PDA

View Full Version : Pedalboard vraag



guitar1023
9 november 2014, 17:41
Hallo!

Ik ben van plan een pedalboard (Pedaltrain 2) aan te schaffen. Op dit moment maak ik slechts gebruik van een multi-effect pedaal en een wah, dus ik wil ook een aantal nieuwe pedalen kopen, zie hieronder.

http://oi57.tinypic.com/2nqgu4p.jpg

Dit is dus het bord wat ik van plan ben te maken. Ik heb hierover een aantal vragen.
Zo vroeg ik me af wat ik het beste als voeding kan gebruiken.
Zo had ik bijvoorbeeld deze 2 voedingen gezien:
http://www.bax-shop.nl/gitaareffect-voeding-/-adapter/visual-sound-1-spot-adapter-combo-pack/product-details.html?gclid=COfSqoH47cECFbMatAodUlwA5g
http://www.bax-shop.nl/gitaareffect-voeding-adapter/pedaltrain-volto-oplaadbare-gitaareffect-voeding

Welk van deze 2 zal voor mijn pedalboard het beste zijn? Of evt. een andere voeding.

Vervolgens vraag ik me af wat de beste volgorde van de pedalen is, eerst distortion en de Big Muff Pi, daarna chorus en de delay en als laatste de wah en het volume pedaal? Of de wah en het volume pedaal juist aan het begin?

Tips zijn meer dan welkom. Ook tips over de pedalen zelf.

Bedankt!

FruscianteFan
9 november 2014, 17:52
heb je een originele big muff of een nieuwere versie? Maakt voor de voeding wel uit. Ik heb zelf een Harley Benton Power Plant Jr voor 29 (Thomann) en die werkt perfect.

Volgorde: ik zou beginnen met distortion > muff > chorus > delay. Volumepedaal (welke heb je?) is erg afhankelijk van de versie die je hebt, en het doel dat je hebt. Wahwah kan voor of na (of tussen) de distortions, kwestie van uitproberen.

Overigens moet je alles van rechts naar links aansluiten, niet van links naar rechts zoals de afbeelding suggereert. Tot slot: heb je geen stemapparaat?

edit: die voeding lijkt me echt heel vervelend werken. Gewoon iets met een stekker nemen...

Buzzel
9 november 2014, 18:17
Dat oplaadbare voeding geval lijkt me niet handig. Stekkers zijn op een podium altijd wel te vinden. Als je 100 euro wil uitgeven voor een voeding. Haal dan zoiets:

http://www.thomann.de/nl/bbe_supa_charger.htm?sid=68fcefb73503ed4e5f750614c 5e0e15c
(oke iets duurder, maar dan heb je wel meteen een prima geisoleerde voeding waar je nog veel jaartjes mee vooruit kan).

Zoals hier boven al gezegd wordt. de Input van pedalen zit rechts. Output links. Zo moet je je pedalboard dan ook indelen, anders moet je al je kabels kruizen, dat is niet handig natuurlijk.

Voor de volgorde van pedalen zou ik als ik jou was even hier kijken:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117381-FAQ-volgorde-van-pedalen

Ultieme lijst van voedingen vindt je hier:
http://stinkfoot.se/archives/808

D3nnis
9 november 2014, 19:34
Persoonlijk heb ik veel betere ervaringen met de reeds eerder genoemde harley benton powerplant dan met de visualsound 1 spot, ivm brom (lees hieronder verder) maar het ligt eraan hoe veel stroom bij 9V je nodig gaat hebben en of je dan met de powerplant uit de voeten kunt.
Ik vind de 1 spot vaag. Als enige adapter, zonder daisy chain perikelen een Korg DT10 voeden, voila, brom. Een Lehle 3@1, zelfde verhaal. Line 6 tonecore pedaal, ook brom. Bij een RMC3 wah, geen brom.
Bij de powerplant alles doodstil.

TW-Pieter
9 november 2014, 23:11
Als ik je een advies over je pedaalkeuze mag geven: laat die EHX Nano Clone links liggen. Zit een nare volume-drop in.

