PDA

View Full Version : Snaren verwisselen hoe en waarom en wanneer



harrie-beton
12 november 2014, 22:39
Ik wisselde altijd redelijk vaak mijn snaren maar sinds ik mijn main axe vanaf 2003 heb, die heeft een Kahler Flying II, eigenlijk weinig. Topkam is van messing. Tuners van Gotoh.
Omdat ik een vaste koffer heb met poetsmiddelen (lijnzaadolie) bewaar ik per gitaar een briefje op welke datum en welke gitaar nieuwe snaren heeft gekregen. Nu na 6,5 jaar is dat een mooi lijstje:

16-2-2008 oudste briefje :-)
22-8-2008 188 dagen op deze set
16-6-2009 298 dagen
* in 2010 vast een keer gewisseld maar niet opgeschreven
15-7-2011 *
17-12-2011 - 155 dagen
25-5-2012 -160 dagen
9-12-2012 -198 dagen
15-12-2013 -371 dagen
12-11-2014 -332 dagen (snaren zitten er nog op)

10 keer snaren gewisseld in 6,5 jaar. Ik speel ongeveer 15 uur per week, bijna altijd op de main axe. Dit jaar 5 optredens waarvan 1 buiten. Nu kijk ik veel van die "Rig Rundown video's" en hoor die jongens per dag nieuwe snaren monteren. WTF denk ik dan. Ik hoor natuurlijk als op mijn gitaar nieuwe snaren zitten maar snaren van een dag oud kletteren zo en hebben veel twang. Dat vind ik niet mooi. Pas na een week ervaar ik beter geluid en dat houden ze vele maanden vol zoals je kunt lezen. Heb vanavond gespeeld op snaren van 332 dagen oud en mis geen hoog, ze worden een beetje stug maar mijn gitaar speelt zo licht, dat dit eerder prettig is dan lastig.

Speel op 009 standaard van Ernie Ball. Ik onderhou mijn gitaar goed.

Iemand die dit herkent of hier ideeën over heeft.

soup
12 november 2014, 22:42
Haha mooi hoor. Ik ben zelf allesbehalve een fan van het wisselen van snaren dus doe het ook niet zo vaak.

Ik denk dat ik vaak minstens 1 maand tot een paar maanden met een set doe. Ik heb niet altijd tijd om te spelen dus dat is ook een reden waarom ik er wat langer mee doe. Vanaf dat ze donkerder beginnen zien en ik merk dat ze toch minder klinken dan switch ik wel.

richwoodplayer
12 november 2014, 22:57
Ik wissel ook niet heel vaak, 1x in de 2 maanden denk ik. Maar man man, wat klinkt de gitaar dan ineens weer lekker met een nieuw setje snaren erop! :crazyhappy:

Antoon
12 november 2014, 23:02
Op een gegeven moment worden ze vals. Qua klank kan ik oude snaren nog wel waarderen hoewel op het halselement de zaak wel erg muf kan gaan klinken.

terrasbeest
12 november 2014, 23:06
September 2011. Thomastik Infelds.

barno
12 november 2014, 23:23
ik hou van verse snaren, het klank en feel effect is wel min of meer weg na een uurtje spelen, dus ik begrijp dat er muzikanten voor elke show nieuwe snaren nemen. Het is ook soms kwestie van risico op snaarbreken verminderen.
Omdat ik nogal veel gitaren heb en daarom elke gitaar relatief weinig speeltijd krijgt, vervang ik ze pas als ze echt smerig aanvoelen of als de intonatie begint te slabakken.

kwispelhond
13 november 2014, 00:37
Toen ik nog veel optredens deed toch wel weekelijks....., tegenwoordig als ze oud gaan klinken. Je pakt een gitaar en denkt "neu, nie lekker nie" en gooit er nieuwe op (dat kan ik inmiddels behoorlijk snel!!). Gemiddeld? Scheelt per gitaar, erg heldere gitaren zoals mijn low-output Strat en de Acoustische Gibson AJ krijgen vaker nieuwe snaren dan b.v. de Les Paul, het is een kwestie van luisteren maar ik zou zeggen 3 tot 4 maal per jaar (x8= dure hobby).

stijnkenens
13 november 2014, 02:09
Heb je al eens gechecked wat de intonatie doet met oude snaren?
Daar speel je niet mee samen, met de andere gitarist.

