PDA

View Full Version : soundfiles seymour duncan site allemaal hetzelfde???



Wilson
10 juli 2003, 17:20
ok ik heb dus gister wat van die soundfiles (van humbuckers) van die seymour duncan site beluisterd. Maar wat verbaasde mij, ze klonken allemaal precies hetzelfde!!! het verschil tussen een invader en een vintage style pickup was onhoorbaar. ik hoorde in ieder geval geen, tot een verwaarloosbaar verschil, zowel bij de scheur en clean files. Is dit normaal???? en zo ja? wat zeuren we dan allemaal over dat we andere pickups willen? zon verwaarloosbaar verschil in klank, daar heb je toch een equaliser voor?

Negative K3 fan
10 juli 2003, 17:22
ik hoor zelf toch wel een "vrij" duidelijk verschil... Het is gewoon zaak dat je met een goede geluidsinstallatie luistert.

Ibanez RuleZ
10 juli 2003, 17:31
inderdaad, want die verschillen zijn zo ongelovelijk groot, en het verbaasd me dat je het niet hebt gehoord!

harrald

Kasper
10 juli 2003, 17:39
Ik heb dit ook al opgemerkt. Veel verschil hoor ik niet. Hier en daar is het misschien wat helderder of doffer, beetje zwaarder of meer doorklinkend ... maar verder :???:

Zoals NegK3 het zegt, je hebt een goeie geluidsinstallatie nodig, en dan hoor je een (klein) verschil. Ik vraag me dan toch af of dit verschil dan zo belangrijk is. Als je al zo aandachtig moet luisteren om de 2 pickups uit elkaar te kunnen houden, dan zal je publiek of jijzelf dat toch niet merken als je met 1 van de twee speelt.

Lacrymosa
10 juli 2003, 18:03
Ik heb et geluisterd op mn PC en via een Steinberger koptelefoon, maar er zit echt een zee van verschill tussen alle elementen

CheerS!!

Anders Destium
10 juli 2003, 18:29
Ik heb van de week op de Dimarzio-site geluisterd, maar zelfs met de crappy speakers kon je verschillen horen. Het is natuurlijk niet zo dat je "blind" elementen uit elkaar kunt halen, en alle muziek die je hoort is doorgeproduceerd. Als je op je eigen gitaar van een ander hout dezelfde sound krijgt zou het me bovendien ook nog verbazen...

Kortom: alle SD-elementen klinken goed, het is alleen aan jezelf om te bepalen welke je nodig hebt of wilt hebben :) Reken maar dat je geluid er flink op vooruit gaat. Ik heb laatst in mijn Ibanez S520 een SD Full-shred gegooid en het geluid is een stuk strakker geworden. Ik ben alleen meer onder de indruk van een Dimarzio Steve's Special en Tonezone, maar da's een ander verhaal.

Wilson
10 juli 2003, 18:33
ok, ik ga ze dan maar nog eens aandachtig beluisteren, het was gister al laat en zo aandachtig luisterde ik ook niet.

Kasper
10 juli 2003, 18:46
ok, ik ga ze dan maar nog eens aandachtig beluisteren, het was gister al laat en zo aandachtig luisterde ik ook niet.

We geloven je :wink: :wink: :wink: :lol:

Wilson
10 juli 2003, 18:55
ja jullie hebben toch wel gelijk, er zitten wel een paar verschillen in, de ene klinkt wat feller dan de andere en bij die metal humbuckers is het clean wat doffer maar de scheur wat zwaarder en bij die vintage dingen is de scheur anders maar het clean mooier. Maar toch, tussen die verschillende high output humbuckers hoor ik dan weer een heel minimaal verschil hoor. hoewel dat natuurlijk ook kan komen doordat het mischien slecht opgenomen is of omdat de kwaliteit van de geluidsfiles te laag is.

Anders Destium
10 juli 2003, 19:07
Er zitten ook relatief weinig verschillen tussen high-output pups volgens mij. Je moet zelf bekijken of je liever een vette bas hebt of juist een schelle lead-toon.

Negative K3 fan
10 juli 2003, 19:29
Misschien verwacht je gewoon een veel grgoter verschil, pickups maken wel een verschil, maar dit is vaak meer een verschil dat de speler zelf alleen hoort. Ik hoor wel eens van die opnames, zoals die van bosch, waarbij twee solo's zijn ingespeeld met twee verschillende pickups, je hoort verschil, maar alleen als je er op let. Ik denk dat vooral met veel gain en minieme verschillen tussen 2 types elementen de verschillen bijna in het niets vallen, helemaal voor anderen.

maarten
10 juli 2003, 19:55
tsja, misschien hoor je t verschil niet echt, maar ga er maar van uit dat de gene die op een andere pickup speelt het verschil veel meer merkt.

