PDA

View Full Version : Probleem: krakende snaren



jaspercool6
7 november 2014, 15:39
Ik heb een account aangemaakt in de hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn probleem.
Ik hoop dat ik dit bericht op de goede plaats op het forum heb gezet.

Ik heb last van een krakend geluid wanneer ik mijn E-snaar en A-snaar aansla op mijn elektrische gitaar. Ik heb dit probleem al langer en dacht dat het misschien aan de wat oudere snaren zou liggen. Ik heb nu echter nieuwe snaren op mijn gitaar gezet (GHS Boomers set GBL) en het gekraak lijkt alleen maar erger geworden te zijn. Het lijkt wel alsof de snaar ergens tegenaan trilt. Wanneer ik de snaar namelijk heel zacht aansla dan hoor ik het gekraak niet. Op sommige tonen trilt die erger dan op andere (bijv. erger bij de open E-snaar, E-snaar 5e fret en A-snaar 7e fret). Het ligt niet aan een versterker of iets dergelijks.

Ik hoop dat jullie mij met dit probleem kunnen helpen en dat ik jullie voldoende informatie heb gegeven.

Groeten Jasper

beruk
7 november 2014, 16:01
Is niks ergs: afstel beurt boeken bij je lokale gitaarwinkel. Of hier vragen?
Welkom!

https://www.youtube.com/watch?v=TWTjMhXtWdY

MikeD
7 november 2014, 18:32
Jasper, ik heb al veel gehoord en hier gelezen maar krakende snaren zijn een nieuw fenomeen voor mij…. hiep hiep hoera. misschien dat je een omschrijving gebruikt die ik nog niet ken…. en als je zelf nog niet je gitaar kunt of wilt afstelen dan heeft Beruk gelijk. maak je woonplaats bekend en dan zijn er ongetwijfeld GN-ners die je kunnen verwijzen naar een afstel-tech in de buurt als je er zelf geen weet. wat dat betreft is misschien de eerste de beste lokale winkel niet de beste keus want ik heb hier op GN forum recent een verhaal voorbij zien komen waar een probleem tengevolge van een fout geschoten gibson ABR brugzadel door de lokale winkel werd bestempeld als was een getordeerde hals de oorzaak….

apekop
8 november 2014, 10:30
Waarschijnlijk bedoelt hij gewoon de normale buzz. Dat hebben bijna alle elektrische gitaren in meer of mindere mate op de E en A snaar.

Orpheo
8 november 2014, 12:21
klinkt als fretbuzz ja en ik vermoed dat de gitaar gewoon niet netjes gevlakt is.

jutter
9 november 2014, 00:36
Waarschijnlijk bedoelt hij gewoon de normale buzz. Dat hebben bijna alle elektrische gitaren in meer of mindere mate op de E en A snaar.

Helemaal waar. Zelf erger(de) ik er ook steeds aan en heb daarvoor alles geprobeerd om dit op te lossen: verschillende maten en typen snaren, manier van aanslaan, afstelling, plectra, etc. etc. Niets helpt. Ik heb mij er inmiddels bij neergelegd. Het valt mij wel op dat je bij een gitaar met humbuckers er minder last van hebt.

jaspercool6
9 november 2014, 19:11
Ik ben zelf niet heel erg bekend met al die termen. Het beste wat ik kan toen is het uitleggen zoals ik hierboven heb gedaan. Ik heb mijn gitaar bijna 2 jaar terug gekocht bij Vriese in Doetinchem, ik denk dat ik daar dan binnenkort maar even langs ga met me gitaar. Alvast bedankt voor al jullie reacties!

Edit: @MikeD, misschien dat het woord "krakende" niet het juiste woord is. Er is iig een soort van trilling te horen alsof de snaar ergens tegenaan zit

MikeD
10 november 2014, 08:53
zoals apekop al schreef het kan dus wel fretbuzz zijn. Zou met een goede afstelbeurt te ondervangen moeten zijn