PDA

View Full Version : Roland VS-1680 scsi naar mac.



SNiXMusic
3 november 2014, 14:33
Hallo.

Onlangs van een vriend deze machine kado gekregen. Tof apparaat. Maar om de opnames naar mijn Mac te krijgen om daar in Logic te mixen, is lastig. Mijn Mac is uitsluitend usb en de Roland heeft uitsluitend scsi. Heeft iemand een briljant plan? Kent iemand deze Roland?
alvast bedankt.

harrie-beton
3 november 2014, 14:41
Wat jij wil kan NIET.

The SCSI port on the back panel is for connecting an external CD, HDD or Zip drive and does not have computer integration functionality.

There is not a USB adapter available to connect the VS recorder to a computer.

The VS-1680, VS-1880 and VS-1824CD do not have computer integration and cannot be connected directly to a computer. To pass audio into your computer software in real-time, you will need an audio interface to connect the audio outputs of your VS recorder to the inputs of an audio interface.

http://www.rolandus.com/support/knowledge_base/view/23681652

SNiXMusic
3 november 2014, 14:52
Wat jij wil kan NIET.

The SCSI port on the back panel is for connecting an external CD, HDD or Zip drive and does not have computer integration functionality.

There is not a USB adapter available to connect the VS recorder to a computer.

The VS-1680, VS-1880 and VS-1824CD do not have computer integration and cannot be connected directly to a computer. To pass audio into your computer software in real-time, you will need an audio interface to connect the audio outputs of your VS recorder to the inputs of an audio interface.

http://www.rolandus.com/support/knowledge_base/view/23681652

Ok bedankt. Maar dan kan ik het eerst branden op een cd en dan in de computer stoppen. Dan blijft het digitaal.

harrie-beton
3 november 2014, 15:11
Er is vast wel een mixdown functie maar dat zal de stereo mix zijn en niet de losse sporen. De losse sporen heb je een interface voor nodig, trouwens ik haal regelmatig van een digitale ADAT analoog mijn opnames binnen en dat kan best. Het verlies aan kwaliteit is nauwelijks meetbaar laat staan hoorbaar.

harrie-beton
3 november 2014, 15:31
Vergeten te noemen dat ik een 8 sporen geluidskaart heb van 339 euro.

SNiXMusic
3 november 2014, 21:56
Vergeten te noemen dat ik een 8 sporen geluidskaart heb van 339 euro.

Elke track afzonderlijk onbewerkt bouncen.

harrie-beton
4 november 2014, 09:39
Er is nog andere methode, het apparaat heeft een interne harde schijf. Als je die uitleest in de computer kan je de sporen zien. Deze zijn in RDAC (Roland Digital Audio Coding) - er zijn tools op internet die dat omzetten naar WAV.
Dit valt buiten de bedoeling van de fabrikant en heb er ook geen, so you are on your own.

SNiXMusic
10 november 2014, 13:55
Er is nog andere methode, het apparaat heeft een interne harde schijf. Als je die uitleest in de computer kan je de sporen zien. Deze zijn in RDAC (Roland Digital Audio Coding) - er zijn tools op internet die dat omzetten naar WAV.
Dit valt buiten de bedoeling van de fabrikant en heb er ook geen, so you are on your own.

Ok, dat lijkt er meer op. Probleem zal alleen het aansluiten zijn, daar die schijf vast geen USB kent en mijn Mac alleen maar...

harrie-beton
10 november 2014, 14:04
Er zijn kastjes van 10 euro die een SATA of IDE schijf geschikt maken voor USB. Dat is het probleem niet.
Het probleem is [a] de schijf netjes eruit schroeven, de 1680 is vast compact en niet goed toegankelijk.
[b] de indeling van de schijf, Windows (NTFS) en Mac zijn verschillende schijfindelingen met patent en de 1680 zal vast in Linux geformatteert zijn, dat is goedkoper. Je moet dan software hebben om dat format op een Mac te lezen.
USB schijven en USB sticks zijn vaak in FAT32 geformatteerd en dat is leesbaar op Mac en Windows.

Uitdaging maar vast wel te doen.

[c]Derde punt.Overdubs, ik heb geen idee hoe een overdub op de 1680 staat weggeschreven en hoe je die in sync krijgt met de rest van de sporen als het eenmaal op je Mac staat.

SNiXMusic
10 november 2014, 14:24
Er zijn kastjes van 10 euro die een SATA of IDE schijf geschikt maken voor USB. Dat is het probleem niet.
Het probleem is [a] de schijf netjes eruit schroeven, de 1680 is vast compact en niet goed toegankelijk.
[b] de indeling van de schijf, Windows (NTFS) en Mac zijn verschillende schijfindelingen met patent en de 1680 zal vast in Linux geformatteert zijn, dat is goedkoper. Je moet dan software hebben om dat format op een Mac te lezen.
USB schijven en USB sticks zijn vaak in FAT32 geformatteerd en dat is leesbaar op Mac en Windows.

Uitdaging maar vast wel te doen.

[c]Derde punt.Overdubs, ik heb geen idee hoe een overdub op de 1680 staat weggeschreven en hoe je die in sync krijgt met de rest van de sporen als het eenmaal op je Mac staat.

En als ik de schijf eerst op de Mac formatteer?

harrie-beton
10 november 2014, 15:06
"En als ik de schijf eerst op de Mac formatteer?"


Begrijp je gedachte maar dan is hij leesbaar maar op een Mac maar niet op een 1680.
Lees dat het behoorlijk oud type is (in computerjaren) en de schijf is IDE type aansluting, NIET SATA die we nu hebben.

SNiXMusic
10 november 2014, 15:37
"En als ik de schijf eerst op de Mac formatteer?"


Begrijp je gedachte maar dan is hij leesbaar maar op een Mac maar niet op een 1680.
Lees dat het behoorlijk oud type is (in computerjaren) en de schijf is IDE type aansluting, NIET SATA die we nu hebben.

Was er al bang voor. Ik heb nu een cd rom brander gescoord, die op de 1680 past, dus zal track voor track moeten bouncen en in logic laden. Ook geen probleem natuurlijk. Alleen wat langer werk. Bedankt voor de info in ieder geval.

harrie-beton
10 november 2014, 16:07
Je woont vast niet in Groningen en omstreken maar als dat wel zo is, ik zet zonder veel moeite 16 sporen naar WAV tegelijk.
Misschien voor ander project. Ik heb de beste koffie van Noord Nederland.

SNiXMusic
10 november 2014, 16:39
Je woont vast niet in Groningen en omstreken maar als dat wel zo is, ik zet zonder veel moeite 16 sporen naar WAV tegelijk.
Misschien voor ander project. Ik heb de beste koffie van Noord Nederland.

Zeer vriendelijk aanbod. Maar ik zit in Rotterdam....