Zo kan t geluid nog wel veel op elkaar lijken, maar "voelt" de ene pickup beter aan voor een muziekant.

Negative K3 fan
10 juli 2003, 19:56
Zo kan t geluid nog wel veel op elkaar lijken, maar "voelt" de ene pickup beter aan voor een muziekant.

my point exactly :)

Lacrymosa
10 juli 2003, 20:23
Maar als je echt zon moeite heb met het onderscheiden van diverse pups, moet je je zelf toch gaan afvragen of je gehoor (en je gitaarspel mischien) wel genoeg ontwikkeld zijn om de subtiele verschillen te horen

en niet dat je alleen pups gaat verandere omdat et een beter merk zou zijn, dan zou je namelijk alleen maar gehoor geven aan je GAS aanvallen

ik zeg niet dat het zo is, maar ik zou er wel even over nadenken als ik jou was

CheerS!!

Wilson
10 juli 2003, 20:53
nou, pickups veranderen doe ik sowieso wel, er zitten namelijk nu stock epiphone humbuckers in, en het verschil tussen die stock elementen en die sd's hoor je toch wel hoor! Ik snap alleen niet, hoe kan je je gehoor nou ontwikkelen?? je hoort toch iets of je hoort het niet. dat is toch niet een kwestie van tijd voordat je dat gaat horen. Ja ik hoor ook wel dat er wat kleine verschillen zijn tussen pickups, maar bijvoorbeeld, die verschillen tussen de verschillende high gain humbuckers (tenminste, op die soundfiles dan he!), die noem ik toch echtwel verwaarloosbaar (waarschijnlijk komt dit omdat ik nog niet zo heel veeleisend ben kwa geluid?)

Negative K3 fan
10 juli 2003, 21:19
je gehoor kun je echt wel ontwikkelen, toen ik nog geen echt gitaristje was hoordee ik het verschil niet tussen de nirvana scheur, de jimi hendrix scheur en de cannibal corpse scheur, door veel te luisteren, te spelen, kennis te vergaren leer je naar dat soor tdingen te luisteren. Ik weet het niet goed te verwoorden, maar je leert over tijd wel beter luisteren! Denk maar eens na over 'vroeger' kon jij t oen het verschil tussen een acoustische gitaar horen die was opgenomen met een mic en een acoustische gitaar opgenomen via een piezo pickup? Ik niet, en nu hoor ik dat verschil (meestal) overduidelijk.

Wilson
10 juli 2003, 21:30
ja ok, op zon manier, maar op die manier is mijn gehoor wel ontwikkeld hoor, ik hoor het verschil tussen nirvana en hendrix heus wel, en ook de verschillen tussen die pickups hoor ik na aandachtig luisteren ook wel, maar ik vraag me af wat het niet van die verschillen is als je ze alleen hoort als je heel aandachtig luisterd. Ik denk dat als je 2 soundfiles van 2 van die verschillende high output humbuckers bijvoorbeeld neemt, en je zou ze 3 minuten na elkaar afspelen, dat helemaal niemand op dit forum een verschil zou horen. Laat staan dat iemand het gaat horen uit je publiek, wat voor 99,99% bestaat uit niet gitaristen die sowieso het verschil niet zullen horen

Anders Destium
10 juli 2003, 22:00
Daar heb je gelijk in, de keuze voor een bepaald element ligt ook vooral bij de gitarist zelf. Ik heb verschillende high-output pickups op mijn gitaren (wel passief) maar daarbinnen weet ik wel welke ik prettiger vind. Of andere mensen dat horen of niet maakt niet heel veel uit, ook het hout van de gitaar waarop je speelt maakt natuurlijk uit...

Elementen vervang je omdat je zélf ontevreden bent over het geluid en iets wil dat beter aansluit bij je wensen. Als je je Epi elementen vervangt door SD's zal bijna niemand doorhebben dat je inderdaad de elementen hebt vervangen, al zal het geluid natuurlijk een stuk vooruitgaan. Als mensen je gitaar ervóór niet kennen is het altijd moeilijk :wink:

Soulflyhigh
10 juli 2003, 22:09
Ik vind die soundfiles zowieso niet zo heel erg representatief. Ze zijn neem ik aan wel allemaal met de zelfde gear opgenomen maar bij jou klinkt het altijd anders. Je kunt natuurlijk wel een globaal beeld krijgen maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Idd net als wat Aders zei. Het hout speelt ook een grote rol. Het nogal een verschil of je een Tonezone (geen SD maar toch) in een triplex BC Rich Bronz plank instaleert of in een vette mahoinie houten plank.

