PDA

View Full Version : GEM Mars en Saturn - Wat te verwachten?



Kakihara
10 november 2014, 13:27
In mijn zoektocht naar een goedkope buizenversterker kom ik de laatste dagen redelijk wat GEM's tegen (Venus, Mars & Saturn). Een zoektocht op het net levert niet veel op, op wat tegenstrijdige berichten na. De Mars zou een paar EL34's in de eindtrap hebben, de Saturn een stel EL84' (een enkel artikel dat ik tegenkwam, spreekt over een ss voorversterking bij de Saturn) Over hoe ze klinken, zijn er ook geen eensluidende meningen: alle klassieke merken passeren de revue, maar ze zouden ondanks de moeilijk typering wel goed klinken (om een voorbeeld te geven, van de Saturn lees ik eerst dat dat richting Fender Vibrolux neigt, dan weer dat het een erg donker klinkende amp is. Die twee omschrijvingen liggen in mijn beleving behoorlijk ver uit elkaar). Er wordt ook geregeld gewag gemaakt van de onbetrouwbaarheid van deze dingen (Langs de andere kant: de paar die er na 40 jaar nog overblijven, kunnen toch niet zo onbetrouwbaar zijn, denk ik dan). Ik heb er nu twee op het oog: een Mars (30w) en een Saturn (50w). De Saturn is onderhouden geweest door MusicCenter in Tielt, wat redelijk bekend staat als erg goed qua versterkeronderhoud hier in de buurt. De Mars zou volgens mij sowieso wel deugd hebben van een servicebeurt (elco's vervangen? caps?).
Is er iemand bekend met één van de twee, of beide, versterkers die me wat meer - en vooral duidelijke - info kan verschaffen?

muziekschuur
6 december 2014, 11:10
De versterker die je gaat kopen is.... 40/50 jaar oud? Hoeveel (nood) reparaties heeft het circuit ondergaan? Wat is daar nu nog van te zeggen....

Ze hebben een simpele buizenschema. En zullen origineel prima hebben geklonken. Wat is er over van de speaker, elco's, buizen en potmeters....