PDA

View Full Version : Transistortop smaller maken



Remork1970
12 november 2014, 21:50
Forumgenoten,

Ik heb een belachelijk brede transistortop die ik een stuk smaller zou willen maken.
Daarvoor moeten de voedingstrafo en de uitgangstrafo een stuk naar binnen toe verplaatst worden. De ruimte is daar op zich wel voor, maar ze komen dan dichtbij de eindtrapprint te zitten. Nu vraag ik me af hoe dat zit met eventuele magnetische velden die die trafos misschien zouden genereren, of dat misschien storing of brom ofzo zou geven in de eindtrapprint.
Iemand die me daar iets over zou kunnen vertellen?

Alvast bedankt.

Plant
12 november 2014, 23:25
Een transistortop met een uitgangstrafo? Welke is dat en plaats eens een foto van het interieur?

Het kan een autoformer zijn, in de audiowereld gebruikt McIntosh ze bij transistorversterkers. Dan heb je uitgangstaps voor verschillende speakerimpedanties en is het uitgangsvermogen altijd maximaal. Een echte uitgangstrafo heb je bij transistoren niet nodig omdat de voedingsspanning relatief niet zo hoog is.

Remork1970
12 november 2014, 23:35
Het gaat om de Carlsbro GLX150T.
En OT's bij solid states is niet geheel ongebruikelijk hoor, je noemde er zelf al één, en ik meen dat Peavey ook ooit wel een modelletje had die dat had.
En er zit inderdaad een impedantieschakelaar op de achterkant, voor 4 en 8 Ohm.
Foto komt morgen wel.

Remork1970
13 november 2014, 16:27
Nog niet veel respons.
Zit de weerzin tegen transistorbakken er zo diep in soms?

muziekschuur
13 november 2014, 18:29
Nee.....

Is een berg werk en het ding is direct niks meer waard. Gewoon verpatsen en iets kopen wat minder breed is.

Remork1970
13 november 2014, 18:35
Dat het wat werk is daar heb ik geen moeite mee. En het ding is nu al niks meer waard volgens mij.

muziekschuur
13 november 2014, 18:53
https://webshop.cashconverters.com.au/thumbnail/850x520/1483138-carlsbro-glx150t-guitar-amp-head-1.jpg

Gewoon een brede 2x12 of 4x12 eronder.... Eentje van Peavey of Carlsbro.

Plant
13 november 2014, 19:46
Trafo's losschroeven, dichter naar de print vastzetten en horen wat het doet? ;)

Remork1970
13 november 2014, 20:27
Ja, och, kan natuurlijk ja, maar 't is wel zo makkelijk om 't eerst even te vragen.

Plant
13 november 2014, 21:43
Vragen staat vrij natuurlijk :ok:
Maar hoeveel mensen zullen ongeacht welke top deze smaller willen maken? En dan ook nog eens dit specifieke model?

Zero.

Vandaar weinig reaktie denk ik.
Verder is het ongezien een gok wat het doet. Misschien kun je de trafo's nog redelijk straffeloos dichterbij zetten als je er een extra afschermingschot tussen plaatst. Risico van een voedingstrafo te dicht bij de gevoelige ingang is brom. Risico van een uitgangstrafo te dicht bij de ingang is terugkoppeling / oscillatie. De 2 trafo's onderling te dicht bij elkaar is ook geen goed idee. Trial & error dus.