PDA

View Full Version : 12AX7 buizen



HaTim
10 juli 2003, 16:08
Ik heb bij AE-Europe een setje 12AX7 (ECC83) buizen besteld van het merk JJ. In mijn Vibrolux klinken zij beter dan de orginele GrooveTubes. Maar in mijn Peavey Classic klinken de GrooveTubes beter dan de JJ’s. Hoe kan dit?

pimmetje
10 juli 2003, 21:19
Da's een van de dingen die knutselen met apparatuur soms zo leuk of juist frustrerend maakt. Je moet geluk hebben dat onderdelen lekker met elkaar werken.

Ieder ander circuit zal een buis anders aansturen en bepaalde eigenschappen van een buis meer of meer gebruiken/benadrukken. Het zit er dik in dat een andere JJ 12AX7 ook weer iets anders klinkt dan die JJ die je nu hebt...

HaTim
11 juli 2003, 11:47
Betekent dat dus dat je maar geluk moet hebben met de buizen.
Of dat je bij het ene merk meer kans hebt op geluk
Of dat bij de ene soort versterker het ene merk buizen meer kans maakt en bij de andere soort versterker een ander merk?

Al
11 juli 2003, 12:02
Betekent dat dus dat je maar geluk moet hebben met de buizen.

Een beetje wel maar voordat je buizen koopt kan je er o.a. hier altijd vragen over stellen. Ook dan blijft het altijd nog een smaakkwestie van wat jij ervan vindt.

Al

Lucky
17 juli 2003, 14:04
je kunt soms dagen bezig blijven met het switchen van buizen totdat je de goude combinatie gevonden hebt.
ze kunnen onderling verschillen zelfs als ze van hetzelfde merk zijn.
wel leuk hoor om te doen

HaTim
17 juli 2003, 16:46
Alvast bedankt voor de reakties.
Is de conclusie dus: Uitproberen en combineren is belangrijker dan een bepaald buizenmerk heilig verklaren en een ander buizenmerk als slecht betitelen?

Lucky
17 juli 2003, 16:51
zeker weten!

nu kun je er wel van uitgaan dat een NOS Telefunken diamond logo beter zal klinken dan een chinees buisje speciaal gefabriceerd voor de verkoop en verder niets.
Maar zeker met de nieuwe buizen (die trouwens over het algemeen onderling wat constanter klinken dan oude buizen) zou ik niet blind op de merken af gaan.

eigenlijk zou je bij een buizenjongen langs moeten gaan met je amp en eens een middagje testen en zoeken...

SteavisSmokin
17 juli 2003, 17:32
een buizenjongen?! ghaha...KOEL WOORD! :D