PDA

View Full Version : Weg met de pc: welke digitale multitrack recorder?



Marc Oblivian
6 november 2014, 14:55
De titel zegt het al. Ik heb een tijdje gestoeid met Cubase op een laptop, maar ik merk dat dat behoorlijk killing is voor mijn lol in het opnemen en dus uiteindelijk voor het creatieve proces.
Dat ligt uiteraard niet aan de computer of de software, maar aan mij :-)
Maar goed: ik wil natuurlijk wel gewoon mijn muziek blijven opnemen.
In mijn zoektocht op internet kwam ik digitale/multitrack recorders tegen.
Hardware en meer intuitief te bedienen. Lijkt me prima geschikt voor mij.
Alleen zijn er nogal wat.
Ik denk dat hier vooral mensen rondhangen met ervaring op het gebied van opnemen via de computer, maar ik stel de vraag toch:

Zijn er hier mensen met ervaring in de wereld van digitale recorders? Ik zoek een goede recorder, waarmee ik ook kan mixen en masteren. Hoeft niet teveel kanalen te hebben. Rond de 16 zou mooi zijn (mede omdat meer kanalen als snel duurder wordt).

Enlighten me :-)

Little Jay
6 november 2014, 19:29
Zoom R16 of R24.
Mijn R16 bevalt uitstekend, werkt supermakkelijk.

(je wilt hoop ik toch niet 16 kanalen tegelijk op kunnen nemen?

Dreverhaven
6 november 2014, 20:33
Ik heb niks toe te voegen aan dit topic, omdat ik niks van die recorders weet. Ik vraag me alleen af wat je dan zo niet creatief vind werken aan Cubase? Ben gewoon benieuwd. 16 sporen zou ik bang van worden. Ik gebruik er meestal al minimaal 30 per project... maar goed, ik overdub me altijd de ziekte in.

Marc Oblivian
6 november 2014, 21:47
Thanks. Zal die Zoom even checken. Meer dan 16 kanalen is voor mij overkill. Het gaat vooral om opnemen van akoestische nummers. Dus akoestische gitaar en vocalen. Wellicht nog een solo en tweede gitaar en soms tweede zanglijn, maar dan ben je er wel. Op die Zoom kan je dus ook mixen en masteren, of kan je dat beter op de computer doen?

Marc Oblivian
6 november 2014, 21:52
Cubase vond ik ingewikkeld. Duurde ook even om op te starten. Microfoons activeren enzovoort. Niet makkelijk aan en gaan kortom. Misschien is er ook wel software waar je makkelijker mee kan werken hoor. Dat is wellicht ook overwegen. Heb alleen geen idee....

Duhsjaak
6 november 2014, 22:01
Ik heb een Boss BR 1200cd al een jaar of zes, zeven.
Max 2 kanalen tegelijk.
Vrij veel magelijkheden tot foefjes als modelling, drumdoos etc. Ik heb laatst eens gekeken en geconstateerd dat ik zeker 18 knoppen nog helemaal nooit heb gebruikt.

Zeer tevreden over het geluid, zeer (en ik bedoel dan ook ECHT ZEER) ontevreden over de 'service' van Boss.
De eerste 26 weken van de eerste 13 weken van 2014 in service geweest.
Achteraf ten onrechte want het probleem bleek te liggen in de aansturing van het Boss voetpedaal. Een voetpedaal die 35 euro kost.

Een eenvoudige aan en uit schakelaar voor een leeslamp doet echt het zélfde.

Zou ik nu voor de keus staan computer of multitrack, zou ik zeker kiezen voor een Tascam 24.
Ik heb daar opnames mee gemaakt. Klinkt echt prima en houdt het midden tussen een cheap bedroom recorder, samen gesteld uit gratis of errug goedkope dingen op je computer en iets dat ook door Han S met goedkeuring zou worden gezegend.
Niet mijn bedoeling Han kwaad af te schilderen, maar ja ...... Da's een prof dus de lat ligt hoog.

Reken één gitaar minder, en je kunt de komende 8 of 12 jaar vooruit qua multi track apparaat.

Lijkt mij een eenvoudige rekensom.
Ik ben wel benieuwd waar je toe besluit, dus ik hoop dat je ons daarover ook nog even informeert.

