PDA

View Full Version : hoe een versterker in te stellen *NOOB*



FNaRK
11 november 2014, 14:26
Tsja, daar sta je dan voor de eerste keer in de oefenruimte met je nieuwe full tube Hughes and Kettner na al die jaren met een solid-state modeling set gespeeld te hebben ...

Dat viel dus wat tegen. Het was in ieder geval HARD .... erg HARD, waardoor ik uiteindelijk mijn mastervolume niet verder dan 3 kon krijgen.

Al met al, het geluid van mijn nieuwe trots viel wat tegen. Ik merkte wel direct het verschil met mijn vorige amps. Ballen, druk etc.... inderdaad aanwezig.
Was alleen niet overtuigd van de scheur. Recenties enYoutube voorbeelden spreken van een Rectifier scheur. Ik miste echter het vette, smeuïge geluid. Beetje doods, weinig ballen, lage powerchords gingen nog wel maar wat hogere noten / snaren klonken erg iel.

Thuisgekomen toch maar even mijn beste vriend Google geraadpleegd en ik kwam onderstaand stukje tegen.
Ik snap het wel maar toch eigenlijk ook weer niet :-(
Kan iemand het mij in Jip en Janneke taal uitleggen, in gedachte houdend dat ik dus een newbie ben op dit gebied...

Oh ja, mijn instellingen: Channel ULTRA, channelvolume op 5 uur, gain op 6, master op 3


To go lower in volume like I had to at some gigs, you have to think the global and channel volume different than what most people that play this amp do. Cut the channel volume on the preset and bump the master global volume. It's much cleaner for low volumes. What f'ks people up with this are those variation in master and channel volume/gain, especially the clean channel. They run the gain where they like it and the channel vol is high. Then the run the global vol up and it screams in their face. You can't do that.

When I was at one of the stores, this salesmen playing had the gain on 10 the ch vol on 8 and the master on 1 When I showed him how to set it up right he was confused why the master works like that. Have they ever used a master volume properly I wondered? That is the same crap people did with other amps with Global MV.

It works like this. Gain controls the preamp gain. CH Vol controls the volume of that preamp channel. Master Vol controls the overall amp level and power stage. Since the clean channel does not have a boosted drive stage, you have to run the CH Vol higher than you do on the other channels. The more gain you use on a channel, the less preamp CH Vol you need with the same Master vol settings.

When you play it at higher volumes, your gains on the drive preamp Ch's need to be backed down. As you raise the Global master volume, the amp will respond since it doesn't need the gain on 10. The CH volume will come from that independent Ch vol setting. When finished programming press STORE and hold in until it stops flashing. Do that for other channels when storing presets. Create presets at differing preamp settings to work with your varied master volumes.

For a small gig or practices, cut the ch vol and run the global master higher. If you don't do that, it sounds like a Spider amp at low volumes since the master is basically off and the preamp is saturated to hell. They sent out guides to users that registered, plus they are online but not too many register their amps maybe?

FNaRK
11 november 2014, 14:27
http://img.tweedehands.nl/f/normal/200835902_1-huges-kettner-switchblade-50-combo-full-lampes.jpg

harrie-beton
11 november 2014, 14:36
Manual is voor PUSSIES
Ik zou lege oefenruimte huren / gebruiken en met oordoppen eens kijken wat ieder knopje doet.

iWishmaster
11 november 2014, 14:41
Ik heb meerdere versterkers gekocht en weer verkocht om precies de redenen die je noemt ... Thuis een vette sound, in de band weer minder. Volume, cabinet, speakers etc. speelt ook een grote rol. Tube amps kunnen af en toe vrij lastig zijn wat dat betreft. De enige tip die ik je kan geven is blijven draaien aan de knoppen.

harrie-beton
11 november 2014, 14:45
Anders in oefenruimte dit soort dingen:

http://imagizer.imageshack.us/a/img69/3663/talive.jpg

telerocker
11 november 2014, 14:57
Hier blijkt maar weer eens dat een 100-watt amp vaak overkill is. De Switchblade heeft trouwens de reputatie knetterhard te zijn, zelfs de 50 watt-versie. Ik zou overigens wel eens rustig de manual lezen, zodat je weet wat je doet als je de boel anders gaat instellen.

Rooker
11 november 2014, 15:35
Denk dat wanneer je net trots zit te vertellen dat je een nieuwe amp hebt niet zit te wachten op commentaar dat dit een miskoop is. Maar volgens mij is af en toe alles behalve HOOK, MESA, Friedman of Matchless een miskoop...

