PDA

View Full Version : voorversterker buizen aanrader



Rick trodat
5 november 2014, 10:39
Tot dusver mijden ik altijd Chinese buisjes en vond ik persoonlijk dat verschillende merken subtiele verschillen gaven in het geluid. Vorige week ging een preamp buisje stuk en stopte ik een Chinese 12AX7 Shuguang op de v1 positie. Holy cow.

Naast dat de output zeker 10% hoger was, hebben deze buizen ook een superstrakke bas en bijtend mid. Ze klinken als een high output buis ( geselecteerd) tung sol, maar dan stiller. Echt een super buis die ook geschikt is voor de v1 positie. Hoe lang ie mee gaat. geen idee, maar hij kost aanzienlijk minder.

Dit wilde ik even delen

FruscianteFan
5 november 2014, 12:43
kan nooit kwaad te experimenteren natuurlijk!

Little Jay
5 november 2014, 12:57
Mijn Blues Deluxe amp heeft zo'n 19 jaar (ja, u leest het goed!) gedraaid op Chinese voorversterkerbuizen....... ok, één van de drie heb ik ooit eens vervangen, ik meen V2, omdat die microfonisch was geworden. Amp in '93 (tweedehands) gekocht en begin dit jaar eindelijk eens nieuwe buizen erin gestopt. En niet eens omdat ze op waren, maar omdat ik andere typen wilden proberen (12AT7 in PI ipv 12AX7 en een 12AY7 in V1). Versterker is vooral in de jaren '90 heel erg veel gebruikt en in band-busjes vervoerd in binnen- en buitenland. Heeft daardoor begin 00ies toen wel kuren gekregen, maar niet aan de buizen (gebroken soldeerverbindingen op de print).

Dus ik zal niet roepen dat de goedkope Chinese buizen inferieur zijn en niet lang meegaan! Sterker nog, één van die buisjes zit nu in m'n Twin Reverb!