PDA

View Full Version : instrument- en microfoonkabel combineren



Rick trodat
13 november 2014, 14:26
Oke ik sta op het punt om een 5 pins kabel te gebruiken voor doel om daar een microfoon en gitaarsignaal doorheen te laten gaan. Even visueel:
http://static.bax-shop.nl/images/resized/380/1271268/450x450/FL0810.jpg

deze word aangesloten op deze twee.

https://www.conrad.nl/medias/global/ce/7000_7999/7300/7370/7379/737987_LB_00_FB.EPS.jpg

en deze

https://www.conrad.nl/medias/global/ce/7000_7999/7300/7370/7379/737910_LB_00_FB.EPS.jpg

Door middel van twee aluminium kastjes wil ik deze laten verlopen naar een normale xlr ( 3 pin) en een jack ( 2 pins).

Nu mijn vraag. Op internet zie ik overal dat ik de shield ( ground) kabel moet verbinden met elkaar. ( dus de shield van de instrumentkabel aan de microfoonkabel) Maar ik twijfel of dit nu wel zo slim is. Wie kan bevestigen of dit handig en of noodzakelijk is?

D3nnis
13 november 2014, 14:47
Even zonder constructieve bijdrage zomaar een vraag....waarom zou je dit willen?

Rick trodat
13 november 2014, 14:54
Omdat ik een mic amp heb op mijn pedalboard, waar ik mijn zang over kan sturen richting mijn in-ears. Deze ging eerst draadloos, maar ik ben het zat om constant die batterijen te wisselen. Aangezien er toch een kabel gaat van mijn gitaar naar het eerste pedaal om mijn pedalboard, kan ik net zo goed een tweede kabel naar mijn in ear laten gaan.

Nu kan ik ervoor kiezen om dit te doen met een cable wrap zoals een techflex, maar dat maakt meteen mijn gitaarkabel erg zwaar en stug.

Een combinatiekabel lost dit op. daarom

Frits van Mourik
13 november 2014, 16:45
Je zou ook kunnen overwegen om "vlechtkous" te gebruiken.
Ik heb daar zeer goede ervaringen mee!

Rick trodat
13 november 2014, 17:06
Je zou ook kunnen overwegen om "vlechtkous" te gebruiken.
Ik heb daar zeer goede ervaringen mee!

Bedankt, maar dat verkoopt techflex ook, dat heb ik geprobeerd, maar dat maakt de kabel zwaar. Niet vanwege de kous, maar vanwege het feit dat twee kabels en vooral twee pluggen de boel zwaar maken.

D3nnis
13 november 2014, 17:49
Ah zo! Slimme oplossing wel, maar is een microfoonkabel niet sowieso anders dan instrumentenkabel vwb capaciteit, weerstand, etc?

nico verduin
13 november 2014, 18:15
Ah zo! Slimme oplossing wel, maar is een microfoonkabel niet sowieso anders dan instrumentenkabel vwb capaciteit, weerstand, etc?in principe heeft elke kabel zijn eigen capaciteit en weerstand. Dat hoeft overigens niet perse beter of slechter te zijn.

woldhek
13 november 2014, 20:58
Ik denk inderdaad dat je wel beide geshield moet aansluiten en volgens mij gaat dat prima werken.
Het kan wel zijn bij een lange kabel, dat er wat overspraak op gaat treden (bijv. dat er wat van je zang uit de gitaarversterker komt)
Gewoon proberen en ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

Han S
13 november 2014, 21:45
Moet kunnen hoor en zeker met een gebalanceerde microfoonaansluiting. Koop wel een Mogami kabel, die zijn extreem soepel.

Arvoitus
13 november 2014, 22:49
Persoonlijk, zou ik met pvc/electriciteits tape een microfoonkabel aan je gitaarkabel vast tapen. Zo heb ik al heel veel artiesten op het podium zien lopen. Qua gewicht zal dat gruwelijk meevallen en zelfs lichter zijn dan de situatie die jij in je hoofd hebt.

Jouw situatie:
Jack kabel vanuit pedalboard
XLR kabel uit XLR amp
V
Aluminium kastje (Met jack ingang, XLR ingang en 5 polige XLR uitgang)
V
5 polige kabel met twee connectors
V
Aluminium kastje (Met jack uitgang, xlr uitgang en 5 polige XLR ingang)
Jack kabel naar je gitaar
XLR kabel naar je in-ear

Mijn situatie:
Jack kabel vanuit pedalboard naar gitaar
XLR kabel uit XLR amp naar in-ear.

