PDA

View Full Version : Afstand klankgat



T.S
4 november 2014, 16:37
Help

Heb ondertussen verschillende plannen gevonden van klassieke gitaren maar de afstand van de 12de fret tot het klankgat verschilt hierbij iedere keer.
Is dit erg, of kan ik gewoon 1 van deze afstanden kiezen?

Thomas

Enra
4 november 2014, 16:57
Ik heb nooit klassieke gitaren gebouwd, maar is 10 centimeter niet min of meer standaard? Wat is de mensuurlengte en afmeting van de andere - afwijkende - plannen?

Groet,
Arne

T.S
4 november 2014, 17:07
Ik heb plannen gevonden waar de afstand 153.5 mm is, of 149 mm en bij mijn gitaar thuis zelf maar ongeveer 90 mm???

Thomas

Javaca
4 november 2014, 18:21
Er zijn verschillende modellen in omloop, iedere bouwer verschilt net iets. Zelfs bij Torres' zelf zijn er verschillen.

Op de bouwplannensite staan een aantal goed bruikbare modellen, kies er daar één van.

barno
4 november 2014, 18:33
die afstand heeft alles te maken met de bebalking van de top en de plaats van de brug. er zijn verschillende patronen van bracing, vandaar ook.

warmong
4 november 2014, 21:17
voor mensuur van 650mm neem ik 107mm van 12de fret tot begin klinkgat voor 2 halve 19de frets, en 111mm voor volledige 19de fret.

stijnkenens
4 november 2014, 23:28
Ik zorg er meestal voor dat ik die laatste fret niet moet door snijden, ik vind dat op een of andere manier ongelofelijk lelijk ...
Sinds ik een hausser kopie gebouwd heb, laat ik ook vaak de toets stoppen vlak na de rozette, zodat je nog een klein stukje van de rand van het klankgat ziet.

Qua bebalking: bij een klassieke gitaar begint het trillend deel van de top pas achter het klankgat, de ruimte onder de toets en klankgat is enkel volume.
Dus je hebt wel wat ruimte om te spelen. Bij een steelstring ben je wat meer gelimiteerd, als je een traditionele X-bracing gebruikt, anders wordt die te nauw of net te breed, en kom je in de problemen met structurele stevigheid.



s.

warmong
5 november 2014, 09:44
Ik zorg er meestal voor dat ik die laatste fret niet moet door snijden, ik vind dat op een of andere manier ongelofelijk lelijk ...

Is wel grappig, ik vind op 1 of andere manier dat dat net deel uitmaakt van hoe een 'klassieke' gitaar er hoort uit te zien. Al doe ik het ook wel anders, zeker bij gitaren die een wat 'modernere look' wel kunnen verdragen.
smaken en kleuren, nietwaar? ;)



bij een klassieke gitaar begint het trillend deel van de top pas achter het klankgat, de ruimte onder de toets en klankgat is enkel volume.

Hier ben ik het niet mee eens geloof ik. Meer zelfs, ik heb dat aangetoond gezien door Mattias Dammann. Vooral in de hogere frequenties gebeurt er nog heel wat in de zone boven het klankgat. Ik moet toegeven dat ik daar ook van stond te kijken toen ik dat zag. :)

stijnkenens
5 november 2014, 14:11
Hier ben ik het niet mee eens geloof ik. Meer zelfs, ik heb dat aangetoond gezien door Mattias Dammann. Vooral in de hogere frequenties gebeurt er nog heel wat in de zone boven het klankgat. Ik moet toegeven dat ik daar ook van stond te kijken toen ik dat zag. :)

Natuurlijk trilt het klankblad in die zones, maar in de traditionele klassieke gitaarbouw zitten onder en boven het klankgat 3 zware balken, gevoelsmatig maken ze die zone redelijk stijf.

Ik baseer me op deze bekende foto:

http://2.bp.blogspot.com/-b3O4OYvS3k0/Tmfmt6a-2iI/AAAAAAAABRc/Cqfnctwm1g8/s1600/Figure-5.jpg

Waar toch duidelijk is dat de grootste vormveranderingen onder de brug gebeuren.



s.