MikeD
10 november 2014, 09:22
houd er rekening mee dat de harley benton JUNIOR powerplant maximaal 120 mA per uitgang levert. Met de gewone HB powerplant (paar tientjes duurder) ben je waarschijnlijk beter af; 8 x 9 volt tot 500 mAmax en 2 x 12 volt idem. voor de meeste pedalen zal 120 mA voldoende zijn maar (bijvoorbeeld) mijn Morley VDW vraagt om 300 mA. je kunt bij de HBPP junior weliswaar met een Y kabeltje twee uitgangen koppelen naar 240mA maar dat betekent meteen weer een pedaal minder op je bord. Bedenk dus wat de power consumptie is van de (individuele) pedalen die je hebt en / of nog wilt aanschaffen in de toekomst.

FruscianteFan
10 november 2014, 10:19
houd er rekening mee dat de harley benton JUNIOR powerplant maximaal 120 mA per uitgang levert. Met de gewone HB powerplant (paar tientjes duurder) ben je waarschijnlijk beter af; 8 x 9 volt tot 500 mAmax en 2 x 12 volt idem. voor de meeste pedalen zal 120 mA voldoende zijn maar (bijvoorbeeld) mijn Morley VDW vraagt om 300 mA. je kunt bij de HBPP junior weliswaar met een Y kabeltje twee uitgangen koppelen naar 240mA maar dat betekent meteen weer een pedaal minder op je bord. Bedenk dus wat de power consumptie is van de (individuele) pedalen die je hebt en / of nog wilt aanschaffen in de toekomst.
de gewone powerplant heeft geen geïsoleerde uitgangen. De hoeveelheid stroom van de Junior kan inderdaad beperkend zijn, maar het alternatief is al snel 4x zo duur.

Rooker
10 november 2014, 10:49
Wanneer je het Y kabeltje gebruikt kun je op een ander punt nog een daisy chain gebruiken. Dan kun je op een punt al zo 5 pedalen aansluiten. Drivepedaaltjes gebruiken dacht ik toch allemaal maar iets van 20-30 ma. Ben het wel eens met anderen hoor, wanneer je zo te zien een Pedaltrain 1 hebt zou ik voor een Voodoolabs gaan want die kun je dan onder het bord monteren met de bijgeleverde beugels. Je bent dan ook voorbereid op zwaardere pedalen in de toekomst.
Zijn vast mensen die het beter weten maar een Fuzz moet toch voor de wah??

FruscianteFan
10 november 2014, 10:55
Wanneer je het Y kabeltje gebruikt kun je op een ander punt nog een daisy chain gebruiken. Dan kun je op een punt al zo 5 pedalen aansluiten. Drivepedaaltjes gebruiken dacht ik toch allemaal maar iets van 20-30 ma. Ben het wel eens met anderen hoor, wanneer je zo te zien een Pedaltrain 1 hebt zou ik voor een Voodoolabs gaan want die kun je dan onder het bord monteren met de bijgeleverde beugels. Je bent dan ook voorbereid op zwaardere pedalen in de toekomst.
Zijn vast mensen die het beter weten maar een Fuzz moet toch voor de wah??
Hangt af van de fuzz, van de wah, en van wat je wilt.

MikeD
10 november 2014, 12:59
Zijn vast mensen die het beter weten maar een Fuzz moet toch voor de wah??

een paar maanden geleden heeft het tijdschrift Gitarist enige afleveringen besteed aan de ideale pedalenplank en ook aan de plek van de fuzz tov de wah /volumepedaal…. al naar gelang het soort transistoren dat de fuzz gebruikt zou ie soms beter voor de Wah /volumepedaal staan vanwege de uitgangsimpedantie van de fuzz tov de ingangsimpendantie van het Wah/volume pedaal en de rest in de de keten….. kortom huiswerk.

mountainman
11 november 2014, 18:51
Als ik je een advies over je pedaalkeuze mag geven: laat die EHX Nano Clone links liggen. Zit een nare volume-drop in.

Helemaal eens. In plaats van de EHX Nano Clone zou je de EHX Neo Clone kunnen nemen. Vergelijk ze maar eens.
Die Nano Clone was een misser van EHX. Met de Neo Clone hebben ze zich gerevancheerd.