PDA

View Full Version : SH2N seymour duncan goed voor jazzy geluid op een iba afs75t?



Hypercub
10 november 2014, 20:27
Hallo,
ik heb al een tijdje het plan opgevat om mijn Ibanez afs75t wat op te leuken met een goed "jazzy" element bij de neck. Nu dacht ik aan een SH2N, met 4 draden zodat ik ook een push/pull functie heb.
Weet iemand toevallig of dit een goede keus is? Ik wil namelijk niet voor al dat geld het wiel opnieuw uitvinden. Andere alternaïeven met 4 draden met een jazzy geluid zijn natuurlijk ook welkom.

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Orpheo
10 november 2014, 20:59
het is een heel, heel cleane tone die je kan verwachten. Ik vind het zelf een lastig element omdat het soms te gek werkt en soms hopeloos rampzalig, juist omdat het zo clean is.

Wat jouw idee van push pull betreft: ik heb medelijden met de tech die dat mag gaan solderen in die hollowbody. Solderen in een hollowbody is al een crime; om dan nog complexe dingen te doen is echt niet leuk.

Ik zou zelf overigens gaan voor de seth lover brug pup in de hals en 'm dan lekker laag afstellen.

Tristan
10 november 2014, 23:39
Voor Jazz heb je juist een authentieke sound met karakter nodig vind ik persoonlijk dus ik zou dan niet zo gauw voor een Seymour Duncan gaan maar eerder voor een Sheptone of Lollar ofzo.
Ik heb zelf de Lollar Charlie Christian in mijn Gibson ES335 zitten en die vind ik echt te gek, veel meer diepte en karakter dan welke humbucker dan ook.

Een push/pull singlecoil schakeling heb ik ook in mijn ES335 gehad, dat klinkt zeker in een semi-hollow echt nergens naar vind ik, het geluid krijgt er zo'n dun plastic randje mee, dan kan je beter de duiten die je daarvoor wou uitgeven gebruiken om een echt chique element te kopen.

Wat ik wel kan aanraden is om als je het element laat vervangen ook gelijk de tonecaps voor zowel het hals als het brugelement te laten vervangen voor Bumblebees (van Luxe / Crazy Parts) of Orange Drops, dat geeft naar mijn mening echt een significante verbetering voor de sound.
De Orange Drops hebben een wat meer punchy middengebied en zijn daardoor erg lekker voor Rock, de Bumblebees zijn wat meer mellow, je zou bijvoorbeeld een Bumblebee in de neck en een Orange Drop in de bridge kunnen proberen.

telerocker
11 november 2014, 01:14
Eens met vorige spreker. Ga voor een pickup met karakter. Ik zou ook eens kijken naar de humbucker-sized Manhattan P90 van Bare Knuckle Pickups. Dat is een mooi jazz-element.

Rinze
11 november 2014, 09:07
Geen idee of het jazzy is maar de SD SH2N is wel een van mijn favoriete hals-elementen. Goed afstellen qua hoogte en dan heb je een erg mooi klinkend halselement. Clean inderdaad, mooi helder en niet modderig. Wat mij betreft wel degelijk karakter maar ik ben dan ook niet zo van het vintage gebeuren. Ik vind de Jazz in ieder geval veel beter dan de '59. Ook vervormd klinkt ie mooi, viool-achtig zingen lukt er heel mooi mee. Het karakter van de gitaar klinkt ook goed door.

Ik denk wel dat het meer een modern of tijdloos geluid is, weet niet of je echt ouderwets jazzy wilt klinken. Ik gebruik de SH2 overigens in combinatie met een 250 k volume pot en zonder toonpot.

Hypercub
7 december 2014, 21:21
Sorry dat ik het vraag, maar is de hoeveelheid geld die ik voor tonecaps neerleg (toch rond de 75 euro) ook echt het geld waard?
Bumblebees (van Luxe / Crazy Parts) of Orange Drops

Orpheo
8 december 2014, 00:57
Sorry dat ik het vraag, maar is de hoeveelheid geld die ik voor tonecaps neerleg (toch rond de 75 euro) ook echt het geld waard?
Bumblebees (van Luxe / Crazy Parts) of Orange Drops

hoeveel van die bumblebee's krijg je dan? 100 stuks of zo? man... nee. ik heb prachtige Paper in Oil condensatoren voor in gitaren. geweldige tone, superb. veel beter dan die ceramische meuk die je meestal tegenkomt.

