PDA

View Full Version : exacte toonsoort



Bram46
14 november 2014, 11:13
Beste,
ik download wel eens een filmpje van YouTube en maak er het akkoordenschema bij om thuis mee te spelen. Wanneer mijn Fender Strat exact juist gestemd staat is het bij sommige filmpjes toch net of dat filmpje dan "out of tune" is. Met Adobe Premiere kan ik het dan bv 0,5% vertragen cq versnellen. We hebben het dan over slechts 1/4 RPM bij een singeltje maar ik verzeker je dat het goed hoorbaar is.
Mijn vraag: Is er een Windows-programma dat aangeeft of de audio exact op de juiste toon zit of er iets van afwijkt.

Groet Bram

Bazzey
14 november 2014, 12:11
Is die stemming in die filmpjes wel de zelfde stemming als die jij gebruikt?
Dat jij in E staat en dat filmpje in Eb ?

Of andersom natuurlijk.
:D

Bram46
14 november 2014, 12:21
Hallo Bazzey, nee het is echt dat het gedownloade filmpje, sommige althans, er net tegenaan hangen of er net overheen gaan. Als ik de snelheid met bv 1/2% aanpas, klinkt het wel lekker. Eigenlijk toch gek dat een kwart RPM van een singeltje hoorbaar is. Maar dat terzijde.

Hotpepper01
14 november 2014, 12:21
Dat out of tune zijn van YouTube clipjes komt best wel veel voor. Als ik per se mee wil spelen, dan stem ik de gitaar net even wat hoger of lager. Meestal is dat zo gebeurd.. en wat je ook kunt doen is langer zoeken op YouTube totdat je een versie vind die wel in tune is met A=440.

Bram46
14 november 2014, 12:25
Hallo Hotpepper, ja ook dat is een mogelijkheid maar ikzelf doe deze filmpjes met Premiere fine-tunen en dan weer opslaan. Dan is het ook een volgende keer exact van toonhoogte. Maar mijn vraag was eigenlijk of er een windows progje is dat eventuele afwijkingen in toonhoogte bij audio kan aangeven. Dus eigenlijk een stemapparaat voor audiosporen.

Pepe
14 november 2014, 13:07
Audio rippen van YT is mijn middle name, het minste probleem.


Bij mijn weten is dat er niet en dat is ook wel logisch.
Ten eerste zou dat alleen werken als een track een losstaand audio signaal zou hebben met een specifieke pitch en ten tweede, het is praktischer om je gitaar naar het voorbeeld te tunen dan andersom.
Overigens, ik speel veel mee met jam en backingtracks, van Youtube en Spotify o.a. en zelden dat het niet helemaal 440 is.

Geef eens een voorbeeld van een track die je vals vindt?

Bram46
14 november 2014, 13:15
Pepe, ik zal er even eentje opzoeken. Die niet exact waren zijn dus al bewerkt. Het idee is eigenlijk bij me opgekomen omdat er ook progjes zijn die de akkoorden herkennen van audiosporen. Er wordt dus gekeken naar bepaalde frequenties en in dat geval kan ook beoordeeld worden of deze op de juiste toonhoogte zit, lijkt mij. Maar ik zal er een zoeken op Youtube en kom dan terug.

Bram46
14 november 2014, 13:23
Probeer deze maar eens in open D, A en G te spelen. Zit ie er net een tikkie naast.

https://www.youtube.com/watch?v=5BmEGm-mraE

Klinkt in ieder geval net niet erg lekker

Bram46
14 november 2014, 13:24
Hai Wallis, bedankt. Ik ga daar zeker mee aan de slag.

Pepe
14 november 2014, 14:37
Ja, Key detector & chordify, die herkennen het akkoord van een track maar je wil een track toch naar een pitch trekken?
Volgens mij is dat wat anders.


De CCR die je postte speel ik gewoon mee, close enough for rock'n roll. Maar dat is ook geen jamtrack maar de originele recording en ja, er was een tijd dat je stemde op de piano en die was weer gestemd op een fluitje. Beatles stemming noemden we dat. En dat werd dan afgespeeld en geperst op ronddraaiende mechanische dingen...... En die oude recordings wil je dus naar hedendaagse perfecte stemming brengen zodat jouw gitaar altijd zuiver staat? Mits jouw gitaar ook zuiver staat.

Okee. Succes.

