PDA

View Full Version : JCM800 2210 of JCM800 2205. Ervaringen?



MegaDrive
10 juli 2003, 18:23
Ik kan beide tops tegen erg interessante prijzen aanschaffen. Welke moet ik kopen? Aan 50 watt heb ik in principe wel genoeg, maar het gaat me meer om de sound. Is die van de 2210 anders dan die van de 2205? Zo ja, in welke zin? Het gaat in beide gevallen om versterkers uit de latere productiestadia. Bij voorbaat dank.

skabouter
10 juli 2003, 19:55
kut, ik heb net een nieuw 800, maar heb geen idee welke het is. waar staat dat ? er staat alleen marshall MK2 master lead ofzo

V!N
10 juli 2003, 22:58
Ska Boutersen:

Die 4 extra knopjes rechts, zitten die op de plaats waar ooit 4 inputs hebben gezeten of zijn er twee bijgeboord plus links van alles nog een input ? Lees eens op wat er origineel op zat aan knopjes en inputs van links naar rechts ? Dan weet de Pulmeester wel wat je hebt.



MegaWattie:

Als je een split channel 800 echt lekker vind scheuren, ga dan voor het 100 Watt head. Mijn zeer gerespecteerde amptech werkt veelal met split 800's en volgens hem zijn de tone caps in een 100 Watter veel beter. Een 50 Watter zal volgens hem dan ook nooit vol klinken.

50 Watt is meer dan genoeg inderdaad. Een bekend foefje is om dan twee van de vier eindbuizen te verwijderen, dan staat je 100 Watt op half vermogen.
Wat nog meer voor een 100 Watt split plijt, is de eventuele inruilwaarde voor als je aan wat nieuws toe bent. 100 Watt levert altijd meer op.

Je kunt natuurlijk ook andere caps in die van 50 Watt laten zetten.

MegaDrive
10 juli 2003, 23:36
Bedankt V!N !!! Het is de 100 watter geworden. Morgen haal ik hem op. *extreem demonisch lachje*. Lang leve de burenruzie :zz:

skabouter
11 juli 2003, 00:12
V!N, ik heb je ff gemaild, met de specs, wat foto`s. ik hoop dat je het weet. :)

sash
11 juli 2003, 00:14
Post het dan ook wel ff hier, ben benieuwd :)

PluueeR
11 juli 2003, 09:46
Is die 2205 dan ook nog te koop ?

Ik heb misschien wel intresse. Ik heb al een 2205 maar twee is altijd mooier, naast elkaar :)

Matje
11 juli 2003, 10:25
Is die 2205 dan ook nog te koop ?

Ik heb misschien wel intresse. Ik heb al een 2205 maar twee is altijd mooier, naast elkaar :)

2de hands denk ik

V!N
11 juli 2003, 12:24
Is die 2205 dan ook nog te koop ?

Ik heb misschien wel intresse. Ik heb al een 2205 maar twee is altijd mooier, naast elkaar :)

2de hands denk ik


Wat Pleur bedoelt is dat hij die tweedehands 2205, waar MegaByte op zat te azen, wel wil hebben :)

MegaDrive
11 juli 2003, 13:38
Ik zal eens voor je polsen of hij hem nog heeft. Hij was in ieder geval in bizar goede staat. MegaByte, Megawattie,.... maak er dan MegaCool van of MegaDick ofzo. Apen :-D

mathe
11 juli 2003, 19:12
[quote="V!N"]
Als je een split channel 800 echt lekker vind scheuren, ga dan voor het 100 Watt head. Mijn zeer gerespecteerde amptech werkt veelal met split 800's en volgens hem zijn de tone caps in een 100 Watter veel beter. Een 50 Watter zal volgens hem dan ook nooit vol klinken.
quote]

V!nny,
Een 50 Watt en 100 Watt hebben exact dezelfde 'tone caps'. Daar zit dus niet het verschil tussen de 50 en 100 Watt versterkers. Het verschil tussen de 2205 en 2210 zit alleen in de eindversterker en de voeding. De eindtrap heeft 2 eindbuizen extra en een grotere uitgangstrafo. De voeding is een stuk ruimer bemeten (meer dan 2x de 50 Watter) waardoor er een wat voller geluid uitkomt.
Maar alles komt neer op smaak. De één vindt de 50 Watter beter dan de 100 en andersom ook.