Wilson
10 juli 2003, 22:17
ja weetikookwel, maar het ging hier puur om die soundfiles zelf

Anders Destium
10 juli 2003, 22:31
Op de site van Dimarzio heb je soundclips van gereleasede nummers van oa Gilbert en Vai. Als je die luistert merk je ook meer verschil, alleen heb je de hele productiefase er ook nog tussen zitten!

ToneZone of Steve's Special bij de brug en Air Norton bij de nek all the way!

Barret Wallace
10 juli 2003, 22:33
DAMNIT WAAROM ZIJN ER GEEN 2EHANDS TONE ZONES TE VINDEN :evil: :evil: :evil:

Lacrymosa
10 juli 2003, 22:40
DAMNIT WAAROM ZIJN ER GEEN 2EHANDS TONE ZONES TE VINDEN :evil: :evil: :evil:

Omdat niemand ze weg wil doen

zijn ze veel te goed voor :wink: :wink: :wink:

CheerS!!

Soulflyhigh
11 juli 2003, 18:11
Idd even sparen en ik ga ook voor de Tonezone :-D

lupoloco
11 juli 2003, 18:54
kijk maar eens goed op ebay.de

maestro_nl
11 juli 2003, 21:59
Ik heb de 3 SeymourDuncan CD's waar de soundtracks opstaan.
Het lijkt idd erg opelkaar.
Sterker nog: zo verkoop je toch geen pups...

De soundfiles op de DiMarzio site klinken beter, maar zijn fragmenten van cd's! (dus incl. productie etc...)

Ik heb een aantal SD humbuckers weken lang getest op verschillende gitaren en bijna alle DM-humbcukers ook onder dezelfde omstandigheden.
Nu, de SD's zijn variaties van elkaar, met weinig verschil.
De DM's hebben per element echt een totaal andere sound. Dus klasse...

Ook zit er in alle SD's een bepaalde compressie.
Die is eigenlijk alleen vast te stellen na lang testen en vergelijken. Dan ineens valt het op en hoor je het in iedere SD-pup.
(net zoals EMG's een bepaalde hardheid hebben, wanneer je het 1x hebt gehoord hoor je het in alle EMGs)

Ic3gl0vE
11 juli 2003, 23:07
Wilson, wat voor speakers heb jij. Met pc speakers van 10 euro klinkt namelijk sowieso alles hetzelfde.

Wilson
11 juli 2003, 23:41
gewoon fujitsu siemens speakers + subwoofer die bij de computer zelf zaten, ze klinken zeker niet slecht dus denk niet dat het daaraan zal liggen

Ic3gl0vE
11 juli 2003, 23:47
tja het blijven pc speakers hè.... De (eerlijke!) verkoper bij zo'n pc winkel hier raadde me voor muziek luisteren het gebruik van pc speakers (en dus ook die 5.1 setjes van creative bijvroobeeld) toch wel sterk af. En hij had ook wel gelijk... als je het ècht goed wilt luisteren heb je een paar studiomonitoren nodig. Maar dan ben je wel duurder dan wanneer je een setje pickups koopt :D

Phoenix Rising
11 juli 2003, 23:54
Bij mij doet de helft het niet beetje jammer maar niets aan te doen lijkt me

Wel jammer dat ze bij DiMarzio niet eens een soortgelijk idee hebben. Je kan natuurlijk wel stukken beluisteren maar dat betekend echt niets. Ik wil GVD weten hoe een Steve's Special klinkt!

Anders Destium
12 juli 2003, 00:01
Als je wil weten hoe een Steve's Special (en Air Norton) klinkt moet je naar Images and Words van Dream Theater luisteren, het is precies dát geluid. Ik heb een JPM P3 met deze configuratie en de sound komt gewoon bijna compleet overeen met die op dat album....in 1 woord SUPER dus 8-)

Phoenix Rising
12 juli 2003, 00:08
wow gaaf, dat is echt wat ik zoek! is dat steve's special joh? Klopt het dat JPM van Basswood zijn want dan gooi ik gewoon die config in me RG520EX heb ik een JPM sound met piezo's :o

Wilson
12 juli 2003, 00:19
tja het blijven pc speakers hè.... De (eerlijke!) verkoper bij zo'n pc winkel hier raadde me voor muziek luisteren het gebruik van pc speakers (en dus ook die 5.1 setjes van creative bijvroobeeld) toch wel sterk af. En hij had ook wel gelijk... als je het ècht goed wilt luisteren heb je een paar studiomonitoren nodig. Maar dan ben je wel duurder dan wanneer je een setje pickups koopt :D

ik ben niet zo heel veeleisend kwa geluidsinstallaties en hi fi shit enzo. De pc boxen van mn pc zijn goed genoeg, het gaat mij meer watvoor muziek ermee gedraaid wordt dan de sound die eruitkomt. Ik luister bijvoorbeeld ook nog steeds naar mn sony oordoppen die half kapot zijn, de bass kraakt aan 1 oortje, maar het is niet heel hinderlijk.