Daarnaast:
- Die vijf polige XLR stekkers zijn een bitch om netjes te solderen, je hebt heel wat soldeerskills nodig om die 5 kabeltjes netjes op zo'n connector te solderen.
- Al doe je het netjes met die vijf polige XLR, het is een heel stuk gevoeliger voor storingen.
- Over storingen gesproken, je hebt 10 aansluitingen extra in je signaalketen zitten. Daar zal heus een keer iets kapot aangaan.
- Als het kapot gaat dan ben je de sjaak, wat niet elk café of jeugdhuis heeft een (echte!) extra vijf polige XLR kabel liggen.

Mocht het over soepelheid van de microfoonkabel gaan, koop Mogami of Tasker (of Cordial als je Thomann besteld).

D3nnis
13 november 2014, 23:30
je hebt heel wat soldeerskills nodig om die 5 kabeltjes netjes op zo'n connector te solderen

Dit mag best wat genuanceerd worden, want als zelfs mij het lukt......;)

Maar serieus, het is niet echt moeilijk of zo, het is -als je geen goede soldeerder bent, net als ik- gewoon een kwestie van rustig werken, en een derde handje gebruiken, en dan is het echt wel te doen, dus door dit argument zou ik me niet laten tegenhouden.

Han S
14 november 2014, 00:11
Ik zou wel twee van die kabels maken, voor als je tijdens een optreden in de problemen komt.

Overigens zijn XLR5 en XLR7 kabels gewoon te koop hoor, hoef je niet zelf te solderen. Op buizenmicrofoons zijn die kabels standaard.

Rick trodat
14 november 2014, 09:21
Bedankt voor de reacties. Ondanks dat ik vrij goed ben in solderen ( of klinkt dit hoogmoedig?;)), ga ik de kabel niet zelf maken. Voor € 16,- ga ik de moeite niet doen. Uiteraard wel de kastjes. Ik ga het gewoon proberen ( het is voor live doeleinden) dus hoe minder kabels en gedoe, hoe beter.

Wel een goede tip om twee kabels te kopen.

Rick trodat
14 november 2014, 11:36
Overigens mocht het iemand helpen heb ik even kort iets getekend. Mocht ik hier iemand mee helpen.

http://oi58.tinypic.com/29zr768.jpg

Overigens bestaan er twee systemen waarbij dit ook wordt gedaan.

Jumpaudio: $ 180,-
http://www.jumpaudio.net/images/ixm.jpg


Fisher amps: 45 + 92 euro = € 137,-

http://static.bax-shop.nl/image/product/115982/229675/697e6126/450x450/Fischer_Amps_Guitar_In_Ear_Cable10_front.jpg

Mijn oplossing € 35,-

Arvoitus
26 november 2014, 13:39
dus hoe minder kabels en gedoe, hoe beter.
Dan snap ik niet dat je twee kastjes gaat maken met tien keer zoveel aansluitingen en kabels.

En 16 euro voor een prefab XLR5 kabel is trouwens vrij weinig. Zorg wel dat je fatsoenlijke kabel met fatsoenlijke pluggen koopt (neutrik dus), dat gaat je voor 16 euro niet lukken.

En 35 euro voor jouw oplossing is al helemaal onderschat. Als je daar 16 euro voor één(!) cheapo kabel afhaalt blijft er 19 euro over voor je kastjes, haal daar 10 euro af voor twee aluminium doosjes en dan moet je voor 9 euro nog twee XLR5 aansluitingen + 2 mono jack + 2 stereo jack aansluitingen halen (en dan nog extra kabels voor naar/van je kastjes).

En in jouw tekening mis ik volgensmij nog een gebalanceerde/stereo aansluiting van je in-ear kastje? Of is dat gewoon mono/ongebalanceerd.

En dan heb ik ook nog mijn twijfels als je gitaarsignaal over één adertje van een DMX/AES kabel gaat sturen. Maar dat is mijn gevoel dan.

fredjuh
26 november 2014, 13:49
Bij gitaarkabel maakt dikte van het koper niet echt uit. Capaciteit (pf) van de kabel en overspraak wel. Ik zou gewoon 2 kabels doen, paar tie-wraps bij elkaar binden, klaar.

Arvoitus
26 november 2014, 14:40
Bij gitaarkabel maakt dikte van het koper niet echt uit. Capaciteit (pf) van de kabel en overspraak wel. Ik zou gewoon 2 kabels doen, paar tie-wraps bij elkaar binden, klaar.
Tie wraps niet doen, zodra je die afknipt ga je je snijden/bezeren aan de scherpe stukjes. PVC tape of gaffa lijkt me de beste oplossing.

Rick trodat
26 november 2014, 14:54
Ik heb het inmiddels gemaakt en het werkt perfect zo als op de tekening. In ear heb ik overigens met drie kabels bedraad zoals op de tekening.

cluseau
26 november 2014, 18:35
Tie wraps niet doen, zodra je die afknipt ga je je snijden/bezeren aan de scherpe stukjes. PVC tape of gaffa lijkt me de beste oplossing.