En daarnaast: wat Barno zegt. Die rig rundowns gaan over profi muzikanten, die 300 keer per jaar optreden, dus met je 5x dit jaar, denk ik wel dat het redelijk ok is ...

Het heeft ook te maken met de zuurtegraad van je zweet, ik ken klanten die na een halfuur door de coating van dure elexir snaren zitten, dus die vertikken het om dure snaren te kopen, en leggen elke week een nieuw setje d'addario op hun gitaar, als je ze in bulk koopt is dat zeer goedkoop. Zeker als je een deal met een muziekzaak kunt regelen !

En daarnaast: smaken en verschillen !



s.

Pepe
13 november 2014, 02:38
Ik hou niet van de klank van nieuwe snaren en stel dat zo lang mogelijk uit. De ene gitaar heeft eerder last van vals intoneren dan de andere, mijn '73 tele heeft al 3 jaar dezelfde snaren, loepzuiver. Mijn Es 330 heeft nog nooit nieuwe snaren gezien. Alleen als ik met 1 gitaar op stap ga dan zorg ik ervoor dat de snaren redelijk nieuw zijn wegens kans op springen.

Bassisten als James Jamerson en Duck Dunn verwisselden ook nooit snaren (Jamerson claimde dat na 30 jaar hij nog steeds op de snaren speelde waarmee zijn bas uit de fabriek rolde). Tis geen GodGivenLaw, tis maar wat je zelf fijn vindt.

soup
13 november 2014, 09:05
Laatst een nieuwe rig rundown gezien van The Black Keys en toen zei hun tech dat hij amper/niet de snaren verwisselde tijdens de tour. Hij gebruikte iets van 6-7 gitaren en dan elke avond 1 à 2.

Rick trodat
13 november 2014, 09:07
Afhankelijk van hoeveel je speelt en hoe je het instrument opruimt, gaan snaren bij 1a 2 uur per dag spelen na twee weken een klein beetje vals klinken. Ik merk het bij iedere gitaar een beetje aan de G-snaar. Die dan in open stemming niet helemaal zuiver meer is. Maar ook intonatie is een factor ( al duurt dit wat langer).

Vuil is een factor, maar meer nog dan snaren onder spanning uiteindelijk gaan verlopen. Ik wissel dus meestal 2x per maand van snaren per gitaar.

episua
13 november 2014, 09:12
Ik vind oude snaren niet fijn klinken en spelen. Treed minstens één keer per week op en zorg eigenlijk altijd dat ik dan een gitaar meeneem waar verse snaren opzitten. Pakje van d'addario van 4 euro gekocht in een bulk verpakking kan er dan wel af haha. Verdien er geld mee dus dan zie ik het gewoon als gereedschap.
Oude snaren zijn niet echt gezond voor je fretboard/fretten en zadels.
Voorkomen is beter dan genezen zeg maar.
Als ik dan soms van een collega gitarist een gitaar met oude snaren bespeel vind ik dat altijd zonde van de gitaar. Het komt het speelgemak en intonatie zeker niet ten goede.
Flatwound snaren is dan weer even een ander verhaal.

Kim Wilson
13 november 2014, 09:15
Op mijn akoestische gitaren zitten Elixirs die misschien eens per jaar (en langer) vernieuwd worden. Elektrisch wil ik vaker vervangen, dat is denk ik drie keer per jaar, afhankelijk van hoeveel ik erop heb gespeeld.

Tupelo
13 november 2014, 09:47
Iemand die dit herkent of hier ideeën over heeft.
Yep, ik herken dit helemaal.
Geloof dat ik ergens nog wel voor gek verklaard ben nadat ik beweerde "ik houd juist van wat oudere snaren", krijg je reacties zo van "ik heb nog wel wat oude snaren voor je". :)

Maar, eenzelfde iets hier.
Hoewel ik nieuwe snaren best lekker vind klinken, vind ik ze vervelend spelen, en zoveel beter dan snaren die al een poos meegaan doen ze niet.

Ik begrijp dan ook geen mallemoer van mensen die er iedere drie weken of vaker een nieuw setje opknallen.
Maar goed, ieder zijn meug.

Toch wisselen ?
Wanneer ?
Wanneer er een snaar breekt, en dat gebeurt zelden, maar dan knal ik er wel een heel nieuw setje op.
En eens in het jaar of twee jaar, wil ik mijn gitaar wel naar mijn luthier brengen om af te laten stellen, dan gaan er ook nieuwe snaren op.

