PDA

View Full Version : Ik sta onder stroom



sleep_to_saturate
17 juli 2001, 16:07
Hmm.. Ik vrees dat m'n gitaar niet goed geaard is.. Als ik m'n snaren aanraak en met m'n andere hand de metalen deurknop aanraak sta ik onder stroom..
Het was geen verbeelding, ik heb het een paar keer geprobeerd.. haha :#
Guess I'm gonna have to fix it right? Zal ik naar de winkel gaan of achten jullie mij in staat dit zelf te doen.

MASTERHOMIE
17 juli 2001, 17:14
:smile: leuk wat ben je toch een ouwehoer sleep !!
ik zou er mee naar de gitaren dokter gaan want het lijkt me niet echt lekker om onderstroom te staan tijdens een optreden

taylor
18 juli 2001, 13:16
nee is gewoon een aardings probleem.

als je wat kunt soldeeren dan is het wel te doen.

je versterker moet ook altijd in een geaard stopcontact zitten!!

heb ik ook wel eens gehad ook onder optredens niet zo fijn kan je vertellen.

sleep_to_saturate
18 juli 2001, 15:33
Hmm dat kan het probleem misschien zijn... Ik heb in m'n kamer namelijk een aantal stopcontactendoosjes, maar er kan een niet-geaarde tussen zitten. Dus als m'n versterker in een niet geaard stopcontact zit kan het ook zijn dat ik onder stroom sta? hmm.. Effe testen zo dan..

Iron Duke
18 juli 2001, 17:45
en anders moet je tremolo aan de binnenkant(of waar je snaren aan vast zitten) verbinden met je steekplugingang, zoek het zelf nog even goed uit

sleep_to_saturate
18 juli 2001, 22:32
thanks taylor...
Het was dus het stopcontactdoosje dat niet geaard was.
Heb het net uitgetest en m'n haren hangen nog :smile:
Heb maar niet nog een keer getest met het niet-geaarde stop contact :eek: Ik heb het niet zo op punk..
O ja en ook bedankt diegene die ooit hier ergens de tip gaf om de g-snaar van de Epiphone LP iets langer te maken zodat ie niet zo snel ontstemd. Het werkte bij mij.

Braindead
8 april 2002, 01:37
Hey stroomdude , k'heb je website gechecked of beter, van je band.
Curt Cobain is alive!

sleep_to_saturate
8 april 2002, 11:48
Cool, bedankt. Ik zou graag willen denken dat Kurt in vele bands voortleeft. :smile:

JV
8 april 2002, 12:41
hebik ook zo vaak. op de zolder waar ik leef is het ook niet goed geaard. dus als ik aant spelen ben en me voet raakt me pc kast aan> RAM!. ben het wel gewend inmiddels. tis niet echt een grote schok en soms ook wel lekker :smile:

ekkerman
8 april 2002, 12:55
ook soms bij optreden kun je stroom opflikkers krijgen zo gauw je een circuit maakt met je gitaar en de microfoon want dan ontlaadt de op gehoopte stroom en dan kunnen de vonken eraf spatten !!!
remedie ?
alles aarden behalve het mengpaneel of andersom, zolang er maar geen circuit kan ontstaan in het aarden dus op de zelfde groep waar de amps in zitten ook het mengpaneel doen enzo...

Joey
8 april 2002, 13:29
Beetje off topic, maar ik ben n bezorger/koerier en ik krijg telkens een opdonder als ik uit de auto stap (vaak!) en dan de deur dichtgooi met mn hand op het metalen gedeelte van de deur (verreweg het grootste gedeelte dus). Hoe zou dit kunnen komen? Het begint vervelend te worden! :sad:

mr. Marc
8 april 2002, 13:42
'k Weet niet meer om welke band het ging maar ik hoorde van het weekend op de radio dat een gitarist op tournee een opdonder had gekregen en met brandwonden in het ziekenhuis moest worden opgenomen, oppassen dus.

Pee
8 april 2002, 15:04
hey joey, dit komt omdat je auto wrijft over de grond. bij sommige autos hangt er achteraan een lintje aan, zodat hij geaard is. als bij jou dat lintje er niet hangt, dan ben jij eigenlijk het lintje als je uitstapt.

Supermarco
8 april 2002, 17:32
Joey

wat bij mij altijd gewerkt heeft is eerst je portier beetpakken en daarna pas uitstappen terwijl je het portier beet blijft houden, dan ontlaadt je via je lichaam naar den aarde.

Marc

ekkerman
9 april 2002, 09:54
gewoon een stroom draadje aan de auto bevestigen en die moet over de grond slepen wel bloot dus geen isolatie hij moet echt contact maken mmet de grond en aan iets zonder lak of isolerende coating zodat ie zijn stroom ( rijwind opgedane statische electriciteit ) kan afgeven aan de aarde .

Joey
9 april 2002, 16:57
Bedankt! maar over hoeveel stroom praten we eigenlijk? Bij mn eigen auto voel ik het trouwens nooit en die is ook niet geaard..

ekkerman
10 april 2002, 16:19
vaak heeeel veeel voltage en weinig amperage maar je kan er wel hele erge opflikkers van krijgen !!

SchaapOpJeHoofd
11 april 2002, 15:17
Op 2002-04-10 15:19, schreef ekkerman:
vaak heeeel veeel voltage en weinig amperage maar je kan er wel hele erge opflikkers van krijgen !!


Misschien beetje broodje aap verhaal, maar ik heb wel gehoord van mensen die overleden aan de gevolgen van zo'n schok. Als je gitaar speelt doe je dat meestal met je handen. Als je dan ook nog eens een microfoon vastpakt loopt de stroom van je versterker via je gitaar naar je hand, door je hart(!), en via je andere hand naar de geaarde microfoon.
Gelukkig nog nooit meegemaakt. Heb via een aardklem op mn verwarming alles geaard toen ik het zat was geworden dat mn teen steeds geelektrocuteerd werd als ik op mn bed zat te spelen en tegen de verwarming aan kwam.

Kjiratsiekoedel
11 april 2002, 16:26
Broodje aap