PDA

View Full Version : Ibanez JEM, aanrader?



quo vadis
10 juli 2003, 18:50
Hey, ik heb heel goed na zitte denken over wat ik nou zal kopen en wat voor sound ik zoek. JEM's hebben mij alijd al wel wat aan getrokken vanwege de looks en ook wel de sound. Het leukste vind ik toch om met een "zweverige" sound te spelen en daarmee mooie solo's te spelen. Eerst was ik nog al met metal bezig, maar al wil ik echt scheuren dan moet ik zoiets als een Jackson kopen met daarin EMG 81 elementen bijv. maarja ik heb me toch bedacht want alleen maar metal lijkt mij nu nog niks, misschien als ik weer lekker veel gespaard heb en ik heb al een leuke Gitaar + versterker ect. dat ik er dan 1 koop.

mijn vraag: welke ibanez van de JEM series is nou echt een aanrader? ik had namelijk ooit eens gelezen dat bij sommige JEM's de tremelo bijv. niet goed was. ik weet dat de JEM echt het symbool van Vai is, maar dat maakt mij niks uit. :)

p.s: mijn budget voor een nieuwe gitaar ligt nu rond de 2000 euro.

Pegasus
10 juli 2003, 19:20
Hey, ik heb heel goed na zitte denken over wat ik nou zal kopen en wat voor sound ik zoek. JEM's hebben mij alijd al wel wat aan getrokken vanwege de looks en ook wel de sound. Het leukste vind ik toch om met een "zweverige" sound te spelen en daarmee mooie solo's te spelen. Eerst was ik nog al met metal bezig, maar al wil ik echt scheuren dan moet ik zoiets als een Jackson kopen met daarin EMG 81 elementen bijv. maarja ik heb me toch bedacht want alleen maar metal lijkt mij nu nog niks, misschien als ik weer lekker veel gespaard heb en ik heb al een leuke Gitaar + versterker ect. dat ik er dan 1 koop.

mijn vraag: welke ibanez van de JEM series is nou echt een aanrader? ik had namelijk ooit eens gelezen dat bij sommige JEM's de tremelo bijv. niet goed was. ik weet dat de JEM echt het symbool van Vai is, maar dat maakt mij niks uit. :)

p.s: mijn budget voor een nieuwe gitaar ligt nu rond de 2000 euro.


Wat betreft die niet zo geweldige tremelo kan ik zeggen dat dat alleen betrekking heeft op de JEM555, de goedkoopste uit de JEM-serie. Alle andere JEM's hebben een uitstekende tremelo, niets mis mee dus. Overigens heeft de JEM555 vanaf dit jaar een sterk verbeterde tremelo.
Voor 2000 euro kun je een leuke JEM kopen. Eigenlijk zijn alle JEM's wel aanraders als je van dat soort modellen houdt.
Met betrekking tot je budget zou je het beste kunnen gaan voor de JEM7D.
http://www.ibanez.co.jp/world/guitar/gtr_pict/JEM7DBK-00-05.jpg

Negative K3 fan
10 juli 2003, 19:25
misschien is het leuk a ls iemand (anders, jay cal) hier een mooi lijstje maakt van alle jems/uv's met daarbij specs en prijzen, ik deenk dat dat soort dingen altijd leuk is om te weten.

Anders Destium
10 juli 2003, 19:27
Voordelen van een JEM:

Mooi (volgens velen, vele anderen vinden van niet...)
Ze klinken goed (sinds de JEM Evo pups heeft)
Ze zijn behoorlijk waardevast

Nadelen van een JEM:
Door het signature-zijn is er 1 nieuw kopen een dure aangelegenheid
Behalve de 7d hebben ze allemaal het profiel dat Vai prettig vindt, dit kan anders zijn dan wat jij graag zou willen
De JEM555 had een slechte brug

Met jouw budget kun je een JEM7D kopen, alleen die gitaar heeft 1 groot probleem: Hij is vergelijkbaar met een prestige RG alleen een flinke slok duurder. Ik raad je aan te gaan buurten voor een RG3120, dat is een gitaar die minimaal gelijkwaardig is aan een JEM7D maar een stuk goedkoper. Het geluid van de RG3120 is ook een stuk warmer (mahonie body). De 7D heeft net als de standaard RG's een basswood body die feller klinkt maar minder warm is.

Ik ga zelf over anderhalf jaar een Jem7V kopen, da's die patserige witte, als ik afstudeer. Die heeft een alder body en dat vind ik prettiger dan basswood, hij is alleen een slok duurder.