Ik ben altijd goed geintoneerd, vind ik erg belangrijk, komt doordat mijn luthier mijn gitaren afstelt, en ik niet iedere drie weken loop te morren met nieuwe snaren. :)

Denk dat ik eenmaal p/j nieuw snaren haal.
En ik speel ook 15h p/w, alleen niet op 1 gitaar in het bijzonder.
Eigenlijk vooral mijn Hofner.
Met nieuwe snaren klinkt die veel te helder, hoog en metalig voor een archtop.

harrie-beton
13 november 2014, 10:10
Dat oudere snaren vals gaan klinken is tegen de wetten van natuurkunde in. De frequentie van de trilling van een snaar wordt bepaalt door de spanning, dikte en lengte. Toch niet door de ouderdom. Dat ze beetje stugger worden snap ik maar k stel mijn gitaren goed af en ben altijd zuiver, ook met oude snaren.

+tupelo

Gozer
13 november 2014, 10:28
Spanning, dikte en lengte veranderd toch als je snaren ouder worden? Lijkt me ook volgens de natuurwetten die je aanhaald gewoon te kloppen dat ze vals worden.

Hotpepper01
13 november 2014, 10:30
Ik wissel de snaren zodra ik ze niet meer lekker vind spelen en voor mijn gevoel wat stroever en stugger zijn geworden. En voor een optreden zet ik er bij de gitaren die ik dan meeneem ook altijd even nieuwe snaren op. Tja en wanneer is dat? Meestal gaan ze een maand of 2 mee. Als ik in mijn geheugen graaf dan is de kortste periode dat een set erop heeft gezeten nog week geweest en de langste ongeveer 1 jaar.

Nejra
13 november 2014, 12:07
Spanning, dikte en lengte veranderd toch als je snaren ouder worden? Lijkt me ook volgens de natuurwetten die je aanhaald gewoon te kloppen dat ze vals worden.

Weet je het zeker?? Volgens mij stel je het een beetje te kort door de bocht.

De lengte wordt bepaald door de afstand tussen de topkam en de brug van je gitaar. Uiteraard blijft die het zelfde, ongeacht de leeftijd van je snaren. Een dikkere snaar met de zelfde lengte betekent dat er meer spanning op moet voor de zelfde toon, voor een dunnere geldt het omgekeerde. Dat stel je dus gewoon weg bij het stemmen.

Het enige dat echt invloed heeft/kan hebben bij het ouder worden van snaren is slijtage ter hoogte van je frets (ongelijke dikte) of het ophopen van vuil tussen je omwikkelde (bas)snaren omdat dat een beetje dempend werkt (andere elasticiteit) en/of een ongelijke gewichtsverdeling over de snaarlengte geeft (ongelijk trillen = raar geluid). Bij een klassieke/Spaanse/nylonsnarige gitaar komt daar nog verandering aan elasticiteit van de snaar door verharden van de kunststof bij.

Zelf wissel ik "als ik dat nodig vind". Meestal is dat omdat ik toch iets aan de gitaar verander, ik andere snaren wil proberen voor ander geluid of als er een snaar breekt. In essentie betekent dat dat snaren wisselen bij mij een beetje afhangt van de waan van de dag ;-)

Kim Wilson
13 november 2014, 12:12
Snaren rekken uit, en op een bepaald moment is de rek eruit.

cat's eyes
13 november 2014, 12:16
Na circa een maand (zwart-stug)vervang ik de snaren, op de gitaren die ik het regelmatigst bespeel.

Riny
13 november 2014, 13:03
Zelf vervang ik ze pas als mijn gehoor en gevoel zeggen dat het tijd is.
Soms is dat langer of korter dan de andere keer.
Moet er wel bij aangeven dat de gitaren uitsluitend thuis worden gebruikt omdat ik geen optredens mee doe door omstandigheden.

