PDA

View Full Version : Advies gevraagd: reparatie Eko - Crack zijkant



Hedge
12 november 2014, 09:56
Gisteren kwam een kennis met een oude Eko. In de zijkant zitten een aantal cracks. Veroorzaakt door de jack uitgang die in te dun hout hangt.
De vraag is nu hoe ik dit op de meest eenvoudige manier kan fiksen.
Hout buigen en van achter inlijmen is erg veel werk. Bovendien lastig te klemmen (ik heb niet van die hele sterke magneten). Iemand tips?

http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/CIMG4663_zpsd28629a3.jpg (http://s473.photobucket.com/user/misterguitarman/media/CIMG4663_zpsd28629a3.jpg.html)

motorhan
12 november 2014, 10:05
Een manier om er van binnen een strook tegen aan te lijmen en te klemmen.
Maak van metaal 2 stukken en de ronding van de kast. Op boor daar in het midden een gat ca 8mm in.
Je kan nu eerst het e.v voorgebogen houten deel ,met lijm in de kat aan brengen dan het eerste metalen deel met de zelfde ronding doe dat ook aan de buiten kant steek er een draadeind M8 in met een moer en draai de moer aan de buitenkant vast. Je zal zien perfect resultaat.
Als je het zo niet begrijpt kan ik het uittekenen voor je.

Succes
Han

Enra
12 november 2014, 10:31
Ik repareerde dat soort schade vroeger (als reparateur) altijd met een plakje, dun (modelbouw) triplex aan de binnenzijde. Geen staal dus. Maar dat kan een keuze zijn.

Groet,
Arne

Kim Wilson
12 november 2014, 10:41
Als ik de uitleg van Han begrijp, is het metaal alleen bedoeld om het voorgebogen stukje hout te klemmen.

Hedge
12 november 2014, 11:29
Een manier om er van binnen een strook tegen aan te lijmen en te klemmen.
Maak van metaal 2 stukken en de ronding van de kast. Op boor daar in het midden een gat ca 8mm in.
Je kan nu eerst het e.v voorgebogen houten deel ,met lijm in de kat aan brengen dan het eerste metalen deel met de zelfde ronding doe dat ook aan de buiten kant steek er een draadeind M8 in met een moer en draai de moer aan de buitenkant vast. Je zal zien perfect resultaat.
Als je het zo niet begrijpt kan ik het uittekenen voor je.

Succes
Han

Ik snap hem nog niet. Een tekening is meer dan welkom.

Kim Wilson
12 november 2014, 11:51
Stukje hout aan de binnenkant van de kast lijmen, daarna aan de binnen- en buitenkant een metalen strip met dezelfde ronding als de kast, met in elke strip een gat waar een draadeind door past, die gaten uitlijnen op het gat waar de output zit, draadeind erdoor een met moeren de boel klem draaien. Het metaal is er alleen voor om het stukje hout aan de binnenkant te fixeren.

Enra
12 november 2014, 12:18
Stukje hout aan de binnenkant van de kast lijmen, daarna aan de binnen- en buitenkant een metalen strip met dezelfde ronding als de kast, met in elke strip een gat waar een draadeind door past, die gaten uitlijnen op het gat waar de output zit, draadeind erdoor een met moeren de boel klem draaien. Het metaal is er alleen voor om het stukje hout aan de binnenkant te fixeren.

Ik snap het. Is wellicht ook een manier. Maar een dun stukje triplex (1.5mm) buigt mee en zal - zodra je de jack ingang weer installeert - geklemd worden. Kan natuurlijk oom met een stuk draadeind of een bout. Het aantal handelingen om iets vast te zetten aan de binnenzijde is minder. Je moet echter wel de nerf zo plaatsen dat het triplex wil buigen.

Groet,
Arne

Hedge
12 november 2014, 21:37
Bedankt voor de reacties. Uiteindelijk gekozen voor een oplossing met ijzer, maar het is anders geworden dan bovenstaand beschreven.
Ik heb 2 carrosserie ringen rond geslagen in de vorm van de zijkant van de gitaar. 1 ring aan de binnenkant en 1 aan de buitenkant. Daarna de bout op de plug fiks aangedraaid. De kern van het probleem blijft. De cracks zijn niet gerepareerd, maar de plug zit goed vast en alle wrik is eruit.

stijnkenens
13 november 2014, 02:14
Ik had dan toch op z'n minst de barsten laten vollopen met zeer vloeibare secondenlijm, en even de finish geschuurd en gepolijst.
1 verkeerde beweging en alles scheurt verder door en dan kan je een halve zijkant gaan vervangen.

Eerst de barsten verstevigen, dan de muzikant heropvoeden (kabel langs de strap en bij het uittrekken de duim tegen de zijkant houden), en als het dan nog niet stevig genoeg is zou ik gewoon 2 lagen fineer aan de binnenkant lijmen, je hebt geen sterke magneten nodig om fineer te plooien.



s.

Hedge
26 november 2014, 21:34
Nog een vraagje: De slagplaat ligt van deze gitaar af. Hoe kun je deze het beste weer bevestigen. Dubbelzijdig tape of lijm. Als het met lijm moet, welke lijm is dan het meest geschikt?

stijnkenens
26 november 2014, 22:48
Huidenlijm werkt perfect.
wel 2 klemblokken maken, voor de buitenkant en de binnenkant. Liefst een beetje gevormd naar de bolling van de top.


s.