Heb je een top versie of combo? Want mijn ervaring is dat cab keuze soms grote invloed heeft. Niet zo zeer goedkoop of duur maar wel open back of closed. Mijn Engl cabinet klinkt in de oeffenruimte veel dunner als mijn (open) Palmer.

Qua afregeling zou je kunnen beginnen met alles op 12 uur en dan wat meer mids in te draaien. Precense draai ik persoonlijk nooit te hoog want dan ga je snel heel dun klinken en je drive word Fizzy.

Je zegt dat je eerst een transistor amp had die jou wel beviel, was dat in dezelfde oeffenruimte? Wij hebben 3 oeffenlokalen naast elkaar. Waar we nu in spelen is geluid dicht maar klinkt heel open zonder nare reflectie. Het eerste lokaal klinkt zo dood als een pier. het geluid word zo vanuit je amp de muur in getrokken. Ik kon daar met een superreverb spelen met het volume op 5. Was een kut lokaal.

Brum
11 november 2014, 16:03
Je voorversterker staat waarschijnlijk te oversturen als de hel. Mastervolume hoger en kanaal volume lager, het staat eigenlijk al in het laatste stukje van je aangehaalde stuk. Dit in combinatie met het 'ultra' kanaal voorspelt niet veel goeds. Sowieso word ik al huiverig met termen als 'ultra' bij een moderne versterker, dan zoek ik het al bijna bij voorbaat meer in het crunch en lead kanaal, met eventueel een overdrive ervoor als gain booster. Meer gain betekent absoluut niet per definitie een dikker geluid en al zeker niet in bandverband.

Brum
11 november 2014, 16:06
Manual is voor PUSSIES
Ik zou lege oefenruimte huren / gebruiken en met oordoppen eens kijken wat ieder knopje doet.

Met oordoppen in een versterker instellen?:???: Ik zou zeggen, eerst zonder oordoppen en die pas indoen als je alles lekker hebt ingesteld.

FNaRK
11 november 2014, 16:08
Ik ga er voorlopig niet vanuit dat het een miskoop is, lijkt me erg voorbarig ;-)
Ik heb de top, met daaronder een ENGL 4x12. En ja, onze eigen vaste oefenruimte, en die is niet in één week veranderd...

Waarom ik bovenstaand stuk heb gepost is voornamelijk de vraag hoe je met je volumes speelt op zo'n buizending. Je hebt je channel-volume, je hebt je MASTER, en dan heb je ook nog een gain-knop.
Ik heb heel naief gedacht dat als ik het geluid te dun vind, ik er wat meer gain bijdraai. Maar dat werkt dus niet zo. Wat ik begrijp moet eigenlijk je MASTER verder open zodat je eindtrap lekker gaar werken. Maar dat is weer veels te hard en daarom moet je channel-volume weer omlaag. Of je gain. Of allebei ..

Zoiets ?

*zucht*

Brum
11 november 2014, 16:24
Ik denk niet zozeer dat je eindtrap veel harder gaat werken als je de mastervolume meer open gooit, het gaat er vooral om dat je voorversterker minder gaat oversturen. Verder klopt het wel ongeveer wat je zegt, denk ik. Je zou denk ik je gain ook wel verder open kunnen draaien, maar dan niet op het 'ultra' kanaal, dat zou veel te veel oversturing geven.

Kim Wilson
11 november 2014, 16:27
Als je een dikker geluid wilt, moet je er niet meer gain indraaien. Als het te iel klinkt, zou je eens kunnen proberen er wat mids bij in te draaien.

Kingfisher
11 november 2014, 16:37
1) betaal 30eur/whatever en huur een oefenruimte voor jou alleen en je versterker. Je groepsleden hoeven echt niet te lijden onder jouw geexperimenteer.
2) instellingen zijn anders op verschillende volumes: des te luider, des te minder bass (anders wordt het blubber).

Rinze
11 november 2014, 16:44
Ik zou gewoon even op je scheurkanalen experimenteren met verschillende instellingen van kanaal- en mastervolume. Heb je de presets beluisterd op flink volume? Er is ook een PDF met de instellingen per preset, daar kwam ik natuurlijk pas achter nadat ik ze allemaal uitgetypt had.

Ben benieuwd hoe dat gaat wanneer ik die van mij bij de band ga uitproberen. Met mijn huidige setup is het trouwens ook zaak om de gain niet te hoog te draaien. In de praktijk zet ik hem net zo hoog dat het hakken en pinchen net gaat. Gelukkig spelen we hard dus het volume helpt dan ook mee. En zodra ik er meer gain in draai krijg ik feedback-problemen, dat zul jij dan ook wel gehad hebben in de oefenruimte?