Orpheo
13 november 2014, 13:16
Ik heb zoveel gitaren onderhand dat ik niet meer de luxe heb van direct vervangen (maar wel weer de luxe dat ik altijd wel wat tofs heb staan met verse snaren!). Ik vervang eens per jaar; iedere gitaar krijgt een keer per jaar een soort van APK: fretjes nog eens nalopen, even opfrissen desnoods, hals checken, bedrading nalopen etc. Omdat ik het mezelf makkelijk wil maken trek ik de ouwe snaren er dus af en gaat er gelijk een vers pakje op.

whoosh
13 november 2014, 13:54
Bij mij worden snaren vrij snel stug en stroef en dan let ik er ook nog op dat ik ze na het spelen even schoon veeg. Ik wissel ze dus iets meer dan gemiddeld. Sowieso speel ik optredens eigenlijk altijd met een verse set snaren, die ik soms dezelfde dag nog even wissel. Het valt me wel op dat dat met even goed rekken tegenwoordig eigenlijk geen probleem meer is, ik kan me van vroeger nog herinneren dat snaren echt wel een dag nodig hadden om te "settle-en".

Mijn broer speelt ook gitaar, en die wisselt z'n snaren misschien 1 x per half jaar terwijl hij ook best veel speelt.

D3nnis
13 november 2014, 15:00
Bij 1x per maand een optreden vervang ik ze elke 2 maanden (op mijn hoofdgitaar) ongeveer. Dit om minder risico op snaarbreuk te hebben, plus daarna zijn snaren bij mij wel "klaar", putjes, zwart, stroef. Ik moet zeggen, heb nu curt mangan snaren geprobeerd en die vind ik na 2 maanden nog niet op! Op zich maak ik niet veel speel uren met een set snaren, 2 optredens van ca 2,5 tot 3 uur speeltijd, en dan wekelijks een repetitie met 2 uur speeltijd. Dus ca 25 speeluren ongeveer. Snaren op gitaren die ik thuis gebruik krijgen iets meer speeluren, maar max. het dubbele. Met optredens vind ik het ook niet fijn om ze langer te laten liggen, door veel tremolospel met een 4mm dik stenen plectrum merk ik dat snaren er toch snel aan gaan, bij stalen brugzadels. Is dat een braam? Nee, op 1 of andere manier laat mijn zweet de brugzadels wat oxideren, kan ze polijsten, maar helpt maar tijdelijk. Bij gitaren met graphtech zadels kan ik me de laatste keer dat ik een snaar brak niet herinneren, maar geen zin om deze dingen op alle gitaren te zetten, heb nu een excuus voor nieuwe snaren :-)

apekop
13 november 2014, 15:03
mijn motto: alleen vervangen als ze springen, vals worden of niet meer lekker klinken. Dat vals worden valt erg mee, dus dat is nog nooit een reden geweest om ze te vervangen. Dat ze niet meer lekker klinken heb ik ook nog niet vaak meegemaakt. De nieuwigheid is er toch vaak zo af. En bij elektrische gitaar met effecten en overdrive is het verschil vaak marginaal. Blijft over als er een snaar breekt. Het gebeurt me toch geregeld dat de hoge E springt, bij bendings met name. Soms vervang ik dan alleen die snaar. Maar mits er geen snaar breekt kan ik toch best een jaar met een setje doen bij intensief spel, op bas wel twee jaar soms.

Ligt trouwens ook heel erg aan de zuurtegraad van je vingers. Bij sommige mensen zijn de snaren na enkele weken al zwart en compleet uitgestorven. Bij mij worden ze nooit zwart.

arjanb01
13 november 2014, 15:11
Hangt ervan af wat je samenstelling van je zweet is. Ik verwissel m'n snaren om de 6 tot 8 weken.

dml
13 november 2014, 15:14
Ik vervang een complete set zodra er één snaar knapt. Meestal is dat na een x-aantal optredens. Ik gebruik in ieder geval de goedkoopste "merk"-snaren die er zijn, Darco / Martin, dikte 010. Vroegah had ik een lichte voorkeur voor Ernie Ball maar aangezien je het geluidsverschil tussen Darco's en Regular Slinky's live toch niet hoort en ze beide net zolang meegaan, is vooral mijn portemonnee blij met Darco.

FruscianteFan
13 november 2014, 15:55
Snaren rekken uit, en op een bepaald moment is de rek eruit.
Volgens mij klopt dit niet helemaal.

Ik trek nogal flink aan snaren. Liever dat tijdens het checken een snaar breekt dan tijdens het spelen. Op een gegeven moment, na een maandje of anderhalf, twee, beginnen ze dan te verlopen. Rekken leidt dan niet tot herstel van stemming, maar tot verlaging.