Bram46
14 november 2014, 16:33
Oke Pepe, dat zou e.e.a verklaren dat stemmen op de piano en zo. Maar als je dat nummer van CCR meespeel en als ik dan twijfel dan speel ik de melodielijn op de dunne E en de B snaar en dan kun je horen dat ie er net niet op zit. Of heb ik nou een buitengewoon gehoor? In ieder geval is dit ook zo'n voorbeeld dat het slechts omgerekend 1/4 RPM van een singeltje scheelt.
Mijn strat wordt zodra ik iets dergelijks opmerk meteen opnieuw gestemd maar het blijkt meestal toch aan het filmpje te liggen.
Dat "out of tune" zoals ik het noem komt i.d.d. wel veel voor bij de oudere nummers, ook enkele nummers van de Cats hebben het.

En dat KeyFinder heb ik inmiddels getest met een nummer in D, dat op 103% opnieuw gesaved en toen gaf KeyFinder aan dat het in Gm gespeeld werd. Wat ie aangeeft bij een afwijking van 0,5% weet ik nog niet en daar gaat het nu net om.

Pepe
14 november 2014, 16:50
Dat stemmen middels een melodielijn is ook cheesy, to say the least.
Je kan je gitaar dan wel stemmen op losse snaren, dan heb je per definitie een afwijking op je hals. Enerzijds is dat ingebakken in de gitaar zelf en daarbij moet je gitaar nieuwe maar gezette snaren hebben en goed afgesteld. En je moet ook nog eens perfect intoneren met je vingers.
De gitaarstemming is een compromis.

Als je gaat najagen naar de perfecte stemming zou ik beginnen met een buzz feiten (dat scheelt iets)
Maar het is goed voor ogen te houden of je fysisch natuurkundige, opnametechnicus of gitarist wil zijn.

Bram46
14 november 2014, 17:25
De Strat is perfect afgesteld en geïntoneerd. Wel is het zo dat tijdens het stemmen de hals wordt losgelaten. Bij het geringste aanraken ervan is dat op het stemapparaat meteen zichtbaar. Maar dan nog hebben niet alle filmpjes het. Ik heb diverse programma's bekeken op het web maar niets laat een geringe afwijking in toonhoogte zien. Blijf ik het maar doen zoals ik het al langer doe, met Adobe Premiere. En ik weet wel dat e.e.a met een korreltje zout genomen moet worden maar als ik gewoon lekker thuis gitaar speel en het zit er kwa toon net niet op, dan erger ik me dood en gaat de motivatie snel over. Ja, ik doe het goed of helemaal niet, is altijd al zo geweest.
Allemaal bedankt voor het meedenken en de suggesties, Bram

Duhsjaak
14 november 2014, 19:49
Ja, Key detector & chordify, die herkennen het akkoord van een track maar je wil een track toch naar een pitch trekken?
Volgens mij is dat wat anders.


De CCR die je postte speel ik gewoon mee, close enough for rock'n roll. Maar dat is ook geen jamtrack maar de originele recording en ja, er was een tijd dat je stemde op de piano en die was weer gestemd op een fluitje. Beatles stemming noemden we dat. En dat werd dan afgespeeld en geperst op ronddraaiende mechanische dingen...... En die oude recordings wil je dus naar hedendaagse perfecte stemming brengen zodat jouw gitaar altijd zuiver staat? Mits jouw gitaar ook zuiver staat.

Okee. Succes.

Wat we niet mogen vergeten, is dat The Beatles stammen van voor de CD.
Na introductie van de CD moest alles brite en sprankelend klinken.

En sindsdien zijn wel vaak op A=444Hz gaan stemmen.
Zelfs het orgel in het Concertgebouw heeft na de ingrijpende renovatie die stemming.

Mijn oudste kind hoort dat, mij ontgaat het nog wel eens eerlijk gezegd.
Maar zet je daar een goed gestemd instrument van 440Hz naast dan klinkt het toch niet helemaal fris.

Zweeft net een beetje.
Ook in de V.S. opgenomen en gesneden spul is notoir vals. Mr. Fingers had er hier op GN nog last van, dat zijn bas aan het begin te laag stond en aan het eind van de 2'30" durende song te hoog. Over 2 en een halve minuut bijna een halve toon verschil.

Stroom te kort werd om financiële redenen niet ingekocht; er werd besloten tot een tijdelijke brown out. Een tijdelijke verlaging van de 110 volt die standaard moest worden geleverd.

Praat eens met iemand die in de V.S. met een mellotron heeft getourd. Die krijgt gelijk het groene schuim op de bek.
Wat voor de mechanieken van de mellotron geldt, geldt natuurlijk ook voor de snijmachines etc.