Ik vind thuis het ultra-kanaal ook nogal gecomprimeerd, het derde kanaal vind ik prettiger.

pasqual
11 november 2014, 17:21
Probeer 'm ook eens uit op verschillende cabinetjes of varieer eens met de positie waar je staat met de versterker. En al eerder gelezen hier: niet teveel gain om te beginnen.

FNaRK
11 november 2014, 17:50
da's inderdaad een probleem: hoe stel ik mijn versterker goed in zonder dat de band knettergek wordt...

D3nnis
11 november 2014, 19:35
Recenties enYoutube voorbeelden spreken van een Rectifier scheur. Ik miste echter het vette, smeuïge geluid. Beetje doods, weinig ballen

Ik ken de switchblade niet zo goed, maar ben zeer goed bekend met de oudere hughes & kettner Attax serie, de Tube 100, de ZenTera, en de Triamp mk2, maar geen enkele van deze hughes & kettners klinkt als een rectifier.
Veel minder laag dan mesa, maar zo strak, denk dat dat hun "signature" wel een beetje is of zo, dus eigenlijk verbaast het me niet zo dat de switchblade niet als een rectifier klinkt.

Ik probeer altijd de master een eindje open te hebben. Ligt een beetje aan de versterker wat werkt.
In mijn geval, mesa master vanaf 1/3 open Soldano master minimaal op 2/3 van het max. Master.
Gain naar smaak, en volume bepaald door de kanaalvolumes.
Geen idee of dit de manier is, maar het werkt.

Brum
11 november 2014, 19:42
Goed van Wikipedia gequote, Jannnus, maar er staat niet bij hoe lang het duurt voor je bij 100db gehoorschade oploopt. Ik denk ook niet dat je in je eentje op repetitieniveau de 100db gaat benaderen. Met oordoppen je geluid instellen werkt niet. Niet alleen het algehele geluid zal zachter zijn, bepaalde frequenties ga je ook anders horen met oordoppen in. Mocht je met je band de 100db met gemak bereiken, dan zijn oordoppen wel aan te raden, maar ik mag aannemen dat je dan je versterker al ingesteld hebt.

FNaRK
11 november 2014, 20:06
Ik ken de switchblade niet zo goed, maar ben zeer goed bekend met de oudere hughes & kettner Attax serie, de Tube 100, de ZenTera, en de Triamp mk2, maar geen enkele van deze hughes & kettners klinkt als een rectifier.
Veel minder laag dan mesa, maar zo strak, denk dat dat hun "signature" wel een beetje is of zo, dus eigenlijk verbaast het me niet zo dat de switchblade niet als een rectifier klinkt.

Ik probeer altijd de master een eindje open te hebben. Ligt een beetje aan de versterker wat werkt.
In mijn geval, mesa master vanaf 1/3 open Soldano master minimaal op 2/3 van het max. Master.
Gain naar smaak, en volume bepaald door de kanaalvolumes.
Geen idee of dit de manier is, maar het werkt.

Ben ook niet specifiek op zoek naar een Rectifier sound, meer algemeen naar een vet heavy metal geluid.
Ik kom nu niet verder dan een rock / hardrock geluid.
Ik ga lekker klooien, we hebben een eigen oefenruimte dus de tijd en de plaats ;-)
Ga inderdaad maar eens beginnen met mijn master wat hoger te zetten en de channel wat lager...
En wat ik overal lees: less is more, dus de gain omlaag op het Ultra kanaal of wellicht eens het Lead kanaal gaan proberen.

Laat het duidelijk zijn: ik heb slecht een kwartietje kunnen draaien, toen werd er toch door de wachtende bandleden verwacht dat we iets productiefs gingen doen :???:

Mitch
11 november 2014, 20:51
Ghehe, ja aan je geluid binnen de band werken is niet productief, hoe gaan die dingen...
anyway, om gewoon antwoord te geven op je vraag in plaats van af te dwalen: in de quote wordt gesteld dat het beter is om je Master hoger af te stellen (zeg 5 of zo) en daarna channel volume laag houden, gain naar smaak. Het probleem met dit soort versterkers is dat 't met de master laag niet klinkt (te dun...) en dat met de master hoger het gauw te hard wordt. Een beetje het Marshall complex, zeg maar.
Ik zou willen voorstellen: eerst op deze manier proberen. Stel eerst je ultra kanaal in op deze manier en pas daar de andere kanalen aan aan.
Als het dan te hard is, probeer het dan eens op crunch of lead met meer gain ipv ultra met minder gain. Ik vermoed zo maar dat dit uiteindelijk beter zou kunnen werken, eerlijk gezegd.