Vorige setje Elixirs op mijn Gretsch heb ik er in de week van 15 september opgelegd, in de aanloop naar studio-opnames. Zaterdag 1 november heb ik er een nieuw setje op gedaan. Ze hadden nog wel iets langer meegekund, maar ik maak dan wel de afweging met betrekking tot optredens.

Ik houd van het geluid en het gevoel van nieuwe Elixirs, maar pas na een maand of 1,5, 2, merk ik dat het allemaal wat is afgenomen. Dan zijn ze nog prima, maar het is dan dus de afweging: voor studiowerk zijn verse snaren sowieso fijn, en hoewel ik nog geen snaar heb gebroken op de Gretsch (afgezien van een hoge E die sprong toen ik hem losdraaide om hem te vervangen), heb ik op andere gitaren wel de ervaring dat Elixirs na een maand of 2 toch wel breken.

Eko
13 november 2014, 16:45
Op een electrische gitaar zitten ze wat langer. Ik speel alleen met Elixirs. De rest houdt het met mijn zweet maar een uurtje of 2 uit. Met de Elixirs gaat het wat langer. Met optredens er bij misschien een maand.
De acoustische gitaren worden met 2 optredens per weekend sneller vervangen. Ook daar Elixirs , 012 , maar ik sla en knijp zo hard dat de snaren vervormen op de hals en breken op de brug als ik ze langer laat zitten. Is gewoon een kostenpost , net als benzine. Nie snaren nie , nie spele nie.

Bazzey
13 november 2014, 22:08
Ik koop altijd een nieuwe gitaar als de snaren dood zijn.
;)

sideburns
14 november 2014, 18:08
Echt niet.

Pepe
14 november 2014, 18:41
Echt niet.

Hij maakt je voor keiharde leugenaar uit. Pik je dat Bazzey?

Bazzey
15 november 2014, 00:02
Hij maakt je voor keiharde leugenaar uit. Pik je dat Bazzey?

Hij praat over dingen waar hij helemaal niks van weet.
:D
Dus gewoon negeren,zal wel een pubertje zijn :p

Joehoe
18 november 2014, 11:18
Ik vervang mijn snaar als hij breekt. Mijn snaren breken regelmatig. De G en de D wat minder vaak, die vervang ik dan als ik van 3 setjes weer de D en de G over heb.

Gearjunkie
18 november 2014, 12:25
Ik breek nooit snaren. Kan zomaar 5 jaar of langer geleden zijn. Ik vervang snaren op tijd. Even de gitaar schoonmaken en wat olie op de toets indien nodig, vind ik een leuk klusje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

munkie
19 november 2014, 11:02
Heb laatst mijn Lidl 010 snaren op mijn Richwood RE-400 maar eens gewisseld, het was niet meer op stemming te houden. Maar ze roestten nog steeds niet! Gaan echt maanden mee. Ik zit al maanden te wachten op een nieuwe Lidl axie.

Kakihara
19 november 2014, 12:13
Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik de laatste keer een snaar gebroken heb (met je vingers picken heeft zo zijn voordelen en weinig nadelen). Ik vervang doorgaans 2 à 3 keer per jaar mijn snaren, wanneer ik merk dat ze niet meer op stemming blijven, gaan ze eraf.

dml
19 november 2014, 14:55
Dus gewoon negeren,zal wel een pubertje zijn :p

Is het nou echt nodig, nu tijdens die belachelijke Zwarte Pieten-discussie, dit soort woorden te gebruiken? :)

munkie
19 november 2014, 15:15
Elkaar altijd maar zwart maken hier! :soinnocent:

sideburns
19 november 2014, 17:11
Elkaar altijd maar zwart maken hier! :soinnocent:

Ach joh, kan gebeuren. Ik was gewoon even jaloers op bazzey, wil ook wel elke keer een nieuwe plank kopen.

