trouwens ook nix hebben van de passieve elektronica van Gibson.

Pepe
17 november 2014, 12:25
Als je een gitaar op jouw specs laat bouwen gelijk gaat verbouwen heeft 1 van de partijen het niet goed begrepen.

Ik denk niet dat Kirk die gitaar heeft gekocht om er gelijk mee op een podium te klimmen en als investment zal het ook niet zijn. Ik gok dat het meer in het jeugdhelden/credibility vlak ligt.
Zo zou ik niet raar opkijken als Mayer een Hendrix strat aanschaft. Spike zie ik dan wel weer met de oude BC Rich van Kooymans rondspringen (en gezien zijn vriendinnetje niet eens zo onwaarschijnlijk)

E-J
18 november 2014, 12:11
Hammett en maatje Hetfield hebben beiden al verschillende Les Pauls uit de jaren '50. De platen Load en Reload staan er vol mee, en ook live spelen ze steeds vaker op oude Gibsons en passieve humbuckers. Hammett is een fan van Gary Moore en zou na het horen van het nummer "Still Got The Blues" aan producer Bob Rock gevraagd hebben hoe hij dat geluid kon benaderen. Ik gok dat deze gitaar het enige was wat hij nog miste.

Orpheo
18 november 2014, 13:57
ik kwam onlangs foto's tegen van Hammett met de Greeny, live. Gek genoeg klonk Hammett WAANZINNIG goed met die plank. Beter dan sinds... pff. kan me niet meer herinneren wanneer. Ben er wel blij mee, gek genoeg. Ik zie een trend dat 50ies LP's meer op het podium gebruikt worden, en daar is helemaal niks mis mee. Liever dat deze plank in die wahwah-addict's handen live gebruikt wordt dan verstopt wordt in een kluis.

Pepe
18 november 2014, 14:11
. Ik gok dat deze gitaar het enige was wat hij nog miste.

Zou 't?....

Orpheo
18 november 2014, 14:21
straks gaat ie nog spelen over een ouwe JTM45 met een ouwe Guv'nor ervoor en gebruikt ie een over z'n nek gaande Dumble voor z'n leads. Lijkt me een giller.

Pepe
18 november 2014, 14:30
Ik ging er min of meer van uit dat het Gary Moore geluid ook iets met de baas zelf te maken had maar ik kan me vergissen.

E-J
18 november 2014, 14:39
Je moet wel lezen hé Pepijntje.. benaderen is iets anders dan exact klinken als ;)

Eko
18 november 2014, 16:04
Jongens , wat maakt het uit. Ik heb liever dat hij er op speelt dan een Russische gek ,met teveel geld ,hem koopt en in een kluis mikt.
Van deze gitaar is genoeg bekend hoe je hem kunt kopieren. De handjes van Peter Green en Gary Moore kun je niet kopen. Komt het toch weer op talent en zwoegen neer.

barno
18 november 2014, 16:10
Ik ging er min of meer van uit dat het Gary Moore geluid ook iets met de baas zelf te maken had maar ik kan me vergissen.

laat hammett op die gitaar een potje slide spelen, dan weten we direct of het aan de gitaar ligt of aan de baas :)

Pepe
18 november 2014, 16:32
.. dat zou dan schrikken worden als ie ineens als Peter Green gaat klinken.
This ain't no disco!

Tupelo
18 november 2014, 21:13
Als je de juiste mensen geld schuift, dan kan je de handjes van Green & Moore vast ook kopen, 't moet alleen je harde ambitie zijn in bezit daarvan te komen.

kassie
18 november 2014, 21:35
straks gaat ie nog spelen over een ouwe JTM45 met een ouwe Guv'nor ervoor en gebruikt ie een over z'n nek gaande Dumble voor z'n leads. Lijkt me een giller.

Nou, die Dumble heeft hij uitvoerig gebruikt voor St. Anger.

Tupelo
18 november 2014, 21:48
Hmm.. die GM Guv'nor is een van de pedalen die ik niet had moeten verkopen, goede scheur.

almarvk
19 november 2014, 08:20
Toch mooi dat een gitarist de gitaar heeft gekocht en er ook daadwerkelijk mee speelt? Anders was het opgekocht door een investeerder en opgeborgen in een kluis.

kassie
20 november 2014, 00:01
Voor mij heeft het dezelfde consequentie...

soup
24 november 2014, 10:19
In dit topic staan er trouwens meer foto's en ook een kort filmpje waarop hij speelt in zijn hotelkamer.

http://www.mylespaul.com/forums/vintage-les-pauls/306838-kirk-hammet-greeny.html

http://piller.at/music/images/Kirk_CC1_Vienna.jpg

http://i1323.photobucket.com/albums/u588/landminelenny/03D56FDA-3256-4B80-9EBA-A533F962F551_zpsyank8sov.jpg

arjanb01
24 november 2014, 11:31
Ik blijf het apart vinden, kirk met die les Paul.

fred dons
24 november 2014, 13:40
Kirk heeft al een hele mooie vintage, James heeft ook een 59 burst en het zijn beiden gitaarliefhebbers en ik heb gekkere combi's gezien (Stevel Segals vintage collectie bijvoorbeeld)

http://static.squarespace.com/static/5308b877e4b0c1a4a9391727/530db305e4b097f846424472/530db68be4b0be510128a7b2/1393410452652/kh-ga-cover-02.jpg?format=750w
http://static.squarespace.com/static/5308b877e4b0c1a4a9391727/530db305e4b097f846424472/530db6b2e4b0be510128a7d6/1393410459938/kh-ga-cover-01.jpg?format=750w

soup
24 november 2014, 16:28
Wat een mooie ES. :o

De collectie van Richard Gere herinner ik me ook nog, al had hij er wel enkele (allemaal?) verkocht als ik het me goed herinner.


The top lot was a 1960 Gibson Les Paul that fetched $98,500, surpassing its presale high estimate of $90,000.

http://www.bloomberg.com/news/2011-10-11/richard-gere-s-guitar-collection-fetches-936-000-at-christie-s.html

http://www.guitaraficionado.com/wp-content/uploads/2011/08/ClinchGere.jpg



https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=hMn7eBbISwQ

budje
3 december 2014, 08:52
lijkt me dan wel weer ultiem rock n' roll als hij hem op podium kapot smijt.

Dit vat voor mij wel eeen beetje samen wat ik voelde toen ik dit topic las :)