Het is zeer de moeite waard om op www.ibanezrules.com te kijken (reken wel op +25% van de prijzen die er staan, waarna je naar euro's kunt omrekenen)

Als ik jouw budget had zou ik de RGT3120 kopen die daar 2ehands wordt aangeboden. Da's een neck-thru RG met een prachtige paarse finish :)

Pegasus
10 juli 2003, 19:33
Het is zeer de moeite waard om op www.ibanezrules.com te kijken (reken wel op +25% van de prijzen die er staan, waarna je naar euro's kunt omrekenen)

Dan lijkt het mij toch handiger om op een site te kijken met de nederlandse prijzen: http://www.serlui.nl/prijzen/Ibanez/ibanezned2003.htm.
Dan hoef je ook niets om te rekenen.
En kijk dan ook eens op de site van Ibanez (http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_netherlands.html) in Nederland.
Op de amerikaanse Ibanez-sites ontbreken veel gitaren die wel in Nederland vergkrijgbaar zijn.

quo vadis
10 juli 2003, 19:57
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga zeker die RG3120 uitproberen, hij mag dan wel niet de "JEM looks" hebben maar de sound is toch nog wel het belangerijkste vind ik.

http://www.ibanezrules.com/images/used/rgt3120tv.jpg

Anders Destium: dees bedoel je neem ik aan ^^ , zeker mooi gitaartje :). Ik moet iniedergeval een goede keuze maken want boven de 1000 euro gaat het iniedergeval kosten.

helaas kan ik niet veel ibanezzen uittesten, want hier in het dorp zijn niet zoveel gitaar winkels met een groot aanbod van gitaren.
Weet iemand hier een winkel die wel heel wat ibanezzen hebben hangen?
Ik kom wel is namen tegen zoals: feedback en peter verspuy ofzo, de afstand maakt mij niet zoveel uit, ik heb namelijk toch laatst een leuke tweede hands auto gekocht.

Alle informatie is welkom! :)

BLOK182
10 juli 2003, 20:38
Die RG3120 is hiero in Nederland alleen nog maar in twilight blue te krijgen, soort blauw, moet je maar ff op de ibanez site checken. Ziet er wel sjiek uit.

Anders Destium
10 juli 2003, 23:10
Normaal gesproken hangen er bij Rock Palace veel Ibbies, alleen vooral in de prijsklasse <1000 E (dus minder de moeite waard). Als je ook high-end gitaren wil uitproberen kun je het beste naar een winkel als the American Guitarstore in Enschede of Dijkman in Amsterdam gaan. Ik ga morgen oa naar Dijkman en zal nadien posten wat voor gitaren ze hebben hangen :)

Ik raad je aan ook andere merken in je prijsklasse uit te proberen, bijvoorbeeld een Jackson SL-3 is ook een top-gitaar en zal zeker aan je eisen voldoen...

PS De reden dat ik ibanezrules.com opgaf was het GROTE prijsverschil dat je vaak hebt, als je op een gitaar van 2000 euro 500 euro uitspaart en hij is nieuw is het de moeite waard (hij verkoopt ook gitaren die gelijk uit de fabriek komen) :wink:

urezna
11 juli 2003, 08:55
wat het uitproberen vcan een ibanez betreft, mij ervaring is:

ik kom vaak bij een ibanez dealer in Leiden en daar kan ik vanuit de importeur een Ibanez laten komen om te proberen zonder dat ik er aan vast zit, bevalt-ie niet, gaat -iet weer terug naar de importeur. Nou zul je dit natuurlijk ook niet 10x kunnen blijven herhalen, maar als jij uitleg wat je wilt, kan een ibanez dealer wellicht enkele modellen over laten komen, zodat je je keus kan maken. gewoon effe vragen of dat mogelijk is in de winkel.

Trouwens, ik heb een jem7bsb gehad, ik vond 'm helemaal geweldig, maar inderdaad, een goeie RG doet er niet voor onder en is goedkoper, of, als ie net zo duur is, beter.... Ga maar na, ik heb mn jem7bsb ingeruild voor een RG..... (de rg2027xvv, 7 snaarz, mahonie body, piezo...)

succes!

Pickslide
11 juli 2003, 15:16
Dan lijkt het mij toch handiger om op een site te kijken met de nederlandse prijzen: http://www.serlui.nl/prijzen/Ibanez/ibanezned2003.htm.
Dan hoef je ook niets om te rekenen.


Die prijzen zijn wel aardig hoog € 1.895,00 voor een JS 2000 die kost bij feedback maar € 1.499,-
De JEM 555 kost volgens die lijst € 1.395,00 bij feedback Voor: € 1.149,- dus het kan best goedkoper.