Bazzey
20 november 2014, 13:11
Is het nou echt nodig, nu tijdens die belachelijke Zwarte Pieten-discussie, dit soort woorden te gebruiken? :)

Bedankt voor de lachstuip!
:D

guitarkid
8 december 2014, 23:57
Ik vevang mijn snaren ook erg weinig, breek er zelden één en maar als er éen knapt is het vrijwel altijd de D-snaar van mijn 69-er Tele. Ik kan er niets aan zien en het gebeurt zo weinig dat ik het wel prima vind. Ik heb een goede back-up Tele, dus no problem en ook eigenlijk altijd wel drie of vier gitaren bij me, dus ik speel de set probleemloos uit.
Ik houd ook niet zo van hele nieuwe snaren. D.w.z. niet van het geluid, wél van het gevoel! Op mijn Les Paul zitten de snaren er nu al zeker meer dan een jaar op. Ik maak echter de snaren na elk optreden (gemiddeld één á twee in de week) goed schoon, heb weinig last van bijtend zuur en zweet en bovendien gebruik ik FastFret. Ik weet dat de meningenen daarover verdeeld zijn, maar ik hou er wel van! Ik speel op mijn main gitaar (de 69 Tele dus) met d'Addario, maar ik gebruik ook zeer betaalbare Dean Markley snaren met dikte 10-52 op de meeste anderen.
Ach, ik ben eigenlijk op snarengebied niet heel erg kritisch en dat scheelt een hoop geld! ;) Zolang ze nog goed klinken en aanvoelen vind ik het wel ok. Van een minder wordende intonatie heb ik nog nooit (bewust) last gehad.

Tonton
9 december 2014, 10:58
Darco snaren ik had er nog niet van gehoord, maar 2,90 bij Bax das best cheap

Ik bleef maar trouw aan Ernies maar nu over naar Lidl :)
net weer actie geweest en al mijn el. gitaren ff opnieuw gestringt, topsnaartjes!
heb ook gelijk maar western en spaans bijgekocht.
Heb Elixirs op mijn accoustic lekker gecoat gaat tijden mee!

mijn electrische gaan ook lekker lang mee.
vooral doordat ik verslaafd ben aan Fast fret, het maakt schoon en speelt soepeltjes.
Voor mij echt goed spul en verlengt zeker het speel plezier

Vroeger in mijn armere studententijd gingen de wikkelingen bij de fret los op de D-snaar.
dan weet je echt zeker dat het tijd wordt om te wisselen :)

munkie
9 december 2014, 11:49
Ik bleef maar trouw aan Ernies maar nu over naar Lidl

Jij ook al :speed:

Mmm Fast Fret, daś lang geleden, Opa wordt vergeetachtig. Misschien maar weer eens proberen.

soup
9 december 2014, 12:33
Ik heb een tijdje terug Ernie Ball gekocht ipv D'addario (na +10 jaar te hebben gebruikt). Ik vind ze echt veel lekkerder spelen. Ik snap niet dat ik dit niet eerder heb gedaan.

Tonton
9 december 2014, 13:27
Ik vind Lidl best veel van Ernies hebben
feel is hetzelfde alleen spanning is wat lager.
nu vind ik dat ook, maar vraag me altijd of mijn ervaring niet wat beinvloed is door wat ik lees ook.

Anyhow tot voor kort speelde ik op 25.5 scale altijd 9 (en kleiner met 10) maar nu dus 10 en speelt heerlijk. zwevende brug moest stuk strakker dus zijn zeker strakker dan Ernie 9
dus zo dramatisch is het ook allemaal weer niet.
coating blijft er goed op, maar heb ook niet echt zure handjes geloof ik en fast frett helpt mee

Hendrik1970
9 december 2014, 14:24
http://i60.tinypic.com/2a69sma.jpgZo net even mijn nieuwe aanwinst voorzien van setje nieuwe ernie ball regular slinky`s,
10-13-17-26-36-46.
Half uurtje werk, viel niet tegen voor de eerste keer met een elektrisch gitaartje.
klinkt beter dan de veroeste set van de vorige eigenaar:crazyhappy:
En nu maar oefenen.......

Jasper.
9 december 2014, 19:16
Nog een kleine tip als je snaren gaat verwisselen: controleer eerst even goed of je nog wel een setje hebt liggen voordat je de oude eraf knipt....


Zijn er trouwens nog meer mensen die in C of B spelen? Ben wel benieuwd naar wat voor setjes die gebruiken. Voor B/C gebruikte ik een EB 012 setje. Alleen die 024 g snaar heb ik altijd ruzie mee. Heb nu eens een Michael Amott Rotosound setje besteld. 11, 15, 18, 32w, 44w, 59w. We spelen in C met de band. Die 18 g snaar lijkt me veel prettiger. Misschien dat die 59 E snaar wel eens iets te dik kan zijn.