Succes!
Vriendelijke, groet, Gus

Ernest01
6 november 2014, 22:24
Cubase vond ik ingewikkeld. Duurde ook even om op te starten. Microfoons activeren enzovoort. Niet makkelijk aan en gaan kortom. Misschien is er ook wel software waar je makkelijker mee kan werken hoor. Dat is wellicht ook overwegen. Heb alleen geen idee....

Software die ik gebruik en ik makkelijk vind is Audacity.
Is freeware, maar wel met veel mogelijkheden. De interface is redelijk eenvoudig.
Geen donkere multi-techno dingen, gewoon recht voor z'n raap. (software raap dan)

muziekschuur
7 november 2014, 00:15
Je kan ook Cakewalk Sonar gebruiken samen met een aanraakscherm. En een usb geluidskaart naar smaak. Van 2 tot 16 kanalen... is er... Dat is veel intuitiever... Mocht je in de buurt wonen kan ik je er in trainen. Dan is de "interface" weg want dan is alles intuitief. Het begint met de bouw van je template. Die sla je op. En dan begin je altijd met je standaard routing en wordt het ineens supersnel.

guhlenn
7 november 2014, 08:46
RADAR 24 was de ultieme stand alone recorder volgens de kenners. Minder tracks nodig geeft natuurlijk meer opties, maar ik krijg altijd een beetje de play mobiel indruk bvij veel van die aparaten. Vraag me ook af wat zo killing is aan drie knoppen drukken (start cubase, record aan, record... :) )

kwispelhond
8 november 2014, 15:58
Ik begrijp topicstarter heel goed, ik heb precies hetzelfde probleem. Ik ben gewoon niet zo technisch ingesteld en al helemaal niet erg geďnteresseerd in informatica.

In het verleden kon ik al dan niet samen met muziekvrienden de leukste dingetjes opgenomen krijgen met van die Portastudio’s, je weet wel: die viersporen cassette dingen. Nadeel was dat de kwaliteit niet zo best was maar de bediening was dusdanig simpel dat het zelfs voor mij gemakkelijk te doen was.

Toen moesten we natuurlijk allemaal over op Cubase en de PC als recorder. Ik ben zelf nooit op het niveau gekomen dat ik iets lekker opgenomen gekregen heb en alle creativiteit was weg voordat er eindelijk wat geluid te horen was. Dus dacht ik net als topicstarter dat ik maar zo’n digitale meersporen-recorder nodig had, ik heb een 2ehands Yamaha AW1600 gekocht. Wat inmiddels met dit ding opgenomen is klinkt prima maar ik heb het nog steeds niet afgemixt gekregen, dit ding heeft een gebruikershandleiding van een dikke A4 multomap vol!! Voor iedere handeling moet je vanuit de juiste positie in 100’en submenu-tjes zijn en dat is dus wat mij niet ligt……, geen idee wie zoiets uitdenkt maar ik betwijfel het ten zeerste of die makers zelf muzikant zijn, waarschijnlijk eerder computer-nerds. Opnemen met dit ding is voor mij wel veel gemakkelijker dan met de PC maar intuďtief zou ik het toch zeker niet noemen, verre van zelfs.

Mijn advies voor topicstarter: koop niet iets dat alles kan maar koop iets dat kan wat je nodig hebt. Vraag voor aankoop naar de gebruikers handleiding en als die te groot en dik is: vergeet het maar want dan kan je net zo goed met Cubase verder.

Harald
8 november 2014, 18:42
Heb in het verleden met de BOSS VS880 (de eerste versie) opgenomen. Idd. het aansluiten en opnemen is wat makkelijker. Maar zogauw je wilt mixen of editen is Cubase toch echt een stuk eenvoudiger. De boel upgraden ook. Met een half uurtje multitrack is mijn oude (voor pc timeline is dat ding inmiddels "museumfähig", remember pc's met tig mB intern geheugen? Monochroom monitors, WP5.1... licht voorbij de Commodore 64 met cassette-opslag ) Roland gewoon vol...

Als mobiel opnemen een eis is zou een standalone recorder best handig kunnen zijn. Voor het zolderkamerwerk kan ik me het niet voorstellen eigenlijk.

harrie-beton
9 november 2014, 14:09
De PC is superieur qua mogelijkheden ten opzichte van elke losse recorder én goedkoper.