Anders Destium
12 juli 2003, 10:35
wow gaaf, dat is echt wat ik zoek! is dat steve's special joh? Klopt het dat JPM van Basswood zijn want dan gooi ik gewoon die config in me RG520EX heb ik een JPM sound met piezo's :o

Een beetje oneerbiedig gezegd, ja: Een JPM is een basswood RG met een andere neck, picasso-paint, die elementen dan en een speciale schakeling (en een lo-pro, maarja een edge is vergelijkbaar...)

Voor alle eigenschappen zie www.jpmsite.com

Probleem van gitaren met een piezo is de complexiteit van de elektronicahoek, schroef maar je cavity eens open en verbaas je :o :)

Kapitan Yonker
12 juli 2003, 11:22
ok ik heb dus gister wat van die soundfiles (van humbuckers) van die seymour duncan site beluisterd. Maar wat verbaasde mij, ze klonken allemaal precies hetzelfde!!! het verschil tussen een invader en een vintage style pickup was onhoorbaar. ik hoorde in ieder geval geen, tot een verwaarloosbaar verschil, zowel bij de scheur en clean files. Is dit normaal???? en zo ja? wat zeuren we dan allemaal over dat we andere pickups willen? zon verwaarloosbaar verschil in klank, daar heb je toch een equaliser voor?

hmmm misschien wat beter luisteren want ik hoor wel degelijk verschil

Ibanez RuleZ
12 juli 2003, 13:51
Als je wil weten hoe een Steve's Special (en Air Norton) klinkt moet je naar Images and Words van Dream Theater luisteren, het is precies dát geluid. Ik heb een JPM P3 met deze configuratie en de sound komt gewoon bijna compleet overeen met die op dat album....in 1 woord SUPER dus 8-)

hmm, volgens mij speelde ie toen nog niet met een steve's special. hij speelde in die tijd geloof ik met een humbucker from hell. ik weet het niet zeker, maar dit is wat ik begrepen heb van het dreamtheater forum. in ieder geval is het geluid van jp daar erg vet (as usual), maar ik geloof toch dat het anders is. en ik ben toch al redelijk ervaren met mijn ibanez jpm met het geluiden er uit halen (heb m al bijna 2 jaar, langer dan welke gitaar ook!)

harrald

Phoenix Rising
12 juli 2003, 14:34
@Anders:

I know, het is best duizelingwekkend daarbinnen, maar ik heb het echt gehad met de V7 & V8 die gaan er zo snel mogelijk uit. En trouwens, ik ben hardstikke tevreden over de speelbaardheid van mijn RG520EX, dus nix "oneerbiedig"!

Anders Destium
12 juli 2003, 15:32
[quote=Anders Destium]quote]

hmm, volgens mij speelde ie toen nog niet met een steve's special. hij speelde in die tijd geloof ik met een humbucker from hell. ik weet het niet zeker, maar dit is wat ik begrepen heb van het dreamtheater forum. in ieder geval is het geluid van jp daar erg vet (as usual), maar ik geloof toch dat het anders is. en ik ben toch al redelijk ervaren met mijn ibanez jpm met het geluiden er uit halen (heb m al bijna 2 jaar, langer dan welke gitaar ook!)

harrald

Humbucker from hell is een zachtaardig hals-element, zal het dus niet geweest kunnen zijn. Ik vind het geluid echt er precies op lijken, begint al met de intro van pull me under :)
Kan zijn dat hij toen op net wat anders speelde, maar het geluid is echt damn close :wink: Mijn andere gitaren komen er geen van alle bij in de buurt...

Ic3gl0vE
12 juli 2003, 15:53
ik ben niet zo heel veeleisend kwa geluidsinstallaties en hi fi shit enzo. De pc boxen van mn pc zijn goed genoeg, het gaat mij meer watvoor muziek ermee gedraaid wordt dan de sound die eruitkomt. Ik luister bijvoorbeeld ook nog steeds naar mn sony oordoppen die half kapot zijn, de bass kraakt aan 1 oortje, maar het is niet heel hinderlijk.

Ik zei ook niet dat je andere speakers moest gaan kopen, alleen dat de gemiddelde pc speaker je een 'verkeerd' beeld geeft.