Stillborn
9 december 2014, 19:36
Nog een kleine tip als je snaren gaat verwisselen: controleer eerst even goed of je nog wel een setje hebt liggen voordat je de oude eraf knipt....


Zijn er trouwens nog meer mensen die in C of B spelen? Ben wel benieuwd naar wat voor setjes die gebruiken. Voor B/C gebruikte ik een EB 012 setje. Alleen die 024 g snaar heb ik altijd ruzie mee. Heb nu eens een Michael Amott Rotosound setje besteld. 11, 15, 18, 32w, 44w, 59w. We spelen in C met de band. Die 18 g snaar lijkt me veel prettiger. Misschien dat die 59 E snaar wel eens iets te dik kan zijn.

Meestal Ernie Ball Beefy Slinkies

D3nnis
9 december 2014, 19:53
Ik vind Lidl best veel van Ernies hebben
feel is hetzelfde alleen spanning is wat lager

Heb laatst effe wel op het doosje van de snaren voor de elektrische gitaar gekeken. Er staat me iets bij dat er op staat dat de core koperdraad (?) is met een stalen gewonden draad eromheen.
Koper leek me eigenlijk niet heel waarschijnlijk, maar toch, zou misschien de lagere spanning verklaren.
Iemand nog een setje liggen toevallig, om te dubbelchecken?

Duhsjaak
10 december 2014, 00:11
Ik zal eens kijken of ik nog een doosje heb liggen. Op alle plastic zakjes (heeeeel veel plastic zakjes) staat 0 info.

Ik heb 13 gitaren en 3 bassen. Die bespeel ik om de beurt. Vind je dat het werk van een pussie? Soit!
Maar dat vind ik juist leuk. Dan weer zus een gitaar, dan weer zo een gitaar, waarbij de zaak zo gerangschikt is, dat de verschillen maximaal uitkomen.

Ik ben niet maximaal onder de indruk van Fender gitaren, maar de Fender snaren bevallen bijzonder goed.
Ben van de D'addario's voor bas afgestapt sinds ik drie e snaren voor de bas met mijn handen stuk heb getrokken. En dat ze geen thuis gaven omdat ik mijn kassa bonnetje kwijt was.

Normaal vervang ik ieder jaar mijn snaren. Een keer per jaar dus.
Nou had in een staat van bewustzijnsvernauwing vier doosjes met Lidl snaren gekocht.
En na enig tegenstribbelen (van mijzelf) heb ik alle dertien gitaren van Lidl snaren voorzien.

De bassist in mij roept tevergeefs dat ie wordt gediscrimineerd, maar dat is wat bassisten verwachten.
Want het enige dat erger is dan een bassist is een drummer. Sorry Guitarkid.

Nou zal vanzelf blijken wat de houdbaarheid ervan is. Van die Lidl snaren.
Maar goed, even een zijstraat, mijn patroon:
- gitaar een keer per jaar; breken doe ik niet. Dus gepland onderhoud
- bas precies hetzelfde, daar zitten dit jaar weer Fenders op

Een keer per jaar dus. Onder zeer nette omstandigheden voor die snaren dus. Geen stage werk meer, gelukkig zucht de fanbase. Ook geen dwangmatig gedrag zoals arpeggio's, toonladders, drieklanken...
Ik ga mijn complete re-string voorraad in een keer bestellen. Wedden: dan is Lidl nauwelijks goedkoper........

Alors, mijn bijdrage aan dit draadje.
Vriendelijke Groet, Gus

guitarkid
10 december 2014, 07:58
De bassist in mij roept tevergeefs dat ie wordt gediscrimineerd, maar dat is wat bassisten verwachten.
Want het enige dat erger is dan een bassist is een drummer. Sorry Guitarkid.


Ssssssssssssst......!!!!!!!! :)

Jasper.
10 december 2014, 19:02
Heb nu eens een Michael Amott Rotosound setje besteld. 11, 15, 18, 32w, 44w, 59w. We spelen in C met de band. Die 18 g snaar lijkt me veel prettiger. Misschien dat die 59 E snaar wel eens iets te dik kan zijn.

Wat een zalig setje. Super zeg! De omwonden snaren zijn lekker strak en de massieve snaren heerlijk soepel. Ben blij dat ik dit geprobeerd heb haha.