PDA

View Full Version : HNGD: Smitty Custom Classic Black Top Telecaster



thierry1982
11 november 2014, 13:12
Hallo luitjes,

Afgelopen zaterdag na lang wachten eindelijk mijn Black Top Telecaster opgehaald bij Eric Smid van Smitty Guitars.

Heb even moeten wennen aan de hals die toch een stukje dunner is dan de hals van mijn Smitty Stratocaster. De Smitty Spicebuckers hebben een hele fijne vette maar toch gedefinieerde sound - denk aan de old school sound van Zeppelin. Ook de sound van Slash is zeer goed te benaderen.

Specs van de gitaar zijn:

Honduras mahogany 1 piece light weight body
Ivoroid top binding
Belly contour
Honduras curly mahogany neck dark
Indian rosewood fingerboard
Vintage medium C profile 0.830 – 0.940 inch thickness
22 medium jumbo 6150 frets
7.25 - 12 inch fretboard radius
Sperzel chrome locking tuners
Smitty Spicebucker set
Hardtail 6 saddle bridge
CTS 500k pots
Orangedrop .022 capacitor
3 way toggle switch 1 V+1T
Switchcraft jack
Personal logo
Gator case
Ernie Ball 010s

Hieronder een paar fotootjes gejat van de Facebook van Smitty Guitars.

Het is jammer dat ik nu moet werken, heb erg veel zin om gitaar te gaan spelen :).

http://i61.tinypic.com/2qwil1u.jpg
http://i62.tinypic.com/2aext9l.jpg
http://i57.tinypic.com/xqazjl.jpg
http://i62.tinypic.com/2yubqiq.jpg

Hendriks
11 november 2014, 13:21
Mooi man ,ziet er goed uit.

telerocker
11 november 2014, 14:59
Hele knappe tele, gefeliciteerd.

Rinze
11 november 2014, 15:20
Prachtig. :mmmm:

Brum
11 november 2014, 15:38
Oh my... Die is mooi hoor!:ok:

DarknessAwaits
11 november 2014, 17:17
Wat een prachtig ding, krijg direct zin om er zelf een in elkaar te steken...

beruk
11 november 2014, 17:39
Is dat zo'n dwarsgebakken maple hals?

thierry1982
11 november 2014, 19:50
Is dat zo'n dwarsgebakken maple hals?

Zie de omschrijving - is mahonie, ouwe reus. Denk dat je deze gitaar kan vergelijken met een Les Paul. Alleen in een fijner hanteerbaarder formaat, als Tele.

arjanb01
11 november 2014, 19:54
Zoveel tigerstripe in een mahonie hals? Nog nooit zo gezien, erg mooi, ouwe pik😉

thierry1982
11 november 2014, 20:08
Zoveel tigerstripe in een mahonie hals? Nog nooit zo gezien, erg mooi, ouwe pik

Jep! Dank je wel. Haha!

Malle Eppie
11 november 2014, 20:29
Chique, heel chique. Krijg gewoon zin in zoiets lekkers!

Mitch
11 november 2014, 20:39
Een strakke Tele met LP specs. Very, very nice. :ok:

Stillborn
11 november 2014, 21:52
Wat is die knap zeg! :mmmm:
Wil ik gerust van je overnemen...

apekop
12 november 2014, 00:52
Heel mooie gitaar! Is eigenlijk alleen een tele qua vorm. Goed dat er niet zo'n ijzeren bak bij de brug/brug pickup zit. Dat heb ik nooit zo begrepen aan Teles. Dat zit toch alleen in de weg (?). Misschien kan mij iemand daar het nut van uitleggen? zoiets dus: http://cdn.seymourduncan.com/blog/wp-content/uploads/6in52TeleBridge11.gif

Pepe
12 november 2014, 01:03
De ashtray waar de pickup in bungelt geeft, samen met de koperen/zinken bottomplate die telepup zijn spank en presence.
Leo mikte op de country steelbar sound en die ashtray is door een onderdeel van.
Zonder dat ding krijg je toch een vrij slap en generiek geluid, zoals een strat zou ik haast zeggen.

Als de pickups zwart waren geweest was het min of meer Pete Townshend's Schecter.

mountainman
12 november 2014, 01:15
Het nut van die bak was om de cover erop vast te klemmen. Die cover zou dan weer moeten dienen om het magnetische veld af te schermen. Verder vond Leo Fender het blijkbaar ook prettig als handsteun.
Het probleem met dat ding is dat je geen palm mute technieken kunt gebruiken en daarom haalde iedereen 'm eraf. Die cover kreeg de bijnaam "ashtray" omdat hij alleen daar goed voor was. Uiteindelijk werd de ashtray vrijwel nooit meer meegeleverd. Het bakkie is echter gebleven.

Edit: Pepe, het is een wijdverbreid misverstand dat die brughouder de asbak is maar het is de cover die zo wordt genoemd.

apekop
12 november 2014, 01:18
Het probleem met dat ding is dat je geen palm mute technieken kunt gebruiken en daarom haalde iedereen 'm eraf. Die cover kreeg de bijnaam "ashtray" omdat hij alleen daar goed voor was. Uiteindelijk werd de ashtray vrijwel nooit meer meegeleverd. Het bakkie is echter gebleven.

Dat 'bakkie' zelf heeft voor mij ook als groot nadeel dat palm muten een stuk moelijker is, niet onmogelijk maar handig is anders. Verder kan het ook in de weg zitten als je dicht bij de brug wil aanslaan. Elementen covers vind ik zo mogelijk nog meer ondingen op zowel gitaar als bas.

Pepe
12 november 2014, 01:31
Palm mute op een tele heb ik nooit een probleem gevonden, wel wanneer de stelschroefjes er hoog uitsteken.
Je hebt verschillende lengtes in die stelschroefjes maar ik geloof niet dat heel veel mensen daarvan op de hoogte zijn.

almarvk
12 november 2014, 11:46
Wauw. Dat zo'n simpele uitvoering zo mooi uit kan pakken.

Tupelo
12 november 2014, 14:09
Ziet er erg mooi uit, congrats. :)

Een ding dat ik alleen niet snap, wanneer je toch laat bouwen naar eigen wensen, is dat je truss rod niet gemakkelijker toegankelijk gemaakt hebt...

soundbound
12 november 2014, 19:24
ik zag hem al bij Smitty langskomen. Mooie plank hoor!

thierry1982
13 november 2014, 10:12
Dank je wel allemaal :)!