Het trekken van 2 eindbuizen bij een 100 Watt model levert nog steeds meer vermogen dan een 50 Watter op. Ruim 60 Watt tov 45-50 Watt.

Marc

V!N
12 juli 2003, 10:28
Pathé:

Daar heeft die tech van mij een andere visie over. Maar misschien gaat die visie alleen op voor split 800's.


Interesting note: the 50 Watt 2205 doesn't sound anything like the 2210 because of it's design, low end is not there at any volume. The tone caps for any 50 watt Marshall are different from the 100 Watters.

Of het komt omdat hij voornamelijk de Amerikaanse modellen onder handen krijgt. Hij vroeg al of ik drie caps had of vijf (terwijl ik er maar twee heb).


Since you only have the two big filter caps behind, you're amp was designed with the El34's as ouput tubes. Not real suprising, as you would have had to get one destined for the U.S. and then shipped to you overseas to get one of the 6550 versions, you have the better one, IMHO! No voltage divider network in the Power Supply and a true 100uf "starting" point.

Mja jonk, de ene Marshall is de andere niet.

Wat de buizentrekkerij betreft: Ok, weer wat geleerd. Niet exact gehalveerd vermogen. Maar toch, liever dat dan dat je op 100 Watt de eindbuizen wilt mee laten brullen.

MegaDrive
12 juli 2003, 11:20
Gaat het de sound beïnvloeden als ik 2 eindbuizen eruit haal?

skabouter
12 juli 2003, 11:41
ik vroeg aan V!N:

ik heb ff goed gekeken naar die custom JCM800 van mij, en ik zag dit (zie
> foto`s)
> het lijkt er niet op dat die 4 rechter knoppen eerst 4 inputs (ala 2245
etc)
> waren.
> op 1 van die foto`s staat een foto van 2 stacks. mijn 800 top, is (weet ik
> nagenoeg zeker) die linker top, op dat witte cabinet. en op die foto is ie
> nog NIET omgebouwd. misschien kan je aan de hand daarvan zien wat het voor
> type is ?
>
> en op de sticker achterop kon ik heeeeel vaag de cijfers "2204"
> onderscheiden. dat zal hem dus wel zijn
> kan jij mij iets vertellen over die amp ? wat zegt "2204"? en waarin is
die
> anders dan de 2203 ? ik snap niets van die marshall namen bij die oude
amps

en V!N zei:

Je had toch een 100 Watt zei je ? 2204 is een 50 Watt single channel, 2203
de 100 Watt single channel. Als er 4 buizen in de eindversterker zitten
(grote hoge dingen, waarschijnlijk EL34's) dan is het inderdaad 100 Watt
maar is er echt enorm in gemod (andere trafo's om een dubbel aantal buizen
genoeg eten te geven)

De twee meest rechtse knopjes zijn Master Volume en Pre Amp Volume. Dan
heeft hij twee inputs gehad origineel. Waren de laatste twee Volume 1 en
Volume 2, had je de 1987 gehad (yep, dat is de 50 Watt plexi uit de tweede
helft van de jaren '60 waar iedereen het over heeft. Het monster uit de
klasieke rock maar dan in een JCM 800 behuizing. Geen re-issue ofzo, maar
onder het mom van 'never change a winning team'. Ook de nog veel meer
beruchte 1959 (100 Watt plexi) is er in een JCM 800 huis geweest.)

Origineel zaten de twee inputs horizontaal. Dat betekend dat je het latere
type hebt, waar niet eidereen weg van is. Ik heb er nog nooit een open
gehad, maar het schijnt dat de single 800's met verticale inputs
point-to-point zijn (en daardoor beter ?). Als je me de letter uit het
serienummer geeft, kan ik je het jaartal er ook bij geven. Voor de xacte
datum van goedkeuring zit er in op het chasis een label met krabbels en data
van Marshall-medewerkers.

De input naast de standby-knop is er extra bij geboord. Wat zitten er aan de
achterkant nog voor grapjes ?

Puike stacks op die foto, is die linker nu ook van jou ? Alles gecased, zozo
! (Als (freelance) fotograaf zijnde kan ik niet laten te zeggen dat het
digitale ontwikkel-lab waar je het heen hebt gestuurd echt bagger staat
afgesteld ! Kijk eens naar die blauwe en geel/rode verschuiving (vooral
duidelijk zichtbaar in het witte cab, handgreep, tolex en doek) stelletje
ammateurs !)

