PDA

View Full Version : Jazzmaster brug



rik-92
10 november 2014, 12:17
Ik zit er aan te denken om een Squier vintage modified jazzmaster te kopen. Ik heb er al op een paar gespeeld en vind ze heerlijk spelen. Het enige probleem is natuurlijk de brug.

Nou heb ik veel verhalen gelezen dat je de brug gewoon moet vervangen door een mustang brug, maar heb ook weer verhalen gehoord dat een mustang brug niet gaat bij de nieuwe Squier jazzmasters omdat de radius van de fretboard groter zou zijn.

Heeft iemand ervaring met de Squier jazzmaster of jazzmasters in het algemeen die me hier wat meer advies over kan geven?

Mr.Fingers
10 november 2014, 18:21
De huidige brug is zat goed, het geheim zit'm in de afstelling, en die is vanuit de doos uit bedroevend. Het beste wat je kunt doen is de hals shimmen (1.5mm), dan het brugelement zo hoog mogelijk zetten (dat ze net niet boven de slagplaat uitkomt met de onderkant), en de brug zet je dan zo dat de actie goed staat. Zo heb je genoeg neerwaartse druk op de brug om aoemen/ratelen te voorkomen, en sla je de snaren niet uit de gegroefde zadels. Ik stel alle offsets die ik binnenkrijg zo af, met groot succes.

rik-92
10 november 2014, 23:08
De huidige brug is zat goed, het geheim zit'm in de afstelling, en die is vanuit de doos uit bedroevend. Het beste wat je kunt doen is de hals shimmen (1.5mm), dan het brugelement zo hoog mogelijk zetten (dat ze net niet boven de slagplaat uitkomt met de onderkant), en de brug zet je dan zo dat de actie goed staat. Zo heb je genoeg neerwaartse druk op de brug om aoemen/ratelen te voorkomen, en sla je de snaren niet uit de gegroefde zadels. Ik stel alle offsets die ik binnenkrijg zo af, met groot succes.

Bedankt ik zal het proberen zodra ik er een heb aangeschaft!

rik-92
11 november 2014, 10:28
Waar zou ik de hals het beste mee kunnen shimmen?

Mr.Fingers
11 november 2014, 11:54
Iets hard (stukje hout, plectrumsyripje,...)

FruscianteFan
11 november 2014, 12:16
Vaste antwoord van Mr. Fingers en mijn vaste reactie daarop: het is zoveel makkelijker om de brug gewoon te vervangen. Je kunt die shit wel afstellen tot je een ons weegt en je bijna een normale brug hebt, maar je kunt ook van het gezeik af zijn.

Ik zie dat-ie inderdaad een 9,5 inch radius heeft, dat wel.

rik-92
11 november 2014, 13:39
Vaste antwoord van Mr. Fingers en mijn vaste reactie daarop: het is zoveel makkelijker om de brug gewoon te vervangen. Je kunt die shit wel afstellen tot je een ons weegt en je bijna een normale brug hebt, maar je kunt ook van het gezeik af zijn.

Ik zie dat-ie inderdaad een 9,5 inch radius heeft, dat wel.

Ik ga eerst proberen om hem goed af te stellen zonder er iets aan te veranderen.

Op verschillende fora heb ik ook gelezen dat een tune-o-matic brug van een les paul er ook zo op zou moeten passen. Dit ga ik dan maar eens proberen als het afstellen geen zin heeft, aangezien ik al een les paul heb staan.

barno
11 november 2014, 14:02
Vaste antwoord van Mr. Fingers en mijn vaste reactie daarop: het is zoveel makkelijker om de brug gewoon te vervangen. Je kunt die shit wel afstellen tot je een ons weegt en je bijna een normale brug hebt, maar je kunt ook van het gezeik af zijn.

Ik zie dat-ie inderdaad een 9,5 inch radius heeft, dat wel.

een nieuwe brug kopen is toch niet gemakkelijker (juiste posts, juiste radius, stringspacing...) en zeker niet goedkoper dan een shim in de hals gooien en gewoon afstellen. Dat laatste stelt echt niks voor. dik plectrum in de pocket en hopla.

FruscianteFan
11 november 2014, 14:05
Nouja ik had nogal geklooi met schroefjes die eruit trillen en dat soort dingen. Setje mustang zadels erop was erg eenvoudig, kon weinig mis mee gaan.

tweng
13 november 2014, 15:57
Of gewoon een mastery brug kopen. Krijg je van een ok gitaar plots een super gitaar. Wel niet goedkoop, i know !

caliban
13 november 2014, 16:02
Staytrem dus.

rik-92
14 november 2014, 12:06
Of gewoon een mastery brug kopen. Krijg je van een ok gitaar plots een super gitaar. Wel niet goedkoop, i know !

Ja ik ken ze, maar ik vindt 200 euro voor een brug toch net wat teveel voor in een Squier. Als ik ooit misschien een Fender haal dan komt er zeker een mastery brug op.

caliban
14 november 2014, 12:19
Ja ik ken ze, maar ik vindt 200 euro voor een brug toch net wat teveel voor in een Squier. Als ik ooit misschien een Fender haal dan komt er zeker een mastery brug op.

Dusss Staytrem, eenvoudig toch

rik-92
14 november 2014, 12:50
Dusss Staytrem, eenvoudig toch

Ja ik zag je berichtje pas nadat ik daarop had gereageerd, maar dat ziet er inderdaad uit als een goede oplossing.

lauke_101
14 november 2014, 14:36
Heb mijn Squier VM Jazzmaster nu alweer meer dan 2 jaar, het ding is nog helemaal stock :)

Brug heb ik 1 keer helemaal uit elkaar gehaald en alle schroefdraadjes voorzien van een drupje blauwe loctite, dus die trillen niet meer uit zichzelf los nu, maar je kunt nog wel de schroeven gewoon verstellen. Daarna één keer de tijd genomen om hem goed te intoneren, setje .011 snaren erop en nergens last van :ok:

Wil je met 0.10 of lichter spelen, of sla je erg lomp hard aan, dan lukt dat inderdaad niet met de standaard brug nee. Daar is het ontwerp ook niet voor bedoeld. Hals shimmen is een noodgreep, maar mocht je een gitaar hebben die echt niet wil, dan zou je dat nog kunnen proberen.

Wabbie
15 november 2014, 11:46
Ik heb op mijn japanner lang een mustang brug gehad, maar ook daar wilde ik nog wel eens de snaren uit de zadels slaan met 010. Uiteindelijk een tijdje op 011 en zelfs 012 gespeeld en de zadels van mijn mustangbrug vervangen door Graphtech zadels die in hoogte te verstellen waren. De laatste zitten er nu nog steeds op (met een setje 011).
Mijn 1965-tiger heeft gewoon de standaard brug en daar heb ik eigenlijk helemaal geen last van snaren die eruit springen. Er zit ook geen shim in de hals, maar de actie is lekker laag en de sustain is best prima (voor een jazzmaster).

Moraal van het verhaal, probeer het eerst eens met een setje 011(of zwaarder) voordat je met bruggen gaat spelen. En als je dat doet, zou ik eerst kijken naar vervangende zadels dan naar een hele nieuwe brug (zeker zoiets als een Staytrem of een Mastery). Een jazzmaster hoort een beetje te rammelen en te pruttelen, daarom klinken ze zo gaaf!