PDA

View Full Version : Wat Kahler flat mound vraagjes



Brum
14 november 2014, 12:19
Ik ben van plan om stukje bij beetje een assemblage gitaar van Warmoth bij elkaar te scharrelen (dit ivm de kosten). Het idee is om een soort G&L Jerry Cantrell Rampage in elkaar te sleutelen (origineel is niet linkshandig te verkrijgen en bovendien redelijk aan de prijs ook). Dit idee, maar dan ook een zwarte trem:

http://cdn.mos.musicradar.com/images/magblogs/total-guitar/gear-images/may-2010/g&l-rampage-jerry-cantrell-box-630-80.jpg

Ik weet al dat ik een Kahler 2320 moet hebben, maar dat is het dan ook en heb dan ook wat vraagjes omtrent het monteren van de Kahler trem. De trem op het Jerry Cantrell Rampage model lijkt wat verzonken. Is dit een extra mod, of niet noodzakelijk en kan de trem zo op de body gemonteerd worden? Ik heb namelijk wel 's begrepen dat Cantrell dit ooit heeft laten doen op z'n origineel om de actie nog lager te kunnen afstellen en palmmutes makkelijker te maken. Nou heb ik altijd een redelijk hoge actie, maar kan me wel vinden in het palmmute verhaal. Ik ben er nog niet uit of het wel noodzakelijk is en of het uberhaupt wel handig voor me is...

Tweede vraag is, ik wil de body zwart laten lakken door Warmoth, ik denk namelijk niet dat het erg veel goedkoper kan dan bij hun en de body is dan verder meteen klaar. Nou hebben ze bij Warmoth niet de optie voor de routing van een Kahler trem, dus wil ik een body bestellen zonder routing voor de brug. Ik bedacht me alleen, als de body al gelakt is, is dat niet tricky ivm het monteren van de trem en alles moet nog geboord worden voor de brug? Dit ivm eventueel beschadiging/scheuren in de lak? Zelfde voor het eventueel laten verzinken van de Kahler trem.

Laatste dillemaatje... Wat is wijsheid wat betreft een locking nut? Op de Jerry Cantrell Rampage zit een Floyd Rose locking nut, maar Kahler heeft ook locking nuts en ik heb ze ook gezien van Schaller. Welke is beter en waarom en zo? Ook weet ik nog niet goed of ik voor de l3, of l4 versie moet gaan in het geval van een Floyd Rose locking nut. Ik weet dat het te maken heeft met F-spacing, de ja of de nee, maar ik weet nog niet goed voor welke te kiezen.

En waarom zijn die Kahlers zo fucking duur!! Da's geen vraag, da's meer frustratie.

Harald
14 november 2014, 13:02
Deze Kahler lijkt op op de Kahler die ik in een gitaar heb. Helaas inmiddels, dankzij een ongelukje van één van onze poezen, een gitaar met de nodige issues. Die is inderdaad in het hout gemonteerd, niet erop. Dat is ook de bedoeling. Zo te zien hier ook. Bij mijn Kahler heb je trouwens de mogelijkheid de hendel boven, of beneden erin te schroeven. En palmmuten is bij die dingen ondanks dat ze beide kanten op kunnen geen enkel probleem.

Brum
14 november 2014, 13:22
Oke, dus dat is wel de bedoeling dat ie verzonken zit en niet perse een mod. Thanks! Maar moet ik dan eerst de brug laten monteren en dan pas laten lakken? Of is monteren ondanks de lak geen probleem?

Ik denk dat het palmmute verhaal van Cantrell vooral in de hoogte van de brug zit en daar kan ik me wel in vinden en ik denk ook dat daarom een Kahler flat mound erg fijn werkt. Ik kom ook beter weg op m'n tele, dan op m'n Les Paul en SG wat betreft palmmuten, ook door de hoogte van de brug. De palmmutes worden voor mijn gevoel losser naarmate de brug lager is.

edit: Mocht je de Kahler tegen enige vergoeding kwijt willen, dan mag je me gerust een pm'etje sturen.;)

Harald
14 november 2014, 14:08
Als ik zeker wist dat de Kahler nog honder procent was zat ie al op één van mijn andere gitaren ;)

Palmmutes zijn zo makkelijk op die dingen omdat het anders werkt dan een Floyd Rose, of traditionele Fender. Je bedient een draaiende as met de pook, ipv een vlakke plaat die op een ander punt scharniert. Daardoor kun je je hand erop laten rusten zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de brug door het muten naar boven of beneden duwt. Los daarvan heb je ook geen last van uitstekende schroefjes.

De veren zitten trouwens ook niet aan de achterkant, maar in dat ding ingebouwd (als het al veren zijn, eigenlijk geen idee)

Brum
14 november 2014, 14:28
Weet je toevallig ook welk type de jouwe is? Het enige alternatief voor een linkshandige flat mount Kahler dat ik nu kan vinden is de 2320, maar misschien dat het type wat op jouw gitaar zit via Ebay te vinden is. Als je het type niet weet, zou je een fotootje kunnen posten van jouw Kahler brug?

Brum
15 november 2014, 00:04
Nog een vraagje, misschien dat iemand het weet. Ik kan redelijk goedkoop een rechtshandige flat mount Kahler trem overnemen. Maar als ik de cam nou vervang voor deze:

http://www.wammiworld.com/images/6122%20Steel-cam.jpg

Kan dat, past dat één op één?