PDA

View Full Version : met wat voor soort gitaar/set-up krijg je deze sound?



jaycee
7 november 2014, 20:49
Hoi allemaal,

In dit filmpje zit een gitaarsolo (van 00:25 t/m 00:33).
https://www.youtube.com/watch?v=t5QmmotnEnE

Met wat voor soort gitaar/houtsoort/pickups/pedaal krijg je nu zo'n geluid?? Dit wil ik ook! Maar met mijn telecaster lukt het in ieder geval niet....(die kocht ik ook voor wat anders, maar inmiddels wil ik ook wat anders qua geluid :D)

Krijg je zoiets als dit met een distortion pedaal of een overdrive pedaal ^^ ?

Bedankt!

telerocker
7 november 2014, 21:52
Kwestie van een overdrive- of een distortionpedaal voor je amp, of je drivekanaal van je amp openzetten en gaan. Met een telecaster kom je trouwens een heel eind. Je kunt om te beginnen de toneknop op de gitaar wat terugdraaien.

Han S
7 november 2014, 22:07
Was het maar zo simpel hé? Pedaaltje kopen en klaar, maar dit geluid zit voor een groot deel in zijn vingertjes.

jaycee
7 november 2014, 22:22
Was het maar zo simpel hé? Pedaaltje kopen en klaar, maar dit geluid zit voor een groot deel in zijn vingertjes.

Natuurlijk, maar desalniettemin krijg je deze sound volgens mij echt niet zomaar uit iedere gitaar, met iedere soort pickup, of met ieder pedaal. Hoe goed zijn vingertjes ook zijn. Het gaat me nu dus juist níet om de vingertjes, maar om de setup. (Want als je dit geluid uit iedere gitaar, ieder pedaal en iedere pickup kunt krijgen, dan hebben we van alles maar 1 nodig toch ;) )

Outrage
7 november 2014, 23:46
Er zit ook wat delay op dit geluid, dat maakt het wat ruimtelijker.

Pepe
8 november 2014, 00:03
Waarschijnlijk een Kramer Focus of Baretta/ ART SGX /in een Randall. Kan ook een Simul clas, daar wil ik van af zijn.
En een 4x12 met Celestion vintage natuurlijk.

apekop
8 november 2014, 10:36
Ik hoor niks speciaals. Heeft weinig met sound te maken maar meer met hetgeen gespeeld wordt, inderdaad gewoon oefenen. Verder vind ik dat soort filmpjes, ondanks dat het nuttige tips kunnen zijn, wat betweterig overkomen. Vooral vanwege de titel denk ik.

jaycee
8 november 2014, 11:17
Ik hoor niks speciaals. Heeft weinig met sound te maken maar meer met hetgeen gespeeld wordt, inderdaad gewoon oefenen.

Het heeft voor mij alles met sound te maken, want de sound is namelijk wat ik zoek. Het stukje spelen is het probleem ook niet: het is niet heel moeilijk uit te zoeken en na te spelen. Het gaat me dus echt om het geluid. Deze sound krijg ik niet uit mijn gitaar. Telecaster Custom shop (met 2 Seymour Duncan Humbuckers) > TC Electronic Nova System (drive en beetje delay) > Hughes & Kettner Tubemeister 18 (clean kanaal).

Het geluid in het filmpje is "snijdender" en dat is wat ik wil :P Dat ligt volgens mij niet aan mijn vingers, maar aan de electronica, pickups, etc dat volgens mij een flinke rol speelt bij zaken als frequenties die je hoort etc.

Brum
8 november 2014, 11:46
Heb je je mids en treble al geprobeerd open te draaien? Zou me niks verbazen als je dat al heel veel geeft om in de buurt te komen van dat 'snijdende'.

Orpheo
8 november 2014, 12:24
Het heeft voor mij alles met sound te maken, want de sound is namelijk wat ik zoek. Het stukje spelen is het probleem ook niet: het is niet heel moeilijk uit te zoeken en na te spelen. Het gaat me dus echt om het geluid. Deze sound krijg ik niet uit mijn gitaar. Telecaster Custom shop (met 2 Seymour Duncan Humbuckers) > TC Electronic Nova System (drive en beetje delay) > Hughes & Kettner Tubemeister 18 (clean kanaal).

Het geluid in het filmpje is "snijdender" en dat is wat ik wil :P Dat ligt volgens mij niet aan mijn vingers, maar aan de electronica, pickups, etc dat volgens mij een flinke rol speelt bij zaken als frequenties die je hoort etc.


ze maken ongeveer 40 humbuckers, niet eens met de customshop meegeteld. welke seymour duncans? met de invader humbucker heb je geen snijdend geluid, nee, om maar even een voorbeeld te noemen.

Verder ben ik 't wel eens met Brum: mids omhoog en treble zover omhoog totdat je de gewenste tone krijgt.

Tristan
8 november 2014, 13:11
Een Tele zou toch echt wel een snijdend geluid moeten kunnen voortbrengen.
Ik denk dat 'ie misschien dat typische Hardrock "gillende" effect bedoelt, wat natuurlijk met je vibrato techniek te maken heeft.
Misschien eens zo'n Petrucci instructie video op youtube over vibrato bekijken ofzo, als er zoiets is.
Oh ja, en draai naast meer mids en hoog ook wat meer gain in je Nova drive of probeer eens het scheurkanaal van je amp.

john5
8 november 2014, 13:27
Het heeft voor mij alles met sound te maken, want de sound is namelijk wat ik zoek. Het stukje spelen is het probleem ook niet: het is niet heel moeilijk uit te zoeken en na te spelen. Het gaat me dus echt om het geluid. Deze sound krijg ik niet uit mijn gitaar.

Je zult versteld staan hoeveel er toch daadwerkelijk uit je vingers komen. En dat heeft niet zozeer te maken met het wel of niet kunnen spelen. Het heeft met techniek, gevoel, aanslag en talent te maken. De juiste gear kan daar zeker aan bij dragen, dat klopt.

Maar veel vaker wel dan niet heeft het gewoon te maken met de complete manier van spelen.
Ik speel nu samen met een gitarist die deze solo's (qua geluid) zo uit zijn gitaar schud. Ik hoef niet aan te beginnen. Nota bene met dezelfde setup en exact dezelfde noten krijg ik het er niet zo lekker uit de versterker. (toegegeven heeft hij een shitload aan gear in zijn rack zitten wat ongetwijfeld meespeelt)

jaycee
8 november 2014, 15:31
welke seymour duncans?

In de brug van deze telecaster zit een Seymour Duncan SHPGP-1B Pearly Gates Plus humbucker en bij de hals een SH-1N RP '59 reverse polarity humbucker

Mitch
8 november 2014, 20:58
Partijtje gain, in ieder geval brug humbucker maar misschien één met meer output en mids dan je nu hebt en shredden maar...

frekie
9 november 2014, 14:23
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/LC Comet mk1/100_0455.jpg

Je hebt ook humbuckers in SC formaat, ook voor de Tele. Dan wil ie wel rocken hoor...

Mitch
9 november 2014, 20:11
.....hij heeft al humbuckers. In het welbekende humbucker formaat, om precies te zijn ;)