Je mag dit verhaal van mij met al je foto's wel in het 800 topic zetten (of
een nieuwe aansnijden, ben je ook goed in heb ik door ;) ) en zo nóg meer
mensen blij te maken met meer info over Marshalls.


ik had er nog foto`s bijgedaan, maar ik weet niet hoe ik die moet posten.
conclusie is dus denk ik, dat ik een 2204 heb. maar ik moet V!N`s bericht nog ff beter lezen, het was zo`n verhaal, en ik had laatst niet echt veel tijd.

mathe
12 juli 2003, 12:20
Daar heeft die tech van mij een andere visie over. Maar misschien gaat die visie alleen op voor split 800's.


Interesting note: the 50 Watt 2205 doesn't sound anything like the 2210 because of it's design, low end is not there at any volume. The tone caps for any 50 watt Marshall are different from the 100 Watters.


Ik weet niet wat jouw 'tech' bedoeld met 'tone caps' maar de rest van de wereld verstaat hieronder de condensatoren in de toonregeling. Hij verstaat daar blijkbaar onder de buffer condensatoren in de voeding.
De condensatoren in de toonregeling zijn bij de 50 en de 100 Watt 100% identiek. In de voeding wordt er 2x zoveel gebufferd omdat er (logisch) 2x zoveel stroom loopt.
Je kunt trouwens vrij eenvoudig door een losse condensator van 47uF/450V toe te voegen in de voeding en het opnieuw bedraden van een paar bestaande condensatoren de voeding zo aanpassen dat je hetzelfde idee krijgt als bij de 100 Watter.



Of het komt omdat hij voornamelijk de Amerikaanse modellen onder handen krijgt. Hij vroeg al of ik drie caps had of vijf (terwijl ik er maar twee heb).


Since you only have the two big filter caps behind, you're amp was designed with the El34's as ouput tubes. Not real suprising, as you would have had to get one destined for the U.S. and then shipped to you overseas to get one of the 6550 versions, you have the better one, IMHO! No voltage divider network in the Power Supply and a true 100uf "starting" point.


De 50 Watt heeft 2 buffercondensatoren, de 100 Watt heeft er drie.
Ik betwijfel of de US versie met de 6550 als eindbuis meer buffercondensatoren heeft als de EL34 versie, maar het zou uiteraard kunnen (laat misschien eens een foto zien van een US versie, is wel interessant).

Marc

V!N
12 juli 2003, 15:36
De 50 Watt heeft 2 buffercondensatoren, de 100 Watt heeft er drie.
Ik betwijfel of de US versie met de 6550 als eindbuis meer buffercondensatoren heeft als de EL34 versie, maar het zou uiteraard kunnen (laat misschien eens een foto zien van een US versie, is wel interessant).



It's easy enough, but I'd need to know if your amp has five large filter caps or just the three.

Zo'n vraag zou hij niet stellen als hij wist dat er in mijn EL 34 bakje twee grote groene zitten. Er zit kennelijk toch verschil in.
Maar wordt niet te technisch, ik zit niet voor niets bij een tech he :wink:


2210 met 6550's:

http://users.alwaysaccess.nl/~eisen/2210_6550.jpg

Verhip, dat ding heeft .. zes van die eh .. dingen ?



2210 met EL34's:

http://users.alwaysaccess.nl/~eisen/2210_EL34.jpg
http://users.alwaysaccess.nl/~eisen/2210_EL34b.jpg

Lastig te zien zo, maar tel ik er drie ?



2205 met EL34's:

http://users.alwaysaccess.nl/~eisen/2205_EL34.jpg

Zo te zien twee, als in mijn 4210 (alleen zijn die van mij groen)

V!N
12 juli 2003, 18:44
Ik weet niet wat jouw 'tech' bedoeld met 'tone caps' maar de rest van de wereld verstaat hieronder ..

Ja, nog even hierover .. een beetje respect voor die man mag best hoor. Hij mag dan misschien af en toe wat warrig overkomen (of ik haal hier als niet-tech een boel termen door elkaar) maar hij verdient hier een beste boterham mee en dat nog wel zonder zijn klanten uit te persen. Daarbij is hij ontzettend behulpzaam, vriendelijk en vol goeie ideeën.

