PDA

View Full Version : Restauratie Super Twin 1979



joostovermars
5 november 2014, 22:38
Voor bijna niets heb ik een 1979 Super Twin op de kop getikt, uiterlijk in staat van ontbinding. Van de 6 eindbuizen is er eentje dood, van een ander is de 1K5 gridstopper verkoold en van een derde de 470R doormidden. Draaiend op 3 6L6GC's komt er zowaar geluid uit. Preamp en galm en 5 bands EQ klinken goed. Speakers zijn nog origineel en goed in orde, getest met goede andere amp.

Voltages doorgemeten en die kloppen allemaal binnen 10% met de opgegeven waarden in het originele schema. Trafo's goed. 100Hz hum door onbalans in eindtrap en uitgedroogde elco's. Krakende pots natuurlijk. Met nieuwe tolex, grillcloth en hardware is het uiterlijk weer als nieuw te krijgen.

Kortom, met nieuwe buizen, caps en pots moet die amp weer prima kunnen worden. Een paar vraagjes voor de profs alhier:
-is het aan te raden voeding- en bias diodes te vervangen?
-is het aan te raden de 0,002µ caps over de B+ diodes te vervangen?
-Er zit een distortion circuit in dat zo te zien werkt met diode clipping en heel afschuwelijk klinkt (lees ik ook in alle fora). Ik denk erover om dat eruit te slopen en het vrijkomende potmeter gaatje te gebruiken voor een regelbare NFB. Tips?
-Treble pot: zit een 330pF cap op en hij doet dus meer mid-high dan treble. Geeft een schel geluid. Ik denk meer aan 120-220pF. Voor de 100K slope resistor zit tevens een 330pF naar aarde????????? Heb ik nog nooit gezien. Weghalen?
-Faceplate: die is ook fors mishandeld en hij is i.i.g. niet standaard verkrijgbaar de bekende buizenboeren (TAD, TT, TF) Custom laten maken kan, maar waar zou ik een digitaal ontwerp kunnen vinden?

Ik weet nog niet of ik hem hou. Ik speel bas, keys en een beetje gitaar en ben op zoek naar een goed clean geluid. De 5 bands EQ is heel effectief en dat intrigeert me. Misschien is het wel een heel prima bas amp met de juiste box eronder.

Ik stel alle opmerkingen en tips op prijs. ik weet dat deze amp onder gitaristen niet een heel goede naam heeft, maar eerlijk gezegd vind ik de preamp crunch best te pruimen. Hij gaat natuurlijk veel te hard voor een normaal podium, maar ik vind het een uitdaging om hem weer helemaal goed te krijgen.

muziekschuur
6 november 2014, 21:30
Beste trafo's ooit....
Ideaal als basversterker by the way....

Bij dit soort amps is een rafelig uiterlijk een pluspunt.... Soort gevalletje relic. Je kan ook kijken of je hem mooi oud kan maken... Dan bespaar je ook een beetje op de kosten. Want om deze amp terug te brengen in originele staat met nieuwe tolex, faceplate en alle electronica onderdelen is ongetwijfeld meer dan een nieuwe amp....