PDA

View Full Version : ratelend geluid od pedaal



victor.500
13 november 2014, 18:26
Hi,

Ik ben nu op een repetitie van mijn bandje. Ben mn 9 volt adapter thuis vergeten dus heb een andere 9 volt aangesloten. Deze kwam van een wifiadapter.

Na het aansluiten van de stroom op een od pedaal (jhs sweet tea) begon het pedaal te ratelen uit zichzelf. Het pedaal zelf begon dus geluid te maken. Niet via de versterker. Deze was nog niet aangesloten.

Daarna begaf de aangesloten tu-3 het ook. Ik hoop dat ik niet iets kapot heb gemaakt. Zou het slechts aan de adapter kunnen liggen? Thuis heb ik namelijk een gereguleerde 9 volt liggen die doet het uitstekend.

Alvast bedankt,

Victor

Gearjunkie
13 november 2014, 18:35
Die wifi adapter gaf keurig 9 Volt gelijkspanning? 😗


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

victor.500
13 november 2014, 18:45
9 volt~800mA staat er op het blokje...

Pepe
13 november 2014, 18:58
Plus en min omgewisseld?

Gearjunkie
13 november 2014, 19:04
Dat kan ook, maar heb je erop gelet dat het dc is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

victor.500
13 november 2014, 19:11
Of het dc is kan ik niet aan de buitenkant zien. De plus en min staan ook niet op de adapter die de ellende veroorzaakt. Lampje ging wel flikkerend branden toen ik de adapter erin stopte. De plus en min zitten daarom wel aan de goede kant denk ik.

Dirk_Hendrik
13 november 2014, 19:43
Bij twijfel gewoon er in rammen:soinnocent:

"9 volt~800mA staat er op het blokje..."

Bedankt voor het zo netjes overtikken. De ~ is namelijk de indicatie dat het een AC adapter (wisselspanning, golfje?) is en geen DC.

Tabula Rasa
13 november 2014, 20:06
Je hebt dus wisselstroom door een apparaat laten lopen dat draait op gelijkstroom.

Da's net zoiets als pannenkoeken bakken in een broodrooster.

Plant
13 november 2014, 20:37
Met een beetje geluk zit er over de dc ingang van ieder pedaal een protectiediode die bij ompolen de adapter nagenoeg kortsluit. Bij wisselspanning gebeurt dit de helft van de tijd en tijdens de 'goede' helft varieert de spanning tussen 0 en een positieve spanning. Brommen zal het als een malle en de diode + adapter zullen eraan gaan als je dit aangesloten laat. Maar verder is de kans redelijk aanwezig dat de rest van het pedaal niet defekt gaat en nog vrij simpel te repareren is indien nodig.

victor.500
13 november 2014, 21:10
Denk je dat dit kwaad kan ten aanzien van de pedalen die ik er op heb aangesloten?

Gearjunkie
13 november 2014, 21:13
Je had de andere pedalen aan een daisy chain?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

victor.500
14 november 2014, 00:33
Ja dat klopt. Ik ben inmiddels weer thuis en heb de pedalen 1 voor 1 aan een veilige 9 volt gehangen. Alleen de tu-3 lijkt van binnen geroosterd te zijn. Is hier misschien een simpele oplossing voor?

In ieder geval enorm bedankt. Ik heb vandaag weer wat geleerd als het aankomt op adapters en soorten spanning.

grayfink
14 november 2014, 00:55
Nieuwe kopen is een simpele oplossing. :ok:

Plant
14 november 2014, 20:21
Ja dat klopt. Ik ben inmiddels weer thuis en heb de pedalen 1 voor 1 aan een veilige 9 volt gehangen. Alleen de tu-3 lijkt van binnen geroosterd te zijn. Is hier misschien een simpele oplossing voor?

In ieder geval enorm bedankt. Ik heb vandaag weer wat geleerd als het aankomt op adapters en soorten spanning.