Maar bovenal, toen alle Nederlandse en Amerikaanse beroeps- en hobby-modders die ik benaderde reageerden met iets als: "Poeh, da's wel een heleboel werk hoor, ik weet niet of ik zoiets kan bedenken en volgens mij is die versterker van jou dat ook niet waard, koop toch een nieuwe.", reageerde hij juist door nóg meer ideeën aan te dragen, die nog veel ingewikkelder waren en zelfs m'n stoutste dromen voor een versterker overtroffen !

Dus .. als je over een paar weken/maanden mijn post leest over mijn vernieuwde amp, hoop ik dat je het kunt hebben over een TECH zonder dit neerbuigend tussen aanhalingstekens te zetten.



No hard feelings :) , maar je hebt het wel over een zeer idealistische en goede tech die ik - en een select gezelschap gelukkigen met mij - ontzettend hoog achten.

BLOK182
12 juli 2003, 20:12
Yo MegaDude, wat heb je nou voor die Marshall moeten nokken, als ik vragen mag?

mathe
12 juli 2003, 21:18
Vincent,
'No heard feelings' hoor :-)
Ik quote doorgaans Engelse termen tussen haakjes, dat is alles.
Misschien een beetje oudbollig maar ik lees graag Nederlandse termen in een Nederlands forum (en voordat sommigen dat als tenentrapperij zien, het is geen verwijt aan iemand).

Ik heb nog eens zitten zoeken maar ik ben nergens een verschil tussen een JCM800 met EL34's en 6550's tegengekomen. Op zich is dit vreemd want de foto's lijken er toch wel op te wijzen.
Ik heb wel een beetje m'n bedenkingen bij die bovenste foto (met die zwarte elco's). Het zou heel goed kunnen zijn dat er daar een paar bij geplaatst zijn, ook omdat dit niet de originele elco's zijn.

Ik zal nog wel een keertje precies uitzoeken hoe het zit (al was het maar voor mezelf).
Wat ik wel weet is dat er verschillen zitten tussen de vroege (begin tachtiger jaren) 2210/4210 en de latere versies. Deze zijn te vinden in het toonregelcircuit. Hierdoor klinkt de latere versie veel vloeiender wanneer je het vervormde kanaal gebruikt.

Marc

oddman
14 juli 2003, 14:26
is die 2205 nog te koop en voor hoeveel?
plz let me know, ben al lang op zoek naar een betaalbare !!

dank bij voorbaat

MegaDrive
18 juli 2003, 00:42
Ik heb 500 euro betaald voor de JCM800 2210. De buizen zijn vóór verkoop voor niks vervangen (Svetlana's), dus das wel een leuke bijkomstigheid, gezien het feit dat er 9 stuks in zitten. Ik kreeg er een hoes en drie Indiana Jones DVD's (uit Maleisië) bij :D
De top is werkelijk in nieuwstaat, geen krasje, geen stofje, geen scheurtje, je weet niet wat je meemaakt. En hij klinkt geweldig, vooral de distortion is natuurlijk grandioos. Ik heb hem vergeleken met de 2205 en de 2210 klinkt zoveel beter dat je je gaat afvragen waarom hetzelfde merk op beide tops staat. Zelfs de toonregeling is goed te noemen voor een Marshall. Aankoop van de eeuw!!! De 2205 waar ik een optie op had is inmiddels al verkocht.

V!N
18 juli 2003, 17:35
Puik ! :) Het clean kanaal is helder he ? Haast on-Marshall. Ja, of je moet hem op een cab met Vintage 30's zetten dan. Waar zet jij hem op ?

Hier heb je een goeie koop gedaan MegaDick, ik ben blij voor je dat je er blij mee bent :D


Zou je voor Sathe en mij misschien wat kunnen typen over het type eind buizen (EL34 waarschijnlijk, maar misschien 6550) en vooral over de kleur en het aantal grote caps ?

Je weet wel, die eh .. dingen. Grote blikken dingen in een kleurige kleur zoals mijn reactie hierboven met al die plaatjes.

En dan nog een vraagje over het serienummer, zou je dat ook kunnen geven ? Dan zoek ik er het jaartal bij, daar ben ik ook erg benieuwd naar.

Zo, en nu spelen tot je de blaren op de vingers hebt ;)

wanna1
18 juli 2003, 20:13
Welkom in de wereld van de 2210 yeah !!!!!!!!!!!!
Nu nog even 2 buisjes eruit trekken en je bent de man
hehe
dan had ik toch gelijke goed de 2205 kunnen kopen?
not !!
succes