Afgeknipte eindjes even bang maken met een aansteker dan bijten ze nooit meer.

Wel vervelend is dat tiewraps overal achter blijven hangen.

Arvoitus
27 november 2014, 22:52
Ik heb het inmiddels gemaakt en het werkt perfect zo als op de tekening. In ear heb ik overigens met drie kabels bedraad zoals op de tekening.
Wat zijn je totale kosten nu als ik het vragen mag? En welke onderdelen/merken heb je gebruikt?

Rick trodat
28 november 2014, 09:23
In ear had ik al. Kabel van Dap 16,- + twee kastjes 12,- ( hammond) kleinmaterieel ) draad enzo, soldeer € 5,- alle ( neutrik aansluitbussen) 30,- derhalve totaal 63,- euro. Toch iets duurder, maar het kan goedkoper als je op behuizing en op aansluitbussen bezuinigt.

Arvoitus
3 december 2014, 20:46
In ear had ik al. Kabel van Dap 16,- + twee kastjes 12,- ( hammond) kleinmaterieel ) draad enzo, soldeer € 5,- alle ( neutrik aansluitbussen) 30,- derhalve totaal 63,- euro. Toch iets duurder, maar het kan goedkoper als je op behuizing en op aansluitbussen bezuinigt.
Ik gebruik veel kabels van DAP (jack/mini-jack/tulp/etc verloopjes), maar mijn ervaring is dat het gemiddelde goedkoop prefab kabeltje geen jaar meegaat bij redelijk podium gebruik. Is niet zo erg, want daar is de prijs ook naar ... maar hou daar rekening mee.
Ik kan je garanderen dat die kabel binnen een jaar kapot gaat als je er wekelijks mee optreedt.

Rick trodat
4 december 2014, 10:28
Ik gebruik veel kabels van DAP (jack/mini-jack/tulp/etc verloopjes), maar mijn ervaring is dat het gemiddelde goedkoop prefab kabeltje geen jaar meegaat bij redelijk podium gebruik. Is niet zo erg, want daar is de prijs ook naar ... maar hou daar rekening mee.
Ik kan je garanderen dat die kabel binnen een jaar kapot gaat als je er wekelijks mee optreedt.

Sorry maar daar ben ik het niet mee eens. Kabels gaan stuk bij verkeerd oprollen, of doordat je er op stapt overheen rolt en dan vaak bij de connectors. Ik gebruik allerlei kabels door elkaar heen en mijn meest betrouwbare kabel is mijn fender california serie en die heb ik al sinds ze uitkwamen ( 6 jaar ofzo) en dat ding kost geen drol ( en klinkt ook goed) zijn ook vrij dik in mantel. Ik heb ook sommer kabels met neutrik connector en die zijn twee keer stuk gegaan in een paar jaar.

Mijn conclusie is dat duurdere kabels niet per se langer meegaan. Wellicht anders klinken, ofzo. Er zijn ook kabels waarbij de mantel flinterdun is ( klotz patchkabels) deze dus. Zijn bij mij allemaal stuk gegaan en niet bij de connector. En die waren niet goedkoop.

http://www.musik-sandner.de/images/large/59737-1.jpg

Er wordt vaak beweerd dat de dikte van een mantel bij een on-gebalanceerde kabel niks uitmaakt, maar dat maakt het wel. Het vangt namelijk klappen, draaien en breken van de kabel.

Die dap kabel is normaal qua dikte en die multikabel is zelfs vrij dik ( maar dat is logisch).

Kim Wilson
4 december 2014, 10:37
Ik zou zelf nooit beginnen aan custom made kabels met exotische pluggen en eigen schema's. Als je kabel kapot is, of je bent hem vergeten, kun je helemaal niks meer. Een standaard jack of XLR kun je altijd wel ergens lenen.

Rick trodat
4 december 2014, 12:12
Ik zou zelf nooit beginnen aan custom made kabels met exotische pluggen en eigen schema's. Als je kabel kapot is, of je bent hem vergeten, kun je helemaal niks meer. Een standaard jack of XLR kun je altijd wel ergens lenen.

In geval van nood haal ik het eerst pedaaltje van mijn pedalboard en dan prik ik gewoon een jack in het eerste pedaaltje

harrie-beton
4 december 2014, 13:15
Ben je nu niet iets aan het bouwen dat meer problemen kan geven dan de oorspronkelijk uitvoering?
Hoeveel werk is het nu om een microfoon aan te sluiten met XLR kabels die iedereen heeft?