Tristan
11 november 2014, 21:08
Check even de mid knop / knoppen van de amp, of als je die omhoog draait (bij hoger ingestelde global master en lager ingestelde channel master) dat dan doet wat je wil of dat je dan meer zoiets hebt van "Nee, dit is het niet".
Bij Metal wordt vaak een tubescreamer als booster gebruikt (gain dicht, level open en tone naar smaak) voor een amp op Hardrock gain.
Dat zou een goede oplossing kunnen zijn voor je probleem mochten de opties van ander kanaal / minder gain / meer mids / hogere global master en lagere channel master niet werken voor je.
Wat voor pickups gebruik je trouwens, als het van die actieve crap is dan wordt het sowieso wel moeilijker om een lekkere vette old school Metal sound te krijgen.

FNaRK
11 november 2014, 21:42
thanx all voor het meedenken
Gitaren hebben allen humbuckers...

Rinze
11 november 2014, 21:45
Heb je de manual al gelezen? De knoppen werken niet allemaal normaal, met name de master. Ik begreep het niet helemaal maar goed. En de toonregeling is actief he, scheelt ook nogal. De toonregeling is ook erg flexibel en lijkt per kanaal anders te werken.

Orpheo
11 november 2014, 23:24
wat ik altijd doe is mids op 10, bas op 2, treble op 1 en gain naar smaak. channel volume staat bij mij altijd op 10 en dan is m'n master volume het enige dat 'm afknijpt. Ik weet niet waarom, maar op elke amp krijg ik zo in ieder geval een goede basis tone. ik kan dan altijd nog iets meer of minder doen.

waarom mids vol open? geen idee. Het idee misschien dat de gitaartone altijd in het middengebied zit van de mix en hoe meer mids m'n amp levert hoe beter ik in de mix zit. Geen idee of het voor jou ook zo werkt, FnarK, maar voor mij werkt het :)

FNaRK
12 november 2014, 09:56
En gebruik je die instellingen dan thuis of in een oefenruimte / live ?
Thuis klonk mijn Switchblade namelijk geweldig, in de oefenruimte op hoog volume werd het pas vlak en zonder ballen.

Marc Oblivian
12 november 2014, 10:35
Kil en dun? Steriel dus.
Tja, dat kan aan een paar dingen liggen.
Kan allereerst de voicing van je amp (of het betreffende kanaal) zijn. In dat geval kan je draaien tot je een ons weegt, maar dan krijg je het er niet uit.
Kan ook aan de gebruikte elementen liggen zoals hierboven reeds werd geopperd. Actieve elementen kunnen wat klinisch klinken.
Maar wat op mijn vaak als een kille, steriele sound overkomt, is een gebrek aan mids. Je hoort dan voornamelijk hoog en laag, beetje hol geluid. Wordt wel vaak in metalbands gebruikt :-)
Genoeg mids indraaien dus.
Voor wat betreft het volume: het komt op mij vreemd over dat hij op laag volume wel lekker klinkt en juist bij hogere volumes minder gaat klinken. Dan zou je kunnen concluderen dat juist het hogere mastervolume tot een dunne sound leidt.
Bij de meeste buizenamps is het precies andersom.
Wellicht maak je gebruik van te hoge gaininstellingen en dat het hogere volume eigenlijk goed laat horen dat je je gain te hoog hebt en de presence/treble te hoog (en wellicht mids te laag). Hoge tonen gaan wel meer opvallen naarmate je amp harder staat, dat dan weer wel...
Ik zou in ieder geval de mids rond de 7 zetten, bas op 5 (neutraal dus). Treble en presence zou ik wat lager houden. Gain zou ik op het Ultrakanaal (ook ik ben overigens niet zo gecharmeerd van ultrakanalen: meestal veel te veel gain en compressie) niet te hoog zetten: ik zou beginnen op 5 of zelfs iets lager. Op mijn Engl Powerball had ik de gain op 3 op het lowgainkanaal en dat was in een deathmetalband...
Daarna afzonderlijk proberen met het kanaalvolume hoog en master laag en andersom. Gewoon om te zien wat dat doet.
Wellicht een simpel Boss eq-7 of tubescreamerpedaal erbij om de gain wat op te peppen.
Het lijkt me vrijwel onbestaanbaar dat er uit deze bak geen goede sound te halen is, maar de wonderen zijn de wereld niet uit :-)

pasqual
12 november 2014, 10:40
Welk cabinet heb je er onder staan? Ik heb zelf een 212 met een half open achterkant. Als ik 'm sluit herken ik 'm niet meer terug.