Lijkt van binnen geroosterd, dus je hebt hem al open. Post eens een foto'tje van het interieur? Als het alleen de protectiediode is die is verbrand (de beveiliging gaat stuk om de rest te sparen) knip je die er gewoon uit om te proberen. Als het pedaal dan weer werkt soldeer je er een nieuwe diode van een paar cent in voor de volgende misser. Die dient dan voor juiste spanningspolariteit in niet geleidende richting gemonteerd te zijn en juist te geleiden als je de spanning er dus verkeerd om opzet (of wisselspanning aansluit ;) ).

victor.500
15 november 2014, 00:57
Ik heb de TU-3 inderdaad eventjes open gemaakt, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Dat ie geroosterd is nam ik aan vanwege het feit dat het apparaat niet meer functioneert. Hij zou het dus wel met een batterij moeten doen?

Het apparaat is een paar maanden geleden nieuw gekocht bij Bax. Is het niet gewoon het simpelste om het ding (kosteloos) naar ze op te sturen?:chicken:

Plant
15 november 2014, 02:16
Hij zou het dus wel met een batterij moeten doen?

Nee, de diode zit ongeacht de spanningsbron over de voedingslijn.


Het apparaat is een paar maanden geleden nieuw gekocht bij Bax. Is het niet gewoon het simpelste om het ding (kosteloos) naar ze op te sturen?:chicken:

En hopen dat ze onder garantie ongezien geld teruggeven of een andere sturen? Ja, da's natuurlijk het simpelste :ok:

victor.500
16 november 2014, 10:50
Nog even een snelle vraag. Ik heb geconstateerd dat er ook wat schade is aan mijn flower booster (zelfbouw van Newtone. Hier de link: http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneFlowerBooster.pdf )
Het ledje doet het nog, de pot geeft nog een crackle maar het geluid komt er niet doorheen wanneer het pedaal aan staat. :(
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Alvast bedankt.

HaroldA
16 november 2014, 12:27
Het ledje doet het nog, de pot geeft nog een crackle maar het geluid komt er niet doorheen wanneer het pedaal aan staat. :(
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Waarschijnlijk is de FET "geroosterd".

Tabula Rasa
16 november 2014, 12:51
Nee, de diode zit ongeacht de spanningsbron over de voedingslijn.



En hopen dat ze onder garantie ongezien geld teruggeven of een andere sturen? Ja, da's natuurlijk het simpelste :ok:

Ts zou natuurlijk ook gewoon een reperateur in de arm kunnen nemen en deze de boel laten nakijken op eigen kosten. Hij was tenslotte ook die klont die zo dom was om er zomaar een adapter in te prakken.

HaroldA
16 november 2014, 14:15
Hij was tenslotte ook die klont die zo dom was om er zomaar een adapter in te prakken.

En volgens mij ook langer dan een paar seconden, zelfs met flikkerende LEDjes.

Plant
16 november 2014, 14:41
Waarschijnlijk is de FET "geroosterd".

Ik denk eerder dat D1 en/of D2 'geroosterd' zijn. Die dienen om de Gate van de FET te beschermen tegen statische lading. Maar ook hier geldt dat als er verkeerd om voedingsspanning overheen staat, deze dioden in volle geleiding staan en doorslaan. Bij wisselspanning staat de helft van de tijd de spanning er verkeerd om over dus ook dan gaan ze. Die FET overleeft het juist wel denk ik, maar hij kan pech hebben.


Ts zou natuurlijk ook gewoon een reperateur in de arm kunnen nemen en deze de boel laten nakijken op eigen kosten. Hij was tenslotte ook die klont die zo dom was om er zomaar een adapter in te prakken.

Dat zou ook mijn keuze zijn, mijn opmerking was meer sarcastisch bedoeld en zeker niet bedoeld om hem aan te sporen garantie te claimen op iets dat hij zelf kapot maakt. Waar is de sarcasme-smiley als je hem nodig hebt? :)

Tabula Rasa
16 november 2014, 15:14
De posts van Plant ken ik ondertussen wel, maar ik weet niet of ts het sarcasme eruit weet te halen, vandaar.....