Marc Oblivian
10 november 2014, 12:27
Thanks allemaal. Tja...als het opnemen van een track met een stand alone apparaat sneller werkt, maar mixen en masteren weer veel beter loopt op een computer, dan is het misschien handiger om toch weer voor een laptopje te opteren. Anders moet ik twee dinegen aanschaffen: computer en multitracker. Bij de computer is dan dan wel de voorwaarde dat er software opkomt waarmee makkelijk te werken is. Makkelijker dan Cubase in ieder geval.
Heeft iemand daar een idee van? of is dat erg persoongebonden? Ik hoorde goede dingen over Ableton...

Harald
10 november 2014, 12:42
Beste zou zijn als je bij iemand eens hands on met zo'n ding kunt werken. Dan krijg je wat vergelijkingsmateriaal. In het nieuwe aanwinstentopic zag ik een interessante optie voor 16 kanaals live opnemen vanuit een mixer. Maar dan ook alleen opnemen. De bestanden haal je dan naar de pc voor het mixen.

Uiteindelijk is een standalone recorder natuurlijk stiekem ook een computer. Een deel van de knopjes heb je misschien onder handbereik, maar dat hangt van het apparaat af. Hoe meer je met knopjes kunt regelen, hoe duurder waarschijnlijk. Bij mijn Roland zit de EQ nog steeds onder een menuutje verstopt. En dat geldt voor bijna alle instellingen, behalve het opnameniveau. Op het standalone ding heb je alleen een veel kleiner schermpje.

Dat ding in de nieuwe aanwinsten is misschien wel eens goed om te bekijken. Niet heel duur, 16 tracks tegelijk blijkbaar? Met 8 tracks is een demo van een bandje al passen en meten als je geen stereo submix van de drums kunt binnenhalen. En bij een pc heb je iets nodig om het geluid naar de pc te krijgen. Een goede interface kost ook geld.

Mocht er iemand bij jou in de buurt zitten met dit soort speelgoed, kijk of je een keer wat kunt proberen.

harrie-beton
10 november 2014, 12:58
Marc, je hebt toch al een computer?

Als je een oudere pc hebt zoals een goede dual core van drie jaar oud dan wil dat best.
300 euro en je hebt een 16 sporen kaart. http://www.thomann.de/nl/tascam_16x08.htm

Mijn band heeft al 4 zang en zou nooit een 8 sporen kaart meer doen.

Je kunt ook zoals ik een 19 inch kast kopen (90 euro) en daar een pc in maken. Ik was ongeveer 400 euro kwijt.
Heb daar een hardcase omheen en dat is mijn mobiele studio.

Marc Oblivian
10 november 2014, 13:48
Nee, mijn oude laptop is recentelijk overleden, dus ik moet aan een nieuwe. Geluidskaart heb ik overigens al: Focusrite Scarlet. Die heeft maar twee micingangen, maar dat is voor mijn toepassing (akoestische gitaar opnemen met hier en daar een zanglijntje) genoeg.

Marc Oblivian
10 november 2014, 13:53
Harald: ja, is inderdaad een plan waar ik ook al aan dacht. Een vriend van mij heeft Ableton op de pc en ik ga daar eens kijken. Wellicht is dat wat voor mij. Geluidskaart heb ik zoals gezegd al. Nieuwe aanwinsten? Is dat een topic? Zal eens kijken. Maar als het inderdaad zo is dat je naast de recorder nog een pc moet hebben voor het mixen en masteren, vind ik een aparte recorder niet echt interessant meer. Ik zit dan sowieso nog aan software gebonden, dus moet daar toch mee werken en ik heb geen zin om dubbele kosten te maken omdat ik een extra apparaat aan moet schaffen.

Riny
10 november 2014, 14:21
Ondanks dat mijn Boss BR1600CD al een leuke leeftijd heeft ben ik daar nog zeer tevreden over.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/BR1600_Stand.JPG

Marc Oblivian
11 november 2014, 09:18
Hoi Riny,

Die Boss heb ik inderdaad vaker zien langskomen. Mix en master je er ook op? Dat schijnt namelijk lastig te zijn. Veel mensen gebruiken daar weer een pc voor.

Riny
11 november 2014, 12:27
Hoi Marc,

Dat doe ik ook via de Boss en dat lastig zijn valt wel mee wanneer je de handleiding goed hebt door genomen.
Velen verzuimen dat en ja, dan kan het lastig zijn.
Mocht ik aan het einde van een mix niet echt tevreden zijn dan durf ik ook mijn PC wel eens te gebruiken hoor, echter komt dit zelden voor. (allemaal dubbel werk en tijd)

In mijn handtekening staan ook nog diverse dingen die ik gebruik bij het opnemen en af mixen.