PDA

View Full Version : Intonatie of nie(t)



fenderben
5 november 2014, 20:55
Vandaag bezig geweest met het afstellen van mijn Ibanez gitaar ( jem met lo pro edge trem). Trem afgesteld en snaren geïntoneerd. Ging zonder problemen alleen is de toon op de derde fret niet zuiver te krijgen. O.a de dikke E snaar is op de derde fret niet op een zuivere G toon af te stellen ( toon is stukje hoger). Hoe is dit eventueel af te stellen? De 12 fret is perfect afgesteld. Andere snaren zitten op derde fret ook allemaal iets hoger. Alvast bedankt voor elke info

Rinze
5 november 2014, 21:53
Hoe is de hoogte van de topkam? Het is niet alleen bij de derde fret, neem ik aan maar ook bij de eerste en tweede?

Plant
5 november 2014, 22:24
Dat, of je gebruikt teveel kracht bij het fretten. Om de een of andere reden druk ik bij gitaren ook vaak de lage E net vals. En nee, de topkam is niet te hoog. De lage E stem ik dan ook steevast op het randje te laag.

Verder is mogelijk het Buzz Feiten Tuning System een oplossing voor je.

HaroldA
5 november 2014, 22:51
Stomme vraag want velen doen dit fout: toch met een gefrette 12e fret geïntoneerd en niet met een flageolet?

Duhsjaak
6 november 2014, 08:16
Ik zou zeggen, qua volgorde:
- suggestie HaroldA
- doet het probleem zich voor op fret 3 en niet op 2 en 4, zou ik de plaatsing van fret 3 (te dicht naar brug) verdenken

Wonderlijke situatie, dat wel.
Vriendelijke groet, Gus

fenderben
6 november 2014, 08:25
Stomme vraag want velen doen dit fout: toch met een gefrette 12e fret geïntoneerd en niet met een flageolet?

Heb de flageolet vergeleken met de gefrette 12 e toon en die vervolgens afgesteld. Als de flageolet toon iets lager is dan de toon van de snaar moet dan de gefrette 12e toon ook iets lager of is er dan sowieso iets niet goed gestemd?

fenderben
6 november 2014, 08:28
2e en 4e ook enz. Tot aan 12e wordt het steeds beter. Zal vandaag nog eens eea checken

fenderben
6 november 2014, 08:30
Hoe is de hoogte van de topkam? Het is niet alleen bij de derde fret, neem ik aan maar ook bij de eerste en tweede?

Topkam is een schaller locking system

MikeD
6 november 2014, 17:54
Topkam is een schaller locking system

OP mijn charvel zit ook een locknut (en een floyd rose) en ik had eenzelfde probleem toen ik 'm zelf ging afstellen en met name de actie lager wist te krijgen dan de fabrieksafstelling (…….) Omdat ik na een paar uur zweten de intonatie van de floyd rose toch net niet goed genoeg kreeg, ben ik ermee naar Marcel Hustings (bij Alphenaar in Haarlem) gegaan omdat ik het vermoeden had dat de locknut te hoog stond (de minimale intonatie afwijking op de floyd rose leek me niet de oorzaak van de valsheid). Long story short: Marcel heeft de locknut vakkundig verlaagd, de FR preciezer afgesteld en het probleem is voorbij .

Maw: te hoge topkam kan wel degelijk leiden tot onzuiverheden.

fenderben
6 november 2014, 19:04
OP mijn charvel zit ook een locknut (en een floyd rose) en ik had eenzelfde probleem toen ik 'm zelf ging afstellen en met name de actie lager wist te krijgen dan de fabrieksafstelling (…….) Omdat ik na een paar uur zweten de intonatie van de floyd rose toch net niet goed genoeg kreeg, ben ik ermee naar Marcel Hustings (bij Alphenaar in Haarlem) gegaan omdat ik het vermoeden had dat de locknut te hoog stond (de minimale intonatie afwijking op de floyd rose leek me niet de oorzaak van de valsheid). Long story short: Marcel heeft de locknut vakkundig verlaagd, de FR preciezer afgesteld en het probleem is voorbij .

Maw: te hoge topkam kan wel degelijk leiden tot onzuiverheden.

Was vandaag eigenlijk tot dezelfde conclusie gekomen😁.
Ga er mee naar een tech! Thx