Het Technische lapwerk uit het verleden als maatstaf nemen? Ach, muziek maken is avontuurlijk leven, nietwaar?
Vriendelijke groet, Gus

barno
14 november 2014, 21:10
ik snap dat zelfs in rock en roll een gitaar zo goed mogelijk moet worden gestemd. maarrr volgens mij maakt de niet perfecte stemming van gitaren essentieel deel uit van de rock, beetje zoals een honky tonk piano ook wat off klinkt en het ondertussen zelfs tot preset heeft geschopt in electrische piano's
snaarinstrumenten zijn eigenlijk bedoeld voor heel stil en subtiel gespeelde muziek. Zet wat kracht en tis naar de kloten :)

woldhek
14 november 2014, 21:14
Er blijkt een Google Chrome plugin, waarbij je Youtube filmpjes versneld of langzamer kunt afspelen: "RightSpeed for YouTube"
Zelf nog niet getest....

Bram46
14 november 2014, 22:11
Zoals Gus ook al aangeeft, de een hoort het wel de ander weer niet, dat zweverige en net niet fris. Ik hoor het wel. Het is niet bijzonder veel werk om deze nummers met Premiere aan te passen zodat ze wel lekker klinken, hetgeen ik dan ook blijf doen. Mijn openingspost was dan ook maar een vraag of er een progje is dat deze afwijking registreert en aangeeft hoeveel % er dan wordt afgeweken. En dat hebben we samen dus niet gevonden. Mijn dank aan iedereen die op mijn vraag heeft gereageerd, ik heb er weer veel van opgestoken.
Toch vind ik het frappant dat wanneer een singeltje op 45,25 toeren wordt gedraaid ipv 45 toeren, dat je het verschil dan toch duidelijk kunt waarnemen wanneer je er een goed gestemd instrument naast zet. Maar ik bedenk me nu ook dat tijdens het afspelen van zo'n singeltje, en het gat zat niet exact in het midden dat je dan zo'n jengel geluid kreeg. Eigenlijk dus ook een versnelling en vertraging.

Pepe
14 november 2014, 22:30
ik snap dat zelfs in rock en roll een gitaar zo goed mogelijk moet worden gestemd. maarrr volgens mij maakt de niet perfecte stemming van gitaren essentieel deel uit van de rock, beetje zoals een honky tonk piano ook wat off klinkt en het ondertussen zelfs tot preset heeft geschopt in electrische piano's
snaarinstrumenten zijn eigenlijk bedoeld voor heel stil en subtiel gespeelde muziek. Zet wat kracht en tis naar de kloten :)

Het gaat niet zozeer om een instrument maar om de toonhoogte van de hele track zelf (en de topic titel klopt al helemaal niet)
Ik ken 1 modern voorbeeld waar de track echt een rare toonhoogte heeft en dat langzaam weer rechtgetrokken wordt nml Two Wings van Jimmie Vaughan. Nooit gemerkt Barns?

Voordat er tuners waren stemde ik op sommige nummers van platen. Clapton's Cant hold out, herinner ik me, wegens duidelijk E akkoord. De platen waar toetsen inzitten zijn doorgaans vrij stabiel in toonhoogte maar een plaat van Donovan, om eens wat te noemen, is niet geschikt. Zo'n jongen draaide wat aan knoppen en dan werd er een band gestart.

En wat de Beatles betreft, die legden sigarettenpakjes tussen de tapes om ze langzamer te laten lopen als effect. Daar wil je niet op stemmen.

barno
14 november 2014, 23:34
Ik ken 1 modern voorbeeld waar de track echt een rare toonhoogte heeft en dat langzaam weer rechtgetrokken wordt nml Two Wings van Jimmie Vaughan. Nooit gemerkt Barns?




nope. ff gecheckt, tiens idd, quite peculiar. weinig last van als je solo licks meespeelt, maar de rhythm sectie gaat vreemd met de buur tussen G en F#. mss tribute to lightnin hopkins, die imo stemde op een windhaan :)

Pepe
14 november 2014, 23:49
Haha, windhaan..

Danny Gatton stemde zijn gitaar op een telefoon, dat is een F.

Duhsjaak
16 november 2014, 07:27
Haha, windhaan..

Danny Gatton stemde zijn gitaar op een telefoon, dat is een F.

Ahhh.... grappig! Een F stemmen en dat niet merken?
Rond 1960 had je een speciaal nummer in NL. Als je dat draaide, gaf de telefoon een A van 440Hz.
003 was het weer, 004 de tijd, meen ik. Maar wat nou een A was?

Vriendelijke groet, Gus

Uit Mr. Fingers soulhoek, het lied dat ik eerder bedoelde:


http://www.youtube.com/watch?v=ocBATUV1xbw