Tristan
8 december 2014, 01:34
Die 75 euro snap ik ook niet echt, ik denk dat het hoogstens richting de 50 euro zal gaan.

Ik ben het daarentegen niet helemaal met Orpheo eens, de ene PIO is de andere niet en je moet ze wel weten te selecteren, het spul dat ik tot nu toe van Luxe / Crazy Parts heb geprobeerd was allemaal echt super dus als je zeker wil zijn dat je iets goeds hebt heeft het volgens mij wel zin om zoiets aan te schaffen.

Orange Drops zijn overigens een stuk goedkoper hoor en ook erg goed, beter dan mindere PIO caps in mijn ervaring, datzelfde geldt voor bepaalde ceramische caps (vooral bij een Strat) van Luxe / Crazy Parts, die klinken beduidend beter dan bepaalde PIO caps (bijvoorbeeld sommige NOS caps maar ook de Jensen PIO caps die door ondermeer RS Guitarworks gebruikt worden zijn naar mijn mening beduidend minder qua klank).

Orpheo
9 december 2014, 10:56
dan nog; 50E voor een ceramische condensator is belachelijk duur. Heb je wel eens een bumblebee of orange drop opengeknipt? Dat is een hoop vulling met een 'normale' ceramische condensator erin. Zo'n kleintje die me bij een 'gewone' electronicaboer een kwartje kost. Hoop poeha, veel gelul weinig wol; dat soort dingen. Vroeger, zeg zo'n 50 jaar geleden, waren die bumblebee's wel PiO en van betere kwaliteit. Toch heb ik liever 'mijn' mannetje voor mijn PiO caps. ik betaal ongeveer 70 cent per PiO cap; ouwe Sovjet NOS. Geweldig goeie electronica maakten die lui, niet te geloven. Beste caps die ik gehoord heb, by a long shot.

Tristan: zal ik je er even 2 opsturen zodat jij ze kan testen in je favo gitaar om er dan je oordeel over te vellen?

Hypercub
10 december 2014, 17:40
Ik vond en vind 50 euro ook wat teveel van het goede.
Wat zijn de specificaties van zo`n cap? Voor een paar euro condensatoren kopen vind ik nog wel te doen.

Tristan
10 december 2014, 22:29
dan nog; 50E voor een ceramische condensator is belachelijk duur. Heb je wel eens een bumblebee of orange drop opengeknipt? Dat is een hoop vulling met een 'normale' ceramische condensator erin. Zo'n kleintje die me bij een 'gewone' electronicaboer een kwartje kost. Hoop poeha, veel gelul weinig wol; dat soort dingen. Vroeger, zeg zo'n 50 jaar geleden, waren die bumblebee's wel PiO en van betere kwaliteit. Toch heb ik liever 'mijn' mannetje voor mijn PiO caps. ik betaal ongeveer 70 cent per PiO cap; ouwe Sovjet NOS. Geweldig goeie electronica maakten die lui, niet te geloven. Beste caps die ik gehoord heb, by a long shot.

Tristan: zal ik je er even 2 opsturen zodat jij ze kan testen in je favo gitaar om er dan je oordeel over te vellen?

De Gibson Bumblebees zijn bullshit inderdaad maar die van Luxe niet volgens mij.
Die grotere NOS ceramische caps klinken trouwens ook fantastisch dus ceramisch hoeft zeker niet altijd shit te zijn.
Volgens mij waren de slechte PIO caps die ik heb geprobeerd ook Russisch, het een is het ander niet blijkbaar.
Ik vind het wel leuk om jouw caps eens te proberen hoor, in mijn ES335 wordt dat wat lastiger maar ik kan wel een keertje met Robbert afspreken om nog een testrondje met een van zijn Les Pauls te doen. :)