PDA

View Full Version : Waarde van vroege Fender Squier JV Telecaster



jasmetmouwen
11 november 2014, 15:41
Hoi allemaal,

Ik heb de kans om voor (volgens mij) relatief weinig geld een Fender Squier JV Telecaster te kopen. Het gaat niet om een gewone JV, maar een van de zeer vroege met een groot Fender logo en Squier Series in het klein. Het serienummer begint met JV0xxxx, wat betekent dat hij uit april-juli 1982 komt.

Volgens 21frets.com gaat het om een van de allereerste lichting JV's die o.a. het grote Fender logo als kenmerk te hebben. Zoals verwacht staat het JV serienummer op de neckplate i.p.v. op de brug zoals bij latere JV Telecasters. Ook de kleur en materialen komen overeen met de beschrijving van de "first issue" JV's.

Het enige niet originele zijn de elementen en de brug, verder is er wat slijtage aan de lak zoals je verwacht bij een gitaar van 32 jaar oud. Binnenkort krijg ik gedetailleerde foto's.
Ik zie dat "nieuwere" gebruikte JV strats voor 800-900 Euro worden verkocht, deze zijn echter van een latere serie en hebben het grote Squier logo. Omdat dit soort gitaren weinig worden aangeboden heb ik geen idee van de waarde..

Mijn vraag: wat is een "first issue" Fender/Squier JV telecaster met niet-originele brug en pickups waard in goede, maar gebruikte staat?

Pepe
11 november 2014, 16:36
Dat is toch min of meer wat de gek... Ik zie JV prijzen tussen de 600 en 3000 (de laatste voor een domestic 115 maar toch...)
Ik verkocht mijn domestic (groot Fender logo, nergens het Squire logo maar zelfde gitaar) 65 voor 850 euro en aangezien de exports ook 65 zijn...
Teles doen wat meer dan strats heb ik het idee maar wat mij betreft is het kleine Squire logo bij 900 euro wel afgelopen. Het zijn goeie gitaren, dat zeker.

De TFOA heeft maandenlang met een tele klein logo lopen venten voor 1400 euro kan ik me herinneren.

Eko
12 november 2014, 16:54
Alle gangbare prijzen en lijsten gaan uit van uit van 100% originele instrumenten in uitstekende ( mint of near mint ) staat. Zgn upgrades e.d. doen de prijs sneller zakken dan de beurskoersen na een schandaal......
Op dit moment is er nog iets zoals een crisis aan de gang. Doet wonderen voor de prijs......... Waar je 5 jaar geleden nog heel snel 1000 ,- voor kreeg kun je daar nu alleen nog van dromen. Diegene die de instrumenten nu kopen zullen over 10 jaar wel weer als spekkopers te boek worden gezet.
800 kun je dus vergeten als waarde. Het is echt wat je er bereid voor bent neer te tellen , maar een verzamelwaarde zoals een mint condition gaat deze nooit meer krijgen. Wellicht als je de originele elementen nog weet te krijgen en bedrading.........

Wabbie
15 november 2014, 11:51
Tenzij je dit instrument wilt kopen als verzamelobject, zou ik gewoon ergens tussen de 800-900 euro bieden. Het zijn goede gitaren, maar persoonlijk vind ik niet meer waar dat max 1000 euro. Daarnaast is het natuurlijk crisis, maar als je deze gitaar echt gaaf vind, en de vraagprijs zit binnen budget en is redelijk dan zou ik het gewoon doen. Aan het eind van de dag gaat het erom dat je een gave, goedklinkende fijne gitaar hebt die binnen je budget valt. Van de rest niet zoveel aantrekken zou ik zeggen.

Harald
15 november 2014, 12:24
Worden die Squiers zoveel gracieuzer oud dan Fenders? 3000 euro voor een Squier? Het is de budgetlijn van Fender. En toen waren ze een betaalbaar alternatief voor wie geen Amerikaanse Fender kon betalen. Vlak daarna kwamen Fernandez en Tokai met goede kopieën. Kan me uit die tijd echt geen recensies herinneren waar deze gitaren beter waren dan het origineel, wel dat ze best in de buurt kwamen. Maar de Tokai en Fernandes kwamen dan weer beter uit de bus als de Squier, voorzover ik me dat herinner.