Rinze
12 november 2014, 11:44
Net even geprobeerd, zowel via de eigen speaker van de combo als via 2 1*12 kastjes: de vetheid varieert erg bij verschillende standen van de master en de volume-knop (eigenlijk de über-master). Lastig is om de volumes gelijk te krijgen natuurlijk, vooral omdat je vetter ook snel als luider ervaart. Een bijkomend voordeel is dat als de kanaal-master niet te hoog staat je ook niet snel je digitale fx overstuurt. Vooral de modulatie-sectie wil nog wel eens een beetje gaan krassen anders.

Ook op wat hoger volume (sorry buren) klinkt ie lekker, is natuurlijk nog lang geen band-volume. Omdat de Ruisch & Knetters niet zuinig zijn met hoog krijg je bij teveel gain wel snel een fizzy geluid. Experimenteren maar.

Rutger
12 november 2014, 12:00
wat ik altijd doe is mids op 10, bas op 2, treble op 1 en gain naar smaak.
Als je tonestack een beetje op de traditionele marshall tonestack lijkt, wat dikwijls het geval is, krijg je op deze manier al gauw een redelijk lineaire toon (bas, mid, hoog ongeveer even hard). In verhouding staan je mids dus hard, omdat vrijwel elke gitaarversterker ergens een middip heeft. Maar eigenlijk heb je dus een ouderwetse hifi instelling :dontgeti: (voor zover dat kan met een gitaarversterker)). Ofwel een vrij natuurlijke weergave van het signaal van je gitaar.

Ik heb dezelfde ervaring en die bevalt goed :)
Met 'alles op 10' bereik je met zo'n tonestack overigens ook zo'n resultaat.

FNaRK
12 november 2014, 12:11
thanks Rinze
lijkt erop dat we lekker gaan experimenteren met de master en de channel-volume. EQ komt daarna wel.
Ben ook benieuwd naar de invloed van de gain (dus per kanaal). Interessant om te lezen dat Marc O. bijvoorbeeld voor zijn deathmetal bandje de gain op 3 heeft staan ...

FNaRK
13 november 2014, 01:17
Vanavond een optreden in Tilburg. Eigenwijs en toch mijn Switchblade meegenomen met de hoop tijdens de soundcheck (die zoals altijd te kort en te laat was) nog wat te tweaken.
Snelle aanpassingen: channel volume terug naar 3, gain terug naar 5 en master naar behoefte (in dit geval ongeveer 5)
En verdomd, dat klonk al en heel stuk beter. Me happy :cooler:
EQ kan nog wel wat aan verbeteren, was erg bassig maar daar gaan we maandag maar eens aan werken.
Ben al een stuk blijer.

harrie-beton
13 november 2014, 10:13
Ik heb een ander type versterker maar ook 100 watt. Is een powersoaker niet iets voor jou?

Orpheo
16 november 2014, 23:33
Als je tonestack een beetje op de traditionele marshall tonestack lijkt, wat dikwijls het geval is, krijg je op deze manier al gauw een redelijk lineaire toon (bas, mid, hoog ongeveer even hard). In verhouding staan je mids dus hard, omdat vrijwel elke gitaarversterker ergens een middip heeft. Maar eigenlijk heb je dus een ouderwetse hifi instelling :dontgeti: (voor zover dat kan met een gitaarversterker)). Ofwel een vrij natuurlijke weergave van het signaal van je gitaar.

Ik heb dezelfde ervaring en die bevalt goed :)
Met 'alles op 10' bereik je met zo'n tonestack overigens ook zo'n resultaat.

uh ja ik heb inderdaad alleen marshalls. maar het gekke is dat mijn marshall jcm800 een tonestack heeft die niet alleen de tone shapet, maar ook nog eens boost. i.e.: als ik m'n bass pot omhoog draai, krijg ik een PAK meer volume erbij. vanaf standje 3 valt 't mee en wordt het inderdaad modderig/logger etc etc. treble, idem. ik ehb 't niet over een subtiele boost maar echt alsof ik aan een volumepot draai.

en ja, ik denk dat dit een redelijk natuurlijke sound oplevert, hooguit met wat shaping van de structuur van het hoog, laag en mid.

@FnarK: live, studio, thuis... boeit niet. ik klink met mijn settings op mijn amp eigenlijk altijd hetzelfde.

rudolf
26 november 2014, 15:35
ik was het gedraai aan de knoppen zet. Orange TH30 gekocht. Volume en tone knop en klaar. Beste investering ooit.