Ic3gl0vE
11 juli 2003, 15:54
op serlui staan de adviesprijzen. Winkelprijzen liggen bijna altijd wel lager dan de adviesprijzen.

urezna
11 juli 2003, 16:08
klopt, doorgaans kun je er ca 10% vanaf halen.....

Texter
11 juli 2003, 19:32
Het neemt alleen niet weg dat de prijzen de afgelopen 4 jaar achterlijk zijn gestegen. Zo'n 3120 was destijds in een gitaarzaak maar 1800 piek. Op die Edge Pro na precies hetzelfde apparaat...

Pegasus
11 juli 2003, 20:13
klopt, doorgaans kun je er ca 10% vanaf halen.....

Dit was inderdaad het geval met mijn RG2570EX (wat een beauty!!!).
(Dinsdag besteld, vandaag (vrijdag) binnengekomen.)

skabouter
12 juli 2003, 20:29
klopt, doorgaans kun je er ca 10% vanaf halen.....

en doorgaans kan je in de winkel er ook nog wel 10% afkrijgen

Anders Destium
12 juli 2003, 22:27
Zag trouwens gisteren ook een RGT3020QT, blauwe quilttop voor net geen 2000 E (er hing ook een JS2000 voor ongeveer zoveel geloof ik). De RGT is neck-thru en zekers een mooi ding, maar ik betwijfel of ie dat geld waard is... Ik stond met andere woorden niet te kwijlen :wink:

Jemboy
28 juli 2003, 09:41
Jem gitaren!

Voor de één afschuwelijk! Voor de ander een beauty!
Voor mij geldt het laatste!
Toen ze voor het eerst uitkwamen (1986) was ik meteen verkocht.
Ik heb een Ibanez Jem77FP (uit 1988,eerste FP modellen) en een
Ibanez Jem7BSB (uit 1996).
Zijn beide prachtig! Klinken beide toch iets anders.
De Jem77FP heeft Paf Pro elementen, grotere frets (Jumbo) en heeft
een Ibanez Edge systeem.
De Jem7BSB heeft Evolution elementen, kleinere frets (Jim Dunlop 6105)
en heeft een Ibanez Lo-Pro Edge systeem.
Jem's zijn echt FANTASTISCH!!
Heb in '95 ook een Jem555BK gehad maar vond het TRS systeem niet zo.
Kan nog langer doorgaan over de Jem, maar kijk inderdaad eens bij
Serlui (www.serlui.nl) en bij Ibanezrules (www.ibanezrules.com).
Voor verdere info Jem check Jemsite (www.jemsite.com).

De RG-modellen doen er zeker niet onder aan. Probeer beide gewoon uit
en maak dan je keus. Je kunt overal zo'n beetje terecht.
Feedback (Appeldoorn, Utrecht, Rotterdam) , Kees Dee (Ammersfoort), Dijkman (Amsterdam), Peter Verspuy (Rotterdam).
Feedback Rotterdam is enorm groot en een leuk dagje uit.

gorgasm
15 augustus 2007, 22:26
ik hack even dit toppic omdat ik interesse heb in een Jem.
Anders heb je die nu al in je bezit? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
verder, hoe kan je zien of t n 555 is of een 7***

Like-Minded Lunacy
15 augustus 2007, 22:37
De bloemen bij een betere JEM lopen verder dan de 12e fret door. Dat is het duidelijkst te zien :P

Ik heb zelf de 555 gekocht, een zwarte. Ik kon kiezen tussen de RG2570E en de JEM 555. Ik was na een tijdje spelen duidelijk verknocht aan de JEM en ook mijn moeder vond die beter, dus het prijsverschil maakte al niet meer uit :P. Daarbij heb ik mijn JEM voor een nette 1000 euro gekocht (PeterJohanzen in Alkmaar).

Ik moet zeggen, na alle slechte reviews die ik had gelezen, het is een geweldige gitaar. Hij ziet er superstrak uit (ookal loopt de bloem niet helemaal door). De evolution pups hadden net iets meer klank, en zeker tappen (thunderstruck) klonk net even beter. De tremolo is niets mis mee, volgensmij is dit inderdaad er eentje met een nieuwe brug. Verder is de afwerking en alles goed, heb verder nergens last van.

Ik vind het een heerlijke gitaar, en ga er nog lekker een tijdje op raggen :rockon:

gorgasm
16 augustus 2007, 19:58
jij bent de enige hier met zo'n ding?:p

ben aant zien weer ik op ene kan spelen in belgie.

iwamoto
16 augustus 2007, 20:02
wat je ook doet, kopen bij peter johanzen jongen, netjes recht uit de doos afgesteld, en voor een prijs zo scherp dat je je vingers eraan kan snijden